Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-07-07
Wersja aktualna od 2022-07-07
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/931
z dnia 23 marca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez ustanowienie przepisów w zakresie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących zanieczyszczeń w żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (1), w szczególności jego art. 19 ust. 2 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności. Art. 109 tego rozporządzenia nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby właściwe organy przeprowadzały kontrole urzędowe na podstawie wieloletniego krajowego planu kontroli ("WKPK"). W rozporządzeniu (UE) 2017/625 określono ponadto ogólną treść WKPK, zobowiązano państwa członkowskie do uwzględnienia w WKPK kontroli urzędowych zanieczyszczeń w żywności i w związku z tym uprawniono Komisję do ustanowienia szczegółowych wymogów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych, w tym, w stosownych przypadkach, rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym mają być pobierane próbki. |
(2) | Rozporządzeniem (UE) 2017/625 uchylono dyrektywę Rady 96/23/WE (2), w której przewidziano środki monitorowania niektórych substancji, w tym zanieczyszczeń, u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz określono w szczególności wymogi dotyczące planów monitorowania państw członkowskich do celów wykrywania pozostałości lub substancji objętych jej zakresem. Rozporządzenie (UE) 2017/625 nie zawiera jednak wszystkich środków przewidzianych w tej dyrektywie lub w aktach przyjętych przez Komisję na jej podstawie. Niniejsze rozporządzenie wraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/932 (3) ma zatem na celu zapewnienie ciągłości przepisów dyrektywy 96/23/WE dotyczących treści WKPK i jego przygotowania, a także rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym próbki mają być pobierane w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności, w ramach rozporządzenia (UE) 2017/625. |
(3) | Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2017/625, który w kompleksowy sposób odnosi się do zanieczyszczeń w żywności, niniejsze rozporządzenie powinno mieć jednak również zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności wszystkich zanieczyszczeń wchodzących w zakres rozporządzenia Rady (EWG) nr 315/93 (4). W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności zanieczyszczeń w żywności, w odniesieniu do których w prawodawstwie Unii ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy lub inne poziomy regulacyjne wymagające podjęcia działań przez właściwe organy lub powodujące takie działania. |
(4) | Można uznać, że obecność rtęci w żywności jest spowodowana zanieczyszczeniem środowiska, ponieważ pestycydy zawierające rtęć są obecnie zakazane w Unii od ponad trzydziestu lat. Kontrole urzędowe w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów związków rtęci określonych w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (5), Dyrektywa Komisji 2006/125/WE (6), rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 (7) i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 (8) powinny zatem również zostać objęte niniejszym rozporządzeniem zamiast szczegółowych przepisów dotyczących kontroli pozostałości pestycydów. |
(5) | W celu zapewnienia skutecznego ukierunkowania kontroli urzędowych we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić przepisy dotyczące kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń i grup towarów, z których państwa członkowskie pobierają próbki, oraz strategię pobierania próbek, w tym kryteria, które należy stosować przy określaniu treści ich planów i przeprowadzania powiązanych kontroli urzędowych. |
(6) | Należy zatem uzupełnić art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 przez ustanowienie przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych pod kątem zanieczyszczeń w żywności. |
(7) | W art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono okres przejściowy zobowiązujący państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli urzędowych zgodnie z dyrektywą 96/23/WE do dnia 14 grudnia 2022 r. Art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że kontrole urzędowe mające na celu weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności oraz pasz i bezpieczeństwa pasz obejmują kontrole urzędowe określonych substancji, w tym substancji, które mają być stosowane w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, zanieczyszczeń, niedozwolonych, zakazanych i niepożądanych substancji, których stosowanie lub obecność na uprawach lub zwierzętach lub w celu produkcji lub przetwarzania żywności lub paszy może skutkować pozostałościami tych substancji w żywności lub paszy. Ponieważ jednak ostatnie plany monitorowania przyjęte przez państwa członkowskie na podstawie dyrektywy 96/23/WE będą miały zastosowanie do 2022 r., a zatem po dniu 14 grudnia 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicję "substancji zanieczyszczającej" ("zanieczyszczenia") zawartą w art. 1 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Rady (EWG) nr 315/93.
Artykuł 2
Państwa członkowskie kontrolują obecność zanieczyszczeń w żywności zgodnie z załącznikiem I.
Państwa członkowskie przyjmują strategię pobierania próbek zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
(2) Dyrektywa Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach zwierzęcych oraz uchylająca dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/932 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie jednolitych praktycznych ustaleń dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności, w sprawie szczególnej dodatkowej treści wieloletnich krajowych planów kontroli oraz szczególnych dodatkowych ustaleń dotyczących ich przygotowania (zob. s. 13 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(4) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności (Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1).
(5) Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1).
(6) Dyrektywa Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16).
(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1).
(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu żywności specjalnego przeznaczenia medycznego oraz informacji na jej temat (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 30).
ZAŁĄCZNIK I
Zasady wyboru konkretnej kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń i grup towarów
1.
