ZALECENIE KOMISJI (UE) 2022/210
z dnia 8 lutego 2022 r.
w sprawie wspólnego unijnego zestawu narzędzi służących rozwiązaniu problemu niedoborów półprzewodników oraz unijnego mechanizmu monitorowania ekosystemu półprzewodników
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Półprzewodniki mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i nowoczesnej gospodarki. W ciągu ostatniego roku Unia doświadczyła bezprecedensowych zakłóceń w ich dostawach, które spowodowały poważne opóźnienia i negatywne skutki dla ważnych sektorów gospodarki oraz doprowadziły do opóźnień w naprawie i utrzymaniu podstawowych produktów (takich jak sprzęt medyczny i diagnostyczny) dla sektorów krytycznych. |
(2) | Obecny kryzys niedoboru półprzewodników i jego negatywne skutki sprawiają, że zagrożone są sektory krytyczne, takie jak zdrowie, transport, energia, obronność, bezpieczeństwo i przestrzeń kosmiczna. Istnieje ryzyko opóźnień w transformacji ekologicznej i cyfrowej Unii. |
(3) | W tym kontekście wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy dotyczące środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czipów) (1) ma na celu zwiększenie odporności Unii na zakłócenia w łańcuchu dostaw półprzewodników, wspieranie rozwoju zdolności w zakresie zaawansowanej produkcji, projektowania i integracji systemów, a także najnowocześniejszej produkcji przemysłowej w Unii, rozwiązanie dotkliwego problemu niedoboru kwalifikacji, zwiększenie liczby wykwalifikowanych pracowników oraz przyczynienie się do stworzenia odpornego i dynamicznego ekosystemu półprzewodników w Unii. Unia jest zaangażowana w realizację swojego strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie do 2030 r. co najmniej 20 % światowej produkcji (pod względem wartości) najnowocześniejszych, innowacyjnych i zrównoważonych półprzewodników, jak określono w programie polityki dotyczącym cyfrowej dekady (2). |
(4) | Niniejsze zalecenie towarzyszy proponowanemu rozporządzeniu jako narzędzie o natychmiastowym skutku, umożliwiające szybką i skoordynowaną reakcję Unii na obecny niedobór. W tym celu proponuje się w nim ustanowienie mechanizmu koordynacji w celu omówienia terminowych i proporcjonalnych środków reagowania kryzysowego i podjęcia odpowiedniej decyzji. |
(5) | Z uwagi na braki strukturalne w łańcuchu dostaw półprzewodników zaleca się ponadto środki umożliwiające skoordynowane monitorowanie łańcucha wartości półprzewodników, koncentrując się na zagrożeniach, które mogą zakłócać dostawy półprzewodników, zagrażać im lub negatywnie na nie wpływać. Środki te powinny umożliwić przygotowanie i wprowadzenie zaproponowanego w rozporządzeniu stałego mechanizmu monitorowania łańcucha dostaw półprzewodników. |
(6) | W celu wdrożenia niniejszego zalecenia Komisja powołała Europejską Grupę Ekspertów ds. Półprzewodników. Europejska Grupa Ekspertów ds. Półprzewodników będzie platformą koordynacji między państwami członkowskimi oraz będzie służyć Komisji radą i pomocą przy wdrażaniu przyszłego rozporządzenia. Zadania Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników zostaną przejęte przez Europejską Radę ds. Półprzewodników, która zostanie ustanowiona na podstawie tego rozporządzenia. |
(7) | Europejska Grupa Ekspertów ds. Półprzewodników powinna ułatwiać szybką i skuteczną wymianę informacji między państwami członkowskimi a Komisją na temat zmian na rynku, które narażają dostawy Unii na konkretne ryzyko, oraz wspierać jednolite i skoordynowane reagowanie kryzysowe. |
(8) | Jako pierwszy środek zaleca się państwom członkowskim zwrócenie się o informacje do organizacji reprezentujących przedsiębiorstwa lub, w razie potrzeby, do poszczególnych producentów półprzewodników i sprzętu. Zwiększyłoby to zdolność Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników do określania potencjalnych środków reagowania kryzysowego i dostosowywania ich do istniejącej sytuacji. Zgromadzone dane powinny dotyczyć zdolności i mocy produkcyjnych oraz obecnych głównych zakłóceń i wąskich gardeł. Gromadzenie lub wymiana informacji powinny być zgodne z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi udostępniania danych oraz poufności informacji i danych. |
