ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1751
z dnia 1 października 2021 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do jednolitych formatów i wzorów na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności włączenia uprawnień do umorzenia i konwersji do postanowień umownych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jej art. 55 ust. 8 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 55 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE stanowi, że w określonych warunkach państwa członkowskie mają zobowiązać instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) tej dyrektywy, do włączenia do postanowień umownych postanowienia, zgodnie z którym kontrahent umowy lub instrumentu ustanawiających zobowiązanie uznaje, że zobowiązanie to może podlegać uprawnieniom do umorzenia i konwersji. |
(2) | Art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby w przypadku gdy taka instytucja lub taki podmiot ustali, że włączenie takiego postanowienia jest niewykonalne z punktu widzenia prawa lub z innych względów („ustalenie niewykonalności uznania umownego”), instytucja ta powiadamiała (lub podmiot ten powiadamiał) o tym ustaleniu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
(3) | Do Komisji należy przyjęcie wykonawczych standardów technicznych mających na celu określenie jednolitych formatów i wzorów na potrzeby takich powiadomień przekazywanych organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
(4) | Jednolite formaty i wzory na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności uznania umownego powinny być opracowane w taki sposób, aby zapewniały miarodajną i jednolitą ocenę takiego ustalenia przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w całej Unii. |
(5) | Aby poprawić jakość danych i zapewnić porównywalność, pozycje danych określone we wzorach powiadomień powinny być zgodne z jednolitym modelem punktów danych. Korzystanie z jednolitego modelu punktów danych stanowi powszechną praktykę w sprawozdawczości do celów nadzoru. Jednolity model punktów danych powinien obejmować strukturalną reprezentację pozycji danych oraz identyfikować wszystkie istotne koncepcje biznesowe na potrzeby jednolitego powiadamiania o ustaleniu niewykonalności uznania umownego. |
(6) | Aby zapewnić jakość, spójność i dokładność zgłaszanych pozycji danych, pozycje danych powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji. |
(7) | Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Należy ustanowić rygorystyczne kryteria jakościowe dotyczące szczegółów jednolitego modelu punktów danych oraz szczegółów wspólnych zasad walidacji, które zostaną opublikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego na jego stronie internetowej. |
(8) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. |
(9) | Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu standardów wykonawczych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (2), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Informacje, które należy przekazać w powiadomieniu o ustaleniu niewykonalności uznania umownego
Do celów dokonania powiadomienia zgodnie z art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE instytucja lub podmiot, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) tej dyrektywy, przekazuje organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje określone we wzorach zawartych w załączniku I. Wzory te wypełnia się zgodnie z instrukcjami zawartymi w załączniku II.
Artykuł 2
Format przekazywania informacji
1. Instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) dyrektywy 2014/59/UE, przekazują informacje, o których mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, w formatach wymiany i przedstawiania danych określonych przez odpowiedni organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. Przekazując informacje, o których mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) dyrektywy 2014/59/UE, przestrzegają definicji punktów danych ujętych w jednolitym modelu punktów danych, o którym mowa w załączniku III, oraz zasad walidacji, o których mowa w załączniku IV.
