DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/162
z dnia 4 lutego 2022 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w odniesieniu do obliczania, weryfikacji i zgłaszania zmniejszenia stosowania niektórych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i środków wprowadzanych przez państwa członkowskie w celu osiągnięcia takiego zmniejszenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 oraz art. 13 ust. 4 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Dyrektywa (UE) 2019/904 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia środków w celu osiągnięcia ambitnego i trwałego zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części A załącznika do tej dyrektywy ("produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych"). Komisja ma określić metodę obliczania i weryfikacji tego zmniejszenia stosowania. |
(2) | Dyrektywa (UE) 2019/904 nakłada również na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które wprowadzono do obrotu każdego roku, oraz informacji na temat środków wprowadzonych w celu zmniejszenia stosowania takich produktów, w tym sprawozdania z kontroli jakości. Komisja ma określić format, w jakim należy zgłaszać te dane. |
(3) | Dyrektywa (UE) 2019/904 daje państwom członkowskim szeroki margines swobody decyzji o środkach, które zostaną przyjęte, aby osiągnąć ambitne i trwałe zmniejszenie stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Środki te mogą się różnić w zależności od wpływu, jaki te produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wywierają na środowisko w całym ich cyklu życia, w tym gdy zostały pozostawione w miejscach do tego nieprzeznaczonych, a także są one proporcjonalne i niedyskryminujące. |
(4) | Właściwą metodą pomiaru zmniejszenia stosowania jest pomiar na podstawie masy tworzyw sztucznych zawartych we wprowadzanych do obrotu produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ponieważ odzwierciedla on wpływ takich produktów na środowisko pod względem zanieczyszczenia środowiska przez zaśmiecanie tworzywami sztucznymi. Metoda ta uwzględnia również metody pomiaru i formularze sprawozdań w odniesieniu do opakowań i odpadów opakowaniowych, określone w decyzji Komisji 2005/270/WE (2), oparte na masie i materiale. |
(5) | Odpowiednią metodą pozwalającą monitorować, jaki wpływ, na poziomie produktu, ma zmniejszenie stosowania na zapobieganie powstawaniu odpadów, a tym samym na potencjalne zmniejszenie zanieczyszczenia plastikiem w środowisku, jest również pomiar zmniejszenia stosowania na podstawie liczby wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. |
(6) | Z uwagi na szeroki margines swobody, jaki daje państwom członkowskim art. 4 dyrektywy (UE) 2019/904, państwa członkowskie powinny mieć wybór między obliczaniem zmniejszenia stosowania na podstawie całkowitej masy tworzyw sztucznych zawartych w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wprowadzanych do obrotu albo na podstawie liczby takich produktów wprowadzanych do obrotu. Ponieważ obie metody dostarczają odpowiednich danych do monitorowania tendencji w zakresie stosowania oraz wpływu wprowadzonych środków na zapobieganie powstawaniu odpadów i zastępowanie tych produktów produktami alternatywnymi wielokrotnego użytku lub niezawierającymi tworzyw sztucznych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyboru spośród tych dwóch metod tej, która jest zgodna z ich polityką i środkami w zakresie zmniejszania stosowania wprowadzonymi na podstawie art. 4 dyrektywy (UE) 2019/904. |
(7) | Jeżeli w danym państwie członkowskim liczba lub masa wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych nie jest reprezentatywna dla stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w tym państwie członkowskim ze względu na znaczne przemieszczanie w Unii produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na poziomie hurtowym, państwom członkowskim należy zezwolić na korygowanie masy lub liczby tych produktów w celu uwzględnienia takich przemieszczeń. |
(8) | Jeżeli dane państwo członkowskie decyduje się stosować metodę opartą na masie, powinno ono również przekazywać dane dotyczące całkowitej masy wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych częściowo wykonanych z tworzyw sztucznych, ponieważ taka informacja pomogłaby zapewnić porównywalność danych i pozwoliłaby uzyskać szerszy obraz wpływu wymogu dotyczącego zmniejszenia stosowania określonego w dyrektywie (UE) 2019/904. |
(9) | Aby ułatwić prowadzony przez Komisję przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie w celu doprowadzenia do zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/904, format zgłaszania danych powinien zawierać orientacyjny wykaz różnych kategorii takich środków. Państwa członkowskie mają jednak obowiązek zgłaszać wszystkie wprowadzone środki, nawet jeśli nie zostały one wyraźnie wymienione w orientacyjnym wykazie. |
