Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-08-22
Wersja aktualna od 2021-08-22
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1257
z dnia 21 kwietnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2017/2358 i (UE) 2017/2359 w odniesieniu do uwzględnienia czynników zrównoważonego rozwoju, ryzyk dla zrównoważonego rozwoju i preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju w wymogach w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń oraz w przepisach dotyczących prowadzenia działalności i doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (1), w szczególności jej art. 25 ust. 2, art. 28 ust. 4 i art. 30 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Przejście na niskoemisyjną, bardziej zrównoważoną i zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długoterminowej konkurencyjności gospodarki Unii. W 2016 r. Unia zawarła porozumienie paryskie w sprawie zmian klimatu (2). W art. 2 ust. 1 lit. c) porozumienia paryskiego ustanowiono cel w postaci podjęcia bardziej zdecydowanych działań w związku ze zmianą klimatu, między innymi przez zapewnienie zgodności przepływów finansowych z dążeniem do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych i rozwoju odpornego na zmiany klimatu. |
(2) | W odpowiedzi na to wyzwanie w grudniu 2019 r. Komisja przedstawiła koncepcję Europejskiego Zielonego Ładu (3). Europejski Zielony Ład stanowi nową strategię na rzecz wzrostu gospodarczego, której celem jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo o nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce, która począwszy od 2050 r. będzie odnotowywać zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto i w ramach której wzrost gospodarczy nie będzie już bezpośrednio sprzężony z wykorzystaniem zasobów naturalnych. Osiągnięcie tego celu wymaga zapewnienia jasnych sygnałów dla inwestorów, tak aby zapobiec powstawaniu aktywów osieroconych oraz pozyskiwać zrównoważone finansowanie. |
(3) | W marcu 2018 r. Komisja opublikowała „Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego” (4), w którym określiła ambitną i kompleksową strategię w zakresie zrównoważonego finansowania. Jednym z celów ustanowionych w tym planie działania jest ukierunkowanie przepływów kapitału na zrównoważone inwestycje w celu osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. |
(4) | Właściwa realizacja planu działania sprzyja popytowi inwestorów na zrównoważone inwestycje. Należy zatem sprecyzować, że czynniki zrównoważonego rozwoju i cele związane ze zrównoważonym rozwojem powinny być uwzględniane w wymogach w zakresie zarządzania produktem określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/2358 (5). |
(5) | Pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy tworzą produkty ubezpieczeniowe, powinni uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju w procesie zatwierdzania produktu w odniesieniu do każdego produktu ubezpieczeniowego oraz w ramach pozostałych rozwiązań dotyczących nadzoru nad produktem i zarządzania nim w odniesieniu do każdego produktu ubezpieczeniowego, który jest przeznaczony do dystrybucji wśród klientów poszukujących produktów ubezpieczeniowych o profilu związanym ze zrównoważonym rozwojem. |
(6) | Uwzględniając fakt, że rynek docelowy powinien być określony na odpowiednim poziomie szczegółowości, niewystarczające byłoby ogólne oświadczenie, że produkt ubezpieczeniowy posiada profil związany ze zrównoważonym rozwojem. Pośrednicy ubezpieczeniowi lub zakłady ubezpieczeń, którzy tworzą produkty ubezpieczeniowe, powinni zamiast tego wskazać, wśród jakich grup klientów o określonych celach związanych ze zrównoważonym rozwojem zamierzają prowadzić dystrybucję danego produktu ubezpieczeniowego. |
(7) | Aby zapewnić, by produkty ubezpieczeniowe powiązane z czynnikami zrównoważonego rozwoju były nadal łatwo dostępne również dla klientów, którzy nie mają preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy tworzą produkty ubezpieczeniowe, nie powinni być zobowiązani do identyfikowania grup klientów, z których potrzebami, cechami i celami dany produkt ubezpieczeniowy powiązany z czynnikami zrównoważonego rozwoju jest niezgodny. |
(8) | Czynniki zrównoważonego rozwoju uwzględniane w danym produkcie ubezpieczeniowym powinny być przedstawiane w sposób przejrzysty, aby umożliwić dystrybutorom ubezpieczeń udostępnianie stosownych informacji swoim klientom lub potencjalnym klientom. |
