Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-01-04
Wersja aktualna od 2022-01-04
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2227
z dnia 14 grudnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do wymagań dotyczących operacji w każdych warunkach meteorologicznych oraz szkolenia w zakresie uprawnień do wykonywania lotów według wskazań przyrządów i na typ śmigłowców
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 23 ust. 1 i art. 27 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W załączniku I (część FCL) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 (2) ustanowiono wymogi w zakresie szkolenia, egzaminowania i kontroli umiejętności na potrzeby licencji pilotów, w tym wymogi dotyczące uzyskania przywilejów dotyczących wykonywania podejść zgodnie z przepisami wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR) do wysokości względnej decyzji (DH) poniżej 200 stóp oraz szkolenia w zakresie uprawnień do wykonywania lotów według wskazań przyrządów i na typ śmigłowców. |
(2) | W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 (3) ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące operacji lotniczych, w tym wymagania dotyczące zapewnienia przez operatorów regularnych szkoleń i kontroli umiejętności ich załóg. Rozporządzenie to jest obecnie zmieniane, aby uwzględnić najnowsze normy ICAO dotyczące operacji w każdych warunkach meteorologicznych. Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 965/2012 służą stworzeniu kompleksowych ram dla podejść IFR przy ograniczonej widzialności, w tym w odniesieniu do aspektów związanych ze szkoleniem pilotów. W związku z tym w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 należy skreślić odpowiednie wymagania dotyczące podejść IFR przy ograniczonej widzialności lub, w stosownych przypadkach, zastąpić je odesłaniami do rozporządzenia (UE) nr 965/2012. |
(3) | Ze względu na fakt, że śmigłowce jednosilnikowe są obecnie certyfikowane również do wykonywania lotów IFR, należy zmienić wymagania dotyczące uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce, aby były bardziej adekwatne do nowych typów śmigłowców i aby można je było stosować w sposób bardziej elastyczny. Uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce i związane z nimi szkolenie powinny być zaprojektowane tak, aby obejmowały loty według wskazań przyrządów zarówno na śmigłowcach jednosilnikowych, jak i wielosilnikowych, tak aby przejście z uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na samoloty jednosilnikowe na uprawnienie do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce wielosilnikowe nie wymagało dodatkowego szkolenia. |
(4) | Obecnie bardziej wymagające przepisy określone w części FCL dotyczące szkolenia pilotów śmigłowców z załogą wieloosobową mają również zastosowanie do operacji w załodze wieloosobowej na śmigłowcach certyfikowanych do operacji w załodze jednoosobowej. W wyniku tego dodatkowego obciążenia prawie wszystkie operacje śmigłowcowe na takich certyfikowanych śmigłowcach z załogą jednoosobową są wykonywane w ramach operacji w załodze jednoosobowej, chyba że wymagania operacyjne narzucają operacje w załodze wieloosobowej. W związku z tym przepadają korzyści w zakresie bezpieczeństwa wynikające z wykonywania lotów z udziałem drugiego pilota. Aby zapobiec temu zjawisku, należy zrewidować wymagania i przywileje dotyczące operacji w załodze wieloosobowej na śmigłowcach, aby zapewnić większą elastyczność. Należy wprowadzić odpowiednie wymagania, aby umożliwić bezpieczne wykonywanie lotów w załodze wieloosobowej na śmigłowcach z załogą jednoosobową. |
(5) | Ponieważ do tej pory do lotów śmigłowcowych IFR wykorzystywano jedynie śmigłowce wielosilnikowe, istniejące uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce uzyskano na śmigłowcach wielosilnikowych. Z tego powodu oraz biorąc pod uwagę przyszłe wykorzystywanie do IFR śmigłowców jednosilnikowych, należy wprowadzić przepisy przejściowe, aby zapewnić pilotom posiadającym obecnie uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowcach możliwość korzystania z odnośnych przywilejów zarówno na śmigłowcach jednosilnikowych, jak i wielosilnikowych. |
(6) | Organizacjom szkoleniowym należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie programów szkoleniowych. |
(7) | Należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w celu skorygowania niektórych nieaktualnych lub nieprawidłowych odesłań, a także w celu wyjaśnienia niektórych przepisów. |
(8) | Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 02/2021 (4) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 4c wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | dodaje się art. 4d w brzmieniu: "Artykuł 4d Środki przejściowe dotyczące przywilejów wynikających z uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce jednosilnikowe Nie naruszając przepisów pkt FCL.630.H załącznika I (część FCL) do niniejszego rozporządzenia, zastosowanie mają wszystkie poniższe kryteria:
|
