DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1730
z dnia 28 września 2021 r.
w sprawie zharmonizowanego wykorzystania sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oraz niesparowanego zakresu częstotliwości 1 900-1 910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej
(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 6862)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | System łączności radiowej wykorzystywany obecnie w operacjach kolejowych, a mianowicie globalny system łączności ruchomej dla kolei (instalacja GSM-R), opiera się na specyfikacjach, które sfinalizowano dwadzieścia lat temu, i ze względu na przestarzałość technologiczną jest mało prawdopodobne, aby przemysł zapewnił wsparcie dla instalacji GSM-R przez długi okres po 2030 r. Przyszły kolejowy system łączności ruchomej (ang. FRMCS - Future Railway Mobile Communication System) zastąpi instalację GSM-R i stanie się jednym z zasadniczych elementów europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ang. ERTMS - European Rail Traffic Management System). FRMCS będzie wspierał cyfryzację kolei i innowację usług. Instalację GSM-R i jej następcę (następców), w tym FRMCS, określa się jako kolejowy system ruchomej łączności radiowej (ang. RMR - Railway Mobile Radio). |
(2) | W porównaniu z instalacją GSM-R FRMCS oferuje wyższą jakość usług, efektywniej wykorzystuje widmo i jest bardziej racjonalny pod względem kosztów. Planuje się również, że system ten zapewni większe możliwości w zakresie zastosowań, takich jak automatyczna kontrola jazdy pociągu (ang. ATO - Automatic Train Operation) lub system wspomagający maszynistę (ang. C-DAS - Connected Driver Advisory System). Oczekuje się, że kolejne zastosowania będą wprowadzane stopniowo. Zastosowania FRMCS o kluczowym znaczeniu dla kolejnictwa, takie jak monitorowanie i kontrola infrastruktury krytycznej, mogą być eksploatowane efektywnie przy wykorzystaniu technologii NB-IoT (ang. Narrowband IoT). FRMCS powinien być zdolny do uwzględniania nowych zastosowań i zmian technologicznych przez dłuższy okres czasu, ponieważ systemy komunikacji kolejowej mają znacznie dłuższy cykl życia w porównaniu z publicznymi sieciami i usługami łączności elektronicznej. |
(3) | Należy zatem zharmonizować zakresy częstotliwości, aby umożliwić wprowadzenie FRMCS. |
(4) | Dostęp do wystarczająco zharmonizowanego widma na potrzeby RMR ma zasadnicze znaczenie w celu umożliwienia równoległego działania instalacji GSM-R i jej następcy podczas około 10-letniej fazy migracji z instalacji GSM-R do FRMCS oraz korzystania z nowych zastosowań o kluczowym znaczeniu dla kolejnictwa w okresie migracji i w okresie późniejszym. |
(5) | Aby wesprzeć wspólne podejście do widma radiowego na potrzeby RMR w całej Unii, Komisja udzieliła w dniu 12 lipca 2018 r. mandatu Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE (decyzja o spektrum radiowym). |
(6) | Na podstawie tego mandatu CEPT sporządziła sprawozdanie nr 74 z dnia 3 lipca 2020 r. oraz sprawozdanie nr 76 z dnia 20 listopada 2020 r. W sprawozdaniach tych, opartych na studiach wykonalności, oceniono wymaganą ilość widma, określono odpowiednie pasma częstotliwości i zaproponowano zharmonizowane warunki techniczne na potrzeby FRMCS. |
(7) | W sprawozdaniu CEPT nr 74 w szczególności oceniono współistnienie przyszłego systemu ze wszystkimi zastosowaniami w sąsiednich pasmach częstotliwości z uwzględnieniem usług łączności elektronicznej w pasmach częstotliwości 900 MHz i 2 GHz, urządzeń bliskiego zasięgu podlegających decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1538 (2) oraz europejskiej cyfrowej telekomunikacji bezprzewodowej (DECT), której dotyczy dyrektywa Rady 91/287/EWG (3). W sprawozdaniu tym uwzględniono również ewentualne wprowadzenie systemu bezzałogowego statku powietrznego w zakresie częstotliwości 1 880-1 920 MHz. |
