Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 291 str. 9
Wersja aktualna od 2021-09-02
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 291 str. 9
Wersja aktualna od 2021-09-02
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1342

z dnia 6 maja 2021 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Aby rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania były solidne, powinny one przewidywać strukturę organizacyjną, która w jasny i udokumentowany sposób określa procedury podejmowania decyzji w zakresie zarządzania, zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej oraz podział funkcji i obowiązków między osoby biorące udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego.

(2)

Solidne rozwiązania w zakresie zarządzania powinny umożliwiać identyfikację ewentualnych konfliktów interesów, które mogą powstać w ramach struktury organizacyjnej administratorów wskaźników referencyjnych, oraz zarządzanie tymi konfliktami. W związku z tym rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania powinny w szczególności określać strukturę organu zarządzającego oraz jego role i obowiązki.

(3)

Okoliczność, która może prowadzić do konfliktu interesów, nie wyklucza automatycznie udziału osoby uwikłanej w taki konflikt interesów w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jednak zidentyfikować wszystkie okoliczności, które mogą prowadzić do potencjalnego lub faktycznego konfliktu interesów, ocenić je i w stosownych przypadkach zdecydować o środkach łagodzących taki konflikt.

(4)

Administratorzy wskaźników referencyjnych należący do grupy powinni należycie ocenić wszelkie implikacje wynikające ze struktury grupy dla ich własnych rozwiązań w zakresie zarządzania. W ramach takiej oceny administratorzy powinni przeanalizować, czy wynikające z tego konflikty interesów mogą zagrozić ich zdolności do wywiązywania się z obowiązków regulacyjnych. Należy również ocenić, czy niezależność administratorów mogłaby być zagrożona przez strukturę grupy lub fakt, że członek organu zarządzającego administratorów jest również członkiem zarządu innych jednostek z tej samej grupy. Ci administratorzy wskaźników referencyjnych powinni przyjąć szczegółowe procedury zapobiegania konfliktom interesów, które mogą wynikać z tej struktury grupy, oraz zarządzania tymi konfliktami.

(5)

Administratorzy działający jako część grupy powinni mieć możliwość poszukiwania synergii na poziomie grupy. Jednakże funkcje zlecane na zasadzie outsourcingu w ramach grupy powinny być zgodne z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze wszystkimi innymi stosownymi przepisami tego rozporządzenia.

(6)

Zgodnie z zasadą proporcjonalności administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych nie powinni podlegać nadmiernemu obciążeniu administracyjnemu. W odniesieniu do opracowywanych przez nich pozaistotnych wskaźników referencyjnych administratorzy ci powinni zatem mieć możliwość odstąpienia od niektórych wymogów dotyczących ich struktury organizacyjnej. Ponadto, jeżeli jest to uzasadnione charakterem, skalą i złożonością ich działalności, prawdopodobieństwem wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika referencyjnego a wszelkimi innymi rodzajami działalności administratora, a także stopniem swobody uznania związanym z procesem opracowywania wskaźnika, niektórzy administratorzy wskaźników referencyjnych powinni mieć możliwość odstąpienia od wymogu określenia w swoich rozwiązaniach w zakresie zarządzania procedury powoływania organu zarządzającego.

(7)

Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(8)

ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (2).

(9)

W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 (3), na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 4 ust. 9 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Procedury decyzyjne, podział funkcji i obowiązków oraz zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej

1. Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania są zatwierdzane przez organ zarządzający, jeżeli taki istnieje, i określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób wszystkie następujące elementy:

a)

procedury podejmowania decyzji przez kierownictwo;

b)

schemat organizacyjny administratora wskaźnika referencyjnego, określający, w jaki sposób przydziela się funkcje i obowiązki osobom bezpośrednio biorącym udział w opracowywaniu tego wskaźnika;

c)

zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej.

2. Procedury, o których mowa w ust. 1 lit. a), obejmują, w stosownych przypadkach, wszystkie następujące elementy:

a)

skład, role i obowiązki organu zarządzającego i wszystkich powiązanych z nim komitetów;

b)

strukturę organu zarządzającego;

c)

powołanie organu zarządzającego.

3. Schemat organizacyjny, o którym mowa w ust. 1 lit. b), określa wszelkie funkcje zlecone na zasadzie outsourcingu w ramach grupy administratora i poza nią oraz wspólny personel w ramach grupy administratora. Przy podziale funkcji i obowiązków w zasadach administratorów w zakresie zarządzania zapewnia się, aby w przypadku gdy dane osoby pełnią wiele funkcji lub są zaangażowane w prace różnych komitetów, były one w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na powierzone im funkcje i obowiązki oraz by nie uniemożliwiano im należytego, uczciwego i profesjonalnego wykonywania swoich funkcji.

Do celów akapitu pierwszego administratorzy biorą pod uwagę liczbę posiedzeń, w których uczestniczy dana osoba, charakter konkretnego stanowiska i związanych z nimi obowiązków oraz to, czy dana osoba wykonuje jakąkolwiek inną funkcję lub czynność.

4. Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania przewidują jasne ramy wynagradzania wszystkich osób, które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, z uwzględnieniem przydzielonych im funkcji i obowiązków.

5. Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4 w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.

6. Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4, jeżeli taka decyzja jest właściwa i proporcjonalna, biorąc pod uwagę:

a)

charakter, skalę i złożoność działalności administratora;

b)

prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika a wszelką inną działalnością administratora;

c)

stopień swobody uznania związany z procesem opracowywania wskaźnika referencyjnego.

Artykuł 2

Odpowiedzialność

1. Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób - w ramach ich struktury organizacyjnej - odpowiedzialność następujących osób:

a)

osób odpowiedzialnych za decyzje, które mogą mieć istotny wpływ na opracowywanie wskaźnika referencyjnego, w szczególności w przypadku gdy podejmowanie takich decyzji jest delegowane;

b)

osób odpowiedzialnych za publikację lub ujawnienie informacji dotyczących istniejących lub potencjalnych konfliktów interesów zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011;

c)

osób odpowiedzialnych za ustanowienie szczególnych procedur kontroli wewnętrznej w celu zapewnienia rzetelności i wiarygodności pracownika lub osoby wyznaczającej wskaźnik referencyjny, o których mowa w art. 4 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2016/1011;

d)

osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość wewnętrzną dotyczącą wszelkich okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów.

2. Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 1 lit. d) w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.

Artykuł 3

Wymagania dotyczące przejrzystości

1. W rozwiązaniach administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania zapewnia się, aby wszyscy kierownicy lub pracownicy administratorów oraz wszelkie inne osoby fizyczne, z których usług korzystają administratorzy lub które pozostają pod ich kontrolą i które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, byli świadomi swoich obowiązków oraz procedur, których należy przestrzegać w celu właściwego wywiązywania się z tych obowiązków.

2. W przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego jest częścią grupy, rozwiązania tego administratora w zakresie zarządzania wyszczególniają wszystkie funkcje związane z wszelkimi usługami i czynnościami w zakresie opracowywania wskaźnika, które zostały zlecone na zasadzie outsourcingu, również podmiotom powiązanym, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.

Artykuł 4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00