Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-10-19
Wersja aktualna od 2021-10-19
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1828
z dnia 7 października 2021 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected” („Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną”) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 7293)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej (1), w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 12 sierpnia 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Stop (((5G)) - Stay Connected but Protected” („Stop (((5G)) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną”). |
(2) | Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: „Rozwój sieci 5G zagraża naszym prawom do zdrowego środowiska, wolności i prywatności. Wzywamy Komisję do zaproponowania przepisów chroniących obywateli i środowisko przed tymi zagrożeniami:
|
(3) | W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu i celów inicjatywy, wymieniając 23 wezwania do działania, zwane „wnioskami do wdrożenia do prawa Unii”. Więcej informacji na temat tych 23 wezwań do podjęcia działania przedstawiono w dokumencie przedłożonym jako „projekt aktu prawnego”. Jako „dodatkowe informacje” grupa organizatorów dostarczyła również tłumaczenia celów inicjatywy na kilka języków Unii. |
(4) | Jeżeli chodzi o pierwszy cel, w inicjatywie wezwano do podjęcia następujących dziesięciu działań:
|
(5) | Jeżeli chodzi o drugi cel, w inicjatywie wezwano do podjęcia następujących ośmiu działań:
|
(6) | Jeżeli chodzi o trzeci cel, w inicjatywie wezwano do podjęcia następujących pięciu działań:
|
(7) | Jeżeli chodzi o wezwania do podjęcia działań służących realizacji pierwszego celu inicjatywy, tj. „wprowadzenia przepisów chroniących wszystkie formy życia przed promieniowaniem w zakresie częstotliwości radiowej i promieniowaniem mikrofalowym”, w zakresie, w jakim niektóre z nich mają na celu wprowadzenie środków prowadzących w szczególności do poprawy środowiska pracy, mając na uwadze ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na mocy art. 153 ust. 2 Traktatu. |
(8) | Jeżeli chodzi o wezwania do podjęcia działań służących realizacji pierwszego celu inicjatywy, który dotyczy Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej określonego w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 (2), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE w sprawie urządzeń radiowych (3) lub wniosków mających na celu ustanowienie przepisów przewidujących bardziej kompleksowe testowanie bezprzewodowych urządzeń i anten w zakresie, w jakim mają one na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 114 Traktatu. |
(9) | W inicjatywie wezwano również do przedstawienia wniosku w sprawie „zastąpienia połączeń bezprzewodowych przewodami” ze względu na szkodliwe skutki RF EMF dla ludzi. W zakresie, w jakim taki wniosek ma na celu środki zachęcające mające przyczynić się do ochrony i poprawy zdrowia ludzkiego oraz środki dotyczące monitorowania poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia, wczesnego ostrzegania o nich i ich zwalczania, z wyłączeniem środków mających na celu harmonizację przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków na podstawie art. 168 ust. 5 Traktatu. |
(10) | W zakresie, w jakim niektóre z wezwań do podjęcia działań służących realizacji drugiego celu inicjatywy mają na celu zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego, ochronę zdrowia ludzkiego oraz ostrożne i racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 192 ust. 1 Traktatu. |
(11) | W zakresie, w jakim jedno z wezwań do podjęcia działań służących realizacji drugiego celu inicjatywy dotyczy aktualizacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE (4), Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 114 Traktatu. |
(12) | Inicjatywa zawiera pięć wezwań do podjęcia działań zmierzających do osiągnięcia trzeciego celu inicjatywy, jakim jest „zapewnienie skutecznej ochrony danych w celu zabezpieczenia naszej prywatności, bezpieczeństwa i wolności”. W zakresie, w jakim wzywa się w nich Komisję do przedstawienia wniosków dotyczących aktów prawnych związanych z ochroną osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz przez państwa członkowskie podczas wykonywania działań wchodzących w zakres prawa Unii, a także przepisów dotyczących swobodnego przepływu takich danych, wnioski te mogłyby opierać się na art. 16 ust. 2 Traktatu. |
(13) | Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów. |
(14) | Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi. |
(15) | Niektóre ze wspomnianych 23 wezwań do działania, zwłaszcza środki wymienione w pkt 4, 7, 12, 13, 17, 18 i 23, nie stanowią wezwania Komisji do przyjęcia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, ale wydają się mieć charakter pomocniczy lub przygotowawczy w stosunku do tych, które wzywają do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego. Ponieważ Komisji nie wzywa się do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w odniesieniu do któregokolwiek z tych środków, środki te nie spełniają warunku określonego w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788, aby mogły zostać zarejestrowane jako część przedmiotu inicjatywy. Środki te nie wchodzą zatem w zakres niniejszej decyzji. Jeżeli jednak Komisja uzna za właściwe przyjęcie wniosku dotyczącego aktu prawnego w dziedzinach objętych zakresem inicjatywy, może również rozważyć uwzględnienie w swoim wniosku niektórych z tych elementów. |
(16) | Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby pełniące funkcję osób kontaktowych zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. |
(17) | Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna ani dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. |
(18) | Należy zatem zarejestrować inicjatywę „Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected” („Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną”). |
(19) | Konkluzja, że warunki dla rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską „Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected” („Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną”).
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej „Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected” („Stop (((5G))) - Pozostań w sieci, ale pod dobrą ochroną”), reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone jako osoby do kontaktu: Pernille SCHRIVER i Elisabeth Birgit MADSEN.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
(1) Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10).