Artykuł 3
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
AŁĄCZNIK I
N 00.01 - Identyfikacja powiadomienia |
|
|
|
|
|
| Kolumny | |
Identyfikacja | |||
0010 | |||
Wiersze | Identyfikator powiadomienia | 0010 |
|
Data powiadomienia | 0020 |
| |
Rodzaj powiadomienia | 0030 |
| |
Data odniesienia dla wzorów N 01.01 i N 01.02 | 0040 |
| |
Data odniesienia dla wzoru N 02.00 | 0050 |
| |
Mająca zastosowanie waluta | 0060 |
| |
Nazwa instytucji lub podmiotu | 0070 |
| |
Kod | 0080 |
| |
Rodzaj kodu | 0090 |
| |
Osoba wyznaczona do kontaktów | 0100 |
| |
| 0110 |
| |
Telefon | 0120 |
| |
|
|
|
|
N 01.01 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na umowy/instrumenty |
|
|
Rodzaj powiadomienia |
|
|
|
IDENTYFIKATOR ZOBOWIĄZANIA | ISTOTNA ZMIANA? | OSTATECZNY TERMIN ZAPADALNOŚCI | PODLEGA ODNOWIENIU? | CZĘSTOTLIWOŚĆ ODNOWIENIA | UMOWA/INSTRUMENT | NIEWYKONALNOŚĆ | KONTRAHENT | |||||||||||||
OPIS | RODZAJ ZOBOWIĄZANIA | PRAWO WŁAŚCIWE | STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM ZGODNIE Z PRAWEM PAŃSTWA TRZECIEGO | STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM W PAŃSTWIE CZŁONKOWSKIM SIEDZIBY | KWOTA NOMINALNA W GŁÓWNEJ WALUCIE PIERWOTNEJ | GŁÓWNA WALUTA PIERWOTNA | KWOTA NOMINALNA W WALUCIE LOKALNEJ | WARUNKI | KATEGORIA | PRZYCZYNY SPEŁNIENIA WARUNKÓW | OPINIA PRAWNA? | NAZWA | KOD | RODZAJ KODU | KOD KRAJOWY | |||||
0010 | 0020 | 0030 | 0040 | 0050 | 0060 | 0070 | 0080 | 0090 | 0100 | 0110 | 0120 | 0130 | 0140 | 0150 | 0160 | 0170 | 0180 | 0190 | 0200 | 0210 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N 01.02 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na kategorie |
|
|
|
|
|
KATEGORIA | CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZOBOWIĄZAŃ W WALUCIE LOKALNEJ W KATEGORII | PRZYCZYNY SPEŁNIENIA KRYTERIÓW KATEGORII/WARUNKÓW | STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM | LICZBA ZOBOWIĄZAŃ BAZOWYCH |
0010 | 0020 | 0030 | 0040 | 0050 |
|
|
|
|
|
N 02.00 - Klasy zobowiązań pod względem niewypłacalności |
STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM |
|
| KWOTA NOMINALNA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ AKTUALNIE ZGŁOSZONYCH ORGANOWI DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | |||
POZOSTAJĄCA DO SPŁATY KWOTA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ O DANYM STOPNIU UPRZYWILEJOWANIA |
|
| W TYM: WYŁĄCZONE Z UMORZENIA LUB KONWERSJI DŁUGU | |||
W TYM: ZOBOWIĄZANIA PODLEGAJĄCE PRAWU PAŃSTWA TRZECIEGO | W TYM: NIEZAWIERAJĄCE UZNANIA UMOWNEGO | W TYM: AKTUALNIE ZGŁOSZONE ORGANOWI DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | ||||
0010 | 0020 | 0030 | 0040 | 0050 | 0060 | 0070 |
|
|
|
|
|
|
|
ZAŁĄCZNIK II
Instrukcje dotyczące wypełniania powiadomienia o ustaleniu niewykonalności uznania umownego uprawnień do umorzenia i konwersji
CZĘŚĆ I: INSTRUKCJE OGÓLNE
Niniejszy załącznik zawiera instrukcje dotyczące wypełniania przez instytucję lub podmiot powiadomienia o ustaleniu niewykonalności uznania umownego uprawnień do umorzenia i konwersji.
Każde powiadomienie może odnosić się do szeregu umów/instrumentów lub szeregu kategorii zobowiązań (w stosownych przypadkach), które spełniają warunki niewykonalności umownego uznania umorzenia lub konwersji długu zgodnie z art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE.
Instytucja lub podmiot mogą przedstawić dodatkową dokumentację, w tym opinię prawną lub kopię umowy, jeżeli uznaje się to za właściwe dla uzasadnienia powiadomienia. Właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określa sposób, w jaki należy przedstawić taką dodatkową dokumentację.
Jeżeli zawarte w niniejszym załączniku pole służące do przedstawienia informacji nie ma zastosowania do określonego rodzaju umowy i instytucja lub podmiot uzasadnią ten fakt wobec organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, nie muszą one podawać informacji w tym polu.
