ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1713
z dnia 24 września 2021 r.
przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) niewodami pełnomorskimi na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Katalonia)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (1), w szczególności jego art. 13 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Dnia 6 maja 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 464/2014 (2) wprowadzające do dnia 8 maja 2017 r. pierwsze odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) niewodami pełnomorskimi na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Katalonia). Przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/922 (3), które wygasło w dniu 2 lipca 2021 r. |
(2) | W dniu 11 marca 2021 r. Komisja otrzymała od Hiszpanii wniosek o przedłużenie odstępstwa w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) na jej wodach terytorialnych w regionie Katalonii. |
(3) | Hiszpania przedstawiła aktualne informacje naukowo-techniczne, które uzasadniają to odstępstwo. |
(4) | W dniu 22 lipca 2021 r. Hiszpania przyjęła plan zarządzania (4) zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 („hiszpański plan zarządzania”). |
(5) | Wniosek dotyczy statków, które są zarejestrowane w spisie morskim zarządzanym przez Wspólnotę Autonomiczną Katalonii oraz prowadzą udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i działają na podstawie hiszpańskiego planu zarządzania. |
(6) | Wniosek obejmuje 26 statków o długości całkowitej poniżej 10 m i o mocy silnika mniejszej niż 75 kW, a plan zarządzania gwarantuje, że w przyszłości nakład połowowy nie wzrośnie, ponieważ upoważnienia do połowów są wydawane tylko tym 26 statkom. |
(7) | Statki te wpisano do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(8) | Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, oraz związanego z nim projektu hiszpańskiego planu zarządzania podczas sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 22-26 marca 2021 r. (5). |
(9) | STECF zauważył, że hiszpański plan zarządzania zawiera odpowiednie elementy dotyczące monitorowania przedmiotowych działań i zarządzania nimi oraz że spełniono warunki przyznania odstępstwa. |
(10) | Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z wymogami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(11) | Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy ograniczonej liczby statków; poza tym określone przeszkody geograficzne ograniczają obszar odnośnych łowisk, co wynika zarówno z ograniczonego zasięgu szelfu kontynentalnego, jak i z rozmieszczenia gatunków docelowych. |
(12) | Tego rodzaju połowów nie można dokonywać przy użyciu innych narzędzi połowowych, gdyż wyłącznie niewody pełnomorskie posiadają właściwości techniczne, które umożliwiają ich prowadzenie. |
(13) | Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z narzędziami połowowymi innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione. |
(14) | Ponadto omawiane połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są wysoce selektywnymi narzędziami połowowymi i nie dotykają dna morskiego. |
(15) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ w hiszpańskim planie zarządzania wyraźnie zakazano prowadzenia połowów nad siedliskami chronionymi. |
(16) | Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpione art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (6) oraz częścią B sekcja I załącznika IX do niego, nie mają zastosowania, ponieważ odnoszą się do trawlerów. |
(17) | Hiszpania zezwoliła na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu. |
(18) | Art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 uchylono rozporządzeniem (UE) 2019/1241. Zgodnie z częścią B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 można jednak nadal stosować odstępstwa od minimalnego rozmiaru oczka sieci przyjęte na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które obowiązywały w dniu 14 sierpnia 2019 r., pod warunkiem że nie prowadzą one do zwiększenia połowów osobników młodocianych. Przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ nie prowadzi to do pogorszenia standardów selektywności - w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów osobników młodocianych - obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia. |
(19) | Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu w płytkich wodach pasa trzech mil morskich, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków. |
(20) | Działalność niewodów pełnomorskich jest regulowana przez hiszpański plan zarządzania, aby zapewnić utrzymanie połowów gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 - z wyjątkiem małży - na poziomie minimalnym. |
(21) | Niewody pełnomorskie to narzędzia wysoce selektywne, którymi nie poławia się głowonogów. |
(22) | Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(23) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (7). |
(24) | Odstępstwo, o które wystąpiono, należy zatem przedłużyć o trzy lata. |
(25) | We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie. |
(26) | Należy wprowadzić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić niezwłoczne wprowadzenie środków naprawczych, gdyby sprawozdanie przedłożone Komisji wskazało, że stan ochrony eksploatowanych stad jest zły, a jednocześnie zapewni rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania. |
(27) | Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/922 wygasło w dniu 2 lipca 2021 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować ze skutkiem od dnia 3 lipca 2021 r. |
(28) | Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(29) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Odstępstwo
Art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie ma zastosowania na wodach terytorialnych Hiszpanii przyległych do wybrzeża regionu Katalonii w przypadku połowów dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) przy użyciu niewodów pełnomorskich pod warunkiem, że odnośne statki:
a) | zostały zarejestrowane w spisie morskim zarządzanym przez Wspólnotę Autonomiczną Katalonii; |
b) | prowadzą udokumentowane połowy od ponad pięciu lat i nie powodują zwiększenia nakładu połowowego w przyszłości; oraz |
c) | posiadają upoważnienie do połowów i działają na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
Artykuł 2
Plan monitorowania i sprawozdawczość
Do dnia 2 lipca 2024 r. Hiszpania przekaże Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w hiszpańskim planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c).
Artykuł 3
Wejście w życie i okres stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 lipca 2021 r. do dnia 2 lipca 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 464/2014 z dnia 6 maja 2014 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) niewodami pełnomorskimi na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Katalonia) (Dz.U. L 134 z 7.5.2014, s. 37).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/922 z dnia 28 czerwca 2018 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) niewodami pełnomorskimi na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Katalonia) (Dz.U. L 164 z 29.6. 2018, s. 39).
(4) Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 8463 - 22.7.2021, s. 1.
(5) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 66. posiedzenia plenarnego (PLEN-21-01). EUR 28359 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg 2021, dokument dostępny pod adresem: https://stecf.jrc.ec.europa.eu/reports/plenary/-/asset_publisher/oS6k/document/id/2851300.
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00