DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/100
z dnia 24 stycznia 2022 r.
dotycząca projektu rozporządzenia Królestwa Niderlandów w sprawie napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci, zgłoszonego zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 312)
(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (1), w szczególności jego art. 45 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 władze niderlandzkie powiadomiły Komisję w dniu 28 lipca 2020 r. o projekcie rozporządzenia zawierającego przepisy dotyczące żywności na bazie białek (mleka krowiego lub koziego), do której dodano co najmniej jedną witaminę, składnik mineralny lub inną substancję i która jest przeznaczona do stosowania jako napój dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat (rozporządzenie w sprawie napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci do ustawy o towarach) ("zgłoszony projekt"). |
(2) | Rozporządzenie (UE) nr 1169/2011 określa ogólne zasady, wymogi i zakresy odpowiedzialności dotyczące informacji na temat żywności, a w szczególności etykietowania żywności. W tym względzie w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 wymieniono dane szczegółowe, które należy podawać na środkach spożywczych, zgodnie z art. 10-35 i z zastrzeżeniem przewidzianych w tych artykułach wyjątków. |
(3) | Art. 39 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 stanowi, że poza obowiązkowymi danymi szczegółowymi, o których mowa w art. 9 ust. 1 i art. 10, państwa członkowskie mogą, zgodnie z procedurą określoną w art. 45, przyjmować środki nakładające obowiązek podawania dodatkowych danych szczegółowych w odniesieniu do szczególnych rodzajów lub kategorii środków spożywczych, uzasadnione względami ochrony zdrowia publicznego, ochrony konsumentów, zapobiegania nadużyciom lub ochrony praw własności przemysłowej i handlowej, oznaczeń pochodzenia, zarejestrowanych nazw pochodzenia oraz zapobiegania nieuczciwej konkurencji. |
(4) | W zgłoszonym projekcie określono między innymi obowiązkowe dodatkowe dane szczegółowe dla konkretnych kategorii żywności, które muszą być przekazywane konsumentom w formie oświadczeń w przypadku wprowadzania do obrotu w Niderlandach "napojów dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci". W związku z tym Komisja powinna zbadać zgodność projektu z wyżej wymienionymi wymogami tego rozporządzenia oraz z postanowieniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
(5) | W zgłoszonym projekcie określono wymogi szczegółowe dotyczące składu, wzbogacania, etykietowania i wprowadzania do obrotu środków spożywczych na bazie białek mleka krowiego lub koziego, które są przeznaczone do stosowania jako napój dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat. W szczególności w sekcji 2 zgłoszonego projektu określono wymogi dotyczące składu i dodawania witamin i składników mineralnych oraz innych substancji do "napojów dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci". W sekcji 3 zgłoszonego środka określono pewne wymogi dotyczące oznaczeń, oświadczeń i przedstawiania informacji konsumentom. |
(6) | W art. 7 zgłoszonego projektu zawarto wymóg, aby przy wprowadzaniu do obrotu "napojów dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci" stosowano następujące oświadczenia: "a. kategoria wiekowa od jednego roku do trzech lat, dla której produkt jest przeznaczony; b. informacja, że produkt nie zastępuje zbilansowanej diety; c. informacja, że produkt nie zastępuje suplementów witaminy D; i d. informacja, że produkt nie zastępuje mleka kobiecego". |
(7) | Władze niderlandzkie wyjaśniły, że te obowiązkowe dane szczegółowe zawarte w zgłoszonym projekcie są uzasadnione względami ochrony zdrowia publicznego i ochrony konsumentów. |
(8) | Władze niderlandzkie nie przedstawiły żadnych dowodów, które uzasadniają środek względami ochrony zdrowia publicznego - w uzasadnieniu zgłoszonego projektu władze niderlandzkie stwierdziły, że "napoje dla małych dzieci" i "mleko dla małych dzieci" nie są konieczne do zaspokojenia potrzeb żywieniowych małych dzieci. |
(9) | Art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 stanowi, że informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd co do właściwości żywności, a w szczególności co do jej charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji. |
(10) | Napoje na bazie mleka przeznaczone dla małych dzieci były objęte zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (2), ale dyrektywa ta została uchylona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 (3) z dniem 19 lipca 2016 r. |
(11) | W związku z tym uchyleniem art. 12 rozporządzenia (UE) nr 609/2013 zobowiązuje Komisję do analizy i przedstawienia sprawozdania na temat konieczności przyjęcia przepisów szczegółowych w odniesieniu do napojów na bazie mleka i podobnych produktów przeznaczonych dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat. W dniu 31 marca 2016 r. (4) Komisja przyjęła sprawozdanie dotyczące tych produktów ("sprawozdanie z 2016 r."). |
(12) | W sprawozdaniu z 2016 r. stwierdzono, że nie ma konieczności wprowadzania przepisów szczegółowych dotyczących tej kategorii żywności, ponieważ prawidłowe i pełne stosowanie ogólnych ram prawa żywnościowego UE może odpowiednio regulować skład napojów na bazie mleka przeznaczonych dla małych dzieci oraz informowanie o właściwościach tych produktów. |
