Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-06
Wersja aktualna od 2022-03-06
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/192
z dnia 20 października 2021 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (1), w szczególności jej art. 35 ust. 5, art. 36 ust. 5 i art. 39 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1151/2014 (2) określa informacje, które instytucje kredytowe mają obowiązek przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. |
(2) | Aby wspierać konwergencję stosowanych przez właściwe organy praktyk w zakresie oceny powiadomień przekazywanych przez instytucje kredytowe, należy doprecyzować informacje określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014. Ponadto konieczne jest uaktualnienie niektórych odniesień do aktów prawnych w celu zagwarantowania pewności prawa. |
(3) | Informacje przekazane przez instytucję kredytową w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału powinny być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi jej państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W tym celu w przekazywanych informacjach należy wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności. Podobnie plan finansowy zawierający prognozy dotyczące bilansu oraz rachunku zysków i strat obejmujący okres trzech lat powinien zawierać założenia leżące u jego podstaw. |
(4) | Aby zwiększyć skuteczność identyfikacji instytucji kredytowej w ramach komunikacji między właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego lub w ramach komunikacji między przyjmującym państwem członkowskim lub państwem członkowskim pochodzenia a daną instytucją kredytową, informacje przekazywane przez instytucję kredytową właściwym organom powinny zawierać krajowy kod referencyjny instytucji kredytowej oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI), jeżeli jest dostępny. |
(5) | Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz zwiększenie faktycznej pewności i wiarygodności informacji finansowych przekazywanych przez instytucję kredytową właściwym organom. Konieczne jest zatem, by instytucja kredytowa, w przypadku gdy przekazuje powiadomienie dotyczące planowanego zakończenia działalności oddziału, informowała właściwy organ o środkach, które zostały zastosowane lub są stosowane w celu zagwarantowania, że po zakończeniu działalności dany oddział nie będzie już przechowywać należących do ludności depozytów lub innych środków finansowych podlegających zwrotowi. |
(6) | Powiadomienie paszportowe dotyczące świadczenia usług powinno być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W przekazywanych informacjach należy zatem wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności. |
(7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1151/2014. |
(8) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. |
(9) | Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (3), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014
W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w art. 4 ust. 2 dodaje się lit. d) w brzmieniu:
|
3) | art. 5 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1151/2014 z dnia 4 czerwca 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć w powiadomieniu w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług (Dz.U. L 309 z 30.10.2014, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).