(8) | W określonych w sprawozdaniu CEPT nr 76 zharmonizowanych warunkach technicznych dotyczących stacji bazowych RMR (FRMCS) działających w paśmie 1 900-1 910 MHz zakłada się, że służące do świadczenia usług łączności elektronicznej stacje bazowe, które do odbioru wykorzystują częstotliwości powyżej 1 920 MHz zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/667 (4), mają zwiększoną selektywność w porównaniu z obecnymi zharmonizowanymi normami europejskimi. Służące do świadczenia usług łączności elektronicznej stacje bazowe, które znajdują się w pobliżu stacji bazowej RMR i nie spełniają kryterium zwiększonej selektywności, powinny, w razie potrzeby, zostać dostosowane celem osłabienia szkodliwych zakłóceń. |
(9) | W sprawozdaniu CEPT nr 74 uwzględniono techniczną wykonalność wykorzystania komercyjnych sieci telefonii ruchomej, biorąc pod uwagę zasięg bezprzewodowy i potrzeby systemu kolejowego w zakresie niezawodności. W sprawozdaniu tym potwierdzono możliwość wykorzystania komercyjnych sieci telefonii ruchomej na potrzeby wszystkich odpowiednich zastosowań w obszarze kolejnictwa, w tym zastosowań o kluczowym znaczeniu, pod warunkiem że odpowiednie elementy komercyjnych sieci telefonii ruchomej spełniają wymogi dotyczące usług systemów kolejowych. |
(10) | Odbiorniki RMR (stacje bazowe i radiostacje kabinowe) powinny być odporne na emisje pochodzące z sąsiednich zakresów częstotliwości. Państwa członkowskie mogą wdrożyć dodatkowe środki na poziomie krajowym, takie jak zapewnienie współistnienia mające znaczenie dla DECT w zakresie częstotliwości 1 880-1 900 MHz i RMR w zakresie częstotliwości 1 900-1 910 MHz lub separację częstotliwości wynosząca 200 kHz między RMR a sieciami łączności elektronicznej na granicy częstotliwości 925 MHz. |
(11) | W sprawozdaniu CEPT nr 76 nie uwzględniono systemów FRMCS wykorzystujących aktywne systemy antenowe. W przypadku rozważenia wykorzystania aktywnych systemów antenowych na potrzeby wdrożenia FRMCS należałoby przeprowadzić dodatkowe badania. |
(12) | Dopóki państwo członkowskie nie dysponuje eksploatowanymi liniami kolejowymi, należy zezwolić na odroczenie wdrożenia środków harmonizacji widma na potrzeby RMR do czasu zaplanowania takiej eksploatacji. |
(13) | W zależności od potrzeb krajowych państwa członkowskie, zgodnie z prawem UE, powinny mieć możliwość wyznaczenia daty wdrożenia środków harmonizacji widma na potrzeby RMR w odniesieniu do zakresu częstotliwości 1 900-1 910 MHz nie później niż do dnia 1 stycznia 2025 r. |
(14) | Wdrożenie niniejszej decyzji pozostaje bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do zgodnego z prawem Unii planowania i używania swego widma radiowego do celów zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego i obronności, o czym mowa w art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym. |
(15) | Sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie na temat wdrażania niniejszej decyzji, z uwzględnieniem wszelkich zmian w dziedzinie zarządzania widmem mających negatywny wpływ na interoperacyjność, a także natychmiastowe sprawozdania w sprawie ewentualnego zastosowania art. 1 ust. 4 decyzji o spektrum radiowym wraz z uzasadnieniem, pomogą ocenić wpływ tej decyzji na poziomie Unii, a także umożliwią jej terminowy przegląd. |
(16) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejsza decyzja ustanawia zharmonizowane warunki dostępności i efektywnego wykorzystania widma radiowego na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej (RMR) w zakresach częstotliwości 874,4-880,0 MHz, 919,4-925,0 MHz i 1 900-1 910 MHz.
Artykuł 2
Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:
a) | „terminal RMR” oznacza przenośne urządzenie radiowe znajdujące się pod kontrolą sieci RMR; |
b) | „radiostacja kabinowa” oznacza terminal RMR zainstalowany w pociągu, zdolny do obsługi połączeń głosowych i transmisji danych; |
c) | „zastępcza moc promieniowana izotropowo (»e.i.r.p.«)” oznacza iloczyn mocy dostarczonej do anteny oraz zysk bezwzględny lub izotropowy w danym kierunku odniesiony do anteny izotropowej. |
Artykuł 3
1. Do dnia 1 stycznia 2022 r. państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności sparowane zakresy częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4- 925,0 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.
