ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/511
z dnia 30 marca 2022 r.
rozszerzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnej odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów typu "volantina" prowadzących połowy na wodach terytorialnych Słowenii
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (1), w szczególności jego art. 13 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu. |
(2) | Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9. |
(3) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 277/2014 (2) po raz pierwszy przyznano do dnia 23 marca 2017 r. odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania trawlerów "volantina" na wodach terytorialnych Słowenii na głębokości mniejszej niż 50 metrów w obszarze między 1,5 a 3 milami morskimi od brzegu. |
(4) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2383 (3) przedłużono okres obowiązywania odstępstwa do dnia 27 marca 2020 r. |
(5) | W dniu 28 lutego 2020 r. Komisja otrzymała złożony przez Słowenię wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa na okres po dniu 27 marca 2020 r. Słowenia przedstawiła projekt nowego planu zarządzania oraz sprawozdanie z monitorowania i wdrażania planu zarządzania uzasadniające przedłużenie odstępstwa w świetle wymogów rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (4). Wniosek ten wiąże się z niezwiększaniem nakładu połowowego w przyszłości i obejmuje statki prowadzące udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat i działające na podstawie zaktualizowanego planu zarządzania przyjętego przez Słowenię w dniu 18 sierpnia 2021 r. (5), zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(6) | Na posiedzeniu plenarnym Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) (6), które odbyło się w dniach 6-10 lipca 2020 r., dokonano przeglądu zaktualizowanego planu i warunków odstępstwa. STECF stwierdził, że zaktualizowany plan jest kompleksowy i uwzględnia większość uwag zgłoszonych wcześniej przez STECF. W świetle nowych informacji przedstawionych przez Słowenię STECF stwierdził, że warunki przyznania odstępstwa są nadal spełniane. |
(7) | Zaproponowane przez Słowenię odstępstwo jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(8) | W szczególności istnieją specyficzne przeszkody geograficzne, gdyż wody terytorialne Słowenii w żadnym punkcie nie osiągają głębokości 50 metrów. W warunkach braku odstępstwa trawlery typu "volantina" mogłyby zatem prowadzić połowy wyłącznie poza obszarem 3 mil morskich od linii brzegowej, gdzie łowiska są znacznie ograniczone przez obszary przeznaczone na tory wodne. |
(9) | W planie zarządzania ustanowiono wszystkie właściwe definicje na temat odnośnych połowów oraz gwarancje niezwiększania nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie 12 określonym statkom, które uzyskały już od Słowenii upoważnienia do połowów. |
(10) | Połowów włokami typu "volantina", które są rodzajem połowów wielogatunkowych, nie można prowadzić przy użyciu narzędzi innych niż "tartana" (która jest cięższa), co może jednak prowadzić do większego kontaktu z dnem morskim i wyższym połowem gatunków dennych i nie koliduje z narzędziami innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione. Ponadto połowy włokiem "volantina" nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, w tym na chronione siedliska; STECF stwierdził, że połowy te eksploatują tereny błotniste, nie prowadzi się ich na wrażliwych siedliskach, a wskaźniki odrzutów są niskie. |
(11) | Proponowane przez Słowenię odstępstwo dotyczy jedynie ograniczonej do 12 liczby statków. Numery rejestracyjne tych statków są podane w planie zarządzania. |
(12) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które na zasadzie odstępstwa zezwala na połowy nad chronionymi siedliskami pod pewnymi warunkami, jeżeli narzędzia połowowe nie dotykają skupiska trawy morskiej. |
(13) | Wnioskowane odstępstwo jest zgodne z art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionym art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ dotyczy włoków o rozmiarze oczek sieci nie mniejszym niż 40 mm. |
(14) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionego art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ w takielunku sieci "volantina" nie stosuje się oczka kwadratowego mniejszego niż 40 mm. |
(15) | Połowy trawlerami typu "volantina" nie są ukierunkowane na głowonogi. STECF stwierdził, że połowy głowonogów w ramach tego rodzaju połowów nie są nieistotne, i że na podstawie najnowszego sprawozdania z realizacji planu głowonogi stanowią jedynie niewielką część całkowitych połowów tych gatunków na tym obszarze. |
(16) | Słoweński plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz w art. 14 i 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (7). |
(17) | Trawlery typu "volantina" podlegają regulacji, aby zagwarantować, że połowy gatunków w części A załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 są minimalne, zgodnie z kryteriami określonymi w art. 13 ust. 9 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. STECF zauważył, że zgłoszone połowy tych gatunków nie są nieistotne, i stwierdził, że biorąc pod uwagę ograniczoną wielkość połowów typu "volantina", połowy te wynoszą łącznie kilkadziesiąt ton, co stanowi jedynie bardzo niewielką część całkowitych połowów tych gatunków na tym obszarze. |
(18) | Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo. |
(19) | We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w słoweńskim planie zarządzania Słowenia powinna przedstawić Komisji sprawozdanie. |
(20) | Należy ustanowić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić sprawne wprowadzenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianego stada, oraz by stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania. |
(21) | Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2383 wygasło w dniu 27 marca 2020 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 28 marca 2020 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(22) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Odstępstwo
Art. 13 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie ma zastosowania na wodach terytorialnych Słowenii, niezależnie od głębokości, w obszarze w odległości od 1,5 do 3 mil morskich od wybrzeża, w odniesieniu do trawlerów typu "volantina", używanych przez statki, które spełniają następujące wymogi:
a) | noszą numery rejestracyjne wymienione w słoweńskim planie zarządzania przyjętym przez Słowenię zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006; |
Artykuł 2
Plan monitorowania i sprawozdawczość
Słowenia przekaże Komisji w terminie trzech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1.
Artykuł 3
Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 28 marca 2020 r. do dnia 27 marca 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11).
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 277/2014 z dnia 19 marca 2014 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnej odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów typu "volantina" prowadzących połowy na wodach terytorialnych Słowenii (Dz.U. L 82 z 20.3.2014, s. 1).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2383 z dnia 19 grudnia 2017 r. rozszerzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnej odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów typu "volantina" prowadzących połowy na wodach terytorialnych Słowenii (Dz.U. L 340 z 20.12.2017, s. 32).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
(5) Decyzja nr 34200-2/2021/3 z dnia 18.8.2021 r.
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 64. posiedzenia plenarnego (PLEN-20-02). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2020, ISBN 978-92-76-21081-8, doi:10.2760/325560, JRC121501. (https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf/0a7b5693-d2ad-433f-b24d-9cc7732fe1f8)
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00