Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 303 str. 8
Wersja aktualna od 2021-08-27
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 303 str. 8
Wersja aktualna od 2021-08-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1407

z dnia 26 sierpnia 2021 r.

zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/919 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących węży paliwowych odpornych na ogień, węży paliwowych nieodpornych na ogień, zaworów burtowych i przejść burtowych, osprzętu paliwowego, olejowego i elektrycznego montowanego na stacjonarnych silnikach Diesla oraz kół sterowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (1), w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE (2) w przypadku wyrobów zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.

(2)

Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8736 (3) - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i zmianę norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, z uwzględnieniem bardziej rygorystycznych - w porównaniu z uchyloną dyrektywą 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4) - zasadniczych wymagań określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.

(3)

Decyzją wykonawczą C(2015) 8736 CEN i CENELEC poproszono również o dokonanie przeglądu norm, odniesienia do których opublikowano w komunikacie Komisji 2015/C 087/01 (5).

(4)

Na podstawie wniosku określonego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN dokonał przeglądu następujących norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/919 (6): EN ISO 7840:2018 dotyczącej wężów paliwowych odpornych na ogień, EN ISO 8469:2018 dotyczącej wężów paliwowych nieodpornych na ogień, zharmonizowanych norm EN ISO 9093-1:2018 i EN ISO 9093-2:2018 dotyczących zaworów burtowych i przejść burtowych oraz EN ISO 16147:2017 dotyczącej wbudowanych na stałe silników o zapłonie samoczynnym, osprzętu paliwowego i elektrycznego montowanego na silniku. Doprowadziło to do przyjęcia następujących norm zharmonizowanych: EN ISO 7840:2021, EN ISO 8469:2021, EN ISO 9093:2021 i EN ISO 16147:2021.

(5)

Na podstawie wniosku określonego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN opracował również nową normę zharmonizowaną EN ISO 23411:2021 dotyczącą kół sterowych.

(6)

Komisja wspólnie z CEN oceniła, czy te normy zharmonizowane opracowane lub poddane przeglądowi przez CEN są zgodne z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 8736.

(7)

W normie EN ISO 7840:2021 określono ogólne wymogi i badania fizyczne dla węży paliwowych odpornych na ogień do transportu benzyny lub mieszanki benzyny z etanolem oraz oleju napędowego lub mieszanki oleju napędowego z FAME, przeznaczonych do użytku przy ciśnieniu roboczym nieprzekraczającym 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 63 mm na małych statkach.

(8)

W normie EN ISO 8469:2021 określono ogólne wymogi i badania fizyczne dla węży paliwowych nieodpornych na ogień do transportu benzyny lub mieszanki benzyny z etanolem oraz oleju napędowego lub mieszanki oleju napędowego z FAME, przeznaczonych do użytku przy ciśnieniu roboczym nieprzekraczającym 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o średnicy wewnętrznej do 63 mm na małych statkach do 24 m.

(9)

W normie EN ISO 9093:2021 określono wymogi dotyczące przejść burtowych, zaworów burtowych, przyłączy węży, ich wyposażenia i instalacji na małych statkach do 24 m.

(10)

W normie EN ISO 16147:2021 określono wymogi dotyczące projektowania i instalacji osprzętu paliwowego, olejowego i elektrycznego montowanego na stacjonarnych silnikach Diesla w celu zminimalizowania wycieku paliwa, ryzyka porażenia prądem elektrycznym i ryzyka wystąpienia pożaru lub jego rozprzestrzenienia się na małych statkach do 24 m.

(11)

W normie EN ISO 23411:2021 określono wymogi dotyczące konstrukcji i badań kół sterowych dla małych statków do 24 m.

