Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od dnia notyfikacji do 2022-05-23
Wersja archiwalna od dnia notyfikacji do 2022-05-23
archiwalny
Alerty
WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/834
z dnia 26 marca 2021 r.
w sprawie informacji statystycznych przekazywanych w odniesieniu do emisji papierów wartościowych (EBC/2021/15)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Statystyka emisji papierów wartościowych uzupełnia statystykę monetarną, poprawia jakość analizy monetarnej i finansowej państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "strefą euro"), i jest wykorzystywana do oceny roli euro na międzynarodowych rynkach finansowych. W związku z tym statystyka dotycząca emisji papierów wartościowych rezydentów strefy euro zbierana przez KBC powinna być przekazywana EBC. |
(2) | Statystyka emisji papierów wartościowych obejmuje emisję przez podmioty, w tym podmioty będące w posiadaniu kapitału zagranicznego, będące rezydentami strefy euro. Emisja przez podmioty zlokalizowane poza strefą euro, ale będącą w posiadaniu rezydentów strefy euro, powinna być traktowana jako emisja przez rezydentów spoza strefy euro zgodnie z metodologią określoną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 (1). |
(3) | Definicje zawarte w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2533/98 (2) są również istotne na potrzeby przekazywania danych zgodnie z niniejszymi wytycznymi, zatem powinny mieć one zastosowanie. |
(4) | W celu umożliwienia EBC realizacji jego zadań pożądane jest, aby KBC przekazywały wymagane informacje w określonych terminach. |
(5) | W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest zapewnienie monitorowania, weryfikacji oraz, w stosownych przypadkach, korekty informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. |
(6) | Zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego w związku z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej państwa członkowskie spoza strefy euro, które planują przyjąć euro, powinny w ramach przygotowań do przyjęcia euro opracować i wdrożyć środki mające na celu zbieranie informacji statystycznych koniecznych do spełnienia wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej. Stosowanie niniejszych wytycznych może zatem zostać rozszerzone na KBC państw członkowskich spoza strefy euro w odniesieniu do określonego okresu sprawozdawczego. Ponadto, w celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu zbieranych informacji statystycznych oraz przeprowadzenia odpowiednich analiz, KBC państw członkowskich spoza strefy euro, które przyjmują euro, powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych obejmujących określony okres poprzedzający przyjęcie przez nie euro. |
(7) | Należy ustanowić wspólne zasady publikowania przez KBC informacji statystycznych dotyczących emisji papierów wartościowych w celu zapewnienia uporządkowanego udostępniania kluczowych powiązanych zmiennych. |
(8) | Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach ESBC powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji. |
(9) | Niezbędne jest ustanowienie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załącznika do niniejszych wytycznych, przy czym zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. W związku z tym projekty takich zmian technicznych powinny być zgłaszane przez KBC za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki i procedura ta powinna być stosowana przy uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki ESBC. |
(10) | Mając na uwadze postulat pewności prawa KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia, o którym mowa w art. 2 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/835 (EBC/2021/16) (3), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Artykuł 1
Przedmiot i zakres regulacji
Niniejsze wytyczne określają obowiązki sprawozdawcze krajowych banków centralnych (KBC) dotyczące emisji papierów rezydentów państwa członkowskich, których walutą jest euro. W szczególności niniejsze wytyczne określają informacje statystyczne podlegające przekazywaniu EBC, częstotliwość ich przekazywania oraz standardy mające zastosowanie do takiego przekazywania.
Artykuł 2
Definicje
Na potrzeby niniejszych wytycznych stosuje się definicje określone w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
Artykuł 3
Podlegające przekazywaniu informacje statystyczne dotyczące emisji papierów wartościowych
1. KBC przekazują EBC informacje statystyczne dotyczące emisji wszystkich papierów wartościowych, w każdej walucie, przez rezydentów państw członkowskich, których walutą jest euro, zgodnie z załącznikiem.
2. Przesyłając informacje statystyczne do EBC zgodnie z niniejszym artykułem, KBC przekazują wyjaśnienia, zgodnie z sekcją 3 załącznika.
