Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-01-06
Wersja aktualna od 2022-01-06
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2248
z dnia 16 grudnia 2021 r.
określające szczegóły dotyczące elektronicznego interfejsu między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku, a także dane, które mają być przesyłane za pomocą tego interfejsu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (1), w szczególności jego art. 34 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020 zobowiązuje Komisję do opracowania elektronicznego interfejsu ("interfejs") umożliwiającego przesyłanie danych między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym, o którym mowa w art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Ten system informacyjny i komunikacyjny znany jest jako system informacyjny i komunikacyjny służący do celów nadzoru rynku ("ICSMS"). Interfejs ma za zadanie ułatwienie komunikacji między organami celnymi a organami nadzoru rynku w celu kontroli produktów wprowadzanych na terytorium Unii zgodnie z art. 25-28 rozporządzenia (UE) 2019/1020. Jego stosowanie pozostaje dobrowolne zgodnie z art. 26 ust. 4 tego rozporządzenia. |
(2) | W celu ułatwienia przygotowania systemów elektronicznych i spójnej wymiany informacji konieczne jest określenie standardowych zestawów danych, które mają być przesyłane, w określonej formie i w określony sposób, za pomocą interfejsu. Te zestawy danych powinny odzwierciedlać wymogi określone w rozporządzeniu (UE) 2019/1020 w odniesieniu do kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii. Powinny one jednak być wystarczająco elastyczne, aby umożliwić państwom członkowskim uwzględnienie wszystkich istotnych przypadków z wykorzystaniem danych lub pól danych, które są odpowiednie dla każdego przypadku. |
(3) | Aby ograniczyć obciążenie administracyjne organów celnych, dane przesyłane z krajowych systemów celnych do ICSMS powinny być, w miarę możliwości, łatwo dostępne z tych systemów. Niemniej jednak weryfikacja zgodności produktu przez organy nadzoru rynku wymaga wprowadzenia dodatkowych elementów danych do krajowych systemów celnych. |
(4) | W przypadku gdy państwa członkowskie korzystają z interfejsu, powinny one podlegać szczególnym wymogom proceduralnym w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania systemów elektronicznych. |
(5) | W przypadku gdy stosowanie niniejszego rozporządzenia wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, powinno się ono odbywać zgodnie z prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych, w szczególności z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (2) i (UE) 2018/1725 (3). W niniejszym rozporządzeniu należy określić pewne specyfikacje dotyczące przetwarzania danych osobowych. Specyfikacje te powinny być w przyszłości spójne ze specyfikacjami określonymi w ramach unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, w odniesieniu do którego Komisja przedstawiła wniosek w dniu 28 października 2020 r. (4). Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych mogą zatem zostać poddane przeglądowi w świetle przyszłych ram prawnych regulujących unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł. |
(6) | Dane przesyłane za pośrednictwem interfejsu powinny być poufne i nie powinny pozostawać w interfejsie dłużej niż jest to konieczne do ich przesłania. |
(7) | Zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020 interfejs powinien zostać wdrożony w terminie czterech lat od dnia przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Tworzenie systemów elektronicznych jest złożonym zadaniem technicznym wymagającym od państw członkowskich i Komisji poniesienia nakładów finansowych, jak i nakładów czasu. Oczekuje się, że proces tworzenia interfejsu potrwa cztery lata. Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć do czasu udostępnienia interfejsu. |