(10) | Aby zapewnić dokładność i weryfikację danych, format zgłaszania danych powinien umożliwiać identyfikację wszystkich parametrów istotnych dla obliczenia i weryfikacji zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, dla zgłaszania danych dotyczących takich produktów wprowadzanych do obrotu i dla zgłaszania środków wprowadzonych w celu osiągnięcia zmniejszenia stosowania, a także powinien określać metodykę, jaką należy stosować do obliczania i weryfikacji zmniejszenia stosowania. |
(11) | Metoda obliczania i weryfikacji zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o której mowa w art. 4 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904, oraz formaty zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i informacji na temat środków wprowadzonych przez państwa członkowskie, o których to formatach mowa w art. 13 ust. 4 tej dyrektywy, są ze sobą ściśle powiązane z uwagi na ich przedmiot. Należy zatem przyjąć niniejszy akt na podstawie obu tych przepisów, aby zapewnić spójność między przepisami dotyczącymi obliczania, weryfikacji i sprawozdawczości w zakresie zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz aby ułatwić dostęp do tych przepisów. |
(12) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE (3), |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Metoda obliczania zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
1. Państwa członkowskie obliczają zmniejszenie stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na podstawie jednego z następujących parametrów:
a) | całkowita masa tworzyw sztucznych zawartych w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym; |
b) | liczba produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym. |
2. Państwa członkowskie obliczają zmniejszenie stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, zgodnie ze wzorami określonymi w załączniku I.
3. W przypadku znacznego wywozu lub przywozu bądź innego rodzaju przemieszczania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na terytorium Unii przed udostępnieniem ich konsumentowi lub użytkownikowi końcowemu państwa członkowskie mogą skorygować masę lub liczbę wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w ust. 1, w celu uwzględnienia takich przemieszczeń.
Artykuł 2
Zgłaszanie danych
1. Państwa członkowskie zgłaszają dane dotyczące wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/904, obliczone zgodnie z art. 1 niniejszej decyzji, w formacie określonym w załączniku II do niniejszej decyzji.
2. Państwa członkowskie zgłaszają informacje dotyczące środków służących zmniejszeniu stosowania, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/904, w formacie określonym w załączniku III do niniejszej decyzji.
3. Państwa członkowskie przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości w odniesieniu do danych i informacji, o których mowa w niniejszym artykule, w formacie określonym w załączniku IV.
4. Komisja publikuje dane zgłoszone przez państwa członkowskie, chyba że w odniesieniu do informacji zawartych w sprawozdaniu z kontroli jakości państwo członkowskie złoży uzasadniony wniosek o wstrzymanie publikacji niektórych danych.
5. W celu zbierania danych i zgłaszania ich do Komisji państwa członkowskie wykorzystują, w miarę możliwości, rejestry elektroniczne.
Artykuł 3
Wejście decyzji w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.
(2) Decyzja Komisji 2005/270/WE z dnia 22 marca 2005 r. ustanawiająca formaty w odniesieniu do systemu baz danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 86 z 5.4.2005, s. 6) zmieniona decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/665 z dnia 17 kwietnia 2019 r. (Dz.U. L 112 z 26.4.2019, s. 26).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
ZAŁĄCZNIK I
Wzory na obliczenie zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
W przypadku kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywek i wieczek, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 ("kubki na napoje"):
W przypadku pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 ("pojemniki na żywność"):
gdzie:
CfB oznacza kubki na napoje;
FC oznacza pojemniki na żywność;
ConRed oznacza zmniejszenie stosowania w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym;
PoMCfB oznacza:
a) | całkowitą masę tworzyw sztucznych (w tonach) zawartych w kubkach na napoje, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. a), lub |
b) | całkowitą liczbę kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b); |
PoMFC oznacza
(i) | całkowitą masę tworzyw sztucznych (w tonach) zawartych w pojemnikach na żywność, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. a), lub |
(ii) | całkowitą liczbę pojemników na żywność, które zostały wprowadzone do obrotu w państwie członkowskim w danym roku kalendarzowym, w stosownych przypadkach skorygowaną zgodnie z art. 1 ust. 3, w przypadku gdy do obliczenia zmniejszenia stosowania stosuje się metodę, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b); |
t2022 oznacza rok referencyjny, którym jest rok kalendarzowy 2022
t oznacza rok referencyjny (rok, dla którego dane są gromadzone i zgłaszane).