Artykuł 4
Częstotliwość przekazywania informacji
1. KBC przekazują EBC informacje statystyczne, o których mowa w art. 3, z częstotliwością miesięczną i nie później niż w terminie pięciu tygodni od zakończenia miesiąca, którego dane informacje statystyczne dotyczą.
2. EBC informuje KBC o dokładnych terminach przekazywania danych w formie kalendarza sprawozdawczego.
Artykuł 5
Wymogi dotyczące przekazywania danych historycznych w przypadku przyjęcia euro
W przypadku gdy państwo członkowskie, którego walutą nie jest euro, przyjmuje euro po wejściu w życie niniejszych wytycznych, KBC tego państwa członkowskiego przekazuje EBC informacje statystyczne, o których mowa w załączniku, z pięciu lat, w tym za ostatni rok sprawozdawczy, na zasadzie najlepszych starań.
Artykuł 6
Weryfikacja
Bez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 2533/98 KBC monitorują informacje statystyczne przekazywane EBC zgodnie z niniejszymi wytycznymi oraz weryfikują ich jakość i wiarygodność.
Artykuł 7
Korekty
KBC mogą korygować informacje statystyczne przekazywane na podstawie art. 3 w ramach zwykłej sprawozdawczości, o której mowa w art. 4 ust. 1.
Artykuł 8
Standardy przekazywania danych
1. KBC przesyłają informacje statystyczne przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi w formie elektronicznej, korzystając ze środków określonych przez EBC. Formatem wiadomości statystycznych opracowanym na potrzeby tej elektronicznej wymiany informacji statystycznych jest format zatwierdzony przez ESBC.
2. W przypadku gdy ust. 1 nie ma zastosowania, KBC mogą, za uprzednią zgodą EBC, korzystać z innych sposobów przesyłania informacji statystycznych.
Artykuł 9
Publikacja
W przypadku publikowania przez KBC krajowych danych składających się na agregaty strefy euro, dane takie muszą być tożsame z danymi przekazanymi EBC na podstawie niniejszych wytycznych. Jeśli KBC powielają agregaty strefy euro opublikowane przez EBC, robią to wiernie.
Artykuł 10
Uproszczona procedura wprowadzania zmian
Zarząd EBC jest uprawniony, po uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki, do wprowadzania zmian technicznych do załącznika do niniejszych wytycznych, pod warunkiem że zmiany takie nie zmieniają podstawowych ram pojęciowych ani nie wpływają na obciążenia sprawozdawcze podmiotów sprawozdających w państwach członkowskich. O wszelkich takich zmianach Zarząd bezzwłocznie zawiadamia Radę Prezesów.
Artykuł 11
Skuteczność
1. Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. KBC państw członkowskich, których walutą jest euro, oraz EBC zapewniają zgodność z postanowieniami niniejszych wytycznych od dnia 1 lutego 2022 r.
Artykuł 12
Adresaci
Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 26 marca 2021 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8).
(3) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/835 z dnia 26 marca 2021 r. uchylające wytyczne EBC/2014/15 w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (EBC/2021/16) (zob. s. 335 niniejszego Dziennika Urzędowego).
ZAŁĄCZNIK
WYMOGI SPRAWOZDAWCZOŚCI
Sekcja 1: Wprowadzenie
Statystyka emisji papierów wartościowych dla strefy euro obejmuje dwa główne agregaty:
- | wszystkie emisje przeprowadzone przez rezydentów strefy euro we wszystkich walutach, oraz |
- | wszystkie emisje przeprowadzone na całym świecie, zarówno krajowe jak i zagraniczne, w euro. |
Dokonuje się podstawowego rozróżnienia ze względu na kraj emitenta, przy czym KBC Eurosystemu zbierają dane o wszystkich emisjach przeprowadzonych przez rezydentów strefy euro (1). Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BIS - Bank for International Settlements) przesyła dane o emisjach w krajach "zagranicy", obejmujących wszystkich rezydentów spoza strefy euro (w tym organizacje międzynarodowe spoza strefy euro).