1. Struktura powiadomienia
Informacje wymagane w powiadomieniu przekazuje się w drodze wypełnienia następujących wzorów określonych w załączniku I:
a) | „Identyfikacja powiadomienia” (N 00.01), który należy stosować w celu przekazania informacji służących identyfikacji samego powiadomienia oraz instytucji lub podmiotu przekazujących powiadomienie organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
b) | „Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na umowy/instrumenty” (N 01.01), który należy stosować w celu przekazania informacji na temat zobowiązań spełniających warunki niewykonalności umownego uznania umorzenia lub konwersji długu zgodnie z art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE; |
c) | „Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na kategorie” (N 01.02), który należy stosować w celu przekazania informacji na temat kategorii zobowiązań spełniających warunki niewykonalności umownego uznania umorzenia lub konwersji długu, jeżeli zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzna za konieczne określenie kategorii zobowiązań; |
d) | „Klasy zobowiązań pod względem niewypłacalności” (N 02.00), który należy stosować w celu przekazania informacji na temat stopnia uprzywilejowania zobowiązań zgodnie z krajowym prawem dotyczącym niewypłacalności do celów art. 55 ust. 2 akapit piąty dyrektywy 2014/59/UE. |
2. Zakres konsolidacji
Instytucje i podmioty przesyłają powiadomienia na zasadzie indywidualnej.
CZĘŚĆ II: INSTRUKCJE DOTYCZĄCE POSZCZEGÓLNYCH WZORÓW
3. N 00.01 - Identyfikacja powiadomienia
3.1. Instrukcje dotyczące poszczególnych wierszy
Wiersze | Instrukcje | ||||||
0010 | Identyfikator powiadomienia Każde powiadomienie posiada niepowtarzalny identyfikator przypisany przez instytucję lub podmiot dokonujące powiadomienia. Identyfikator powiadomienia dotyczy powiadomienia [zgłoszenia], a nie zobowiązania lub kategorii. Powiadomienie umożliwia włączenie dowolnej liczby zobowiązań lub kategorii, jaka istnieje w momencie dokonywania powiadomienia. Instytucja lub podmiot przypisuje identyfikator powiadomienia, który musi być niepowtarzalny dla każdego powiadomienia. | ||||||
0020 | Data powiadomienia Instytucje i podmioty podają datę wysłania powiadomienia do organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. | ||||||
0030 | Rodzaj powiadomienia (1) Instytucje i podmioty wskazują rodzaj pozycji, które są przedmiotem powiadomienia w danym zgłoszeniu, w następujący sposób:
| ||||||
0040 | Data odniesienia dla wzorów N 01.01 i N 01.02 Instytucje i podmioty wskazują datę odniesienia dla informacji zawartych w powiadomieniach dokonanych z zastosowaniem wzoru N 01.01 i wzoru N 01.02. | ||||||
0050 | Data odniesienia dla wzoru N 02.00 Instytucje i podmioty wskazują datę odniesienia dla informacji zawartych we wzorze N 02.00. | ||||||
0060 | Mająca zastosowanie waluta Instytucje i podmioty wskazują walutę odniesienia dla kwot podanych we wzorze N 01.01, kolumna 0130; wzorze N 01.02, kolumna 0020; oraz wzorze N 02.00. Podana wartość pola odnosi się do waluty urzędowej państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę instytucja dokonująca powiadomienia. Wartość musi odpowiadać kodowi alfabetycznemu waluty zgodnie z normą ISO 4217. | ||||||
0070 | Nazwa instytucji lub podmiotu Nazwa instytucji lub podmiotu dokonujących powiadomienia. | ||||||