2. Nie później niż do dnia 1 stycznia 2025 r. w zależności od potrzeb krajowych państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności niesparowany zakres częstotliwości 1 900-1 910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby sieci wykorzystujące zakresy częstotliwości, o których mowa w ust. 1, gwarantowały właściwą ochronę systemów działających w sąsiednich zakresach.
4. Państwa członkowskie, w których w dniu 1 stycznia 2022 r. nie są świadczone przewozy kolejowe, stosują ust. 1 dopiero po zaplanowaniu uruchomienia linii kolejowej.
Artykuł 4
Państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji do dnia 1 stycznia 2025 r.
Państwa członkowskie monitorują wykorzystanie przez RMR zakresów częstotliwości objętych niniejszą decyzją i przedstawiają Komisji, na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, swoje ustalenia, z uwzględnieniem wszelkich skutków dla interoperacyjności w odniesieniu do kwestii widma, w celu umożliwienia w razie potrzeby terminowego przeglądu niniejszej decyzji.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2021 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1538 z dnia 11 października 2018 r. w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 i 915-921 MHz (Dz.U. L 257 z 15.10.2018, s. 57).
(3) Dyrektywa Rady 91/287/EWG z dnia 3 czerwca 1991 r. w sprawie wyznaczenia pasm częstotliwości dla skoordynowanego wprowadzenia europejskiej cyfrowej telekomunikacji bezprzewodowej (DECT) we Wspólnocie (Dz.U. L 144 z 8.6.1991, s. 45).
(4) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/667 z dnia 6 maja 2020 r. zmieniająca decyzję 2012/688/UE w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych dotyczących zakresów częstotliwości 1 920-1 980 MHz i 2 110-2 170 MHz (Dz.U. L 156 z 19.5.2020, s. 6).
ZAŁĄCZNIK
CZĘŚĆ A
WARUNKI TECHNICZNE DLA INSTALACJI GSM-R W ZAKRESACH CZĘSTOTLIWOŚCI 874,4-880,0 MHZ i 919,4-925,0 MHZ
W przypadku instalacji GSM-R zastosowanie mają następujące parametry:
częstotliwość środkowa łącza „w dół” systemu GSM-R fDL = 921 MHz + n×0,2 MHz (1) gdzie
częstotliwość środkowa łącza „w górę” systemu GSM-R fUL = fDL - 45 MHz
Szerokość kanału w przypadku instalacji GSM-R wynosi 200 kHz
Tabela 1
Wymogi w granicach bloku dla stacji bazowych instalacji GSM-R w zakresach częstotliwości 919,4-921 MHz brak skoordynowanego wdrożenia
Szerokość kanału w przypadku instalacji GSM-R | Maksymalna e.i.r.p. |
200 kHz | = 70,5 dBm + (fDL - 921)×40/3 dB |
fDL jest częstotliwością środkową w MHz Nie ma ograniczeń związanych z e.i.r.p. dotyczących stacji bazowych instalacji GSM-R nadających w zakresie częstotliwości 921-925 MHz. Wzór mający zastosowanie do fDL ≤ 921 MHz. Aby umożliwić wyższy poziom e.i.r.p, należy zastosować procedurę koordynacji lub inne środki łagodzące. |
CZĘŚĆ B
WARUNKI TECHNICZNE DLA POJEDYNCZEJ SZEROKOPASMOWEJ FALI NOŚNEJ RMR W ZAKRESACH 874,4-880,0 MHZ i 919,4-925,0 MHZ
Warunki techniczne dla stacji bazowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe
Warunki techniczne określone w niniejszej sekcji mają postać maski granic bloku (ang. BEM - Block Edge Mask) mającej zastosowanie do szerokopasmowych stacji bazowych RMR. Warunki techniczne określone w niniejszej sekcji dotyczą pojedynczej fali nośnej RMR wykorzystującego technologie szerokopasmowe. BEM jest opracowywany w oparciu o założenie, że szczegółowe umowy o koordynacji i współpracy nie byłyby wymagane przed wdrożeniem sieci. W celu dopuszczenia większej liczby fal nośnych lub wyższego poziomu e.i.r.p. na potrzeby stacji bazowej RMR niż określono w zharmonizowanych warunkach technicznych należy zastosować procedurę koordynacji lub inne środki łagodzące. Zakazuje się stacji bazowych wykorzystujących aktywne systemy antenowe.