(8) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 22 października 2021 r. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 43 rozporządzenia (UE) 2019/1020, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
a) | "system informacyjny i komunikacyjny do celów nadzoru rynku" lub "ICSMS" oznacza system informacyjny i komunikacyjny dotyczący nadzoru rynku przewidziany w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020; |
b) | "interfejs" oznacza elektroniczny interfejs, który ma zostać opracowany przez Komisję zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1020. |
Artykuł 2
Dane, które mają być przesyłane
1. Do celów powiadamiania organów nadzoru rynku o zawieszeniu dopuszczenia produktu do obrotu zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020 przesyłane dane obejmują:
a) | odpowiednie dane dostępne z krajowych systemów celnych, w tym dane ze zgłoszenia celnego, wymienione w sekcji 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia; |
b) | dodatkowe dane, które należy wprowadzić do krajowych systemów celnych, wymienione w sekcji 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia. |
2. W przypadku gdy organy nadzoru rynku zwracają się do organów celnych o utrzymanie zawieszenia dopuszczenia produktu do obrotu, informują organy celne o ich zgodzie na takie dopuszczenie lub zwracają się do organów celnych o niedopuszczenie produktu do obrotu zgodnie z art. 27 i 28 rozporządzenia (UE) 2019/1020, przesyłane dane obejmują:
a) | decyzję organów nadzoru rynku dotyczącą dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia produktu do obrotu lub ich wniosek o utrzymanie zawieszenia, zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
b) | informacje na temat działań następczych w związku z informacjami, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu, zarówno ze strony organów celnych, jak i organów nadzoru rynku, zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia. |
3. Do celów wniosku organów nadzoru rynku o zawieszenie dopuszczenia produktu do obrotu na podstawie art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1020 oraz odpowiedzi organów celnych przesyła się dane określone w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Procedura
1. W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z interfejsu, organy celne łączą krajowe systemy celne z tym interfejsem, testują połączenie i zapewniają, aby systemy te pozostawały interoperacyjne z tym interfejsem.
2. W przypadku gdy powiadomienia i wnioski, o których mowa w art. 26 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2019/1020, przekazywane są za pomocą ICSMS i interfejsu zgodnie z art. 26 ust. 4 tego rozporządzenia, zastosowanie mają następujące przepisy:
a) | organy celne wprowadzają do swoich krajowych systemów celnych dane, które mają być przesłane, w przypadku gdy takie dane nie są jeszcze obecne, oraz zezwalają na przesyłanie tych danych za pośrednictwem interfejsu do ICSMS; |
b) | organy nadzoru rynku wprowadzają do ICSMS dane, które mają być przesłane, i zezwalają na ich przesłanie za pośrednictwem interfejsu do krajowych systemów celnych odpowiednich organów celnych; |
c) | po zatwierdzeniu przesłania danych, o których mowa w lit. a) i b) niniejszego ustępu, interfejs przesyła te dane do innego systemu; |
d) | każde późniejsze przesłanie danych dotyczących powiadomień i wniosków odbywa się za pośrednictwem interfejsu. |
3. Jeżeli organy nadzoru rynku nie odpowiedzą na powiadomienie w terminie określonym w art. 27 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/1020, ICSMS przesyła krajowym systemom celnym za pośrednictwem interfejsu automatyczny komunikat wskazujący, że produkt może zostać dopuszczony do obrotu, jeżeli spełnione zostały wszystkie pozostałe wymogi i formalności związane z takim dopuszczeniem.
