Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-23
Wersja aktualna od 2022-02-23
obowiązujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI (UE) 2022/258
z dnia 21 lutego 2022 r.
w sprawie przyznania Republice Greckiej odstępstwa od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 w odniesieniu do Krety
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1140)
(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (1), w szczególności jego art. 64,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającą dyrektywę 2012/27/UE (2), w szczególności jej art. 66,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
2. WYSPA KRETA
(3) | Grecka wyspa Kreta położona jest na Morzu Śródziemnym, na południe od kontynentalnej części Grecji. Do dnia 3 lipca 2021 r. działał tam autonomiczny system elektroenergetyczny niepołączony z kontynentalnym krajowym systemem elektroenergetycznym. |
(4) | W następstwie decyzji Komisji 2014/536/UE (4), na podstawie której przyznano Grecji odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE (5), Kretę uznano za mały system wydzielony w rozumieniu art. 2 pkt 42 dyrektywy (UE) 2019/944. Aktywa związane z wysokim napięciem na Krecie należą do Public Power Cooperation S.A. ("PPC S.A.") i są eksploatowane przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego ("HEDNO S.A."). Ponieważ wyspa nie jest połączona z Grecją kontynentalną, Kreta nie mogła być częścią greckich rynków dnia następnego, dnia bieżącego i bilansujących uruchomionych w listopadzie 2020 r. |
(5) | Zgodnie z art. 4 decyzji Komisji 2014/536/UE przewidziane odstępstwa nie obowiązują w przypadku małych systemów wydzielonych i mikrosystemów wydzielonych po ich połączeniu z systemem wzajemnie połączonym. Niezależnie od tego z dniem 1 stycznia 2017 r. władze greckie zakończyły odstępstwo przyznane na mocy tej decyzji w odniesieniu do Krety (6). |
System elektroenergetyczny
(6) | Grecja priorytetowo potraktowała przyłączenie Krety do sieci kontynentalnego systemu elektroenergetycznego jako projekt o dużym znaczeniu, aby zapewnić Krecie bezpieczne i niezawodne dostawy energii elektrycznej. W szczególności przyłączenie Krety do sieci, zatwierdzone przez grecki organ regulacyjny ("RAE") w ramach dziesięcioletnich planów rozwoju sieci, które obejmują odpowiednio lata 2017-2026, 2018-2027 i 2019-2028, ma być realizowane w dwóch etapach. |
(7) | Pierwszy etap ("faza I") dotyczy przyłączenia do sieci zachodniej części Krety (prefektura Chania) do półwyspu Peloponez liniami HVAC o nominalnej zdolności przesyłowej wynoszącej około 150 MW. W związku z tym oczekuje się, że wraz z zakończeniem fazy I pokryta zostanie jedynie część zapotrzebowania Krety na energię elektryczną (około jedna trzecia zużycia energii elektrycznej na Krecie, czyli szczytowa wartość 710 MW i roczne zużycie 3TWh), co nie spowoduje zintegrowania Krety jako części w pełni wzajemnie połączonej z greckim systemem elektroenergetycznym. Oczekuje się, że połączenie wzajemne między kontynentalnym systemem elektroenergetycznym a Kretą będzie działać na poziomie maksymalnej mocy tego połączenia lub blisko niej, biorąc pod uwagę, że jego moc nie pokrywa w pełni zapotrzebowania Krety, a energia elektryczna będzie importowana na Kretę za pomocą systemu wzajemnie połączonego ze względu na niższe koszty wytwarzania. Działania w ramach projektu rozpoczęto dnia 3 lipca 2021 r. (7) (okres próbny) i kontynuowano od dnia 1 listopada 2021 r. (8) (okres komercyjny). |
(8) | Drugi etap ("faza II") odnosi się do wzajemnego połączenia centralnej części Krety (prefektura Heraklion) z Grecją kontynentalną (region Attyka) za pomocą dwóch kabli HVDC o nominalnej zdolności przesyłowej wynoszącej około 1 000 MW. Oczekuje się, że pod koniec fazy II wyspa Kreta będzie w pełni wzajemnie połączona z kontynentalnym systemem przesyłu energii elektrycznej, a zapotrzebowanie na energię elektryczną na wyspie zostanie w pełni pokryte. Oczekuje się, że kable wykorzystane w fazie II zaczną działać do 2023 r. |
(9) | Grecja wyjaśnia, że przed rozpoczęciem komercyjnej eksploatacji połączenia wzajemnego opracowanego w fazie I sieć elektroenergetyczna wysokiego napięcia na Krecie miała zostać przekazana greckiemu operatorowi systemu przesyłowego ("IPTO S.A."), który odtąd będzie właścicielem tych aktywów i będzie je eksploatować. HEDNO S.A. nie będzie już eksploatować sieci wysokiego napięcia na Krecie, ale będzie nadal obsługiwać sieci niskiego i średniego napięcia. Wspomniane przekazanie miało miejsce w dniu 1 sierpnia 2021 r., przed rozpoczęciem komercyjnej eksploatacji w ramach fazy I połączenia wzajemnego między Kretą a greckim systemem kontynentalnym. |
