DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/1438
z dnia 3 sierpnia 2021 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2017/935 w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji oraz oceny spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji (EBC/2021/34)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (1), w szczególności art. 4 ust. 1 lit. e),
uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/933 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie ogólnych warunków ramowych delegowania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do instrumentów prawnych związanych z zadaniami nadzorczymi (EBC/2016/40) (2), w szczególności art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/935 (EBC/2019/42) (3) określa kryteria przekazywania uprawnień decyzyjnych kierownikom jednostek organizacyjnych Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w celu przyjmowania decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji oraz oceny spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji. W świetle doświadczenia zdobytego w trakcie stosowania tej decyzji, w szczególności przez wzgląd na spójność i pewność stosowania tych kryteriów, należy doprecyzować pewne zapisy oraz wprowadzić określone zmiany techniczne. |
(2) | Należy doprecyzować procedurę przekazywania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji, w przypadku gdy kierownicy jednostek organizacyjnych mają wątpliwości wynikające z powiązania takiej decyzji z co najmniej jedną inną decyzją wymagającą zatwierdzenia przez organ nadzoru. Może do tego dojść, gdy wynik danej oceny nadzorczej ma bezpośredni wpływ na co najmniej jedną z tych innych decyzji, w związku z czym, aby zapobiec sprzecznym rezultatom, decyzje te powinny być rozpatrywane jednocześnie przez ten sam organ decyzyjny. Niemniej jednak takie doprecyzowanie procedury przekazywania uprawnień decyzyjnych nie powinno kolidować z możliwością podzielenia decyzji w sprawie mianowania kilku członków organu zarządzającego, jeżeli w odniesieniu do co najmniej jednej osoby kryteria przekazania uprawnień nie są spełnione. |
(3) | W dniu 24 czerwca 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała o nawiązaniu bliskiej współpracy między EBC a Republiką Bułgarii (4) oraz między EBC a Republiką Chorwacji (5). Art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 stanowi, że w celu realizacji określonych zadań w odniesieniu do instytucji kredytowych mających siedzibę w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro, w przypadku gdy zgodnie z tym artykułem została ustanowiona bliska współpraca, EBC może skierować instrukcje do właściwego organu krajowego danego państwa członkowskiego. Takie instrukcje należy zatem włączyć do aktów, które EBC może przyjmować w ramach przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych zgodnie z odpowiednimi postanowieniami decyzji (UE) 2017/935 (EBC/2016/42). |
(4) | Gdy jest to uzasadnione złożonością oceny, decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji nie przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej, lecz zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu. Należy ponadto doprecyzować, że może dojść do sytuacji, w których z uwagi na wrażliwość danej kwestii - biorąc pod uwagę jej wpływ na reputację EBC lub funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego - wymagane będzie przyjęcie decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu, a nie w drodze decyzji delegowanej. |
(5) | Zakres delegowanych decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji należy rozszerzyć, tak aby obejmował on: a) decyzje zezwalające na sprawowanie dodatkowych funkcji dyrektora niewykonawczego w rozumieniu art. 91 ust. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (6); b) decyzje dotyczące tego, czy kierownicy oddziałów - w rozumieniu mających zastosowanie przepisów prawa - spełniają wymogi dotyczące kompetencji i reputacji; oraz c) decyzje dotyczące tego, czy osoby, którym organ zarządzający przekazuje, częściowo lub w całości, funkcję wykonawczą - niezależnie od tego, czy osoby te zostały zaproponowane lub powołane na formalnych członków organu zarządzającego lub organów zarządzających danej instytucji na mocy prawa krajowego - spełniają wymogi dotyczące kompetencji i reputacji. Takie rozszerzenie zakresu delegowanych decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji jest pożądane, ponieważ oceny leżące u podstaw takich decyzji mają charakter podobny do ocen dokonywanych w związku ze standardowymi decyzjami w przedmiocie kompetencji i reputacji. |
(6) | Ponadto zakres delegowanych decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji powinien zostać rozszerzony o decyzje dotyczące ponownego mianowania, w przypadku gdy EBC nie sprzeciwił się poprzedniemu mianowaniu, a od ostatniej oceny nie pojawiły się żadne istotne nowe fakty, które miałyby wpływ na jedno lub większą liczbę kryteriów oceny. |
(7) | W celu uproszczenia kryteriów stosowanych na potrzeby określenia, czy decyzja w przedmiocie kompetencji i reputacji jest delegowana oraz w celu dostosowania obecnego systemu przekazywania uprawnień do innych systemów przekazywania uprawnień, należy dodać definicję „decyzji odmownej”. Ponadto, również w celu zapewnienia zgodności z innymi systemami przekazywania uprawnień, należy znieść wymóg mający zastosowanie w przypadku decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji, która ma zostać przyjęta w drodze decyzji delegowanej, zgodnie z którym odpowiedni właściwy organ krajowy przedkłada EBC projekt decyzji delegowanej na 20 dni roboczych przed upływem terminu przyjęcia decyzji w sprawie kompetencji i reputacji określonego zgodnie z obowiązującym prawem. |