Artykuł 4
Przetwarzanie danych osobowych
1. Przetwarzanie danych osobowych w interfejsie może się odbywać wyłącznie w następujących celach:
a) | umożliwienie wymiany informacji między krajowymi systemami celnymi a ICSMS w celu kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii zgodnie z art. 25-28 rozporządzenia (UE) 2019/1020; |
b) | przekształcanie w razie potrzeby danych w celu zapewnienia dostosowania terminologii celnej i pozacelnej, a tym samym umożliwienia wymiany informacji, o której mowa w lit. a). |
2. W interfejsie dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie w przypadku następujących kategorii osób, których dane dotyczą:
a) | osób fizycznych, których dane osobowe są zawarte w zgłoszeniu celnym; |
b) | osób fizycznych, których dane osobowe są zawarte w dokumentach załączanych do zgłoszenia lub w jakichkolwiek innych dodatkowych dowodach w postaci dokumentów wymaganych do weryfikacji zgodności produktów podlegających zgłoszeniu celnemu z prawem Unii; |
c) | upoważnionych członków personelu organów celnych i organów nadzoru rynku lub jakiegokolwiek innego odpowiedniego organu lub upoważnionego podmiotu, których dane osobowe znajdują się w dokumentach, o których mowa w lit. a) i b); |
d) | personelu Komisji i dostawców usług będących osobami trzecimi działającymi w imieniu Komisji, którzy przeprowadzają operacje i działania w zakresie utrzymania związane z interfejsem. |
3. W interfejsie mogą być przetwarzane wyłącznie następujące kategorie danych osobowych:
a) | imię i nazwisko oraz dane kontaktowe (w tym adres, kod państwa, adres e-mail, numer telefonu) lub numer identyfikacyjny osób fizycznych, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b); |
b) | imię i nazwisko, dane kontaktowe (w tym adres, kod państwa, adres e-mail, numer telefonu) oraz podpis upoważnionych członków personelu, o których mowa w ust. 2 lit. c) i d). |
4. Przekształcenie danych osobowych, o którym mowa w ust. 1 lit. b), przeprowadza się z wykorzystaniem infrastruktury technologii informacyjnej zlokalizowanej w Unii.
Artykuł 5
Współadministracja interfejsu
1. Jeśli chodzi o przetwarzanie danych osobowych w interfejsie, Komisja jest współadministratorem w rozumieniu art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a organy celne i organy nadzoru rynku są współadministratorami w rozumieniu art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679.
2. Komisja zawiera porozumienie o współadministracji z pozostałymi współadministratorami w celu ustalenia odpowiednich obowiązków współadministratorów i wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzeń (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725.
3. Współadministratorzy zapewniają, aby:
a) | współpracowali oni na rzecz terminowego rozpatrywania wniosków składanych przez osoby, których dane dotyczą; |
b) | pomagali sobie nawzajem w kwestiach dotyczących identyfikacji wszelkich naruszeń ochrony danych osobowych związanych ze wspólnym przetwarzaniem i postępowania z takimi naruszeniami; |
c) | wymieniali się istotnymi informacjami niezbędnymi do informowania osób, których dane dotyczą, zgodnie z sekcją 2 rozporządzenia (UE) 2016/679 i sekcją 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725; |
d) | zapewniali i chronili bezpieczeństwo, integralność, dostępność i poufność danych osobowych przetwarzanych wspólnie zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 33 rozporządzenia (UE) 2018/1725. |
Artykuł 6
Poufność danych
Dane przesyłane za pośrednictwem interfejsu na podstawie niniejszego rozporządzenia nie pozostają w interfejsie dłużej niż jest to konieczne do ich przesłania i są przez Komisję traktowane jako poufne podczas ich przesyłania. Dane te wykorzystuje się wyłącznie do celów wykonania rozporządzenia (UE) 2019/1020.
Artykuł 7
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 grudnia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
(4) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł i zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 952/2013, COM(2020) 673 final.
ZAŁĄCZNIK I
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 1
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 1, obejmują grupy i elementy określone w sekcjach 1 i 2.
1. Dane z krajowych systemów celnych, w tym dane ze zgłoszenia celnego, jeżeli są one dostępne
Informacje o towarach
a) | kod klasyfikacji celnej, w tym kod podpozycji systemu zharmonizowanego, kod Nomenklatury scalonej określony w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 (1) oraz kod TARIC; |
b) | opis towarów; |
c) | masa towarów; |
d) | ilość towarów; |
e) | odpowiednie dokumenty uzupełniające. |
Informacje o podmiotach gospodarczych
f) | eksporter; |
g) | sprzedający; |
h) | importer; |
i) | kupujący; |
j) | zgłaszający. |
Pochodzenie i miejsce przeznaczenia towarów
k) | kraj przeznaczenia; |
l) | kraj pochodzenia; |
m) | kraj wysyłki; |
n) | kraj eksportera; |
o) | rodzaj transportu na granicy. |
Informacje administracyjne
p) | główny numer referencyjny zgłoszenia celnego; |
q) | numer pozycji towarowej; |
r) | data przyjęcia zgłoszenia; |
s) | wskazanie zgłoszeń zawierających zredukowany zestaw danych; |
t) | właściwy urząd celny, w tym urząd celny przedstawienia i kontrolny urząd celny w stosownych przypadkach; |
u) | dane dotyczące procedury celnej. |
W przypadku gdy elementy danych wymienione w niniejszej sekcji składają się z kodów numerycznych lub alfanumerycznych powszechnie stosowanych przez organy celne, interfejs tworzy się w taki sposób, aby mógł on pobierać z systemów celnych i przesyłać do ICSMS odpowiednie informacje tekstowe odpowiadające tym kodom.