3) | dodaje się art. 4e w brzmieniu: "Artykuł 4e Środki przejściowe dotyczące szkolenia, egzaminowania i kontroli umiejętności związanych z operacjami w załodze wieloosobowej na śmigłowcach z załogą jednoosobową 1. Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przyznaniu przywilejów dotyczących prowadzenia konkretnych szkoleń, egzaminów praktycznych i kontroli umiejętności w operacjach w załodze wieloosobowej na śmigłowcach z załogą jednoosobową wnioskodawcom, którzy spełniają wszystkie poniższe warunki:
2. Przywileje wydane zgodnie z ust. 1 zachowują ważność do dnia 30 października 2025 r. W celu przedłużenia przywilejów kandydat musi spełnić wymagania dotyczące doświadczenia w zakresie przywilejów instruktora i egzaminatora, w związku z operacjami w załodze wieloosobowej na śmigłowcach z załogą jednoosobową, jak określono w części FCL."; |
4) | w art. 10a dodaje się ust. 6: "6. Do dnia 30 października 2023 r. organizacje szkolące pilotów, które prowadzą szkolenia IR(H), dostosowują swój program szkolenia tak, aby był zgodny z załącznikiem I."; |
5) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 30 października 2022 r. Jednak art. 1 pkt 1 stosuje się od dnia wejścia w życie.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
(4) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
ZAŁĄCZNIK
W załączniku I (część FCL) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w pkt FCL.010 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | pkt FCL.060 lit. b) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
|
3) | pkt FCL.510.H otrzymuje brzmienie: "FCL.510.H ATPL(H) - warunki wstępne, doświadczenie i zaliczenia Osoba ubiegająca się o licencję ATPL(H) musi:
|
4) | pkt FCL.605 otrzymuje brzmienie: "FCL.605 IR - przywileje i warunki
|
5) | pkt FCL.620 IR otrzymuje brzmienie: "FCL.620 IR - egzamin praktyczny Osoba ubiegająca się o uprawnienie IR musi zdać egzamin praktyczny zgodnie z dodatkiem 7 do niniejszego załącznika w celu wykazania, że potrafi wykonywać stosowne procedury i manewry ze stopniem kompetencji wymaganym dla nadawanych przywilejów."; |
6) | po nagłówku "SEKCJA 2 - Szczegółowe wymagania dotyczące samolotów" dodaje się pkt FCL.620.A w brzmieniu: "FCL.620.A IR(A) - egzamin praktyczny
|
7) | pkt FCL.630.H otrzymuje brzmienie: "FCL.630.H IR(H) - rozszerzenie przywilejów wynikających z uprawnienia IR(H) na dalsze typy śmigłowców O ile w danych dotyczących zgodności operacyjnej ustalonych zgodnie z załącznikiem I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 nie określono inaczej, posiadacze uprawnień IR(H), którzy chcą rozszerzyć swoje przywileje wynikające z IR(H) na dalsze typy śmigłowców, oprócz odpowiedniego szkolenia w zakresie uprawnień na typ, muszą ukończyć w ATO - na odpowiednim typie i wyłącznie w odniesieniu do przyrządów zgodnie z IFR - 2 godziny szkolenia w locie, które może być przeprowadzone na urządzeniu FFS lub urządzeniu FTD, odpowiednio reprezentującym odpowiedni typ dla operacji IFR."; |
8) | po nagłówku "SEKCJA 4 - Szczegółowe wymagania dotyczące sterowców" dodaje się pkt FCL.620.As w brzmieniu: "FCL.620.As IR(As) - egzamin praktyczny W przypadku IR(As) na sterowce wielosilnikowe egzamin praktyczny należy wykonać na sterowcu wielosilnikowym. W przypadku IR(As) na sterowce jednosilnikowe egzamin należy wykonać na sterowcu jednosilnikowym."; |
9) | pkt FCL.725 lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
10) | w pkt FCL.720.H wprowadza się następujące zmiany:
|
11) | w pkt FCL.905.TRI lit. a) pkt 5 wprowadza się następujące zmiany:
|
12) | w pkt FCL.910.TRI lit. c) wprowadza się następujące zmiany:
|
13) | pkt FCL.915.TRI lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
14) | pkt FCL.915.IRI lit. b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
|
15) | pkt FCL.905.SFI lit. d) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
16) | w pkt FCL.915.SFI lit. e) wprowadza się następujące zmiany:
|
17) | pkt FCL.915.MCCI lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
18) | pkt FCL.1005.TRE lit. b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
19) | pkt FCL.1010.TRE lit. b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
|
20) | w pkt FCL.1010.SFE lit. b) wprowadza się następujące zmiany:
|
21) | w dodatku 3 sekcja I pkt 9 otrzymuje brzmienie:
|
22) | w dodatku 6 sekcja B wprowadza się następujące zmiany:
|
23) | w dodatku 8 sekcja B otrzymuje brzmienie: "B. Śmigłowce Zaliczenia udziela się wyłącznie, jeżeli posiadacz przedłuża lub odnawia przywileje wynikające z uprawnienia IR na śmigłowce z załogą jednoosobową, w zależności od przypadku.
|
24) | w dodatku 9 wprowadza się następujące zmiany:
|
(*1) Pod warunkiem że w okresie 12 poprzedzających miesięcy kandydat wykonał co najmniej trzy odloty i podejścia IFR z wykorzystaniem przywilejów PBN, w tym jedno podejście RNP APCH (może to być podejście PinS (ang. Point in Space)) na typie śmigłowca z załogą jednoosobową w ramach operacji w załodze jednoosobowej.".