Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-27
Wersja aktualna od 2022-03-27
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/466
z dnia 17 grudnia 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 przez określenie kryteriów dotyczących odstępstwa od zasady, zgodnie z którą zatwierdzone podmioty publikujące i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze są nadzorowane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Ze względu na transgraniczny wymiar przetwarzania danych rynkowych, jakość danych i konieczność osiągnięcia korzyści skali oraz aby uniknąć negatywnego wpływu potencjalnych rozbieżności zarówno na jakość danych, jak i na zadania dostawców udostępniających dane, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 (2) przekazano uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń i nadzoru w odniesieniu do działalności dostawców usług w zakresie udostępniania informacji w Unii Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA"). |
(2) | Jednocześnie zatwierdzone podmioty publikujące ("APA") i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze ("ARM") są objęte odstępstwem od nadzoru ESMA, a zamiast tego pozostają w zakresie nadzoru krajowego, w przypadku gdy ich działalność ma ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego. |
(3) | Działalność zatwierdzonego podmiotu publikującego lub zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego należy przede wszystkim uznać za mającą ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego w oparciu o względną liczbę klientów mających siedzibę w państwach członkowskich innych niż macierzyste państwo członkowskie APA lub ARM. Jeżeli usługi oferowane przez APA lub ARM mają charakter w dużej mierze transgraniczny, odstępstwo nie powinno mieć zastosowania. Po drugie, znaczenie dla rynku wewnętrznego należy ustalać w oparciu o udział wszystkich zgłoszonych lub opublikowanych transakcji, które są zgłaszane lub publikowane przez poszczególne APA lub ARM. Jeżeli udział ten przekracza próg minimalny, wówczas działalności nie należy uznawać za mającą ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego. Wyliczenia odnoszące się do APA powinny opierać się na danych dotyczących przejrzystości przekazywanych do systemu danych referencyjnych dotyczących instrumentów finansowych i systemu przejrzystości instrumentów finansowych, natomiast wyliczenia odnoszące się do ARM powinny opierać się na sprawozdaniach z transakcji przedkładanych właściwym organom. |
(4) | W przypadku gdy APA i ARM lub kilka APA bądź kilka ARM obsługuje pojedynczy operator, odstępstwo od nadzoru ESMA jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy wszystkie APA lub ARM kwalifikują się do odstępstwa. |
(5) | Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wprowadzonych w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2175 nowych ram nadzorczych dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie, a jego stosowanie powinno rozpocząć się w trybie pilnym, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Ocena APA i ARM
1. Zatwierdzone podmioty publikujące ("APA") i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze ("ARM") podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia i nadzorowi ze strony właściwego organu państwa członkowskiego zdefiniowanego w art. 4 ust. 1 pkt 26 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE (3) ze względu na ich ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego, jeżeli działalność tych APA i ARM średnio nie przekracza żadnego z progów określonych w art. 2 niniejszego rozporządzenia. Jeżeli ten sam operator prowadzi więcej niż jeden APA lub ARM, odstępstwo ma zastosowanie tylko wówczas, gdy działalność żadnego z APA lub ARM nie przekracza progów określonych w art. 2.
2. Do celów udzielania zezwoleń ocena kryteriów określonych w art. 2 opiera się na szacunkach przyszłych działań przedstawionych przez wnioskodawcę.
3. ESMA co roku dokonuje ponownej oceny znaczenia działalności APA lub ARM, o których mowa w ust. 1, dla rynku wewnętrznego, począwszy od roku następującego po pierwszym pełnym roku kalendarzowym po udzieleniu zezwolenia. Ocena kryteriów określonych w art. 2 opiera się na danych reprezentujących pełny rok kalendarzowy przed ponowną oceną.
4. W przypadku gdy na podstawie ponownej oceny, o której mowa w ust. 3, w ciągu dwóch kolejnych lat progi odnoszące się do odstępstwa od nadzoru ESMA lub stosowania go nie są już spełniane, zmiana w stosowaniu nadzoru ESMA lub odstępstwie od niego wchodzi w życie z dniem 1 czerwca następnego roku.
Artykuł 2
Kryteria określania odstępstw od nadzoru ESMA
1. APA lub ARM podlegają odstępstwu od nadzoru ESMA, jeżeli:
a) | APA lub ARM świadczy na rzecz firm inwestycyjnych lub w ich imieniu usługi podlegające wymogom dotyczącym ujawniania informacji po zawarciu transakcji określonym w art. 20 i 21 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub wymogowi zgłaszania transakcji określonemu w art. 26 tego rozporządzenia, w maksymalnie trzech różnych państwach członkowskich, natomiast co najmniej 50 % tych firm inwestycyjnych posiada zezwolenie w tym samym państwie członkowskim co APA lub ARM; oraz |
b) | liczba transakcji ogłoszonych publicznie przez APA i ich wolumen zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do instrumentów udziałowych wynosi mniej niż 0,5 % całkowitej liczby transakcji lub wolumenu zgłoszonych przez wszystkie APA zgodnie z art. 20 ust. 1 tego rozporządzenia oraz liczba transakcji ogłoszonych publicznie przez APA i ich wolumen zgodnie z art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia w odniesieniu do instrumentów nieudziałowych nie przekracza 0,5 % całkowitej liczby transakcji lub wolumenu zgłoszonych przez wszystkie APA zgodnie z art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia; oraz |
c) | liczba transakcji zgłoszonych przez ARM zgodnie z art. 26 ust. 1 i 7 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 nie przekracza 0,5 % łącznej liczby transakcji zgłoszonych przez wszystkie zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze zgodnie z art. 26 ust. 1 i 7 tego rozporządzenia. |
2. APA i ARM przekazują na żądanie właściwemu organowi dane umożliwiające ocenę kryterium określonego w ust. 1 lit. a).
Artykuł 3
Przepis przejściowy
Do celów art. 1 ESMA przeprowadza wstępną ocenę kryteriów odstępstwa wymienionych w art. 2. Taka wstępna ocena opiera się na danych dotyczących pierwszych sześciu miesięcy 2021 r.
Artykuł 4
Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i od tego dnia rozpoczyna się jego stosowanie.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).