Poniższa tabela zawiera zestawienie wymogów sprawozdawczości.
|
| ||
| Emisje papierów wartościowych | ||
| Przez rezydentów strefy euro (każdy KBC przesyła dane dotyczące rezydentów własnego kraju) | Przez rezydentów zagranicy (BIS) | |
| Państwa członkowskie spoza strefy euro | Pozostałe kraje | |
W euro/ walutach krajowych | Blok A | Blok B | |
W pozostałych walutach (*1) | Blok C | Blok D nie jest wymagany |
Sekcja 2: Wymogi sprawozdawcze
Tabela 1. Blok A formularz sprawozdawczy dla KBC
|
| |||||
| EMITENCI KRAJOWI//EURO/WALUTY KRAJOWE | |||||
| Stany | Emisje brutto | Wykupy | Emisje netto (*3) | ||
| A1 | A2 | A3 | A4 | ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S1 | S68 | S135 | S202 | ||
Bank centralny | S2 | S69 | S136 | S203 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S3 | S70 | S137 | S204 | ||
PIPF | S4 | S71 | S138 | S205 | ||
W tym PS | S5 | S72 | S139 | S206 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S6 | S73 | S140 | S207 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S7 | S74 | S141 | S208 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S8 | S75 | S142 | S209 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S9 | S76 | S143 | S210 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S10 | S77 | S144 | S211 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S11 | S78 | S145 | S212 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S12 | S79 | S146 | S213 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S13 | S80 | S147 | S214 | ||
Bank centralny | S14 | S81 | S148 | S215 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S15 | S82 | S149 | S216 | ||
PIPF | S16 | S83 | S150 | S217 | ||
W tym PS | S17 | S84 | S151 | S218 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S18 | S85 | S152 | S219 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S19 | S86 | S153 | S220 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S20 | S87 | S154 | S221 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S21 | S88 | S155 | S222 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S22 | S89 | S156 | S223 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S23 | S90 | S157 | S224 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S24 | S91 | S158 | S225 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S25 | S92 | S159 | S226 | ||
Bank centralny | S26 | S93 | S160 | S227 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S27 | S94 | S161 | S228 | ||
PIPF | S28 | S95 | S162 | S229 | ||
W tym PS | S29 | S96 | S163 | S230 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S30 | S97 | S164 | S231 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S31 | S98 | S165 | S232 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S32 | S99 | S166 | S233 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S33 | S100 | S167 | S234 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S34 | S101 | S168 | S235 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S35 | S102 | S169 | S236 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S36 | S103 | S170 | S237 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S37 | S104 | S171 | S238 | ||
Bank centralny | S38 | S105 | S172 | S239 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S39 | S106 | S173 | S240 | ||
PIPF | S40 | S107 | S174 | S241 | ||
W tym PS | S41 | S108 | S175 | S242 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S42 | S109 | S176 | S243 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S43 | S110 | S177 | S244 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S44 | S111 | S178 | S245 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S45 | S112 | S179 | S246 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S46 | S113 | S180 | S247 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S47 | S114 | S181 | S248 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S48 | S115 | S182 | S249 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S49 | S116 | S183 | S250 | ||
Bank centralny | S50 | S117 | S184 | S251 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S51 | S118 | S185 | S252 | ||
PIPF | S52 | S119 | S186 | S253 | ||
W tym PS | S53 | S120 | S187 | S254 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S54 | S121 | S188 | S255 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S55 | S122 | S189 | S256 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S56 | S123 | S190 | S257 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S57 | S124 | S191 | S258 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S58 | S125 | S192 | S259 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S59 | S126 | S193 | S260 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S60 | S127 | S194 | S261 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S61 | S128 | S195 | S262 | ||
Bank centralny | S62 | S129 | S196 | S263 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S63 | S130 | S197 | S264 | ||
PIPF | S64 | S131 | S198 | S265 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S65 | S132 | S199 | S266 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S66 | S133 | S200 | S267 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S67 | S134 | S201 | S268 | ||
|
|
|
|
|
Tabela 2. Blok C formularz sprawozdawczy dla KBC
| EMITENCI KRAJOWI//POZOSTAŁE WALUTY | |||||
| Stany | Emisje brutto | Wykupy | Emisje netto | ||
| C1 | C2 | C3 | C4 | ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S269 | S335 | S401 | S467 | ||
Bank centralny | S270 | S336 | S402 | S468 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S271 | S337 | S403 | S469 | ||
PIPF | S272 | S338 | S404 | S470 | ||