ZAŁĄCZNIK II
Format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
| Masa tworzyw sztucznych (1) (w tonach) | Całkowita masa (2) (w tonach) | Produkty (3) (w tys.) |
Kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane w całości z tworzyw sztucznych |
|
|
|
Pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane w całości z tworzyw sztucznych |
|
|
|
Kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane częściowo z tworzyw sztucznych |
|
|
|
Pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wykonane częściowo z tworzyw sztucznych |
|
|
|
(1) Przekazanie danych jest obowiązkowe, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. a), a dane mogą zostać skorygowane zgodnie z art. 1 ust. 3. Przekazanie danych jest dobrowolne, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. b).
(2) Przekazanie danych jest obowiązkowe, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. a), a dane mogą zostać skorygowane zgodnie z art. 1 ust. 3. Przekazanie danych jest dobrowolne, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. b).
(3) Przekazanie danych jest obowiązkowe, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. b), a dane mogą zostać skorygowane zgodnie z art. 1 ust. 3. Przekazanie danych jest dobrowolne, jeżeli państwo członkowskie stosuje metodę określoną w art. 1 ust. 1 lit. a).
ZAŁĄCZNIK III
Format zgłaszania informacji o środkach służących zmniejszeniu stosowania
1. Środki służące osiągnięciu zmniejszenia stosowania kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywek i wieczek, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych)
Środki służące zmniejszeniu stosowania | Specyfikacja środka (podkategorie) | Opis ilościowy/jakościowy środków | Data wejścia w życie środka | Charakter prawny środka (dobrowolny/obowiązkowy) | Zakres środka (lokalny, regionalny, krajowy lub inny) | Grupa docelowa środka (producenci, importerzy, sprzedawcy, konsumenci) | ||||||||||||
Cele ilościowe |
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
Promowanie zrównoważonych produktów alternatywnych dla kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (w tym kubków na napoje wielokrotnego użytku z tworzyw sztucznych) |
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
Instrumenty ekonomiczne |
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
Ograniczenia wprowadzania do obrotu i stosowania |
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
Umowy między właściwymi organami a sektorami gospodarki na podstawie art. 17 ust. 3 dyrektywy (UE) 2019/904 |
|
|
|
|
| Sektor, którego to dotyczy, oraz liczba podmiotów zainteresowanych zawarciem umów | ||||||||||||
Środki podnoszące świadomość [dotyczące głównie kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych] |
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
Inne środki | Proszę określić |
|
|
|
|
|
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.
|
2. Środki służące zmniejszeniu stosowania pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych)
Środki służące zmniejszeniu stosowania | Specyfikacja środka (podkategorie) | Opis ilościowy/jakościowy środków | Data wejścia w życie środka | Charakter prawny środka (dobrowolny/obowiązkowy) | Zakres stosowania środka (lokalny, regionalny, krajowy lub inny) | Grupa docelowa środka (producenci, importerzy, sprzedawcy, konsumenci) | ||||||||||
Cele ilościowe |
|
|
|
|
|
| ||||||||||
Promowanie zrównoważonych produktów alternatywnych dla pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (w tym produktów wielokrotnego użytku z tworzyw sztucznych) |
|
|
|
|
|
| ||||||||||
Instrumenty ekonomiczne |
|
|
|
|
|
| ||||||||||
Ograniczenia wprowadzania do obrotu i stosowania |
|
|
|
|
|
| ||||||||||
Umowy między właściwymi organami a sektorami gospodarki na podstawie art. 17 ust. 3 dyrektywy (UE) 2019/904 |
|
|
|
|
| Sektor, którego to dotyczy, oraz liczba podmiotów zainteresowanych zawarciem umów | ||||||||||
Środki podnoszące świadomość [dotyczące głównie pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych] |
|
|
|
|
|
| ||||||||||
Inne środki | Proszę określić |
|
|
|
|
|
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.
