Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-20
Wersja aktualna od 2022-02-20
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/125
z dnia 19 listopada 2021 r.
zmieniające załączniki I-V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 691/2011 w sprawie europejskich rachunków ekonomicznych środowiska
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 691/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie europejskich rachunków ekonomicznych środowiska (1), w szczególności jego art. 3 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Do celów wykonywania zadań wynikających z Traktatów, w szczególności zadań związanych ze środowiskiem, zrównoważonym rozwojem i zmianą klimatu, Komisja musi mieć dostęp do pełnych, aktualnych i wiarygodnych informacji. Rozporządzeniem (UE) nr 691/2011 ustanowiono wspólne ramy europejskich rachunków ekonomicznych środowiska, w tym wykazy elementów, dla których dane mają być zestawiane i przekazywane, a także przepisy dotyczące częstotliwości i terminów przekazywania danych na potrzeby zestawiania rachunków. |
(2) | Wykazy elementów rachunków środowiska są niezbędne do zapewnienia porównywalności danych statystycznych między państwami członkowskimi. Obecnie wykazy te muszą zostać zaktualizowane, aby dostosować je do aktualizacji źródeł danych dla rachunków oraz aby zachować ich przydatność dla użytkowników. |
(3) | W celu lepszego monitorowania postępów w kierunku zielonej, konkurencyjnej i odpornej gospodarki o obiegu zamkniętym (2) oraz postępów w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju istotnych dla UE konieczne są dodatkowe aktualne dane dotyczące powiązań między środowiskiem a gospodarką. |
(4) | Wykazy elementów rachunków środowiska są niezbędne do zapewnienia porównywalności danych statystycznych między państwami członkowskimi. |
(5) | Wykaz czynników zanieczyszczenia powietrza w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 691/2011 należy zaktualizować, aby dostosować go do wykazu gazów cieplarnianych zgłaszanych na podstawie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), który został zmieniony po drugim okresie rozliczeniowym protokołu z Kioto, a także do wytycznych dotyczących bilansów emisji w ramach konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości (CLRTAP) oraz do definicji zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 (3) w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (dyrektywa w sprawie krajowych poziomów emisji). |
(6) | Aby lepiej służyć polityce w dziedzinie klimatu, należy wymagać od państw członkowskich przedstawienia podziału podatków rejestrowanych po stronie dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych, wynikających z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) oraz pozostałych podatków od emisji CO2. Podatki te należy zatem włączyć do wykazu elementów w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 691/2011. |
(7) | Informacje w tabelach C i E w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 691/2011 nie są już konieczne do tworzenia unijnych danych zagregowanych, ponieważ Eurostat opracował nową metodę opartą na innych łatwo dostępnych danych. Tabele te należy zatem usunąć. |
(8) | Aby lepiej służyć tematycznym obszarom polityki w dziedzinie środowiska na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu, w należących do rachunków środowiska rachunkach wydatków na ochronę środowiska rozróżnić należy dla wszystkich sektorów następujące cele środowiskowe: ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu (klasyfikacja działalności związanych z ochroną środowiska (CEPA) 1), gospodarka ściekowa (CEPA 2), gospodarowanie odpadami (CEPA 3), ochrona i przywrócenie wartości użytkowej gleb oraz ochrona wód podziemnych i powierzchniowych (CEPA 4), zmniejszenie hałasu i wibracji (CEPA 5), ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazu (CEPA 6), ochrona przed promieniowaniem, działalność badawczo-rozwojowa i pozostała działalność związana z ochroną środowiska (CEPA 7-9). Należy zatem zaktualizować załącznik IV do rozporządzenia (UE) nr 691/2011, aby uwzględnić te zmiany. |
(9) | Informacje dotyczące rynkowego udziału sektora towarów i usług środowiskowych nie są wystarczające do potrzeb służących realizacji polityk w dziedzinie środowiska. Należy zatem zaktualizować załącznik V do rozporządzenia (UE) nr 691/2011, aby nałożyć na państwa członkowskie wymóg dostarczania informacji na temat całej wielkości tego sektora. |
(10) | Aby ułatwić użytkownikom interpretację danych i umożliwić państwom członkowskim zapewnienie jakości podczas zestawiania danych, państwa członkowskie powinny dostarczać informacje dotyczące wszystkich komponentów krajowych wydatków na ochronę środowiska. Obejmuje to dane szacunkowe oraz informacje dotyczące zużycia pośredniego usług ochrony środowiska. Z doświadczeń Eurostatu w zakresie walidacji danych od państw członkowskich wynika, że w oparciu o powiązania rachunkowe między pozostałymi obowiązkowymi kategoriami sprawozdawczości Eurostat nie może pozyskać w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich danych o wystarczającej jakości dotyczących zużycia pośredniego usług ochrony środowiska, takich jak koszty unieszkodliwiania odpadów czy usług oczyszczania ścieków ponoszone przez przedsiębiorstwa. Należy zatem zaktualizować załącznik IV do rozporządzenia (UE) nr 691/2011, tak aby państwa członkowskie zestawiały i zgłaszały dane dotyczące tego elementu, stosując przy tym wszystkie istotne środki zapewnienia jakości. |