Państwa członkowskie kontrolują następujące kombinacje zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń w następujących grupach towarów: Grupy towarów | Trwałe fluorowcowane zanieczyszczenia organiczne | Metale | Mikotoksyny | Inne zanieczyszczenia |
Nieprzetworzone mięso z bydła, owiec i kóz (w tym podroby jadalne) | x | x |
| x |
Nieprzetworzone mięso wieprzowe (w tym podroby jadalne) | x | x |
| x |
Nieprzetworzone mięso koniowatych (w tym podroby jadalne) |
| x |
| x |
Nieprzetworzone mięso drobiowe (w tym podroby jadalne) | x | x |
| x |
Nieprzetworzone mięso innych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych (*) (w tym podroby jadalne) |
| x |
|
|
Surowe mleko krowie, owcze i kozie | x | x | x | x |
Świeże jaja kurze i inne | x | x |
| x |
Miód |
| x |
| x |
Nieprzetworzone produkty rybołówstwa (**) (z wyłączeniem skorupiaków) | x | x |
| x |
Skorupiaki i małże | x | x |
| x |
Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego i ze zwierząt morskich | x | x |
| x |
Przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego (***) | x | x |
| x |
2.
Państwa członkowskie uwzględniają wszystkie kombinacje zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń oraz grup towarów żywności niepochodzącej od zwierząt, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy lub inne poziomy regulacyjne zostały określone w prawodawstwie Unii.
3.
Każde państwo członkowskie bierze pod uwagę następujące kryteria wyboru określonych kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń oraz grup towarów, które mają być kontrolowane: a) | częstotliwość wykrywania niezgodności w próbkach danego państwa członkowskiego, w próbkach innych państw członkowskich lub w próbkach państw trzecich, zwłaszcza w przypadku zgłaszania w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach lub systemu pomocy i współpracy administracyjnej; |
b) | dostępność odpowiednich metod laboratoryjnych i norm analitycznych; |
c) | możliwe ryzyko dla konsumentów lub niektórych grup ludności wynikające ze spożycia zanieczyszczeń obecnych w żywności, z uwzględnieniem odpowiednich informacji udostępnionych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności lub, w przypadku braku takich informacji, innych źródeł informacji, takich jak publikacje naukowe lub krajowe oceny ryzyka; |
d) | dane dotyczące spożycia (wzorce narażenia z dietą); |
e) | w odniesieniu do żywności objętej zakresem planu kontroli żywności pochodzenia zwierzęcego, wprowadzanej do Unii zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2022/932, uwzględnia się również następujące kryteria, o ile są dostępne:
|
(*) Pozostałe zwierzęta lądowe utrzymywane w warunkach fermowych zgodnie z definicją w pozycji 1017000 w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(**) Produkty rybołówstwa zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
(***) Produkty nieprzetworzone zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1).
ZAŁĄCZNIK II
Kryteria strategii pobierania próbek
1.
W odniesieniu do każdego podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze, który ma zostać poddany kontroli, państwo członkowskie uwzględnia następujące kryteria wyboru rodzaju żywności, która ma być kontrolowana: a) | wcześniejsze przypadki niezgodności z przepisami; |
b) | niedociągnięcia w stosowaniu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli oraz związanych z nimi kontrolach wewnętrznych; |
c) | niedociągnięcia w prowadzeniu dokumentacji dotyczące wymogów określonych uwzględniającej wymogi określonych w sekcji III część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004; |
d) | pobieranie reprezentatywnych próbek niezależnie od wielkości podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze; |
e) | zaistniałe okoliczności (zmiany w strukturze konsumpcji, klęski żywiołowe lub problemy gospodarcze, które powodują zmiany w łańcuchach handlu żywnością itp.). |
2.
Każde państwo członkowskie uwzględnia następujące kryteria wyboru rzeźni, zakładów rozbioru, przedsiębiorstw zajmujących się produkcją mleka, zakładów produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i produktów akwakultury, zakładów produkujących miód i zakładów produkcji i pakowania jaj: a) | kryteria wymienione w pkt 3 załącznika I i w pkt 1 niniejszego załącznika; |
b) | udział odpowiednich zakładów danego państwa członkowskiego w całkowitej wielkości produkcji rzeźni, zakładów rozbioru, zakładów zajmujących się produkcją mleka, zakładów produkujących i wprowadzających do obrotu produkty rybołówstwa i produkty akwakultury, zakładów produkujących miód oraz zakładów produkcji i pakowania jaj; |
c) | odpowiednie pochodzenie zwierząt poddanych ubojowi, mleka, produktów akwakultury, miodu i jaj. |
3.
Pobierając próbki, dokłada się starań, aby uniknąć wielokrotnego pobierania próbek od jednego podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze, chyba że podmiot ten został zidentyfikowany na podstawie kryteriów zawartych w pkt 1 lub przedstawiono odpowiednie uzasadnienie w planie kontroli. Należy zapewnić zgodność z planowaną częstotliwością kontroli.
4.
W odniesieniu do żywności objętej planem kontroli żywności wprowadzanej do obrotu w Unii, jak określono w art. 4 rozporządzenia (UE) 2022/932, pobiera się próbki żywności wprowadzanej do obrotu oraz żywności przeznaczonej do wprowadzenia do obrotu (pierwotny etap, chów wybiegowy, rzeźnie, podczas przetwarzania, przechowywania lub sprzedaży żywności itp.).