ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2021/2202
z dnia 9 grudnia 2021 r.
zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acekwinocylu, Bacillus subtilis szczep IAB/BS03, emamektyny, flutolanilu, oraz imazamoksu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) flutolanilu oraz imazamoksu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP acekwinocylu oraz emamektyny określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 nie określono NDP, ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. |
(2) | W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acekwinocyl na powierzchni owoców cytrusowych złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP. |
(3) | W przypadku emamektyny wniosek taki złożono w odniesieniu do kiwi i brzoskwiń. W przypadku flutolanilu wniosek taki złożono w odniesieniu do fasoli (w strąkach) i karczochów zwyczajnych. W przypadku imazamoksu wniosek taki złożono w odniesieniu do grochu (w strąkach), ziaren soi zwyczajnej, kukurydzy i ryżu. |
(4) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. |
(5) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. |
(6) | W odniesieniu do flutolanilu wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą badań pozostałości, metod analitycznych, stabilności przy przechowywaniu oraz metabolizmu u przeżuwaczy. |
(7) | W odniesieniu do imazamoksu wnioskodawca przedłożył takie informacje dotyczące badań pozostałości, metod analitycznych oraz metabolizmu roślin. |
(8) | W kontekście zatwierdzania substancji czynnej Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 (3). Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowej substancji czynnej (4). Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem, ponieważ pewne informacje nie są dostępne, a osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Taka dalsza analiza znalazła się w sprawozdaniu z przeglądu (5), w którym stwierdzono, że organizm ten nie jest chorobotwórczy dla ludzi, a po zastosowaniu substancji czynnej nie przewiduje się obecności toksyn ani toksycznych metabolitów w żywności. W świetle powyższych wniosków Komisja uważa, że substancję Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 należy włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(9) | Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acequinocyl in citrus fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acekwinocylu w owocach cytrusowych). Dziennik EFSA 2019; 17(8):5746.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for emamectin in kiwi and peaches" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości emamektyny w kiwi i brzoskwiniach). Dziennik EFSA 2019; 17(5):5710.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for flutolanil" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP flutolanilu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 17(2):5593.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for imazamox" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP imazamoksu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019; 17(2):5584.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
(4) "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance Bacillus subtilis strain IAB/BS03" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej Bacillus subtilis szczep IAB/BS03). Dziennik EFSA 2018; 16(6):5261.
(5) Sprawozdanie z przeglądu dotyczącego substancji czynnej Bacillus subtilis szczep IAB/BS03 (SANTE/10318/2019).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II kolumny dotyczące flutolanilu i imazamoksu otrzymują brzmienie: "Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w części A załącznika III kolumny dotyczące acekwinocylu i emamektyny otrzymują brzmienie: "Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
3) | w załączniku IV dodaje się następującą pozycję w porządku alfabetycznym: "Bacillus subtilis szczep IAB/BS03". |
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
(*2) Wskazuje granicę oznaczalności.
(2) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00