W tym PS | S273 | S339 | S405 | S471 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S274 | S340 | S406 | S472 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S275 | S341 | S407 | S473 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S276 | S342 | S408 | S474 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S277 | S343 | S409 | S475 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S278 | S344 | S410 | S476 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S279 | S345 | S411 | S477 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S280 | S346 | S412 | S478 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S281 | S347 | S413 | S479 | ||
Bank centralny | S282 | S348 | S414 | S480 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S283 | S349 | S415 | S481 | ||
PIPF | S284 | S350 | S416 | S482 | ||
W tym PS | S285 | S351 | S417 | S483 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S286 | S352 | S418 | S484 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S287 | S353 | S419 | S485 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S288 | S354 | S420 | S486 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S289 | S355 | S421 | S487 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S290 | S356 | S422 | S488 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S291 | S357 | S423 | S489 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S292 | S358 | S424 | S490 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S293 | S359 | S425 | S491 | ||
Bank centralny | S294 | S360 | S426 | S492 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S295 | S361 | S427 | S493 | ||
PIPF | S296 | S362 | S428 | S494 | ||
W tym PS | S297 | S363 | S429 | S495 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S298 | S364 | S430 | S496 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S299 | S365 | S431 | S497 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S300 | S366 | S432 | S498 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S301 | S367 | S433 | S499 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S302 | S368 | S434 | S500 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S303 | S369 | S435 | S501 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S304 | S370 | S436 | S502 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S305 | S371 | S437 | S503 | ||
Bank centralny | S306 | S372 | S438 | S504 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S307 | S373 | S439 | S505 | ||
PIPF | S308 | S374 | S440 | S506 | ||
W tym PS | S309 | S375 | S441 | S507 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S310 | S376 | S442 | S508 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S311 | S377 | S443 | S509 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S312 | S378 | S444 | S510 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S313 | S379 | S445 | S511 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S314 | S380 | S446 | S512 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S315 | S381 | S447 | S513 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S316 | S382 | S448 | S514 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S317 | S383 | S449 | S515 | ||
Bank centralny | S318 | S384 | S450 | S516 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S319 | S385 | S451 | S517 | ||
PIPF | S320 | S386 | S452 | S518 | ||
W tym PS | S321 | S387 | S453 | S519 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S322 | S388 | S454 | S520 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S323 | S389 | S455 | S521 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S324 | S390 | S456 | S522 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S325 | S391 | S457 | S523 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S326 | S392 | S458 | S524 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S327 | S393 | S459 | S525 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S328 | S394 | S460 | S526 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S329 | S395 | S461 | S527 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S330 | S396 | S462 | S528 | ||
PIPF | S331 | S397 | S463 | S529 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S332 | S398 | S464 | S530 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S333 | S399 | S465 | S531 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S334 | S400 | S466 | S532 |
Tabela 3. Blok A formularz sprawozdawczy pozycji uzupełniających dla KBC
| EMITENCI KRAJOWI//EURO/WALUTY KRAJOWE | |||||
| Stany | Emisje brutto | Wykupy | Emisje netto | ||
| A1 | A2 | A3 | A4 | ||
|
|
|
|
| ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S533 | S544 | S555 | S566 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S534 | S545 | S556 | S567 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S535 | S546 | S557 | S568 | ||
PIPF | S536 | S547 | S558 | S569 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S537 | S548 | S559 | S570 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S538 | S549 | S560 | S571 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
| ||
Ogółem | S539 | S550 | S561 | S572 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S540 | S551 | S562 | S573 | ||
PIPF | S541 | S552 | S563 | S574 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S542 | S553 | S564 | S575 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S543 | S554 | S565 | S576 | ||
|
|
|
|
| ||
|
|
|
|
|
1. Siedziba emitenta
Emisje realizowane przez podmioty zależne należące do nierezydentów kraju sprawozdającego, które działają na terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego, zalicza się do emisji realizowanych przez rezydentów tego kraju.