0080 | Kod Kod instytucji lub podmiotu dokonujących powiadomienia. W przypadku instytucji kodem jest 20-cyfrowy alfanumeryczny kod identyfikatora podmiotu prawnego (LEI). W przypadku innych podmiotów kodem jest 20-cyfrowy alfanumeryczny kod LEI lub - jeżeli kod taki jest niedostępny - kod zgodny z jednolitą kodyfikacją mającą zastosowanie w Unii lub - jeżeli kod taki nie jest dostępny - kod krajowy. Kod musi być spójny z kodem zgłoszonym dla tej samej instytucji lub tego samego podmiotu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1624 (2). Pole dla kodu musi zawsze posiadać wartość. | ||||||
0090 | Rodzaj kodu Instytucja lub podmiot określa rodzaj kodu podanego w kolumnie 0080 jako „kod LEI” lub „kod inny niż LEI”. Pole dla rodzaju kodu musi zawsze posiadać jedną z tych wartości. | ||||||
0100 | Osoba wyznaczona do kontaktów Instytucje i podmioty podają imię i nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować w przypadku, gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji potrzebuje wyjaśnień dotyczących powiadomienia. | ||||||
0110 | Instytucje i podmioty podają adres poczty elektronicznej osoby, o której mowa w wierszu 0100 „Osoba wyznaczona do kontaktów”. | ||||||
0120 | Telefon Instytucje i podmioty podają numer telefonu osoby, o której mowa w wierszu 0100 „Osoba wyznaczona do kontaktów”. |
4. N 01.01 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na umowy/instrumenty
4.1. Uwagi ogólne
Ze wzoru N 01.01 należy korzystać na potrzeby zgłoszeń do celów powiadomień dotyczących umów na zasadzie indywidualnej. Wzór N 01.01 umożliwia dokonanie zgłoszenia obejmującego szereg umów w ramach tego samego powiadomienia. Wzór ten stosuje się do dokonywania następujących powiadomień dotyczących:
a) | umów/instrumentów stwarzających nowe zobowiązania: umowy/instrumenty, które nie zostały wcześniej zgłoszone organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
b) | umów/instrumentów zmieniających istniejące zobowiązania: jeżeli umowa lub instrument dotyczące istniejącego zobowiązania zostały uprzednio zgłoszone organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i oceniono je jako spełniające warunek niewykonalności, zmieniające umowy lub instrumenty muszą mieć ten sam identyfikator zobowiązania (kolumna 0010) jak zgłoszone uprzednio, a pozostałe kolumny wypełnia się tylko wtedy, jeżeli nastąpiły zmiany. W szczególności kolumnę 0020 „Istotna zmiana?” wypełnia się, w stosownych przypadkach, tylko w odniesieniu do umów zmieniających istniejące zobowiązania; |
c) | pozycje pozabilansowe: instytucje i podmioty podają stopień uprzywilejowania zobowiązania, który powstałby w momencie aktywacji pozycji pozabilansowej. |
Jeżeli dane nie są dostępne lub nie mają zastosowania, instytucje i podmioty nie wypełniają następujących kolumn: 0020, 0030, 0050, 0090, 0130, 0150 i 0210.
4.2. Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumny | Odniesienia prawne i instrukcje | ||||||||||||||
0010 | IDENTYFIKATOR ZOBOWIĄZANIA Identyfikator zobowiązania jest niepowtarzalnym identyfikatorem wygenerowanym przez instytucję lub podmiot dokonujące powiadomienia i jest stosowany we wszystkich powiadomieniach w celu zidentyfikowania danego zobowiązania. Instytucja lub podmiot może stosować wewnętrzny kod zobowiązania. | ||||||||||||||
0020 | ISTOTNA ZMIANA? Pole to wypełnia się jedynie w odniesieniu do umów/instrumentów zmieniających istniejące zobowiązania. Instytucja lub podmiot dokonujące powiadomienia wskazują, czy zmiany istniejącego zobowiązania uznaje się za istotne. Instytucje i podmioty stosują jedną z następujących wartości:
| ||||||||||||||