(8) | W przypadkach gdy EBC zostanie przedłożona informacja o fakcie lub faktach dotyczących postępowania karnego lub administracyjnego w związku z decyzją w przedmiocie kompetencji i reputacji, kryterium stosowane w celu określenia, czy decyzja ta jest przyjmowana jako decyzja delegowana, powinno zostać doprecyzowane, tak aby koncentrowało się na postępowaniach, które mają wpływ na odpowiedniość danej kandydatury. |
(9) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2017/935 (EBC/2016/42), |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zmiany
1. W art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a) | pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
b) | pkt 10 otrzymuje brzmienie:
|
c) | pkt 14 otrzymuje brzmienie:
|
d) | dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
|
e) | dodaje się pkt 17 w brzmieniu:
|
f) | dodaje się pkt 18 w brzmieniu:
|
2. W art. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
2.„3. Przekazanie uprawnień decyzyjnych zgodnie z ust. 1 ma zastosowanie do:
a) | przyjmowania przez EBC decyzji nadzorczych; |
b) | przyjmowania przez EBC instrukcji skierowanych, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, do właściwych organów krajowych, z którymi EBC ustanowił bliską współpracę.”. |
3. Art. 3 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 3
Zakres delegacji
3.1. Decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji nie przyjmuje się w postaci decyzji delegowanej, jeżeli spełnione są którekolwiek z następujących kryteriów:
a) | odpowiedni nadzorowany podmiot jest jednym z następujących podmiotów:
|
b) | decyzja jest decyzją odmowną; |
c) | EBC otrzymał informację o którymkolwiek z następujących faktów:
chyba że dany fakt nie wpływa na reputację członka zgodnie z oceną opartą o kryteria określone w Przewodniku dotyczącym oceny kompetencji i reputacji, w szczególności biorąc pod uwagę charakter zarzutu lub oskarżenia, surowość kary oraz upływ czasu (przynajmniej pięć lat od nałożenia sankcji lub środka); |
d) | złożoność oceny lub delikatny charakter sprawy powodują konieczność przyjęcia decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu. |
2. Niezależnie od postanowień ust. 1 decyzję w przedmiocie kompetencji i reputacji przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli dotyczy ona ponownego mianowania tej samej osoby na to samo stanowisko w tym samym nadzorowanym podmiocie, EBC nie sprzeciwił się poprzedniemu mianowaniu, a od ostatniej oceny nie pojawiły się żadne istotne nowe fakty, które miałyby wpływ na jedno lub większą liczbę kryteriów oceny.
3. W przypadku gdy, zgodnie z ust. 1 lub 2, decyzja w przedmiocie kompetencji i reputacji nie może być przyjęta w postaci decyzji delegowanej, jest ona przyjmowana zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa oraz procedurą opartą na braku sprzeciwu.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych przedkładają do przyjęcia Radzie ds. Nadzoru i Radzie Prezesów w ramach procedury opartej na braku sprzeciwu decyzję w przedmiocie kompetencji i reputacji, która spełnia kryteria przyjmowania decyzji delegowanych określone w niniejszym artykule, jeżeli ocena nadzorcza tej decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji ma bezpośredni wpływ na ocenę nadzorczą innej decyzji, która ma zostać przyjęta w ramach procedury opartej na braku sprzeciwu.
5. Niezależnie od ust. 4, jeżeli ocena spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji obejmuje więcej niż jednego członka organu zarządzającego, a zgodnie z ust. 1 i 2 decyzja nie może być przyjęta w postaci decyzji delegowanej w odniesieniu do jednego lub większej liczby członków, ocena skutkuje przyjęciem dwóch decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji. Jedna decyzja jest przyjmowana zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu, a druga decyzja jest przyjmowana w postaci decyzji delegowanej.”.
4. W art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a) | formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „1. Ocenę spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji w odniesieniu do członków przeprowadza się zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa, przy uwzględnieniu Przewodnika dotyczącego oceny kompetencji i reputacji (rozdziały dotyczące kryteriów oceny oraz zezwoleń dotyczących kompetencji i reputacji), w odniesieniu - w odpowiednich przypadkach - do następujących kryteriów:”; |
b) | dodaje się ust. 2 w brzmieniu: „2. Ocenę zezwolenia dla członka organu zarządzającego na sprawowanie jednej dodatkowej funkcji dyrektora niewykonawczego przeprowadza się zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa stanowiącymi implementację art. 91 ust. 6 dyrektywy 2013/36/UE i z uwzględnieniem Przewodnika dotyczącego oceny kompetencji i reputacji (sekcja dotycząca zaangażowania czasowego) oraz kryteriów określonych w Przewodniku EBC w sprawie opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii.”. |
Artykuł 2
Przepis przejściowy
Postanowienia decyzji (UE) 2017/935 (EBC/2016/42) mają nadal zastosowanie jako niezmienione, jeżeli projekt decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji został przedłożony EBC przez właściwy organ krajowy przed wejściem w życie niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 3 sierpnia 2021 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
(1) Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
(2) Dz.U. L 141 z 1.6.2017, s. 14.
(3) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/935 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji oraz oceny spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji (Dz.U. L 141 z 1.6.2017, s. 21).
(4) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/1015 z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (EBC/2020/30) (Dz.U. L 224 I z 13.7.2020, s. 1).
(5) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/1016 z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Hrvatska narodna banka (EBC/2020/31) (Dz.U. L 224 I z 13.7.2020, s. 4).
(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00