Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-14
Wersja aktualna od 2022-03-14
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/418
z dnia 10 marca 2022 r.
w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do niekomercyjnych usług w zakresie transportu autobusowego w regionach Austrii podlegających kompetencjom regionalnych organów odpowiedzialnych za transport Verkehrsverbund Ost-Region (VOR) i Oberösterreich Verkehrsverbund (OÖVV)
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1352)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (1), w szczególności jej art. 35 ust. 3,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych na Roboty Budowlane,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. STAN FAKTYCZNY
1.1. Wniosek
2. RAMY PRAWNE
3. OCENA
3.1. Nieograniczony dostęp do rynku
3.2. Ocena zgodności z regułami konkurencji
3.2.1. Definicja właściwego rynku produktowego
3.2.2. Definicja rynku produktowego
3.2.3. Definicja rynku geograficznego
3.3. Analiza rynkowa
3.3.1. Udziały w rynku, liczba oferentów i wskaźnik powodzenia
3.3.1.1.
3.3.1.2.
3.3.2. Wnioski z oceny wpływu na konkurencję
4. WNIOSKI
(62) | Do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla stosowania prawa konkurencji Unii Europejskiej wyniki analizy rynkowej wymienione w motywach (43)-(55) należy traktować jako wskazanie, że niekomercyjne usługi w zakresie transportu autobusowego w dwóch regionach transportowych Austrii podlegających kompetencjom VOR i OÖVV podlegają kompetencji w rozumieniu art. 34 dyrektywy 2014/25/UE. W związku z tym należy stwierdzić, że dyrektywa 2014/25/UE nie powinna mieć zastosowania do zamówień mających na celu umożliwienie prowadzenia wspomnianej działalności w dwóch regionach transportowych podlegających kompetencjom VOR i OÖVV. |
(63) | Dyrektywa 2014/25/UE powinna nadal mieć zastosowanie do zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające, mających na celu umożliwienie świadczenia niekomercyjnych usług w zakresie transportu autobusowego na terytorium pozostałych regionów transportowych znajdujących się poza zakresem niniejszej decyzji. |
(64) | Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania reguł konkurencji i dla innych obszarów prawa Unii. W szczególności kryteria i metodyka wykorzystane do celów oceny bezpośredniego podlegania konkurencji na podstawie art. 34 dyrektywy 2014/25/UE nie zawsze są identyczne z tymi stosowanymi do celów oceny dokonywanej na podstawie art. 101 lub 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (20), co potwierdził Sąd (21), |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1804 z dnia 10 października 2016 r. dotycząca szczegółowych zasad stosowania art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 275 z 12.10.2016, s. 39).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1370/2007 z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 1).
(4) Motyw 44 dyrektywy 2014/25/UE.
(5) Ibid.
(6) Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 stanowi: "Zamówienia prowadzące do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych są udzielane zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Jednakże zamówienia na usługi i usługi publiczne, o których mowa w dyrektywie 2004/17/WE lub w dyrektywie 2004/18/WE, w zakresie autobusowego lub tramwajowego transportu pasażerskiego są udzielane zgodnie z procedurami przewidzianymi w tych dyrektywach, o ile zamówienia takie nie są udzielane w formie koncesji na usługi zgodnie z definicją zawartą w tych dyrektywach".
(7) Austriacki federalny dziennik ustaw (BGBl.) I nr 203/1999.
(8) Austriacki federalny dziennik ustaw (BGBl.) I nr 204/1999.
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 88).
(10) Sprawa COMP/M.5855 DB/Arriva z 11.8.2010 pkt 20 i nast., sprawa COMP/M.6818, Deutsche Bahn/Veolia z 30.4.2013, pkt 19, sprawa COMP/M.6818, Deutsche Bahn/Veolia z 30.4.2013, pkt 25 i nast.
(11) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
(12) Odpowiedź BMK z 2 grudnia 2020 r.
(13) Sprawa COMP/M.5855, DB/Arriva, z 11.8.2010, pkt 27.
(14) Sprawa COMP/M.6818, Deutsche Bahn/Veolia, decyzja z 30.4.2013 r., pkt 14: "W przypadku umów brutto przewoźnik składa ofertę obejmującą pełne koszty operacyjne, a cały dochód trafia do organu; w przypadku umów netto przewoźnik otrzymuje cały dochód i składa ofertę obejmującą jedynie niezbędną różnicę między dochodem z opłat a kwotą potrzebną do osiągnięcia pożądanego zysku".
(15) Odpowiedź BMK z 2 grudnia 2020 r.
(16) Obliczenia Komisji na podstawie załącznika 3 do stanowiska krajowego organu ochrony konkurencji.
(17) Wniosek, s. 28.
(18) Zob. motyw 15 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
(19) Komunikat COM 2017/572 pt. "Skuteczne zamówienia publiczne dla Europy", w którym Komisja twierdzi, że aby pomóc MŚP w uzyskaniu dostępu do zamówień publicznych, należy po pierwsze dzielić zamówienia na części.
(20) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
(21) Wyrok z dnia 27 kwietnia 2016 r., Österreichische Post AG/Komisja, T-463/14, EU:T:2016:243, pkt 28. Zob. również motyw 44 dyrektywy 2014/25/UE.
Artykuł
Dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające, mających na celu umożliwienie świadczenia niekomercyjnych usług w zakresie transportu autobusowego na terytorium regionów podlegających kompetencjom Verkehrsverbund Ost-Region oraz regionu podlegającego kompetencjom Oberösterreich Verkehrsverbund.
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Austrii.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2022 r.