ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/46
z dnia 13 stycznia 2022 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 w odniesieniu do określenia energooszczędnych technologii oraz doprecyzowania elementów metodyki ustalania zwykłego nakładu połowowego statków rybackich
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 (1), w szczególności jego art. 18 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139 umożliwia Europejskiemu Funduszowi Morskiemu, Rybackiemu i Akwakultury przydzielanie wsparcia na wymianę lub modernizację głównego lub dodatkowego silnika statku rybackiego o długości całkowitej do 24 metrów. |
(2) | Wsparcie, o którym mowa w art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/1139, przyczynia się do realizacji celu szczegółowego polegającego na zwiększeniu efektywności energetycznej i zmniejszeniu emisji CO2 poprzez wymianę lub modernizację silników statków rybackich, o czym mowa w art. 14 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139. |
(3) | Art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1139 odnosi się do energooszczędnych technologii wykorzystanych w nowych silnikach; należy wskazać, jakie energooszczędne technologie powodują zmniejszenie emisji CO2. |
(4) | Art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/1139 stanowi, że państwo członkowskie ocenia, czy nowy silnik emituje 20 % mniej CO2 lub zużywa 20 % mniej paliwa w ramach zwykłego nakładu połowowego danego statku niż silnik wymieniany. |
(5) | Do celów oceny dokonywanej przez państwo członkowskie konieczne jest określenie, co należy uznać za „zwykły nakład połowowy danego statku", biorąc pod uwagę dużą różnorodność statków rybackich, ich technik połowowych, pokonywanych odległości i współczynników obciążenia, które zmieniają się w czasie i mają wpływ na emisję CO2 i zużycie paliwa. |
(6) | Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
(7) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Energooszczędne technologie wykorzystywane w nowych silnikach
Do celów art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1139 uznaje się, że w nowych silnikach statków rybackich zastosowano energooszczędne technologie, jeżeli:
1) | wykorzystują one:
|
2) | posiadają homologację typu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 (2). |
Artykuł 2
Zwykły nakład połowowy statków rybackich
Do celów art. 18 ust. 5 akapit drugi lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/1139 podstawą decyzji państw członkowskich odnośnie do rozumienia zwykłego nakładu połowowego statku rybackiego, którego dotyczy wniosek o wsparcie, są:
1) | cechy charakterystyczne i model połowów danego statku rybackiego; |
2) | średnia z dziesięciu reprezentatywnych rejsów połowowych przeprowadzonych w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających złożenie wniosku o wsparcie; oraz |
3) | stosowane techniki połowowe i czas spędzany na morzu przez dany statek rybacki podczas rejsów połowowych. |
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00