W przypadku technologii dostępu radiowego innych niż instalacja GSM-R zastosowanie mają następujące parametry:
- | dolna granica najniższego bloku zasobów wynosi ≥ 919,6 MHz. Tabela 2 Ogólny wymóg dotyczący bloku częstotliwościowego - nieobowiązkowy
Tabela 3 Konkretne wymogi w granicach bloku dla kanałów 5,6 MHz i 5 MHz - obowiązkowe w przypadku braku skoordynowanego wdrożenia
Tabela 4 Konkretne wymogi w granicach bloku dla kanałów 1,4 MHz i 200 kHz - obowiązkowe w przypadku braku skoordynowanego wdrożenia
Tabela 5 Wymogi dotyczące wartości poza pasmem
Tabela 6 Wymóg podstawowy
|
Warunki techniczne dla radiostacji kabinowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe
W przypadku technologii dostępu radiowego innych niż instalacja GSM-R zastosowanie mają następujące parametry:
maksymalna moc wyjściowa: pomiędzy 23 dBm a 31 dBm;
współczynnik przenikania do kanału sąsiedniego (ang. ACLR - adjacent channel leakage ratio) (2): minimum 37 dB;
regulacja mocy łącza „w górę” jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.
Warunki techniczne dla terminali RMR innych niż radiostacje kabinowe wykorzystujących technologie szerokopasmowe
W przypadku technologii dostępu radiowego innych niż instalacja GSM-R zastosowanie mają następujące parametry:
maksymalna moc wyjściowa: 23 dBm;
ACLR: minimum 30 dB;
regulacja mocy łącza „w górę” jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.
Warunki techniczne dla odbiorników RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe
Dostęp do pasma można uzyskać, jeżeli stosuje się techniki dostępu do widma i osłabiania zakłóceń, które zapewniają odpowiedni poziom skuteczności działania odbiornika w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE (3). W przypadku gdy odpowiednie techniki zostały opisane w normach zharmonizowanych lub w ich fragmentach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z dyrektywą 2014/53/UE, należy zapewnić skuteczność działania równoważną z poziomem skuteczności działania odpowiadającym tym technikom.
Tabela 7
Wymogi dotyczące charakterystyki szerokopasmowego odbiornika stacji bazowej RMR
Parametr | Wartość |
Poziom pożądanego sygnału | RefSens + 3 dB |
Maksymalny sygnał zakłócający w zakresie 870-874,4 MHz (Uwaga 1) | -34 dBm |
Punktem odniesienia jest złącze antenowe modułu radiowego. Czułość odniesienia (ang. RefSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność. Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia. Uwaga 1: Przyjmuje się szerokość pasma 200 kHz dla sygnału zakłócającego. |
Tabela 8
Wymogi dotyczące jedynie charakterystyki szerokopasmowego odbiornika radiostacji kabinowej RMR (4)
Parametr | Wartość |
Poziom pożądanego sygnału | RefSens + 3 dB |
Maksymalny sygnał zakłócający w zakresie 880-918,9 MHz (Uwaga 1) | -26 dBm |
Maksymalny sygnał zakłócający o charakterze fali ciągłej w zakresie 925,6-927 MHz | -13 dBm |
Maksymalny sygnał zakłócający o charakterze fali ciągłej w zakresie 927-960 MHz | -10 dBm |
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz (najniższa fala nośna na poziomie 927,6 MHz) | -13 dBm |
Punktem odniesienia jest złącze antenowe modułu radiowego. Czułość odniesienia (ang. RefSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność. Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia. Uwaga 1: Przyjmuje się szerokość pasma 400 kHz dla sygnału zakłócającego identyfikacji radiowej (RFID). |
CZĘŚĆ C
WARUNKI TECHNICZNE DLA SZEROKOPASMOWEGO SYSTEMU RMR W ZAKRESIE 1 900-1 910 MHZ (TRYB DUPLEKSOWY Z PODZIAŁEM CZASU, ANG. TDD - TIME DIVISION DUPLEXING)
Warunki techniczne dla stacji bazowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe
Warunki techniczne określone w niniejszej sekcji mają postać BEM mającego zastosowanie do szerokopasmowych stacji bazowych RMR. BEM jest opracowywany w oparciu o założenie, że szczegółowe umowy o koordynacji i współpracy nie byłyby wymagane przed wdrożeniem sieci. Zakazuje się stacji bazowych z aktywnymi systemami antenowymi.