(9) | Niniejsze zalecenie zawiera sugestie dotyczące środków reagowania kryzysowego, które państwa członkowskie powinny omówić i rozważyć ich zastosowanie tam, gdzie jest to stosowne i proporcjonalne. |
(10) | Jeżeli wymaga tego ocena obecnego kryzysu, państwa członkowskie mogłyby rozważyć podjęcie dialogu z producentami półprzewodników mających siedzibę w Unii i zwrócenie się do nich o priorytetowe traktowanie umów z przedsiębiorstwami dostarczającymi produkty do sektorów krytycznych w celu zapewnienia dalszego funkcjonowania tych sektorów. |
(11) | Ponadto, jeżeli jest to właściwe i odpowiednie zgodnie z oceną obecnego kryzysu, państwa członkowskie mogą rozważyć udzielenie Komisji upoważnienia do zamawiania niektórych produktów w ich imieniu w celu stworzenia efektu dźwigni dzięki jej sile nabywczej oraz zapewnienia dostaw do sektorów krytycznych w interesie publicznym. |
(12) | Ponadto zachęca się państwa członkowskie do oceny, czy Unia powinna sprawować nadzór nad wywozem niektórych towarów w celu zabezpieczenia dostaw na rynek wewnętrzny. Jeżeli uznają takie środki ochronne za odpowiednie, konieczne i proporcjonalne, mogą omówić tę kwestię i zwrócić się do Komisji o ocenę, czy zostały spełnione warunki dotyczące środków ochronnych w odniesieniu do wywozu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 (3). |
(13) | Zalecane działania monitorujące powinny być zgodne z zasadami przewidywania, koordynacji i gotowości w celu ustanowienia systemu wczesnego ostrzegania, aby zapobiegać kryzysom dotyczącym półprzewodników i wzmocnić unijny ekosystem półprzewodników. W tym celu państwa członkowskie proszone są o omówienie na forum Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników odpowiednich wskaźników wczesnego ostrzegania, aby przewidzieć przyszłe niedobory w łańcuchu dostaw półprzewodników. |
(14) | Konieczna jest dalsza dogłębna ocena ryzyka, które może zakłócać łańcuch wartości, zagrażać mu lub negatywnie na niego wpływać, w tym w odniesieniu do źródeł pochodzenia i dostaw spoza Unii. W związku z tym zaleca się państwom członkowskim gromadzenie odpowiednich informacji i współpracę w celu umożliwienia Komisji przygotowania wspólnej oceny ryzyka dla łańcucha wartości półprzewodników w Unii. Należy wskazać czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas przygotowywania ocen ryzyka. |
(15) | W proponowanym rozporządzeniu Komisja ustanawia stały i wiążący mechanizm skoordynowanego monitorowania i reagowania kryzysowego, który opiera się na środkach zaproponowanych w niniejszym zaleceniu. Po wejściu w życie rozporządzenia niniejsze zalecenie może zostać uchylone, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. CEL NINIEJSZEGO ZALECENIA
1) | Celem niniejszego zalecenia jest umożliwienie szybkiej, skutecznej i skoordynowanej reakcji Unii na obecny niedobór półprzewodników oraz na podobne przypadki w przyszłości. |
2) | Niniejsze zalecenie umożliwi zatem wprowadzenie mechanizmu monitorowania w świetle strukturalnych braków w dostawach półprzewodników oraz istniejącego ryzyka przyszłych niedoborów lub innych znaczących wstrząsów rynkowych. |
3) | W tym celu zaleca się, aby państwa członkowskie współpracowały z Komisją w ramach Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników, która będzie koordynować środki natychmiastowego reagowania kryzysowego i działać jako platforma monitorowania łańcucha wartości półprzewodników, koncentrując się na zagrożeniach, które mogą zakłócić dostawy półprzewodników, zagrozić im lub negatywnie na nie wpłynąć. |
2. DEFINICJE