2. Dodatkowe dane wprowadzane do krajowych systemów celnych
a) | powody zawieszenia, zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 (obowiązkowo we wszystkich przypadkach); |
b) | informacje o produkcie, np. nazwa, nazwa handlowa lub zarejestrowany znak towarowy, model, numer EAN, numer seryjny (jeżeli jest dostępny); |
c) | unijny akt prawny lub unijne akty prawne, do których odnosi się domniemany brak zgodności (obowiązkowo we wszystkich przypadkach); |
d) | główna kategoria danych produktów, zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. c) pkt (viii) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1121 (2) (obowiązkowo we wszystkich przypadkach); |
e) | informacje, o których mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020, dotyczące podmiotu gospodarczego (obowiązkowe, jeżeli wymóg ma zastosowanie, a dane są dostępne); |
f) | zdjęcia produktu i, w stosownych przypadkach, jego opakowania, na przykład przedstawiające informacje o produkcie, oznakowanie zgodności, etykietę lub wzbudzające podejrzenia elementy (jeżeli są dostępne); |
g) | inne istotne dokumenty, na przykład faktury, deklaracja zgodności, sprawozdania z badań (jeżeli są dostępne); |
h) | organ lub organy nadzoru rynku, które mają zostać powiadomione, wybrane z wykazu organów nadzoru rynku wyznaczonych przez państwa członkowskie i wprowadzonych do ICSMS zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020 (obowiązkowo we wszystkich przypadkach). |
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1121 z dnia 8 lipca 2021 r. określające szczegółowo dane statystyczne, które państwa członkowskie mają przekazywać na temat kontroli produktów wprowadzanych na rynek Unii w odniesieniu do bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymaganiami (Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 37).
ZAŁĄCZNIK II
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a)
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a), zawierają następujące dodatkowe elementy:
a) | wskazanie, czy organy nadzoru rynku:
|
b) | informacje administracyjne, w tym główny numer referencyjny zgłoszenia celnego, numer pozycji towarowej, numer rejestracji w ICSMS oraz funkcjonalne dane kontaktowe odpowiedzialnego organu nadzoru rynku. |
ZAŁĄCZNIK III
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b)
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b), zawierają następujące dodatkowe elementy:
a) | w przypadku gdy utrzymano zawieszenie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić organom celnym podjęcie konkretnych działań:
|
b) | w przypadku gdy utrzymano zawieszenie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić organom nadzoru rynku podjęcie konkretnych działań:
|
c) | w przypadku gdy organy nadzoru rynku zażądały od organów celnych, aby nie dopuściły produktu do obrotu:
|
ZAŁĄCZNIK IV
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 3
Dane, o których mowa w art. 2 ust. 3, zawierają następujące elementy:
a) | wnioski organów nadzoru rynku o zawieszenie dopuszczenia produktu do obrotu, z podaniem właściwego organu, głównego numeru referencyjnego zgłoszenia celnego, opisu produktu i powodów złożenia wniosku; |
b) | odpowiedzi organów celnych określające właściwy organ oraz informację, czy produkt zidentyfikowano, a dopuszczenie go do obrotu zawieszono. |