Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-02
Wersja aktualna od 2022-02-02
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/171
z dnia 2 lutego 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 630)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej (1), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 30 września 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch". |
(2) | Inicjatywa miała trzy cele, a mianowicie: przyjęcie 1) zalecenia Rady w sprawie ochrony modelu piłki nożnej w Europie opartego na wartościach, solidarności, zrównoważonym rozwoju i otwartych rozgrywkach poprzez zapewnienie unijnych ram i wytycznych dla działań państw członkowskich na rzecz ochrony modelu piłki nożnej w Europie; 2) wytycznych Komisji w sprawie stosowania unijnych reguł konkurencji do sportu; oraz 3) komunikatu Komisji w celu "zbudowania w przyszłości jak najsilniejszego modelu europejskiego sportu, z uwzględnieniem oczekiwań kibiców i obywateli wobec sportu w Europie". |
(3) | Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (UE) 2019/788 inicjatywy można zarejestrować, jeżeli zawierają one skierowane do Komisji wezwanie do zaproponowania aktu prawnego Unii w ramach jej uprawnień do celów stosowania Traktatów. Chociaż na mocy art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Komisja jest uprawniona do przyjęcia wniosku dotyczącego zalecenia Rady zgodnie z celem 1 inicjatywy, w celach 2 i 3 inicjatywy w pierwotnym brzmieniu nie wezwano Komisji do przyjęcia "wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii". Zwrócono się do Komisji jedynie o przyjęcie wytycznych i komunikatu Komisji. |
(4) | Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788 Komisja poinformowała w dniu 27 października 2021 r. grupę organizatorów o swojej ocenie, że wymogi rejestracji określone w art. 6 ust. 3 lit. a), d) i e) tego rozporządzenia zostały spełnione oraz że wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. b) nie ma zastosowania. Jednak Komisja wskazała również, że tekst inicjatywy sformułowany we wniosku z dnia 30 września 2021 r. nie pozwala jej stwierdzić, że inicjatywa spełnia wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788. |
(5) | W związku z tym w dniu 3 stycznia 2022 r. przedstawiono Komisji zmienioną wersję inicjatywy. |
(6) | W inicjatywie tej wzywa się Komisję do przyjęcia wniosku dotyczącego zalecenia Rady określającego unijne ramy i wytyczne dla działań państw członkowskich na rzecz ochrony modelu piłki nożnej w Europie, do uznania społecznej wartości sportu w społeczeństwie europejskim oraz szczególnego charakteru sportu w unijnych regułach konkurencji, a także do wzmocnienia unijnej wizji i długoterminowej polityki w zakresie przyszłości sportu europejskiego i zarządzania nim. |
(7) | W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Organizatorzy podali również więcej informacji na temat swojej inicjatywy w dodatkowym dokumencie. |
(8) | W zakresie, w jakim inicjatywa ma na celu przyjęcie zalecenia Rady mającego osiągnąć cel w postaci przyczynienia się Unii do promowania europejskich przedsięwzięć związanych ze sportem, przy jednoczesnym uwzględnieniu specyfiki sportu, jego struktur opartych na wolontariacie oraz jego funkcji społecznej i edukacyjnej, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 165 Traktatu. |
(9) | Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
(10) | Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi. |
(11) | Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. |
(12) | Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
(13) | Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Win It On The Pitch". |
(14) | Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Należy zatem zarejestrować europejską inicjatywę obywatelską "Win It On The Pitch".
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch", którą reprezentują Ronan EVAIN i Martha MESTRE GENS VIDA DA CONCEIÇAO jako osoby wyznaczone do kontaktów.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2022 r.