DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/172
z dnia 7 lutego 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/1538 w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 608)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Urządzenia bliskiego zasięgu to zazwyczaj przeznaczone dla masowego odbiorcy lub przenośne produkty, które można bez trudu przewozić za granicę i stosować w komunikacji transgranicznej. Różnice w warunkach dostępu do widma mogą utrudniać swobodny przepływ tych urządzeń, zwiększać koszty ich produkcji oraz stwarzać ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i usług radiokomunikacyjnych ze względu na niedozwolone użytkowanie. Decyzją Komisji 2006/771/WE (2) dokonano harmonizacji warunków technicznych wykorzystania widma na potrzeby szerokiej gamy urządzeń bliskiego zasięgu, które w rezultacie objęte są bardzo uproszczonym systemem regulacyjnym i podlegają jedynie wymogowi uzyskania ogólnego zezwolenia na mocy prawa krajowego. |
(2) | Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1538 (3) zharmonizowano warunki techniczne wykorzystania zakresów częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz na potrzeby technicznie zaawansowanych rozwiązań z zakresu identyfikacji radiowej (RFID) oraz zastosowań wykorzystujących technologię "internetu rzeczy" w oparciu o pracujące w sieci urządzenia bliskiego zasięgu w sieciach danych. W tych zakresach częstotliwości środowisko, w którym widmo jest współdzielone, ma odmienny charakter w porównaniu z tym, które przewidziano w decyzji 2006/771/WE, dlatego też wymagany jest w tym względzie szczególny system regulacyjny. |
(3) | Chociaż zakresów 873-874,4 MHz i 918-919,4 MHz nie zharmonizowano na mocy prawa Unii lub decyzji Komitetu ds. Łączności (ECC) do celów wykorzystania na potrzeby globalnego systemu łączności ruchomej dla kolei ("GSM-R"), te zakresy częstotliwości mogą być jednak wykorzystywane w tym celu na poziomie krajowym pod warunkiem wydania decyzji krajowej zgodnej z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Jeśli harmonizacja warunków technicznych nie byłaby zatem wystarczająca do zabezpieczenia wykorzystania tych zakresów na potrzeby krajowego rozszerzenia systemu GSM dla kolei ("E-GSM-R"), zainteresowane państwa członkowskie mogą uzależnić stosowanie urządzeń bliskiego zasięgu od spełnienia dodatkowych wymagań, bez wpływania na zharmonizowane warunki techniczne dostępu do widma dla urządzeń bliskiego zasięgu w obrębie tych zakresów. Takie ograniczenia, jeśli są potrzebne w konkretnym państwie członkowskim, powinny w szczególności zapewnić, aby koordynacja między użytkownikami widma miała na celu umożliwienie geograficznego współdzielenia widma przez instalacje E-GSM-R z jednej strony oraz urządzenia RFID i urządzenia bliskiego zasięgu pracujące w sieci z drugiej strony. |
(4) | Zharmonizowane wykorzystanie na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz, które sąsiadują z podzakresami 874-874,4 MHz i 917,4-919,4 MHz zharmonizowanymi na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu na podstawie niniejszej decyzji, jest przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/1730 (4). Współistnienie urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-874,4 MHz i 917,4-919,4 MHz oraz kolejowych systemów ruchomej łączności radiowej w sąsiadujących zakresach częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oceniono w sprawozdaniu nr 74 Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT). |
(5) | Zgodnie z art. 1 ust. 4 decyzji nr 676/2002/WE państwa członkowskie zachowują prawo do organizowania i wykorzystywania swojego widma radiowego do celów porządku i bezpieczeństwa publicznego i do celów obronności oraz mają w tym względzie swobodę, jeśli chodzi o ochronę istniejącego i przyszłego wykorzystania zakresów częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz oraz pasm z nimi sąsiadujących do celów wojskowych i innych celów bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego przy jednoczesnym dążeniu do udostępniania minimalnych zharmonizowanych zakresów podstawowych dla urządzeń bliskiego zasięgu pracujących w sieci, zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji oraz zgodnie w szczególności z ogólnymi zasadami prawa Unii. |
(6) | Aby odzwierciedlić zmiany technologiczne i rozwój sytuacji rynkowej w dziedzinie urządzeń bliskiego zasięgu, w lipcu 2006 r. udzielono CEPT - na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE - stałego mandatu, który uprawnia CEPT do aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE. Prace prowadzone na podstawie tego stałego mandatu (siódmy cykl aktualizacji) stanowiły również podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538, w której przewidziano dodatkowe widmo radiowe na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz. |