0030 | OSTATECZNY TERMIN ZAPADALNOŚCI Termin, w którym należy spłacić całość kwoty głównej zobowiązania oraz odsetki z jego tytułu (na podstawie dokumentacji umownej dotyczącej transakcji). Należy podać dzień, miesiąc i rok ostatecznego terminu zapadalności. Konkretny dzień podaje się, gdy informacja ta jest dostępna, w przeciwnym razie podaje się pierwszy dzień miesiąca. | ||||||||||||||
0040 | PODLEGA ODNOWIENIU? Instytucje i podmioty stosują jedną z następujących wartości:
W kolumnie tej wpisuje się „Tak”, jeżeli umowa zawiera wyraźne postanowienie dotyczące jej odnawialności. | ||||||||||||||
0050 | CZĘSTOTLIWOŚĆ ODNOWIENIA Jeżeli w kolumnie 0040 wpisano „Tak”, instytucje i podmioty określają częstotliwość odnowienia terminu zapadalności w miesiącach. | ||||||||||||||
0060-0130 | UMOWA/INSTRUMENT | ||||||||||||||
0060 | OPIS Instytucje i podmioty zamieszczają opis umowy/instrumentu o długości maksymalnie 300 znaków. W polu tym należy podać główne cechy umowy/instrumentu nieuwzględnione w innych polach niniejszego powiadomienia (np. cel/istota zobowiązania, to, czy instrument podlega umorzeniu lub konwersji zgodnie z właściwym prawem państwa trzeciego). | ||||||||||||||
0070 | RODZAJ ZOBOWIĄZANIA Instytucje i podmioty określają umowę/instrument jako należące do jednego z następujących rodzajów:
Jeżeli zastosowanie ma więcej niż jeden rodzaj, należy wybrać rodzaj, który najlepiej opisuje cel umowy/instrumentu. | ||||||||||||||
0080 | PRAWO WŁAŚCIWE Instytucje i podmioty podają trzyliterowy alfabetyczny kod (zgodnie z ISO 3166-1) państwa, którego prawo reguluje daną umowę/dany instrument. | ||||||||||||||
0090 | STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM ZGODNIE Z PRAWEM PAŃSTWA TRZECIEGO Instytucja lub podmiot podaje wartość odpowiadającą rankingowi zobowiązania w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w mających zastosowanie przepisach prawa państwa trzeciego regulujących dane zobowiązanie. Instytucja stara się uzyskać informację na temat tego rankingu od właściwego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub, jeżeli tego rodzaju oficjalny ranking nie istnieje, określa samodzielnie stosowną wartość (w skali od 1 do X) na podstawie rankingu zobowiązań zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa państwa trzeciego. | ||||||||||||||
0100 | STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM W PAŃSTWIE CZŁONKOWSKIM SIEDZIBY Instytucje i podmioty podają wartość odpowiadającą rankingowi zobowiązania w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w odpowiednich przepisach prawa mających zastosowanie w państwie członkowskim, w którym instytucja lub podmiot dokonujące powiadomienia mają swoją siedzibę. | ||||||||||||||
0110 | KWOTA NOMINALNA W GŁÓWNEJ WALUCIE PIERWOTNEJ Instytucje i podmioty podają kwotę nominalną zobowiązania określoną w umowie/instrumencie. W przypadku umów ramowych instytucja lub podmiot podaje maksymalną kwotę, jaką spodziewa się osiągnąć na podstawie tej umowy ramowej lub maksymalną kwotę dozwoloną na mocy umowy ramowej. Jeżeli umowa/instrument ma więcej niż jedną walutę, instytucje i podmioty zgłaszają kwotę nominalną w dominującej walucie umowy. | ||||||||||||||
0120 | GŁÓWNA WALUTA PIERWOTNA Instytucje i podmioty przypisują kod ISO waluty odpowiadający walucie, w której denominowane jest zobowiązanie na mocy umowy. Stosuje się trzyliterowy kod jednostki waluty zgodny z normą ISO 4217. Jeżeli umowa ma więcej niż jedną walutę, instytucje i podmioty zgłaszają dominującą walutę umowy. | ||||||||||||||