4) | Do celów niniejszego zalecenia stosuje się definicje określone w proponowanym rozporządzeniu. |
3. EUROPEJSKA GRUPA EKSPERTÓW DS. PÓŁPRZEWODNIKÓW
5) | Zaleca się, aby państwa członkowskie wdrożyły niniejsze zalecenie za pośrednictwem Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników. Zastosowanie ma ogólny regulamin wewnętrzny tej grupy ekspertów. |
4. NATYCHMIASTOWE REAGOWANIE KRYZYSOWE
6) | W trybie pilnym państwa członkowskie powinny zwołać posiedzenie Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników w celu wymiany informacji na temat obecnego stanu kryzysu dotyczącego półprzewodników na ich rynkach krajowych. W szczególności powinny one ocenić konkretne produkty i rynki dotknięte niedoborem, a także omówić środki awaryjne, które zostały wdrożone na szczeblu krajowym. |
7) | Państwa członkowskie powinny zwrócić się do organizacji reprezentującej przedsiębiorstwa lub, w razie potrzeby, do poszczególnych producentów półprzewodników i sprzętu, o informacje na temat zdolności w zakresie dostaw, które mogą obejmować informacje na temat zdolności i mocy produkcyjnych oraz obecnych zakłóceń pierwotnych, w celu określenia i dostosowania potencjalnych środków reagowania kryzysowego. Gromadzenie lub wymiana informacji powinny być zgodne z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi udostępniania danych oraz poufności informacji i danych. |
8) | Zachęca się państwa członkowskie do oceny - na podstawie tych informacji - odpowiednich, skutecznych i proporcjonalnych środków reagowania kryzysowego na szczeblu krajowym i unijnym (zestaw narzędzi kryzysowych). Mogą one obejmować co najmniej jeden z następujących środków:
|
9) | Aby zapewnić skoordynowane podejście, państwa członkowskie powinny terminowo informować Komisję o wszystkich środkach krajowych wprowadzonych w odniesieniu do łańcucha dostaw półprzewodników. |
5. MONITOROWANIE
10) | Państwa członkowskie powinny regularnie monitorować łańcuch wartości półprzewodników, koncentrując się na zagrożeniach, które mogą zakłócać dostawy półprzewodników, zagrażać im lub negatywnie na nie wpływać. |
11) | W tym celu państwa członkowskie powinny określić odpowiednie wskaźniki wczesnego ostrzegania, aby przewidzieć przyszłe zakłócenia w łańcuchu dostaw półprzewodników. |
12) | Państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji informacje do celów mapowania czynników, tendencji i zdarzeń, które mogłyby prowadzić do znacznych zakłóceń w globalnym łańcuchu wartości półprzewodników z konsekwencjami dla Unii (unijna ocena ryzyka). Istotne czynniki, które należy wziąć pod uwagę, mogą obejmować:
|
13) | Państwa członkowskie powinny określić główne kategorie użytkowników półprzewodników, zwłaszcza tych z sektorów krytycznych. Powinny one zachęcać odpowiednie organizacje zainteresowanych stron, w tym stowarzyszenia branżowe i przedstawicieli głównych kategorii użytkowników, do informowania o nietypowym wzroście popytu i znanych zakłóceniach w ich łańcuchu dostaw, w tym o niedostępności krytycznych półprzewodników lub surowców, dłuższej niż średni czas realizacji zamówienia, opóźnieniach w dostawach i wyjątkowych skokach cen. |
14) | Państwa członkowskie powinny niezwłocznie powiadamiać Komisję, gdy dowiadują się o potencjalnym zakłóceniu dostaw półprzewodników, nietypowym wzroście popytu lub posiadają konkretne i wiarygodne informacje o jakimkolwiek innym czynniku ryzyka lub zdarzeniu. |
6. PRZEGLĄD
15) | Zalecenie może zostać uchylone po wejściu w życie proponowanego rozporządzenia. |
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
(1) COM(2022) 46, 8.2.2022.
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie, COM(2021) 118 final, 9.3.2021.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł wywozu (Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 34).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00