(7) | W dniu 16 lipca 2019 r. Komisja wydała wytyczne dotyczące ósmego cyklu aktualizacji decyzji 2006/771/WE. W wykonaniu stałego mandatu i zgodnie z tymi wytycznymi w dniu 5 marca 2021 r. CEPT przedłożyła Komisji swoje sprawozdanie nr 77, w którym zawarto szereg propozycji zmian decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538. Obejmują one zmianę definicji urządzeń bliskiego zasięgu w celu uniknięcia dwuznaczności i zapewnienia spójności z decyzją 2006/771/WE. Proponowane zmiany przewidują również ponowną ocenę niektórych parametrów technicznych dla poszczególnych kategorii urządzeń bliskiego zasięgu objętych decyzją wykonawczą (UE) 2018/1538. Sprawozdanie CEPT nr 77 stanowi podstawę techniczną niniejszej decyzji. |
(8) | Urządzenia bliskiego zasięgu zgodne z warunkami określonymi w niniejszej decyzji powinny również być zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE (5). |
(9) | Należy w związku z tym zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1538. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1) | W decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538 wprowadza się następujące zmiany: art. 2 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 2 Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:
|
2) | załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
(2) Decyzja Komisji 2006/771/WE z dnia 9 listopada 2006 r. w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu (Dz.U. L 312 z 11.11.2006, s. 66).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1538 z dnia 11 października 2018 r. w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 i 915-921 MHz (Dz.U. L 257 z 15.10.2018, s. 57).
(4) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1730 z dnia 28 września 2021 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oraz niesparowanego zakresu częstotliwości 1 900-1 910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej (Dz.U. L 346 z 30.9.2021, s. 1).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
ZAŁĄCZNIK
Zakresy częstotliwości oraz odpowiadające im zharmonizowane warunki techniczne i terminy wdrożenia dla urządzeń bliskiego zasięgu
W poniższej tabeli wyszczególniono różne kombinacje zakresu częstotliwości i kategorii urządzeń bliskiego zasięgu (zgodnie z definicją w art. 2 pkt 6) oraz zharmonizowane warunki techniczne dostępu do widma i terminy ich wdrożenia.
Ogólne warunki techniczne mające zastosowanie do wszystkich zakresów częstotliwości i urządzeń bliskiego zasięgu, które są objęte zakresem niniejszej decyzji:
- | państwa członkowskie muszą zezwolić na wykorzystywanie widma do maksymalnych wartości mocy nadawania, natężenia pola lub gęstości mocy podanych w niniejszej tabeli. Zgodnie z art. 3 ust. 3 mogą one wprowadzić mniej restrykcyjne warunki, tj. umożliwić korzystanie z widma przy wyższych wartościach mocy nadawania, natężenia pola lub gęstości mocy, o ile nie ogranicza to ani nie zakłóca prawidłowej pracy urządzeń bliskiego zasięgu działających jednocześnie w zakresach częstotliwości zharmonizowanych niniejszą decyzją, |
- | państwa członkowskie mogą stosować jedynie "dodatkowe parametry (przepisy dotyczące rozkładu kanałów lub przepisy dotyczące dostępu do kanału i jego zajętości)" wskazane w tabeli i nie mogą wprowadzać żadnych innych parametrów ani wymagań dotyczących dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń. Mniej restrykcyjne warunki w rozumieniu art. 3 ust. 3 oznaczają, że państwa członkowskie mogą całkowicie pominąć "dodatkowe parametry (przepisy dotyczące rozkładu kanałów lub przepisy dotyczące dostępu do kanału i jego zajętości)" w danej komórce tabeli lub dopuścić wyższe wartości, o ile nie narusza to stosownego środowiska współdzielenia widma w zharmonizowanym zakresie częstotliwości. |
- | państwa członkowskie mogą stosować wyłącznie "inne ograniczenia wykorzystania" wskazane w tabeli i nie mogą wprowadzać dodatkowych ograniczeń wykorzystania, chyba że zastosowanie mają warunki, o których mowa w art. 3 ust. 2. Ponieważ możliwe jest wprowadzenie mniej restrykcyjnych warunków w rozumieniu art. 3 ust. 3, państwa członkowskie mogą pominąć jedno z tych ograniczeń lub wszystkie te ograniczenia, o ile nie narusza to stosownego środowiska współdzielenia widma w zharmonizowanym zakresie częstotliwości. |
Stosowane terminy:
"aktywność nadajnika" oznacza wyrażony w procentach stosunek Σ(Ton)/(Tobs), gdzie Ton oznacza czas włączenia jednego nadajnika, a Tobs - okres obserwacji. Ton jest mierzony w obserwowanym zakresie częstotliwości (Fobs). Jeżeli w niniejszym załączniku technicznym nie określono inaczej, Tobs jest ciągłym jednogodzinnym przedziałem czasu, a Fobs - odnośnym zakresem częstotliwości uwzględnionym w niniejszym załączniku. Możliwość określenia mniej restrykcyjnych warunków w rozumieniu art. 3 ust. 3 oznacza, że państwa członkowskie mogą dopuścić wyższą wartość "aktywności nadajnika".