0130 | KWOTA NOMINALNA W WALUCIE LOKALNEJ Instytucje i podmioty wypełniają tę kolumnę, jeżeli walutą podaną w kolumnie 0110 nie jest waluta lokalna właściwa dla siedziby instytucji lub podmiotu. Instytucje i podmioty stosują kurs walutowy obowiązujący w dniu dokonania powiadomienia. | ||||||||||||||
0140-0190 | NIEWYKONALNOŚĆ | ||||||||||||||
0140 | WARUNKI Instytucje i podmioty określają warunek (warunki), zgodnie z którym(i) ich zdaniem włączenie postanowienia umownego jest niewykonalne z punktu widzenia prawa lub z innych względów, jak określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1527 (3). Instytucje i podmioty przedstawiają kombinację mających zastosowanie warunków (mogą wskazać tylko jeden warunek lub maksymalnie wszystkie pięć warunków):
Zgłasza się wszystkie warunki mające zastosowanie. | ||||||||||||||
0150 | KATEGORIA Instytucje i podmioty wskazują kategorie zobowiązań określone w stosownych przypadkach przez właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||||
0160 | PRZYCZYNY SPEŁNIENIA WARUNKÓW Instytucje i podmioty jasno opisują przyczyny, dla których dokonały ustalenia niewykonalności, wynikające z warunków zgłoszonych w kolumnie 0140. Informacje podane w tym polu są istotne dla ustalenia, czy zgłoszona umowa / zgłoszony instrument spełnia warunki niewykonalności i w związku z tym stanowią podstawę dla dokonywanej przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oceny ustalenia dokonanego przez instytucję. Instytucje i podmioty muszą unikać nadmiernie ogólnikowych uzasadnień w rodzaju „produkt nie może być stosowany” lub „utrata konkurencyjności” i muszą przedstawić bardziej szczegółowe uzasadnienia, aby umożliwić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podjęcie świadomej decyzji. | ||||||||||||||
0170 | OPINIA PRAWNA? Instytucje i podmioty informują organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, czy istnieje opinia prawa dotycząca niewykonalności zgłoszonej w odniesieniu do danego zobowiązania. Instytucje i podmioty stosują jedną z następujących wartości:
Jeżeli instytucje lub podmioty podają „Tak”, przekazują one tę opinię prawną organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przy pomocy środków określonych przez ten organ. | ||||||||||||||
0180-0210 | KONTRAHENT Instytucje i podmioty podają tożsamość kontrahenta danego zobowiązania. | ||||||||||||||
0180 | NAZWA Podana nazwa jest nazwą pojedynczego kontrahenta. W przypadku umów wielostronnych instytucja albo wskazuje głównego kontrahenta, albo podaje wartość „umowa wielostronna”. | ||||||||||||||
0190 | KOD Kod jako element identyfikatora wiersza musi być niepowtarzalny dla każdego podmiotu dokonującego powiadomienia. W przypadku instytucji kodem tym jest kod LEI. W przypadku innych podmiotów kodem tym jest kod LEI lub - jeżeli kod LEI nie jest dostępny - kod krajowy. Kod ten jest niepowtarzalny i stosowany konsekwentnie we wszystkich wzorach i w czasie. Pole dla kodu musi zawsze posiadać wartość. | ||||||||||||||
0200 | RODZAJ KODU Instytucje lub podmioty określają rodzaj kodu podanego w kolumnie 0190 jako „kod LEI” lub „kod krajowy”. | ||||||||||||||
0210 | KOD KRAJOWY Instytucje lub podmioty mogą również podać kod krajowy, jeżeli stosują kod LEI jako identyfikator w kolumnie 0190 „Kod”. |
5. N 01.02 - Niewykonalność umownego uznania umorzenia lub konwersji długu w podziale na kategorie
5.1. Uwagi ogólne
Ze wzoru N 01.02 należy korzystać w celu przekazania powiadomień dotyczących kategorii zobowiązań, jeżeli zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzna za konieczne określenie kategorii zobowiązań, dla których możliwe jest ustalenie niewykonalności włączenia uznania umownego.