Emisje realizowane przez centrale znajdujące się na terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego, które prowadzą działalność międzynarodową, są również uważane za emisje realizowane przez rezydentów. Emisje przeprowadzane przez centrale lub podmioty zależne mające siedzibę poza terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego, ale należące do rezydentów kraju sprawozdającego, są uważane za emisje realizowane przez nierezydentów. Przykładowo, emisje dokonywane przez Volkswagen Brazil uznaje się za realizowane przez rezydenta Brazylii, a nie za emisję na terytorium kraju sprawozdającego. Wobec braku fizycznego wymiaru przedsiębiorstwa jego siedzibę ustala się na podstawie terytorium ekonomicznego, w którym założono lub zarejestrowano dane przedsiębiorstwo zgodnie z obowiązującymi tam przepisami (2).
W celu uniknięcia podwójnego liczenia tych samych danych lub powstawania luk, informacje dotyczące emisji dokonywanych przez spółki specjalnego przeznaczenia (SSP) są zbierane przez dwie strony, w tym przez właściwe instytucje sprawozdające. Emisje realizowane przez SSP, które spełniają kryteria siedziby określone w zmienionym europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych ("ESA 2010") określonym w załączniku A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 (3) i są zaliczane do rezydentów strefy euro, są przekazywane przez KBC, a nie przez BIS.
2. Podział sektorowy emitentów
Emisje powinny być klasyfikowane ze względu na sektor instytucji przyjmującej na siebie zobowiązanie z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych. Klasyfikacja sektorowa obejmuje następujących 12 rodzajów emitentów:
- | bank centralny, |
- | pozostałe MIF (4), |
- | PIPF (5), |
- | w tym podmioty sekurytyzacyjne, |
- | pomocnicze spółki finansowe, |
- | instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek, |
- | instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne (6), |
- | przedsiębiorstwa niefinansowe, |
- | instytucje rządowe na szczeblu centralnym, |
- | instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym, |
- | fundusze zabezpieczenia społecznego, |
- | instytucje międzynarodowe. |
W przypadku emisji papierów wartościowych przez SSP, gdzie zobowiązanie z tytułu emisji jest podejmowane nie przez SSP, tylko przez spółkę dominującą, należy je przypisać spółce dominującej, a nie SSP. Przykładowo emisje dokonywane przez SSP zależną od "AJAX Electronics", przedsiębiorstwa niefinansowego mającego siedzibę w należącym do strefy euro "państwie A", musiałyby być zaliczone do sektora przedsiębiorstw niefinansowych i przekazane przez państwo A. SSP i jej spółka dominująca muszą mieć jednak siedzibę w tym samym państwie. Tym samym, jeśli spółka dominująca nie jest rezydentem kraju sprawozdającego, SSP jest umownie uważana za rezydenta kraju sprawozdającego, a sektor emitenta musi być uzgodniony z funkcją ekonomiczną SSP. Przykładowo, jeżeli "ACME Motors" jest przedsiębiorstwem niefinansowym będącym rezydentem w Japonii, produkującym samochody, a "ACME Motors Finance" jest spółką zależną będącą rezydentem w należącym do strefy euro "państwie B", emisje dokonane przez ACME Motor Finance będą przyporządkowane do instytucji finansowych typu captive i udzielających pożyczek z państwa B, gdyż spółka dominująca ACME Motors nie jest rezydentem tego samego państwa. Jedynym wyjątkiem od tej zasady są SSP należące do rządu, w którym to przypadku papiery wartościowe wykazuje się jako wyemitowane przez rząd w państwie organizacji dominującej (7).