Zakres nr | Zakres częstotliwości | Kategoria urządzeń bliskiego zasięgu | Maksymalna moc nadawania/maksymalne natężenie pola/maksymalna gęstość mocy | Dodatkowe parametry (przepisy dotyczące rozkładu kanałów lub przepisy dotyczące dostępu do kanału i jego zajętości) | Inne ograniczenia wykorzystania | Termin wdrożenia |
1 | 874-874,4 MHz ([8]) | Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania ([1]) | 500 mW e.r.p. Wymagane adaptacyjne sterowanie mocą, ewentualnie inne techniki osłabiania zakłóceń, które zapewniają co najmniej równoważny poziom kompatybilności widma. | Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym technikom. Szerokość pasma: ≤ 200 kHz Aktywność nadajnika: ≤ 10 % w przypadku punktów dostępu do sieci ([4]) Aktywność nadajnika: 2,5 % w pozostałych przypadkach | Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko sieci danych. Wszystkimi urządzeniami nomadycznymi i ruchomymi w ramach sieci danych steruje główny punkt dostępu do sieci ([4]), ([5]), ([6]), ([7]). | 1 lipca 2022 r. |
2 | 917,4-919,4 MHz ([9]) | Urządzenia do szerokopasmowej transmisji danych ([3]) | 25 mW e.r.p. | Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym technikom. Szerokość pasma: > 600 kHz i ≤ 1 MHz Aktywność nadajnika: ≤ 10 % w przypadku punktów dostępu do sieci ([4]) Aktywność nadajnika: ≤ 2,8 % w pozostałych przypadkach | Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko urządzeń bliskiego zasięgu do szerokopasmowej transmisji danych w sieciach danych. Wszystkimi urządzeniami nomadycznymi i ruchomymi w ramach sieci danych steruje główny punkt dostępu do sieci ([4]), ([5]), ([6]). | 1 lipca 2022 r. |
3 | 916,1-918,9 MHz ([10]) | Urządzenia do identyfikacji radiowej (RFID) ([2]) | Transmisje interrogatorów o mocy 4 W e.r.p. dozwolone jedynie na częstotliwościach środkowych 916,3 MHz, 917,5 MHz i 918,7 MHz | Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym technikom. Szerokość pasma: ≤ 400 kHz | ([5]), ([6]), ([7]) | 1 lipca 2022 r. |
4 | 917,3-918,9 MHz | Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania ([1]) | 500 mW e.r.p. Transmisje dozwolone wyłącznie w zakresach częstotliwości 917,3-917,7 MHz i 918,5-918,9 MHz Wymagane adaptacyjne sterowanie mocą, ewentualnie inne techniki osłabiania zakłóceń, które zapewniają co najmniej równoważny poziom kompatybilności widma. | Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym technikom. Szerokość pasma: ≤ 200 kHz Aktywność nadajnika: ≤ 10 % w przypadku punktów dostępu do sieci ([4]) Aktywność nadajnika: ≤ 2,5 % w pozostałych przypadkach | Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko sieci danych. Wszystkimi urządzeniami nomadycznymi i ruchomymi w ramach sieci danych steruje główny punkt dostępu do sieci ([4]), ([5]), ([6]), ([7]) | 1 lipca 2022 r. |
5 | 917,4-919,4 MHz ([9]) | Urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania ([1]) | 25 mW e.r.p. | Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Jeżeli stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną tym technikom. Szerokość pasma: ≤ 600 kHz Aktywność nadajnika: ≤ 1 % | Niniejsze warunki wykorzystania dotyczą tylko urządzeń bliskiego zasięgu w sieciach danych. Wszystkimi urządzeniami nomadycznymi i ruchomymi w ramach sieci danych steruje główny punkt dostępu do sieci ([4]), ([5]), ([6]). | 1 lipca 2022 r. |
([1]) Kategoria "urządzenia bliskiego zasięgu ogólnego stosowania" obejmuje wszystkie rodzaje urządzeń radiowych - niezależnie od ich zastosowania lub przeznaczenia - które spełniają warunki techniczne określone dla danego zakresu częstotliwości. Do typowych zastosowań należą: telemetria, zdalne sterowanie, systemy alarmowe, szeroko pojęta transmisja danych i inne podobne zastosowania.