5.2. Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumny | Odniesienia prawne i instrukcje |
0010 | KATEGORIA Instytucje i podmioty wskazują kategorię zobowiązań określoną przez właściwy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 55 ust. 7 dyrektywy 2014/59/UE, w odniesieniu do której dokonują przekazania powiadomienia. Powiadomienie przy użyciu wzoru N 01.02 może obejmować tyle kategorii zobowiązań, ile jest koniecznych. |
0020 | CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZOBOWIĄZAŃ W WALUCIE LOKALNEJ W KATEGORII Instytucje i podmioty podają oczekiwaną łączną kwotę zobowiązań dla każdej ze zgłoszonych kategorii wskazanych w kolumnie 0010. Kwota ta stanowi szacunkową maksymalną kwotę, jaka może zostać osiągnięta w ramach danej kategorii w okresie sześciu miesięcy od daty powiadomienia. Kwotę tę wyraża się w walucie państwa członkowskiego, w którym instytucja lub podmiot ma swoją siedzibę. Jeżeli w okresie sześciu miesięcy od dokonania powiadomienia instytucja lub podmiot stwierdzi, że wartość zobowiązań w danej kategorii wzrosła o ponad 10 % zgłoszonej kwoty, instytucja lub podmiot przekazuje kolejne powiadomienie organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
0030 | PRZYCZYNY SPEŁNIENIA KRYTERIÓW KATEGORII / WARUNKÓW Instytucje i podmioty wyjaśniają przyczyny zgłoszenia danych kategorii zobowiązań. Uzasadnienie to będzie stanowić podstawę dokonywanej przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oceny powiadomienia dotyczącego niewykonalności. |
0040 | STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM Instytucje i podmioty podają wartości odpowiadające rankingowi zobowiązań w każdej kategorii w kolumnie 0010 w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w odpowiednich przepisach prawa mających zastosowanie w państwie członkowskim, w którym instytucja lub podmiot dokonujące powiadomienia mają swoją siedzibę. |
0050 | LICZBA ZOBOWIĄZAŃ BAZOWYCH Instytucje i podmioty podają szacunkową maksymalną liczbę umów/instrumentów, które mają być utrzymywane w ramach danej kategorii zobowiązań w okresie sześciu miesięcy od daty powiadomienia. |
6. N 02.00 - Klasy zobowiązań pod względem niewypłacalności
6.1. Uwagi ogólne
Instytucje lub podmioty wypełniają wzór N 02.00 w odniesieniu do ostatniego kwartału, za który dostępne są dane (4), z wyjątkiem wartości w kolumnie 0070.
Co do zasady kwoty zgłaszane w tym wzorze stanowią wartości kwot pozostających do spłaty, z wyjątkiem kolumny 0070. Pozostająca do spłaty kwota roszczenia lub instrumentu jest sumą kwoty głównej roszczenia lub instrumentu i odsetek naliczonych od tego roszczenia lub instrumentu. Pozostająca kwota należna jest równa wartości roszczenia, z jakim wierzyciel mógłby wystąpić w ramach postępowania upadłościowego. Wartości w kolumnie 0070 powinny odzwierciedlać całkowitą kwotę zgłoszoną we wzorach N 01.01 i N 01.02, a zatem powinny stanowić maksymalną przewidywaną wartość, jaka może zostać osiągnięta w ramach aktualnie zgłoszonych umów/instrumentów lub kategorii.
W przypadku pozycji pozabilansowych instytucje i podmioty podają stopień uprzywilejowania zobowiązania w postępowaniu upadłościowym, który powstałby w momencie aktywacji danej pozycji pozabilansowej.
Wszystkie wartości w tym wzorze podaje się w walucie lokalnej państwa członkowskiego, w którym instytucja lub podmiot ma swoją siedzibę.
6.2. Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumny | Odniesienia prawne i instrukcje | ||||||||||
0010 | STOPIEŃ UPRZYWILEJOWANIA W POSTĘPOWANIU UPADŁOŚCIOWYM Instytucja lub podmiot podaje wartość odpowiadającą rankingowi zobowiązania w skali od 1 do X, gdzie 1 oznacza zobowiązania o najwyższym stopniu podporządkowania, a X zobowiązania o najwyższym stopniu uprzywilejowania, zgodnie z tym co określono w przepisach prawa krajowego mających zastosowanie w państwie członkowskim, w którym instytucja lub podmiot ma swoją siedzibę. We wzorze N 02.00 każdy stopień uprzywilejowania w postępowaniu upadłościowym podanego we wzorze N 01.01, kolumna 0100, oraz we wzorze N 01.02, kolumna 0040, przedstawia się w osobnym wierszu. | ||||||||||
0020 | POZOSTAJĄCA DO SPŁATY KWOTA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ O DANYM STOPNIU UPRZYWILEJOWANIA Całkowita pozostająca do spłaty kwota wszystkich zobowiązań dla danego stopnia uprzywilejowania w postępowaniu upadłościowym podanego w kolumnie 0010. | ||||||||||