Zastosowanie mają następujące parametry:
Tabela 9
Ogólny wymóg dotyczący bloku częstotliwościowego - obowiązkowy w przypadku braku skoordynowanego wdrożenia
Szerokość kanału w przypadku RMR | Maksymalna e.i.r.p. |
10 MHz | = 65 dBm/10 MHz (Uwaga 1) |
Uwaga 1: państwa członkowskie mogą zezwolić na wyższy poziom e.i.r.p., pod warunkiem koordynacji krajowej lub innych środków łagodzących. |
Tabela 10
Wymóg podstawowy
Zakres częstotliwości | Wartość graniczna e.i.r.p. |
1 920 -1 980 MHz | -43 dBm/5 MHz |
Warunki techniczne dla radiostacji kabinowych RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe
Zastosowanie mają następujące parametry:
maksymalna moc wyjściowa: 31 dBm;
ACLR: minimum 37 dB;
niechciana moc wyjściowa w zakresie 1 920-1 980 MHz:
| 25 dBm/MHz maksimum w zakresie 1 920-1 925 MHz, |
| 30 dBm/MHz maksimum w zakresie 1 925-1 980 MHz; |
regulacja mocy łącza „w górę” jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.
Warunki techniczne dla terminali RMR innych niż radiostacje kabinowe wykorzystujących technologie szerokopasmowe
Zastosowanie mają następujące parametry:
maksymalna moc wyjściowa: 23 dBm;
ACLR: minimum 30 dB;
regulacja mocy łącza „w górę” jest obowiązkowa i musi zostać aktywowana.
Warunki techniczne dla odbiorników RMR wykorzystujących technologie szerokopasmowe
Dostęp do pasma można uzyskać, jeżeli stosuje się techniki dostępu do widma i osłabiania zakłóceń, które zapewniają odpowiedni poziom skuteczności działania odbiornika w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. W przypadku gdy odpowiednie techniki zostały opisane w normach zharmonizowanych lub w ich fragmentach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z dyrektywą 2014/53/UE, należy zapewnić skuteczność działania równoważną z poziomem skuteczności działania odpowiadającym tym technikom.
Tabela 11
Wymogi dotyczące charakterystyki szerokopasmowego odbiornika stacji bazowych RMR
Parametr | Wartość |
Poziom pożądanego sygnału | RefSens + 3 dB |
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz w zakresie 1 805 -1 880 MHz | -20 dBm |
Punktem odniesienia jest złącze antenowe odbiornika stacji bazowej. Czułość odniesienia (ang. RefSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność. Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia. |
Tabela 12
Wymogi dotyczące jedynie charakterystyki szerokopasmowego odbiornika radiostacji kabinowej RMR (5)
Parametr | Wartość |
Poziom pożądanego sygnału | RefSens + 3 dB |
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz w zakresie 1 805 -1 880 MHz | -13 dBm |
Maksymalny sygnał zakłócający LTE o szerokości 5 MHz w zakresie 1 920 -1 980 MHz | -39 dBm |
Punktem odniesienia jest złącze antenowe odbiornika stacji bazowej. Czułość odniesienia (ang. RefSens - reference sensitivity) jest minimalną średnią mocą odbieraną na złączu anteny, przy której musi być osiągnięta określona minimalna skuteczność. Wymogi te obejmują zarówno blokowanie, jak i transmodulację trzeciego stopnia. |
(1) 200 kHz raster kanałowy systemu GSM-R.
(2) ACLR: współczynnik przenikania do kanału sąsiedniego
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
(4) Wymogi dotyczące odbiornika terminala RMR innego niż radiostacje kabinowe nie są uwzględnione w niniejszej tabeli.
(5) Wymogi dotyczące odbiornika terminala RMR innego niż radiostacje kabinowe nie są uwzględnione w niniejszej tabeli.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00