(9) | Opublikowana w maju 2018 r. (6) ocena skutków, która stanowi podstawę podjętych następnie inicjatyw ustawodawczych, wykazała konieczność doprecyzowania, że pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju w ramach swoich obowiązków wobec klientów i potencjalnych klientów. |
(10) | W celu utrzymania wysokiego standardu ochrony inwestorów pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni przy określaniu rodzajów konfliktów interesów, których istnienie może szkodzić interesom klienta lub potencjalnego klienta, uwzględniać również te rodzaje konfliktów interesów, które wynikają z uwzględniania preferencji klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju. W przypadku istniejących klientów, w odniesieniu do których przeprowadzono już ocenę adekwatności produktu, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń powinni mieć możliwość określenia osobistych preferencji klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju przy okazji kolejnej regularnej aktualizacji istniejącej oceny adekwatności. |
(11) | Pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy świadczą usługi doradztwa w zakresie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, powinni mieć możliwość rekomendowania adekwatnych ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych swoim klientom lub potencjalnym klientom i w związku z tym powinni mieć możliwość zadawania pytań w celu określenia osobistych preferencji klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju. Stosownie do obowiązku prowadzenia działalności dystrybucyjnej zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów rekomendacje udzielane klientom lub potencjalnym klientom powinny odzwierciedlać zarówno cele finansowe, jak i wszelkie preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju wyrażone przez tych klientów. Konieczne jest zatem doprecyzowanie, że uwzględnienie czynników zrównoważonego rozwoju w procesie doradztwa nie może prowadzić do praktyk polegających na sprzedaży nieadekwatnych produktów lub do wprowadzającego w błąd przedstawiania ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych jako odpowiadających preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju w sytuacji, gdy nie odpowiadają one tym preferencjom. Aby uniknąć takich praktyk lub takiego wprowadzania w błąd, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy świadczą usługi doradztwa w zakresie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, powinni najpierw ocenić inne cele inwestycyjne oraz osobistą sytuację klienta lub potencjalnego klienta, zanim zapytają go o jego możliwe preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju. |
(12) | Dotychczas opracowano ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne o różnych poziomach ambicji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aby umożliwić klientom lub potencjalnym klientom zrozumienie różnych stopni powiązania produktów z aspektami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju oraz podjęcia świadomych decyzji inwestycyjnych w kontekście takiego powiązania, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni wyjaśnić różnicę między - z jednej strony - ubezpieczeniowymi produktami inwestycyjnymi, które, w całości lub w części, mają na celu zrównoważone inwestycje w działalność gospodarczą, która kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 (7), lub zrównoważone inwestycje zgodnie z definicją w art. 2 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 (8) oraz ubezpieczeniowymi produktami inwestycyjnymi, które uwzględniają główne niekorzystne skutki dla czynników zrównoważonego rozwoju, które to grupy produktów mogą się kwalifikować do zarekomendowania jako odpowiadające osobistym preferencjom klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju, a - z drugiej strony - innymi ubezpieczeniowymi produktami inwestycyjnymi nieposiadającymi powyższych specyficznych cech, które to produkty nie powinny kwalifikować się do zarekomendowania klientom lub potencjalnym klientom mającym osobiste preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju. |
(13) | Należy uwzględnić obawy dotyczące pseudoekologicznego marketingu, to jest w szczególności praktyki uzyskiwania w nieuczciwy sposób przewagi konkurencyjnej poprzez rekomendowanie ubezpieczeniowego produktu inwestycyjnego jako przyjaznego dla środowiska lub sprzyjającego zrównoważonemu rozwojowi, podczas gdy w rzeczywistości dany ubezpieczeniowy produkt inwestycyjny nie spełnia podstawowych standardów środowiskowych lub innych standardów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aby zapobiec sprzedaży nieadekwatnych produktów i pseudoekologicznemu marketingowi, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne nie powinni rekomendować ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych jako odpowiadających osobistym preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju, jeżeli produkty te nie odpowiadają tym preferencjom. Pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni wyjaśnić swoim klientom lub potencjalnym klientom powody, dla których tego nie robią, oraz prowadzić ewidencję tych powodów. |
(14) | Konieczne jest doprecyzowanie, że ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne, które nie kwalifikują się jako odpowiadające osobistym preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju, mogą być nadal rekomendowane przez pośredników ubezpieczeniowych i zakłady ubezpieczeń dystrybuujących ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne, ale nie jako odpowiadające osobistym preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju. Aby umożliwić przedstawienie innych rekomendacji klientom lub potencjalnym klientom w przypadku, gdy ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne nie odpowiadają osobistym preferencjom klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju, klient powinien mieć możliwość dostosowania informacji na temat swoich preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju. Aby zapobiec sprzedaży nieadekwatnych produktów i pseudoekologicznemu marketingowi, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni prowadzić ewidencję decyzji klienta obejmujących wyjaśnienia klienta uzasadniające dostosowanie udzielonych przez niego informacji. |
(15) | Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, a także są ściśle powiązane z przepisami rozporządzenia (UE) 2019/2088, ponieważ ustanawiają kompleksowy system ujawniania informacji na temat aspektów dotyczących zrównoważonego rozwoju. Aby umożliwić spójną interpretację i spójne stosowanie tych przepisów oraz aby zapewnić uczestnikom rynku, właściwym organom i inwestorom łatwy dostęp do tych przepisów i pełne ich zrozumienie, pożądane jest ujęcie ich w jednym akcie prawnym. |
(16) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane Komisji (UE) 2017/2358 i (UE) 2017/2359 (9). |
(17) | Właściwym organom, pośrednikom ubezpieczeniowym i zakładom ubezpieczeń należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym należy odroczyć jego stosowanie, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/2358
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/2358 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 4 ust. 3 lit. a) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:
|
2) | art. 5 i 6 otrzymują brzmienie: „Artykuł 5 Rynek docelowy 1. W procesie zatwierdzania produktu w odniesieniu do każdego produktu ubezpieczeniowego określa się rynek docelowy i grupę odpowiednich klientów. Rynek docelowy określa się na odpowiednim poziomie szczegółowości, biorąc pod uwagę cechy, profil ryzyka, złożoność i charakter produktu ubezpieczeniowego, a także związane z nim czynniki zrównoważonego rozwoju zdefiniowane w art. 2 pkt 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 (*1). 2. Twórcy mogą, zwłaszcza w odniesieniu do ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, określić grupy klientów, dla których dany produkt ubezpieczeniowy zasadniczo nie jest odpowiedni ze względu na ich potrzeby, cechy i cele, z wyjątkiem sytuacji gdy produkty ubezpieczeniowe uwzględniają czynniki zrównoważonego rozwoju, o których mowa w ust. 1. 3. Twórcy opracowują i wprowadzają do obrotu wyłącznie takie produkty ubezpieczeniowe, które odpowiadają potrzebom, cechom i celom, w tym ewentualnym celom związanym ze zrównoważonym rozwojem, klientów należących do rynku docelowego. Przeprowadzając ocenę zgodności produktu ubezpieczeniowego z rynkiem docelowym, twórcy biorą pod uwagę poziom informacji dostępnych dla klientów należących do danego rynku docelowego i ich wiedzę w zakresie finansów. 4. Twórcy zapewniają, by personel uczestniczący w tworzeniu i opracowywaniu produktów ubezpieczeniowych posiadał umiejętności, wiedzę ogólną oraz wiedzę specjalistyczną niezbędne do należytego zrozumienia sprzedawanych produktów ubezpieczeniowych oraz interesów, celów, w tym ewentualnych celów związanych ze zrównoważonym rozwojem, i cech klientów należących do rynku docelowego. Artykuł 6 Testowanie produktu 1. Twórcy przeprowadzają odpowiednie testy swoich produktów ubezpieczeniowych, w tym - stosownie do potrzeb - analizy scenariuszowe, przed wprowadzeniem produktu do obrotu lub znacznym jego dostosowaniem lub w przypadku gdy rynek docelowy znacznie się zmienił. Poprzez testowanie produktu ocenia się, czy w swoim cyklu życia produkt ubezpieczeniowy odpowiada zidentyfikowanym potrzebom, celom, w tym ewentualnym celom związanym ze zrównoważonym rozwojem, i cechom klientów należących do rynku docelowego. Twórcy testują swoje produkty ubezpieczeniowe pod względem jakościowym oraz, w zależności od rodzaju i charakteru produktu ubezpieczeniowego oraz związanego z nim ryzyka poniesienia szkody przez klienta, pod względem ilościowym. 2. Twórcy nie mogą wprowadzać do obrotu produktów ubezpieczeniowych, jeżeli wynik testów produktów wskazuje, że nie odpowiadają one zidentyfikowanym potrzebom, celom, w tym ewentualnym celom związanym ze zrównoważonym rozwojem, i cechom rynku docelowego. (*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).”;" |
3) | art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Twórcy w sposób ciągły monitorują produkty ubezpieczeniowe, które wprowadzili do obrotu, i regularnie dokonują ich przeglądu, aby zidentyfikować zdarzenia, które mogą istotnie wpłynąć na główne cechy tych produktów, zakres ochrony przed ryzykiem, jaką zapewniają, lub związane z nimi gwarancje. Oceniają oni, czy produkty ubezpieczeniowe pozostają spójne z potrzebami, cechami i celami, w tym ewentualnymi celami związanymi ze zrównoważonym rozwojem, zidentyfikowanego rynku docelowego oraz czy produkty te są dystrybuowane na rynku docelowym, czy też docierają one do klientów spoza rynku docelowego.”; |
4) | art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Informacje, o których mowa w ust. 2, pozwalają dystrybutorom ubezpieczeń na:
|
5) | art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Rozwiązania w zakresie dystrybucji produktów:
|
6) | art. 11 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 11 Przekazywanie informacji twórcy Gdy dystrybutorzy ubezpieczeń powezmą wiedzę, że produkt ubezpieczeniowy nie jest zgodny z interesami, celami, w tym ewentualnymi celami związanymi ze zrównoważonym rozwojem, i cechami klientów należących do rynku docelowego zidentyfikowanego dla tego produktu, lub powezmą wiedzę o innych związanych z produktem okolicznościach, które mogą mieć negatywne skutki dla klienta, niezwłocznie informują o tym twórcę oraz, w stosownych przypadkach, wprowadzają zmiany w swojej strategii dystrybucji dotyczącej tego produktu ubezpieczeniowego.”. |
Artykuł 2
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/2359
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/2359 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 2 dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:
(*2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13)." (*3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).”;" |
2) | art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Do celów identyfikowania, zgodnie z art. 28 dyrektywy (UE) 2016/97, rodzajów konfliktów interesów, które powstają w trakcie prowadzenia jakiejkolwiek działalności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń związanej z ubezpieczeniowymi produktami inwestycyjnymi oraz które pociągają za sobą ryzyko zaszkodzenia interesom klienta, w tym jego preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju, pośrednicy ubezpieczeniowi oraz zakłady ubezpieczeń oceniają, czy oni, odpowiednia osoba lub dowolna inna osoba bezpośrednio lub pośrednio powiązana z nimi stosunkiem kontroli mają interes w uzyskaniu określonego wyniku działalności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń, który to interes spełnia następujące kryteria:
Pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń postępują w ten sam sposób w celu wykrycia konfliktów interesów pomiędzy klientami.”; |
3) | w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 sierpnia 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 26 z 2.2.2016, s. 19.
(2) Decyzja Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 1).
(3) COM(2019) 640 final.
(4) COM(2018) 97 final.
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/2358 z dnia 21 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do wymogów w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń (Dz.U. L 341 z 20.12.2017, s. 1).
(6) SWD(2018) 264 final.
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).
(9) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/2359 z dnia 21 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do wymogów informacyjnych i zasad prowadzenia działalności mających zastosowanie do dystrybucji ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (Dz.U. L 341 z 20.12.2017, s. 8).