(11) | Aby dokładnie mierzyć łączne krajowe wydatki na ochronę środowiska, trzeba zidentyfikować wszystkie wydatki na usługi ochrony środowiska, które poniesiono w celu świadczenia innych usług ochrony środowiska, a zatem ujęto już w wartości odnośnych produktów końcowych. Konieczne jest więc, aby państwa członkowskie zgłaszały całe zużycie pośrednie usług ochrony środowiska do celów świadczenia usług ochrony środowiska przez podmioty specjalistyczne lub inne. |
(12) | Należy skrócić terminy sprawozdawcze w zakresie europejskich rachunków ekonomicznych środowiska, aby zwiększyć ich przydatność do celów kształtowania polityki. |
(13) | Aby ograniczyć obciążenie państw członkowskich związane ze sprawozdawczością, należy obniżyć wymagany poziom szczegółowości klasyfikacji NACE w przypadku rachunków sektora towarów i usług środowiskowych oraz w przypadku rachunków wydatków na ochronę środowiska dla kategorii NACE „Przetwórstwo przemysłowe". Jest to racjonalny pod względem kosztów środek, który zwiększa też dostępność danych dla użytkowników przez zmniejszenie liczby znaczników poufności i ograniczeń w zakresie ujawniania danych. Należy zatem zaktualizować załączniki IV i V do rozporządzenia (UE) nr 691/2011. |
(14) | Aby zrekompensować dodatkowe obciążenie nałożone w wyniku krótszych terminów sprawozdawczych i zaktualizowanych wykazów elementów, należy wprowadzić ograniczenie obciążenia w postaci progu 1 % dla podziałów według działalności gospodarczej w rachunku wydatków na ochronę środowiska. |
(15) | Należy określić pierwszy rok referencyjny dla zaktualizowanych danych. |
(16) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 691/2011, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach I-V do rozporządzenia (UE) nr 691/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 192 z 22.7.2011, s. 1.
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy, COM(2020) 98 final.
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (Dz.U. L 344 z 17.12.2016, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach I-V do rozporządzenia (UE) nr 691/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku II sekcje 3 i 4 otrzymują brzmienie: „Sekcja 3 WYKAZ ELEMENTÓW Państwa członkowskie opracowują statystyki dotyczące podatków związanych ze środowiskiem dla następujących elementów:
Państwa członkowskie zgłaszają także, jako odrębny element, dochody podatkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych rejestrowane w europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych w związku z udziałem w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji. Państwa członkowskie zgłaszają także, jako odrębny element, pozostałe podatki związane ze środowiskiem, które zostały włączone do ogółu podatków od energii, transportu, zanieczyszczeń lub użytkowania zasobów naturalnych i które pobiera się od zawartości węgla w paliwach (pozostałe podatki CO2). Wszystkie dane zgłasza się w mln w walucie krajowej." „Sekcja 4 PIERWSZY ROK REFERENCYJNY, CZĘSTOTLIWOŚĆ I TERMINY PRZEKAZYWANIA DANYCH
|
3) | w załączniku III sekcje 4 i 5 otrzymują brzmienie: „Sekcja 4 PIERWSZY ROK REFERENCYJNY, CZĘSTOTLIWOŚĆ I TERMINY PRZEKAZYWANIA DANYCH
„Sekcja 5 TABELE SPRAWOZDAWCZE Dane, wyrażone w jednostkach masy, opracowuje się dla elementów wymienionych w poniższych tabelach. Tabela A - Pozyskanie krajowe
Tabele B (Import - handel ogółem) i D (Eksport - handel ogółem)
|
4) | w załączniku IV sekcje 3, 4 i 5 otrzymują brzmienie: „Sekcja 3 WYKAZ ELEMENTÓW Państwa członkowskie opracowują rachunki wydatków na ochronę środowiska według następujących elementów zdefiniowanych zgodnie z ESA:
Wszystkie dane zgłasza się w mln w walucie krajowej." „Sekcja 4 PIERWSZY ROK REFERENCYJNY, CZĘSTOTLIWOŚĆ I TERMINY PRZEKAZYWANIA DANYCH
„Sekcja 5 TABELE SPRAWOZDAWCZE
Państwa członkowskie, w których łączna kwota obrotów lub liczba pracujących w jednym lub kilku tych podziałach NACE stanowi mniej niż 1 % łącznej wartości dla UE, nie muszą przekazywać danych dla tych podziałów NACE.
|
5) | w załączniku V sekcje 3, 4 i 5 otrzymują brzmienie: „Sekcja 3 WYKAZ ELEMENTÓW Państwa członkowskie opracowują statystyki dotyczące sektora towarów i usług środowiskowych według następujących elementów:
Wszystkie dane zgłasza się w mln w walucie krajowej, z wyjątkiem elementu „zatrudnienie", w przypadku którego jednostką sprawozdawczą jest „ekwiwalent pełnego czasu pracy". Sekcja 4 PIERWSZY ROK REFERENCYJNY, CZĘSTOTLIWOŚĆ I TERMINY PRZEKAZYWANIA DANYCH
„Sekcja 5 TABELE SPRAWOZDAWCZE
|
(1) Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu.
(2) Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości.