Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-21
Wersja aktualna od 2022-03-21
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/465
z dnia 21 marca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do mobilnych zdolności laboratoryjnych rescEU oraz zdolności rescEU w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1831)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (1), w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie wystarczają do skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka. |
(2) | Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji nr 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii. rescEU powinna się skupiać w szczególności na czterech obszarach, a mianowicie na: gaszeniu pożarów lasów z powietrza, incydentach chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych (CBRJ), pilnej pomocy medycznej, a także na transporcie i logistyce. |
(3) | W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 (2) określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje jak dotąd zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, powietrznej ewakuacji medycznej, zespołów ratownictwa medycznego, gromadzenia zapasów sprzętu medycznego lub wyposażenia ochrony osobistej, lub obu tych zasobów, a także zdolności w zakresie usuwania skażenia CBRJ i zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zdolności w zakresie zapewniania tymczasowego schronienia oraz zdolności w zakresie transportu i logistyki. |
(4) | Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazuje na potrzebę wspierania działań w zakresie ochrony ludności poprzez zapewnienie zdolności wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w terenie w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne (tj. w celu złagodzenia negatywnych skutków dla życia lub zdrowia ludzi wynikających z substancji CBRJ), działań poszukiwawczych (tj. ustalania lokalizacji substancji CBRJ poza kontrolą regulacyjną), reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem (tj. reagowania na potencjalnie przestępcze lub umyślne niedozwolone działania związane z substancjami CBRJ lub ukierunkowane na nie) oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami (tj. w celu zapobiegania przestępstwom lub umyślnym czynom niedozwolonym z udziałem substancji CBRJ). |
(5) | Zdolności te powinny obejmować wsparcie w postaci "sięgania na zaplecze" w zakresie oceny technicznej związanej z wykrywaniem, pobieraniem próbek, identyfikacją i monitorowaniem CBRJ, realizowane w ramach unijnego mechanizmu. Komponent "sięgania na zaplecze" powinien być również dostępny dla organów krajowych. Komponent "sięgania na zaplecze" mógłby być zapewniany przez jedną instytucję lub grupę wyspecjalizowanych instytucji. |
(6) | Przewiduje się, że zdolności będą stanowić jeden zestaw o wysokim stopniu wewnętrznej skalowalności i modułowości; co umożliwi, w razie potrzeby, oddzielne rozmieszczenie poszczególnych komponentów dostosowanych do potrzeb reagowania kryzysowego, przeszukiwania, reagowania w zakresie bezpieczeństwa lub nadzoru, a także dostosowanych w zakresie konkretnych zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych lub jądrowych. |
(7) | Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazała również, że potrzebne są mobilne zdolności laboratoryjne. Głównym celem mobilnych zdolności laboratoryjnych jest zapewnienie elastycznego i dopasowanego wsparcia w sytuacjach, w których zdolności państw członkowskich w zakresie wykrywania, analizowania lub weryfikacji patogenów lub substancji CBRJ nie są wystarczające. Mobilne zdolności laboratoryjne mogłyby koncentrować się na różnych specjalizacjach o wysokim stopniu skalowalności, modułowości i interoperacyjności. |
(8) | Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe w ramach rescEU powinny opierać się na ustanowionych normach międzynarodowych, o ile takie normy już istnieją. Wymogi jakościowe dotyczące komponentu biologicznego mobilnych laboratoriów powinny zatem opierać się na klasyfikacji mobilnych laboratoriów szybkiego reagowania (3), stworzonej przez Światową Organizację Zdrowia. |
(9) | W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach należy ustanowić zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ oraz mobilne zdolności laboratoryjne, zgodnie z kategoriami określonymi w art. 3d decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 i po konsultacji z państwami członkowskimi. |
(10) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 1a dodaje się punkt 4 w brzmieniu: "4) »sięganie na zaplecze« oznacza proces uzyskiwania wsparcia od podmiotów, które nie są rozmieszczone w terenie."; |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Janez LENARČIČ
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).
(3) Wytyczne dotyczące klasyfikacji mobilnych laboratoriów szybkiego reagowania (RRML). Kopenhaga: Światowa Organizacja Zdrowia, Biuro Regionalne na Europę; 2021.
ZAŁĄCZNIK
W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 dodaje się sekcje 11 i 12 w brzmieniu:
"11. Zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami
|
| ||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||
|
|
12. Mobilne zdolności laboratoryjne
Zadania |
| ||||||||||||||||
Zdolności |
| ||||||||||||||||
Główne elementy | Eksperci
Logistyka
Zarządzanie informacjami
Wyposażenie
Bezpieczeństwo
| ||||||||||||||||
Samowystarczalność |
| ||||||||||||||||
Uruchamianie operacji |
|
(1) Każde wydarzenie, które w oparciu o krajową ocenę zagrożeń może wymagać monitorowania w zakresie CBRJ (np. duże zgromadzenia publiczne, imprezy sportowe, spotkania głów państwa, koncerty muzyczne, wystawy światowe).
(2) Obejmuje to wszelkiego rodzaju klęski żywiołowe lub katastrofy spowodowane przez człowieka, powiązane z materiałami niebezpiecznymi lub substancjami CBRJ. Przykładem są sytuacje nadzwyczajne spowodowane katastrofami naturalnymi, działaniami przemysłowymi, transportowymi lub badawczymi, działalnością przestępczą lub umyślnymi czynami zabronionymi, atakami terrorystycznymi i konfliktami zbrojnymi, lub zderzeniami satelitów i śmieciami kosmicznymi.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 10 decyzji 1313/2013/UE, jeżeli klęska lub katastrofa poza Unią mogłaby znacząco wpłynąć na jedno państwo członkowskie lub większą ich liczbę, lub na ich obywateli, można rozmieścić zdolności rescEU.
(4) Np. organami zajmującymi się ochroną cywilną, egzekwowaniem prawa, wywiadem, niszczeniem amunicji wybuchowej lub wsparciem technicznym.
(5) Np. do wsparcia wstępnej analizy próbek.".