DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/101
z dnia 24 stycznia 2022 r.
dotycząca projektu rozporządzenia Królestwa Niderlandów w sprawie napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci, zgłoszonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 313)
(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji (1), w szczególności jego art. 11 ust. 2 lit. b) i art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji przewiduje, w przypadku braku przepisów wspólnotowych, obowiązek powiadamiania o nowych przepisach krajowych dotyczących między innymi zakazu lub ograniczenia stosowania niektórych innych substancji w produkcji określonej żywności oraz przewiduje ocenę tych przepisów. |
(2) | Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12 w związku z art. 11 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 władze niderlandzkie powiadomiły Komisję w dniu 28 lipca 2020 r. o projekcie rozporządzenia zawierającego przepisy dotyczące żywności na bazie białek mleka krowiego lub koziego, do której dodano co najmniej jedną witaminę, składnik mineralny lub inną substancję i która jest przeznaczona do stosowania jako napój dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat (rozporządzenie w sprawie napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci do ustawy o towarach). |
(3) | Art. 1 projektu rozporządzenia zawiera definicje "napoju dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci". |
(4) | Art. 3 i 4 projektu rozporządzenia ustanawiają wymogi dotyczące składu "napoju dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci", w tym ograniczenia stosowania niektórych innych substancji w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006. |
(5) | W szczególności art. 3 projektu rozporządzenia przewiduje wymogi minimalne dotyczące składu w odniesieniu do białek, lipidów i węglowodanów określone w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/127 (2). |
(6) | Ponadto art. 4 projektu rozporządzenia stanowi, że w odniesieniu do niektórych innych substancji zastosowanie mają wymogi dotyczące składu określone w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/127. |
(7) | Władze niderlandzkie uważają, że projekt środka jest uzasadniony względami ochrony zdrowia ludzkiego. Dokładniej rzecz ujmując, władze niderlandzkie twierdzą, że w celu zapewnienia, aby małe dzieci spożywały bezpieczne ilości "innych substancji", "mleko dla małych dzieci" i "napoje dla małych dzieci" powinny spełniać te same wymogi dotyczące składu w odniesieniu do "innych substancji" jak wymogi określone w zharmonizowanym prawodawstwie dotyczącym preparatów do dalszego żywienia niemowląt. |
(8) | Zgodnie z art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 (3), w którym zobowiązano Komisję do zbadania, czy konieczne są przepisy szczegółowe dotyczące napojów na bazie mleka i podobnych produktów przeznaczonych dla małych dzieci, w dniu 31 marca 2016 r. Komisja przyjęła sprawozdanie na ten temat (4). W sprawozdaniu stwierdzono, że nie ma konieczności wprowadzania przepisów szczegółowych dotyczących tej kategorii żywności, ponieważ prawidłowe i pełne stosowanie ogólnych ram prawa żywnościowego Unii Europejskiej może odpowiednio regulować skład napojów na bazie mleka przeznaczonych dla małych dzieci oraz informowanie o właściwościach tych produktów. Wnioski te oparto na opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") z 2013 r. w sprawie preparatów do żywienia małych dzieci (5), w której stwierdził on, że produkty te nie odgrywają "żadnej wyjątkowej roli" i "nie można ich uznać za konieczne do zaspokojenia potrzeb żywieniowych małych dzieci" w porównaniu z innymi środkami spożywczymi, które można włączyć do ich zwykłej diety. |
(9) | W związku z tym od dnia 20 lipca 2016 r. napoje na bazie mleka dla małych dzieci uznaje się za zwykłą żywność, a zatem są one objęte wyłącznie przepisami horyzontalnymi prawa żywnościowego Unii Europejskiej. |
(10) | Jeżeli państwo członkowskie wprowadza barierę handlową, nie powinna ona naruszać art. 34 i 36 Traktatu oraz powinna być odpowiednia i proporcjonalna w stosunku do uzasadnionego celu, jaki ma zostać osiągnięty. Jeżeli chodzi o proporcjonalność, taki środek nie powinien wykraczać poza to, co jest konieczne do skutecznej ochrony uzasadnionego celu. |
(11) | Władze niderlandzkie nie przedstawiły żadnych dowodów naukowych, które przemawiałyby za tym, że na szczeblu krajowym należy wprowadzić przepisy dodatkowe, oraz nie wykazały ani nie uzasadniły żadnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, które mogłoby powstać, gdyby "napoje dla małych dzieci" i "mleko dla małych dzieci" nie spełniały wspomnianych wymogów dotyczących składu. Zamiast tego wyjaśniły, że niderlandzka Rada ds. Zdrowia prowadzi obecnie badania nad normami żywienia i badania nad dietą dzieci od narodzin do drugiego roku życia oraz że na podstawie tych wyników i opinii można rozważyć dostosowanie projektu rozporządzenia. |
(12) | Ponadto władze niderlandzkie nie przedstawiły dowodów naukowych, które mogłyby podważyć opinię naukową przedstawioną przez Urząd w 2013 r. (6), na której Komisja oparła swoje wnioski w sprawozdaniu przyjętym w 2016 r. We wnioskach ze sprawozdania Komisji z 2016 r. w sprawie napojów na bazie mleka i podobnych produktów przeznaczonych dla małych dzieci stwierdzono, że nie ma potrzeby wprowadzania przepisów szczegółowych dotyczących wymogów dotyczących składu, takich jak przepisy zawarte w zgłoszonym projekcie dotyczącym żywności spożywanej przez małe dzieci. |
(13) | W związku z tym władze niderlandzkie nie przedstawiły żadnych dowodów naukowych, które uzasadniałyby potrzebę ustanowienia wymogów szczegółowych dotyczących składu w odniesieniu do "innych substancji" w przypadku produktów wprowadzanych do obrotu jako "napoje dla małych dzieci" i "mleko dla małych dzieci". |
(14) | Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 w dniu 5 października 2020 r. Komisja zasięgnęła opinii Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt. |
(15) | W świetle tych uwag w dniu 27 stycznia 2021 r. Komisja wydała negatywną opinię w sprawie zgłoszonego projektu zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006, w szczególności w odniesieniu do jego art. 3 i 4, oraz musi zastosować procedurę określoną w art. 12 ust. 3 tego rozporządzenia. |
(16) | Należy zatem zwrócić się do władz niderlandzkich o nieprzyjmowanie art. 3 i 4 przedmiotowego projektu rozporządzenia, ponieważ z powyższych uwag wynika, że nie przedstawiły one niezbędnych uzasadnień ich przyjęcia, a artykuły te były przedmiotem negatywnej opinii Komisji z dnia 27 stycznia 2021 r. |
(17) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).
(4) Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie preparatów do żywienia małych dzieci (COM(2016) 169 final).
(5) Panel EFSA ds. żywienia, nowej żywności i alergenów pokarmowych, 2013, "Opinia naukowa w sprawie potrzeb żywieniowych i składników odżywczych pobieranych z dietą przez niemowlęta i małe dzieci w Unii Europejskiej", Dziennik EFSA 2013; 11(10):3408.
(6) Ibid.
Artykuł
Królestwo Niderlandów, na podstawie uwag Komisji wyrażonych w negatywnej opinii i w niniejszej decyzji, nie przyjmuje art. 3 i 4 projektu rozporządzenia w sprawie napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci do ustawy o towarach, który to projekt zgłosiło Komisji zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 i który był przedmiotem negatywnej opinii Komisji zgłoszonej władzom niderlandzkim w dniu 27 stycznia 2021 r.
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2022 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00