Przedsiębiorstwo publiczne, które zostaje sprywatyzowane przez emisję akcji notowanych musi być przyporządkowane do sektora przedsiębiorstw niefinansowych. Podobnie, instytucja kredytowa (IK), która zostaje sprywatyzowana, musi być przyporządkowana do MIF innych niż sektor banków centralnych. Emisje dokonywane przez gospodarstwa domowe lub instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych są klasyfikowane jako emisje realizowane przez "przedsiębiorstwa niefinansowe".
3. Termin pierwotny wyemitowanych papierów wartościowych
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe obejmują papiery wartościowe z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie, nawet jeśli zostały wyemitowane w ramach umów długoterminowych.
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe obejmują papiery wartościowe z terminem pierwotnym powyżej jednego roku. Emisje z opcjonalnym terminami, z których najpóźniejszy przypada za więcej niż rok, oraz emisje z nieokreślonymi terminami klasyfikowane są jako długoterminowe.
Podział według terminów pierwotnych do 2 lat/powyżej 2 lat, taki jak stosowany jest w statystyce bilansowej MIF, nie jest wymagany.
4. Klasyfikacja długoterminowych dłużnych papierów wartościowych ze względu na oprocentowanie
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe dzieli się na następujące grupy:
Dłużne papiery wartościowe o stałym oprocentowaniu, tj. dłużne papiery wartościowe emitowane i wykupywane według wartości nominalnej i dłużne papiery wartościowe emitowane z dyskontem albo premią od ich wartości nominalnej.
Dłużne papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu, tj. dłużne papiery wartościowe w których kupon lub kapitał są powiązane z ogólnym indeksem cen dóbr i usług (takim jak indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych), stopą procentową lub ceną aktywa, co powoduje, że nominalne płatności kuponowe zmieniają się w okresie trwania emisji. Dla celów statystyki emisji papierów wartościowych dłużne papiery wartościowe o mieszanej stopie oprocentowania są klasyfikowane jako papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu (8).
Obligacje zerokuponowe emitowane z dyskontem, tj. instrumenty bez płatności odsetkowych, emitowane z istotnym dyskontem od wartości nominalnej. Większa część dyskonta odpowiada równowartości odsetek narastających w okresie trwania emisji.
5. Klasyfikacja emisji
Emisje są analizowane w ramach dwóch szerokich kategorii: a) dłużne papiery wartościowe (9); i b) akcje notowane (10). Papiery wartościowe wyemitowane w ramach emisji niepublicznych wykazywane są w takim zakresie, w jakim to możliwe. Papiery rynku pieniężnego są zaliczane, bez odróżniania, do dłużnych papierów wartościowych. Akcje nienotowane (11) oraz pozostałe udziały kapitałowe (12) można wykazywać, na zasadzie dobrowolności, jako dwie odrębne pozycje uzupełniające. Wykluczone są udziały/jednostki emitowane przez fundusze rynku pieniężnego i inne fundusze inwestycyjne.
Statystyka emisji papierów wartościowych obejmuje, między innymi, następujące instrumenty:
a) | Dłużne papiery wartościowe
|
b) | Akcje notowane Do akcji notowanych zalicza się:
Akcje notowane nie obejmują:
|
6. Waluta emisji
Obligacje dwuwalutowe klasyfikuje się według waluty obligacji. Obligacje dwuwalutowe definiuje się jako obligacje, w przypadku których wykup obligacji lub wypłata kuponu ma nastąpić w innej walucie niż waluta obligacji. Jeśli obligacja globalna jest emitowana w więcej niż jednej walucie, każdą część wykazuje się jako odrębną emisję według waluty emisji. Jeśli emisje są wyrażone w dwóch walutach, np. 70 % w euro, a 30 % w dolarach USA, poszczególne składniki emisji wykazywane są odrębnie, jeśli jest to możliwe zgodnie z ich walutą. W powyższym przykładzie 70 % emisji wykazuje się zatem jako emisję w euro/walutach krajowych (13), a 30 % jako emisję w pozostałych walutach. Jeśli nie można odrębnie określić składników emisji odpowiadających poszczególnym walutom, w krajowej informacji objaśniającej należy opisać faktyczną klasyfikację przyjętą przez kraj sprawozdający.