([2]) Kategoria "urządzenia do identyfikacji radiowej (RFID)" obejmuje systemy łączności radiowej oparte na identyfikatorach i interrogatorach, składające się z urządzeń radiowych (identyfikatorów) umieszczonych na obiektach ożywionych lub nieożywionych oraz zespołów nadajnik/odbiornik (interrogatorów), które aktywują identyfikatory i odbierają dane. Do typowych zastosowań należą śledzenie ruchu i identyfikacja obiektów, np. do celów elektronicznej ochrony towarów, oraz zbieranie i przekazywanie danych dotyczących obiektów, na których umieszczone są identyfikatory, które mogą być bezbateryjne bądź czasowo lub nieprzerwanie zasilane bateryjnie. Odpowiedzi z identyfikatora są walidowane przez jego interrogator i przekazywane do systemu komputera głównego.
([3]) Kategoria "urządzenia do szerokopasmowej transmisji danych" obejmuje urządzenia radiowe wykorzystujące szerokopasmowe techniki modulacji w celu dostępu do widma. Do typowych zastosowań należą bezprzewodowe systemy dostępu, takie jak lokalne sieci radiowe (WAS/RLAN) lub urządzenia bliskiego zasięgu do szerokopasmowej transmisji danych w sieciach danych.
([4]) Punkt dostępu do sieci w sieci danych to stacjonarne naziemne urządzenie bliskiego zasięgu, które działa jako punkt przyłączenia pozostałych urządzeń bliskiego zasięgu w sieci danych do platform usługowych znajdujących się poza tą siecią danych. Pojęcie sieci danych odnosi się do szeregu urządzeń bliskiego zasięgu, w tym do punktów dostępu do sieci, będących elementami sieci, oraz do bezprzewodowej łączności między nimi.
([5]) Zgodnie z art. 3 ust. 1 zakresy częstotliwości wyznacza się i udostępnia na zasadzie braku wyłączności i na zasadzie współdzielenia. Zharmonizowane warunki techniczne muszą umożliwiać funkcjonowanie jak największej liczby urządzeń bliskiego zasięgu w jak największej liczbie państw członkowskich na podstawie systemu ogólnych zezwoleń funkcjonującego na mocy prawa krajowego. Pozostaje to bez uszczerbku dla art. 46 i 51 dyrektywy (UE) 2018/1972 oraz art. 3 ust. 2 i art. 7 dyrektywy 2014/53/UE. Państwa członkowskie mogą ograniczyć stosowanie tej pozycji w taki sposób, że instalacji mogą dokonywać, a eksploatację prowadzić wyłącznie użytkownicy profesjonalni, i mogą rozważyć udzielanie indywidualnych zezwoleń, np. w celu wprowadzenia geograficznego współdzielenia lub nakazania stosowania technik osłabiania zakłóceń, aby zapewnić ochronę służb radiokomunikacyjnych.
([6]) państwa członkowskie, w których części lub całość przedmiotowego zakresu częstotliwości wykorzystuje się do celów porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz obronności, a koordynacja nie jest możliwa, mogą podjąć decyzję o częściowym lub całkowitym zaniechaniu wdrażania tej pozycji, zgodnie z art. 1 ust. 4 decyzji 676/2002/WE i art. 3 ust. 2 niniejszej decyzji.
([7]) Konieczne mogą być również przepisy krajowe dotyczące m.in. koordynacji na szczeblu lokalnym, aby unikać zakłócenia pracy służb radiowych działających w sąsiadujących zakresach częstotliwości, na przykład z powodu intermodulacji lub blokowania.
([8]) Ten zakres częstotliwości 874-874,4 MHz jest zharmonizowanym minimalnym zakresem podstawowym.
([9]) Ten zakres częstotliwości 917,4-919,4 MHz jest zharmonizowanym minimalnym zakresem podstawowym.
([10]) Identyfikatory RFID reagują na bardzo niski poziom mocy (-10 dBm e.r.p.) w zakresie częstotliwości wokół kanałów interrogatora RFID i muszą być zgodne z zasadniczymi wymaganiami dyrektywy 2014/53/UE.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00