ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/931
z dnia 23 marca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez ustanowienie przepisów w zakresie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących zanieczyszczeń w żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (1), w szczególności jego art. 19 ust. 2 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności. Art. 109 tego rozporządzenia nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby właściwe organy przeprowadzały kontrole urzędowe na podstawie wieloletniego krajowego planu kontroli ("WKPK"). W rozporządzeniu (UE) 2017/625 określono ponadto ogólną treść WKPK, zobowiązano państwa członkowskie do uwzględnienia w WKPK kontroli urzędowych zanieczyszczeń w żywności i w związku z tym uprawniono Komisję do ustanowienia szczegółowych wymogów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych, w tym, w stosownych przypadkach, rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym mają być pobierane próbki. |
(2) | Rozporządzeniem (UE) 2017/625 uchylono dyrektywę Rady 96/23/WE (2), w której przewidziano środki monitorowania niektórych substancji, w tym zanieczyszczeń, u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz określono w szczególności wymogi dotyczące planów monitorowania państw członkowskich do celów wykrywania pozostałości lub substancji objętych jej zakresem. Rozporządzenie (UE) 2017/625 nie zawiera jednak wszystkich środków przewidzianych w tej dyrektywie lub w aktach przyjętych przez Komisję na jej podstawie. Niniejsze rozporządzenie wraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/932 (3) ma zatem na celu zapewnienie ciągłości przepisów dyrektywy 96/23/WE dotyczących treści WKPK i jego przygotowania, a także rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym próbki mają być pobierane w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności, w ramach rozporządzenia (UE) 2017/625. |
(3) | Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2017/625, który w kompleksowy sposób odnosi się do zanieczyszczeń w żywności, niniejsze rozporządzenie powinno mieć jednak również zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności wszystkich zanieczyszczeń wchodzących w zakres rozporządzenia Rady (EWG) nr 315/93 (4). W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności zanieczyszczeń w żywności, w odniesieniu do których w prawodawstwie Unii ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy lub inne poziomy regulacyjne wymagające podjęcia działań przez właściwe organy lub powodujące takie działania. |
(4) | Można uznać, że obecność rtęci w żywności jest spowodowana zanieczyszczeniem środowiska, ponieważ pestycydy zawierające rtęć są obecnie zakazane w Unii od ponad trzydziestu lat. Kontrole urzędowe w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów związków rtęci określonych w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (5), Dyrektywa Komisji 2006/125/WE (6), rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 (7) i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 (8) powinny zatem również zostać objęte niniejszym rozporządzeniem zamiast szczegółowych przepisów dotyczących kontroli pozostałości pestycydów. |
(5) | W celu zapewnienia skutecznego ukierunkowania kontroli urzędowych we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić przepisy dotyczące kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń i grup towarów, z których państwa członkowskie pobierają próbki, oraz strategię pobierania próbek, w tym kryteria, które należy stosować przy określaniu treści ich planów i przeprowadzania powiązanych kontroli urzędowych. |
(6) | Należy zatem uzupełnić art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 przez ustanowienie przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych pod kątem zanieczyszczeń w żywności. |
(7) | W art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono okres przejściowy zobowiązujący państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli urzędowych zgodnie z dyrektywą 96/23/WE do dnia 14 grudnia 2022 r. Art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że kontrole urzędowe mające na celu weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności oraz pasz i bezpieczeństwa pasz obejmują kontrole urzędowe określonych substancji, w tym substancji, które mają być stosowane w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, zanieczyszczeń, niedozwolonych, zakazanych i niepożądanych substancji, których stosowanie lub obecność na uprawach lub zwierzętach lub w celu produkcji lub przetwarzania żywności lub paszy może skutkować pozostałościami tych substancji w żywności lub paszy. Ponieważ jednak ostatnie plany monitorowania przyjęte przez państwa członkowskie na podstawie dyrektywy 96/23/WE będą miały zastosowanie do 2022 r., a zatem po dniu 14 grudnia 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicję "substancji zanieczyszczającej" ("zanieczyszczenia") zawartą w art. 1 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Rady (EWG) nr 315/93.
Artykuł 2
Państwa członkowskie kontrolują obecność zanieczyszczeń w żywności zgodnie z załącznikiem I.
Państwa członkowskie przyjmują strategię pobierania próbek zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
(2) Dyrektywa Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach zwierzęcych oraz uchylająca dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/932 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie jednolitych praktycznych ustaleń dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności, w sprawie szczególnej dodatkowej treści wieloletnich krajowych planów kontroli oraz szczególnych dodatkowych ustaleń dotyczących ich przygotowania (zob. s. 13 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(4) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności (Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1).
(5) Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1).
(6) Dyrektywa Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16).
(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1).
(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu żywności specjalnego przeznaczenia medycznego oraz informacji na jej temat (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 30).
ZAŁĄCZNIK I
Zasady wyboru konkretnej kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń i grup towarów
1.
Państwa członkowskie kontrolują następujące kombinacje zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń w następujących grupach towarów: Grupy towarów | Trwałe fluorowcowane zanieczyszczenia organiczne | Metale | Mikotoksyny | Inne zanieczyszczenia |
Nieprzetworzone mięso z bydła, owiec i kóz (w tym podroby jadalne) | x | x |
| x |
Nieprzetworzone mięso wieprzowe (w tym podroby jadalne) | x | x |
| x |
Nieprzetworzone mięso koniowatych (w tym podroby jadalne) |
| x |
| x |
Nieprzetworzone mięso drobiowe (w tym podroby jadalne) | x | x |
| x |
Nieprzetworzone mięso innych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych (*) (w tym podroby jadalne) |
| x |
|
|
Surowe mleko krowie, owcze i kozie | x | x | x | x |
Świeże jaja kurze i inne | x | x |
| x |
Miód |
| x |
| x |
Nieprzetworzone produkty rybołówstwa (**) (z wyłączeniem skorupiaków) | x | x |
| x |
Skorupiaki i małże | x | x |
| x |
Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego i ze zwierząt morskich | x | x |
| x |
Przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego (***) | x | x |
| x |
2.
Państwa członkowskie uwzględniają wszystkie kombinacje zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń oraz grup towarów żywności niepochodzącej od zwierząt, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy lub inne poziomy regulacyjne zostały określone w prawodawstwie Unii.
3.
Każde państwo członkowskie bierze pod uwagę następujące kryteria wyboru określonych kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń oraz grup towarów, które mają być kontrolowane: a) | częstotliwość wykrywania niezgodności w próbkach danego państwa członkowskiego, w próbkach innych państw członkowskich lub w próbkach państw trzecich, zwłaszcza w przypadku zgłaszania w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach lub systemu pomocy i współpracy administracyjnej; |
b) | dostępność odpowiednich metod laboratoryjnych i norm analitycznych; |
c) | możliwe ryzyko dla konsumentów lub niektórych grup ludności wynikające ze spożycia zanieczyszczeń obecnych w żywności, z uwzględnieniem odpowiednich informacji udostępnionych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności lub, w przypadku braku takich informacji, innych źródeł informacji, takich jak publikacje naukowe lub krajowe oceny ryzyka; |
d) | dane dotyczące spożycia (wzorce narażenia z dietą); |
e) | w odniesieniu do żywności objętej zakresem planu kontroli żywności pochodzenia zwierzęcego, wprowadzanej do Unii zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2022/932, uwzględnia się również następujące kryteria, o ile są dostępne:
|
(*) Pozostałe zwierzęta lądowe utrzymywane w warunkach fermowych zgodnie z definicją w pozycji 1017000 w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(**) Produkty rybołówstwa zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
(***) Produkty nieprzetworzone zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1).
ZAŁĄCZNIK II
Kryteria strategii pobierania próbek
1.
W odniesieniu do każdego podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze, który ma zostać poddany kontroli, państwo członkowskie uwzględnia następujące kryteria wyboru rodzaju żywności, która ma być kontrolowana: a) | wcześniejsze przypadki niezgodności z przepisami; |
b) | niedociągnięcia w stosowaniu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli oraz związanych z nimi kontrolach wewnętrznych; |
c) | niedociągnięcia w prowadzeniu dokumentacji dotyczące wymogów określonych uwzględniającej wymogi określonych w sekcji III część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004; |
d) | pobieranie reprezentatywnych próbek niezależnie od wielkości podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze; |
e) | zaistniałe okoliczności (zmiany w strukturze konsumpcji, klęski żywiołowe lub problemy gospodarcze, które powodują zmiany w łańcuchach handlu żywnością itp.). |
2.
Każde państwo członkowskie uwzględnia następujące kryteria wyboru rzeźni, zakładów rozbioru, przedsiębiorstw zajmujących się produkcją mleka, zakładów produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i produktów akwakultury, zakładów produkujących miód i zakładów produkcji i pakowania jaj: a) | kryteria wymienione w pkt 3 załącznika I i w pkt 1 niniejszego załącznika; |
b) | udział odpowiednich zakładów danego państwa członkowskiego w całkowitej wielkości produkcji rzeźni, zakładów rozbioru, zakładów zajmujących się produkcją mleka, zakładów produkujących i wprowadzających do obrotu produkty rybołówstwa i produkty akwakultury, zakładów produkujących miód oraz zakładów produkcji i pakowania jaj; |
c) | odpowiednie pochodzenie zwierząt poddanych ubojowi, mleka, produktów akwakultury, miodu i jaj. |
3.
Pobierając próbki, dokłada się starań, aby uniknąć wielokrotnego pobierania próbek od jednego podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze, chyba że podmiot ten został zidentyfikowany na podstawie kryteriów zawartych w pkt 1 lub przedstawiono odpowiednie uzasadnienie w planie kontroli. Należy zapewnić zgodność z planowaną częstotliwością kontroli.
4.
W odniesieniu do żywności objętej planem kontroli żywności wprowadzanej do obrotu w Unii, jak określono w art. 4 rozporządzenia (UE) 2022/932, pobiera się próbki żywności wprowadzanej do obrotu oraz żywności przeznaczonej do wprowadzenia do obrotu (pierwotny etap, chów wybiegowy, rzeźnie, podczas przetwarzania, przechowywania lub sprzedaży żywności itp.).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00