(12)

Normy EN ISO 7840:2021, EN ISO 8469:2021, EN ISO 9093:2021, EN ISO 16147:2021 i EN ISO 23411:2021 spełniają wymogi, które mają obejmować i które są określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE, jak również w części A załącznika I do tej dyrektywy. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(13)

Norma EN ISO 7840:2021 ma zastąpić normę EN ISO 7840:2018. Norma EN ISO 8469:2021 ma zastąpić normę EN ISO 8469:2018. Norma EN ISO 9093:2021 ma zastąpić normy EN ISO 9093-1:2018 i EN ISO 9093-2:2018. Norma EN ISO 16147:2021 ma zastąpić normę EN ISO 16147:2017. Norma EN ISO 23411:2021 ma zastąpić normy EN ISO 9775:2017 i EN ISO 15652:2017 opublikowane w komunikacie Komisji 2018/C 209/05 (7).

(14)

Należy zatem wycofać odniesienia do norm EN ISO 7840:2018, EN ISO 8469:2018, EN ISO 9093-1:2018, EN ISO 9093-2:2018, EN ISO 9775:2017, EN ISO 15652:2017 i EN ISO 16147:2017 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej (8).

(15)

Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do poddanych przeglądowi wersji zharmonizowanych norm EN ISO 7840:2018, EN ISO 8469:2018, EN ISO 9093-1:2018, EN ISO 9093-2:2018, EN ISO 9775:2017, EN ISO 15652:2017 i EN ISO 16147:2017, należy odroczyć usunięcie odniesień do tych norm.

(16)

Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE. W załączniku tym należy uwzględnić odniesienia do norm zharmonizowanych EN ISO 7840:2021, EN ISO 8469:2021, EN ISO 9093:2021, EN ISO 16147:2021, i EN ISO 23411:2021. Odniesienia do norm EN ISO 7840:2018, EN ISO 8469:2018, EN ISO 9093-1:2018, EN ISO 9093-2:2018 należy skreślić z tego załącznika.

(17)

Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, które usuwa się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. W załączniku tym należy uwzględnić odniesienie do norm EN ISO 9775:2017, EN ISO 15652:2017 i EN ISO 16147:2017.

(18)

Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/919.

(19)

Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji;

2)

w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pkt 2 załącznika I stosuje się od dnia 27 lutego 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 sierpnia 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.

(2) dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylająca dyrektywę 94/25/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 90).

(3) Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 8736 z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie wniosku o normalizację do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki w odniesieniu do rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających (Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 15).

(5) Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/25/WE z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do łodzi rekreacyjnych (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 87 z 13.3.2015, s. 1).

(6) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/919 z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE (Dz.U. L 146 z 5.6.2019, s. 106).

(7) Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 209 z 15.6.2018, s. 137).

(8) Dz.U. C 209 z 15.6.2018, s. 137.


ZAŁĄCZNIK I

W załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 wprowadza się następujące zmiany:

1)

dodaje się pozycje w brzmieniu:

Nr

Odniesienie do normy

„35.

EN ISO 7840:2021

Małe statki - Węże paliwowe odporne na ogień

36.

EN ISO 8469:2021

Małe statki - Węże paliwowe nieodporne na ogień

37.

EN ISO 9093:2021

Małe statki - Zawory burtowe i przejścia burtowe

38.

EN ISO 16147:2021

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym - Osprzęt paliwowy, olejowy i elektryczny montowany na silniku

39.

EN ISO 23411:2021

Małe statki - Koła sterowe”

2)

skreśla się pozycje 5, 6, 9 i 10.


ZAŁĄCZNIK II

W załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 dodaje się pozycje w brzmieniu:

Nr

Odniesienie do normy

Data wycofania

„33.

EN ISO 9775:2017

Małe statki - Systemy zdalnego sterowania do pojedynczych silników przyczepnych o mocy od 15 kW do 40 kW (ISO 9775:1990)

27 lutego 2023 r.

34

EN ISO 15652:2017

Małe statki - Systemy zdalnego sterowania dla małych łodzi z wbudowanym na stałe napędem strugowodnym (ISO 15652:2003)

27 lutego 2023 r.

35

EN ISO 16147:2017

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym - Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku (ISO 16147:2002, A1:2013)

27 lutego 2023 r.”

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00