|
ZAŁĄCZNIK IV
Format sprawozdania z kontroli jakości
1. Informacje ogólne
1.1. | Państwo członkowskie: |
1.2. | Organizacja przedkładająca dane i opis: |
1.3. | Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe: |
1.4. | Rok referencyjny: |
1.5. | Data złożenia/wersja: |
1.6. | Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli zostały one opublikowane): |
2. Opis stron biorących udział w gromadzeniu danych:
Nazwa instytucji | Opis kluczowych obowiązków |
|
|
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze. |
3. Opis zastosowanych metod
a) Źródła danych na potrzeby obliczenia danych dotyczących kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywek i wieczek, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wprowadzonych do obrotu w danym państwie członkowskim
Źródła danych | Wykorzystane źródła danych (tak/nie) | Opis zastosowanych metod | Udział we wszystkich danych |
Dane z systemów kaucji zwrotnej |
|
|
|
Dane z systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) Dane od producentów lub od organizacji wypełniających w ich imieniu obowiązki w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta |
|
|
|
Dane z centralnych rejestrów wprowadzanych do obrotu kubków na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych |
|
|
|
Dane pochodzące z gmin |
|
|
|
Badania |
|
|
|
Rejestr elektroniczny |
|
|
|
Sprawozdania urzędowe |
|
|
|
Statystyki dotyczące produkcji - kody krajowe |
|
|
|
Statystyki dotyczące podatków |
|
|
|
Statystyki dotyczące przemysłu |
|
|
|
Inne źródła (należy określić) |
|
|
|
b) Źródła danych na potrzeby obliczenia danych dotyczących pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904, wprowadzonych do obrotu w danym państwie członkowskim
Źródła danych | Wykorzystane źródła danych (tak/nie) | Opis zastosowanych metod | Udział we wszystkich danych |
Dane z systemów kaucji zwrotnej |
|
|
|
Dane z systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) Dane od producentów lub od organizacji wypełniających w ich imieniu obowiązki w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta |
|
|
|
Dane z centralnych rejestrów wprowadzanych do obrotu pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych |
|
|
|
Dane pochodzące z gmin |
|
|
|
Badania |
|
|
|
Analizy składu |
|
|
|
Rejestr elektroniczny |
|
|
|
Sprawozdania urzędowe |
|
|
|
Statystyki dotyczące produkcji - kody krajowe |
|
|
|
Statystyki dotyczące podatków |
|
|
|
Statystyki dotyczące przemysłu |
|
|
|
Inne źródła (należy określić) |
|
|
|
c) Jeżeli dane są zgłaszane według masy z zastosowaniem metodyki, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. a), należy wskazać, czy wykorzystano szacunkową masę tworzyw sztucznych zawartych w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim oraz szacunkową całkowitą masę takich produktów, w przypadku gdy gromadzenie danych nie obejmuje całego rynku. Jeżeli tak, należy wskazać dodaną masę tworzyw sztucznych w % całkowitej zgłoszonej masy
Uwzględnione kwestie szczegółowe | Opis stosowanych metod ustalania szacunków (5) | % |
|
"Gapowicze" (1) |
|
|
|
Przemieszczanie prywatne w obrębie Unii, przywóz/wywóz (2) |
|
|
|
Sprzedaż przez internet (3) |
|
|
|
Zasady de minimis (4) |
|
|
|
Inne (należy określić) |
|
|
|
d) Jeżeli dane są zgłaszane według liczby produktów z zastosowaniem metodyki, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), należy wskazać, czy wykorzystano szacunkową liczbę produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim, w przypadku gdy gromadzenie danych nie obejmuje całego rynku. Jeżeli tak, należy wskazać dodaną liczbę produktów w % całkowitej zgłoszonej liczby
Uwzględnione kwestie szczegółowe | Opis stosowanych metod ustalania szacunków (5) | % |
"Gapowicze" (5) |
|
|
Prywatne przemieszczanie wewnątrz UE, przywóz/wywóz (6) |
|
|
Sprzedaż przez internet (7) |
|
|
Zasady de minimis (8) |
|
|
Inne (należy określić) |
|
|
4. Weryfikacja danych i system kontroli
a) Weryfikacja danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim
Procedury weryfikacji i kontroli | Stosowane do wszystkich istotnych danych dotyczących następujących produktów: | Dodatkowe uwagi, w stosownych przypadkach | |
wprowadzone do obrotu kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie) | wprowadzone do obrotu pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie) | ||
Kontrole kompletności danych |
|
|
|
Kontrole krzyżowe |
|
|
|
Kontrole szeregów czasowych |
|
|
|
Kontrole audytowe |
|
|
|
Inne (należy określić) |
|
|
|
b) Opis głównych czynników wpływających na dokładność danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim
Czynniki, które mogą mieć wpływ na wiarygodność [dokładność] danych | Czynniki istotne dla wszelkich danych dotyczących następujących produktów: | Opis sposobu, w jaki wpływa to na dokładność danych, oraz metod zastosowanych w celu zminimalizowania tego wpływu | |
wprowadzone do obrotu kubki na napoje jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym ich pokrywki i wieczka, o których mowa w części A pkt 1 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie) | wprowadzone do obrotu pojemniki na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o których mowa w części A pkt 2 załącznika do dyrektywy (UE) 2019/904 (tak/nie) | ||
Błędy próby (9) (np. współczynniki zmienności) |
|
|
|
Błędy pokrycia (10) (np. zasady de minimis, zakres regionalny) |
|
|
|
Błędy pomiarów (11) |
|
|
|
Instrumenty do badania gromadzenia danych (12) (np. kwestionariusze) |
|
|
|
Błędy przetwarzania (13) |
|
|
|
Błędy braku odpowiedzi (14) |
|
|
|
Błędy w założeniach modelu (15) |
|
|
|
Inne (proszę określić) |
|
|
|
|
c) Wyjaśnienie zakresu i ważności badań w celu gromadzenia danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które zostały wprowadzone do obrotu w danym państwie członkowskim
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze. |
d) Różnice w stosunku do danych zgłoszonych za poprzednie lata referencyjne
Istotne zmiany w metodzie obliczania stosowanej w bieżącym roku referencyjnym w porównaniu z metodą obliczania zastosowaną w poprzednich latach referencyjnych, o ile wystąpiły (w szczególności proszę wskazać korekty retrospektywne, ich charakter oraz czy w odniesieniu do danego roku należy zgłosić przerwę w szeregu).
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze. |
e) W przypadku gdy masa tworzyw sztucznych zawarta w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i całkowita masa tych produktów wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim lub liczba takich produktów wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim wzrosła o ponad 10 % w porównaniu z poprzednim rokiem sprawozdawczym - wyjaśnienie przyczyn tych różnic
Wprowadzone do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych | Odchylenie (%) | Główna przyczyna odchylenia |
|
|
|
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.
5. Poufność
Uzasadnienie wstrzymania publikacji konkretnych części niniejszego sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 2 ust. 4 oraz wykaz części, w przypadku których wniesiono o wstrzymanie publikacji.
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze. |
6. Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje
Proszę podać nazwę i adres głównych stron internetowych, dokumentów referencyjnych i publikacji związanych z przedmiotowym gromadzeniem danych.
|
W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.
(1) "Gapowicz" to producent lub dystrybutor, który wprowadza do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ale nie wypełnia swoich obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta indywidualnie ani wspólnie z innymi producentami.
(2) Przemieszczanie wewnątrz UE oraz przywóz/wywóz produktów po ich sprzedaży użytkownikowi końcowemu.
(3) Dane dotyczące wprowadzenia do obrotu muszą obejmować sprzedaż za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
(4) Zasady de minimis mające zastosowanie do zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
(5) "Gapowicz" to producent lub dystrybutor, który wprowadza do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ale nie wypełnia swoich obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta indywidualnie ani wspólnie z innymi producentami.
(6) Przemieszczanie wewnątrz UE oraz przywóz/wywóz produktów po ich sprzedaży użytkownikowi końcowemu.
(7) Dane dotyczące wprowadzenia do obrotu muszą obejmować sprzedaż za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
(8) Zasady de minimis mające zastosowanie do zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
(9) Proszę opisać szacowane współczynniki zmienności i metody zastosowane do szacowania wariancji.
(10) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów pokrycia.
(11) Proszę opisać instrumenty, których celem jest ograniczenie potencjalnego ryzyka i uniknięcie błędów.
(12) Proszę opisać instrumenty i metody stosowane w celu zapewnienia jakości i odpowiednich instrumentów gromadzenia danych.
(13) Proszę opisać etapy przetwarzania danych między gromadzeniem danych a tworzeniem statystyk oraz wymienić wykryte błędy przetwarzania i ich zakres.
(14) Proszę opisać wskaźniki braku odpowiedzi dla głównych zmiennych i metody imputacji (jeżeli występują).
(15) Proszę opisać rodzaj i wielkość błędów w założeniach modelu.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00