0030 | W TYM: ZOBOWIĄZANIA PODLEGAJĄCE PRAWU PAŃSTWA TRZECIEGO W kolumnie tej należy podać pozostającą do spłaty kwotę zobowiązań podlegających prawu państwa trzeciego. | ||||||||||
0040 | W TYM: NIEZAWIERAJĄCE UZNANIA UMOWNEGO W kolumnie tej należy podać pozostającą do spłaty kwotę wszystkich zobowiązań podlegających prawu państwa trzeciego, które nie zawierają umownego uznania umorzenia lub konwersji długu zgodnie z wymogiem art. 55 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE. Wartość ta będzie równa kwocie pozostającej do spłaty. Wartość tę oblicza się jako sumę wszystkich zobowiązań, które spełniają następujące warunki:
| ||||||||||
0050 | W TYM: AKTUALNIE ZGŁOSZONE ORGANOWI DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI W kolumnie tej należy podać pozostającą do spłaty kwotę wszystkich zobowiązań lub kategorii zobowiązań zgłoszonych we wzorach N 01.01 i N 01.02 odnośnego powiadomienia. | ||||||||||
0060 | W TYM: WYŁĄCZONE Z UMORZENIA LUB KONWERSJI DŁUGU Kolumna ta obejmuje zobowiązania, które są wyłączone ze stosowania instrumentu umorzenia lub konwersji długu zgodnie z art. 44 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE lub które mogą podlegać dowolnemu warunkowi określonemu w art. 44 ust. 3 tej dyrektywy. | ||||||||||
0070 | KWOTA NOMINALNA ŁĄCZNYCH ZOBOWIĄZAŃ AKTUALNIE ZGŁOSZONYCH ORGANOWI DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI W kolumnie tej należy podać całkowitą wartość (sumę) nominalnych lub maksymalnych oczekiwanych kwot zobowiązań lub kategorii zobowiązań zgłoszonych we wzorach N 01.01 i N 01.02 odnośnego powiadomienia. |
(1) Wzór N 02.00 należy przedłożyć we wszystkich przypadkach opisanych w lit. a), b) i c).
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz.U. L 277 z 7.11.2018, s. 1).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1527 z dnia 31 maja 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących umownego uznania uprawnień do umorzenia i konwersji (Dz.U. L 329 z 17.9.2021, s. 2).
(4) Ostatni kwartał, za który dostępne są dane, odpowiada terminom przekazania informacji w ramach sprawozdawczości kwartalnej: 12 maja (dla dnia odniesienia: 31 marca), 11 sierpnia (dla dnia odniesienia: 30 czerwca), 11 listopada (dla dnia odniesienia: 30 września) i 11 lutego (dla dnia odniesienia: 31 grudnia).
ZAŁĄCZNIK III
Jednolity model punktów danych
Wszystkie pozycje danych określone w załącznikach do niniejszego rozporządzenia są przekształcane w jednolity model punktów danych, który stanowi podstawę jednolitych systemów informatycznych instytucji i organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Jednolity model punktów danych spełnia następujące kryteria:
a) | stanowi uporządkowane przedstawienie wszystkich pozycji danych określonych w załącznikach do niniejszego rozporządzenia; |
b) | identyfikuje wszystkie koncepcje biznesowe określone w załącznikach do niniejszego rozporządzenia; |
c) | zawiera słownik danych określający nazwy tabel, nazwy rzędnych, nazwy osi, nazwy domen, nazwy wymiarów i nazwy członków; |
d) | zawiera metryki określające właściwość lub ilość punktów danych; |
e) | zawiera definicje punktów danych wyrażone jako kombinacje charakterystycznych cech, które jednoznacznie identyfikują dany koncept finansowy; |
f) | zawiera wszystkie odpowiednie specyfikacje techniczne konieczne do opracowania narzędzi informatycznych do celów sprawozdawczości zapewniających jednolite dane na potrzeby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
ZAŁĄCZNIK IV
Zasady walidacji
Pozycje danych określone w załączniku I podlegają zasadom walidacji zapewniającym jakość i spójność danych. Zasady walidacji spełniają następujące kryteria:
a) | definiują związki logiczne pomiędzy odpowiednimi punktami danych; |
b) | zawierają filtry i warunki wstępne definiujące zbiór danych, do którego ma zastosowanie zasada walidacji; |
c) | umożliwiają sprawdzenie spójności zgłaszanych danych; |
d) | umożliwiają sprawdzenie dokładności zgłaszanych danych; |
e) | określają wartości domyślne, które są stosowane w przypadku niezgłoszenia odpowiedniej informacji. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00