(13) | Wnioski te oparto na opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). W opinii z 2013 r. (5) Urząd stwierdził, że produkty te nie odgrywają "żadnej wyjątkowej roli" i "nie można ich uznać za konieczne do zaspokojenia potrzeb żywieniowych małych dzieci" w porównaniu z innymi środkami spożywczymi, które można włączyć do ich zwykłej diety. |
(14) | W związku z tym Komisja nie dołączyła do sprawozdania z 2016 r. wniosku ustawodawczego ustanawiającego przepisy dotyczące napojów na bazie mleka i podobnych produktów przeznaczonych dla małych dzieci. W związku z tym od dnia 20 lipca 2016 r. napoje na bazie mleka przeznaczone dla małych dzieci uznaje się za zwykłą żywność, wzbogaconą o niektóre składniki odżywcze i skierowaną do określonej podgrupy populacji oraz objętą wyłącznie przepisami horyzontalnymi prawa żywnościowego UE. |
(15) | Z powyższych uwag wynika, że zgłoszony projekt środka odbiega od zasad mających zastosowanie do zwykłej żywności, a zamiast nich wprowadza w Niderlandach nowe ramy prawne dla napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci. W tym sensie tworzy on faktycznie nową kategorię produktów przeznaczonych dla małych dzieci i podlegających wymogom szczegółowym w zakresie składu, wzbogacania, etykietowania i wprowadzania do obrotu. Jest to sprzeczne z obowiązującymi ramami prawnymi UE. |
(16) | W szczególności napoje dla małych dzieci i mleko dla małych dzieci są objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji (6) i muszą być zgodne z przepisami tego rozporządzenia dotyczącymi warunków dodawania witamin i składników mineralnych oraz etykietowania, prezentacji i reklamy. Napoje na bazie mleka przeznaczone dla małych dzieci muszą zawierać informacje na temat żywności, w tym informacje o wartości odżywczej, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 i mogą być opatrzone wyłącznie określonymi oświadczeniami żywieniowymi i zdrowotnymi dopuszczonymi na poziomie UE na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (7). |
(17) | Przepisy rozporządzenia (UE) nr 609/2013 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/127 (8) nie mają zastosowania do napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci. |
(18) | Obowiązkowe wymogi dotyczące etykietowania napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci, zaproponowane w art. 7 zgłoszonego projektu oprócz obowiązkowych wymogów dotyczących etykietowania określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011, utwierdzają konsumentów w przekonaniu, że napoje dla małych dzieci i mleko dla małych dzieci stanowią odrębną kategorię produktów - podobną do preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt - które są szczególnie odpowiednie dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat w porównaniu z innymi środkami spożywczymi, które można włączyć do ich zwykłej diety. |
(19) | Zgodnie z przepisami art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 w dniu 5 października 2020 r. Komisja zasięgnęła opinii Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt. |
(20) | W związku z powyższym Komisja uważa, że art. 7 zgłoszonego projektu wprowadza w błąd co do charakteru napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci, a zatem jest sprzeczny z art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 i nie może być uzasadniony względami ochrony konsumentów. Ponadto art. 7 nie może być uzasadniony względami zdrowia publicznego, ponieważ władze niderlandzkie nie przedstawiły żadnego uzasadnienia w tym względzie. |
(21) | W świetle tych uwag, na podstawie art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, w dniu 27 października 2020 r. Komisja wydała negatywną opinię na temat zgłoszonego projektu. Komisja powiadomiła władze niderlandzkie o negatywnej opinii w dniu 28 października 2020 r. |
(22) | W związku z tym należy zwrócić się do władz niderlandzkich o nieprzyjmowanie zgłoszonego projektu. |
(23) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Królestwo Niderlandów, na podstawie uwag Komisji wyrażonych w negatywnej opinii i w niniejszej decyzji, nie przyjmuje art. 7 projektu rozporządzenia w sprawie napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci do ustawy o towarach, który to projekt zgłosiło Komisji na podstawie art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 i który był przedmiotem negatywnej opinii Komisji zgłoszonej władzom niderlandzkim w dniu 28 lipca 2020 r.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (wersja przekształcona) (Dz.U. L 124 z 20.5.2009, s. 237).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).
(4) Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie preparatów do żywienia małych dzieci (COM(2016) 0169 final).
(5) Panel EFSA ds. żywienia, nowej żywności i alergenów pokarmowych, 2013, "Opinia naukowa w sprawie potrzeb żywieniowych i składników odżywczych pobieranych z dietą przez niemowlęta i małe dzieci w Unii Europejskiej", Dziennik EFSA 2013; 11(10):3408.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26).
(7) Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9).
(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00