Rynek energii elektrycznej na Krecie
3. ODSTĘPSTWA, KTÓRYCH DOTYCZY WNIOSEK
3.1. Odstępstwo na podstawie art. 64 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.1.1. Art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.1.2. Art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.1.3. Art. 8 ust. 1 i 4 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.1.4. Art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.1.5. Art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.1.6. Art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.1.7. Art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/943
3.2. Odstępstwo na podstawie art. 66 dyrektywy (UE) 2019/944
3.2.1. Art. 5 dyrektywy (UE) 2019/944
3.2.2. Art. 40 ust. 4, 5, 6 i 7 dyrektywy (UE) 2019/944
3.3. Czas trwania odstępstwa, którego dotyczy wniosek
4. UWAGI OTRZYMANE W OKRESIE KONSULTACJI
5. OCENA
5.1. Małe systemy połączone
5.2. Istotny problem w eksploatacji systemu
5.3. Zakres odstępstwa
5.4. Brak przeszkód w przejściu na odnawialne źródła energii, większej elastyczności, magazynowaniu energii, elektromobilności i odpowiedzi odbioru
5.5. Ograniczenie odstępstwa w czasie i warunki mające na celu zwiększenie konkurencji i integracji z rynkiem wewnętrznym energii elektrycznej
5.6. Czas trwania skutków
Wniosek wpłynął przed zakończeniem fazy I. Aby uniknąć szybkich i nieprzewidywalnych zmian ram regulacyjnych, które mogłyby poważnie zaszkodzić funkcjonowaniu rynku na wyspie Kreta i ewentualnie w Grecji kontynentalnej, niniejsza decyzja powinna być stosowana od terminu rozpoczęcia fazy I,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Republice Greckiej przyznaje się odstępstwo od przepisów art. 6, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 i 4, art. 9, 10 i 11 rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz od przepisów art. 40 ust. 4-7 dyrektywy (UE) 2019/944 w odniesieniu do Krety.
Artykuł 2
Odstępstwo przyznane na mocy art. 1 stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r. lub do zakończenia w ramach fazy II połączenia międzysystemowego między Kretą a Grecją kontynentalną, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Artykuł 3
Do końca 2022 r. Republika Grecka poinformuje Komisję Europejską o postępach i dalszym planowaniu w sprawie zakończenia w ramach fazy II połączenia międzysystemowego między Kretą a Grecją kontynentalną oraz jego komercyjnej eksploatacji, w tym w odniesieniu do wdrożenia i eksploatacji odpowiedniej infrastruktury pomiarowej umożliwiającej udział Krety w greckim rynku hurtowym i bilansującym.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Kadri SIMSON
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 54.
(2) Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125.
(3) https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/derogation_decisions2020v1.pdf
(4) Decyzja Komisji 2014/536/UE z dnia 14 sierpnia 2014 r. w sprawie przyznania Republice Greckiej odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE (notyfikowana jako dokument nr C(2014) 5902) (Dz.U. L 248 z 22.8.2014, s. 12).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55).
(6) Art. 137 A ustawy 4001/2011 (Monitor Rządowy Α 179/22.8.2011).
(7) Zob. art. 108B ustawy 4001/2011 (Monitor Rządowy Α 179/22.8.2011) dodany na mocy art. 106 ustawy 4821/2021 (Monitor Rządowy A 134/31.7.2021).
(8) Zgodnie z art. 108C ustawy 4001/2011 dodanym na mocy art. 107 ustawy 4821/2021, greckiego operatora systemu przesyłowego IPTO S.A. zobowiązano do przeprowadzenia pełnego wzajemnego połączenia Krety (faza I) najpóźniej do dnia 30 września 2021 r. Termin ten został jednak przesunięty na dzień 1 listopada 2021 r. decyzją RAE nr 734/28.09.2021 (Monitor Rządowy B 4633/6.10.2021).
(9) Grecja nie zwróciła się do Komisji o przyznanie odstępstwa od art. 51 rozporządzenia (UE) 2019/943 (Certyfikacja operatorów systemów przesyłowych) ani od przepisów rozdziału VI dyrektywy (UE) 2019/944 (Rozdział operatorów systemów przesyłowych). Grecja oświadcza bowiem, że aktywa wysokiego napięcia na wyspie Kreta, obecnie należące do PPC i eksploatowane przez HEDNO S.A., zostaną przeniesione na operatora systemu przesyłowego IPTO S.A., który odtąd będzie wykonywał uprawnienia właścicielskie oraz zajmie się eksploatacją tych aktywów. Wspomniane przekazanie miało miejsce w dniu 1 sierpnia 2021 r., przed rozpoczęciem komercyjnej eksploatacji w ramach fazy I połączenia wzajemnego między Kretą a greckim systemem kontynentalnym.
(10) Odpowiedzi nieopatrzone klauzulą poufności są dostępne na stronie internetowej RAE.
(11) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.U. L 197 z 25.7.2015, s. 24).