7. Termin rejestracji emisji
Uznaje się, że emisja ma miejsce w chwili, gdy emitent otrzymuje zapłatę, a nie kiedy syndykat podejmuje zobowiązanie.
8. Uzgodnienie stanów i transakcji
KBC przesyłają informacje o stanach, emisjach brutto, wykupach i emisjach netto krótko- i długoterminowych dłużnych papierów wartościowych oraz akcji notowanych.
Poniższa tabela przedstawia powiązania między stanami (tj. bieżącą wartością wyemitowanych papierów wartościowych) i transakcjami (emisjami brutto, wykupami i emisjami netto). W praktyce powiązanie to jest bardziej złożone z powodu zmiany wyceny z tytułu zmian cen i kursów walut, reinwestowania (narosłych) odsetek, reklasyfikacji, korekt i innych zmian.
(i) | Stan emisji na koniec okresu sprawozdawczego | ? | Stan emisji na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego | + | Emisje brutto w okresie sprawozdawczym | - | Wykupy w okresie sprawozdawczym | + | Reklasyfikacje i inne zmiany |
(ii) | Stan emisji na koniec okresu sprawozdawczego | ? | Stan emisji na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego | + | Emisje netto w okresie sprawozdawczym |
|
| + | Reklasyfikacje i inne zmiany |
a) Emisje brutto
Emisje brutto w okresie sprawozdawczym obejmują wszystkie emisje dłużnych papierów wartościowych i akcji notowanych, jeśli emitent sprzedaje nowoutworzone instrumenty za gotówkę. Dotyczą one tworzenia nowych instrumentów w zwykłym trybie. Czas zakończenia emisji jest określony jako czas dokonania płatności; rejestracja emisji powinna więc odzwierciedlać jak najdokładniej chwilę zapłaty za daną emisję.
Dla akcji notowanych, emisje brutto obejmują nowoutworzone akcje, które są emitowane za gotówkę przez przedsiębiorstwa notowane po raz pierwszy na giełdzie, w tym akcje nowoutworzonych spółek lub spółek prywatnych nabywających status spółki publicznej. Emisje brutto obejmują również nowoutworzone akcje emitowane za gotówkę w ramach prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, kiedy akcje przedsiębiorstwa są notowane na giełdzie papierów wartościowych. Nie zalicza się tu emisji akcji premiowych (14). Emisji brutto nie wykazuje się również w przypadku samego notowania przedsiębiorstwa na giełdzie papierów wartościowych, jeśli nie pozyskuje ona nowego kapitału.
Do kategorii emisji brutto lub wykupów nie zalicza się też zamiany lub przeniesienia istniejących papierów wartościowych w czasie przejęcia lub fuzji (15), za wyjątkiem nowych instrumentów które są tworzone i emitowane w zamian za gotówkę przez podmiot będący rezydentem strefy euro.
Emisje papierów wartościowych, które mogą następnie zostać zamienione na inne instrumenty, powinny być wykazywane jako emisje w kategorii instrumentu pierwotnego; po zamianie powinny one być wykazywane jako usunięte z tej kategorii instrumentów w identycznej kwocie, a następnie wykazywane jako emisja brutto w nowej kategorii (16).
b) Wykupy
Wykupy w okresie sprawozdawczym obejmują wszystkie transakcje odkupu przez emitenta dłużnych papierów wartościowych i akcji notowanych, w których inwestor otrzymuje gotówkę w zamian za papiery wartościowe. Wykupy obejmują likwidację instrumentów w zwykłym trybie. Obejmują one wszystkie dłużne papiery wartościowe, które osiągnęły termin wykupu, a także wykupy wcześniejsze. Kategoria ta obejmuje programy skupowania akcji własnych (buy-backs) spółek, jeśli spółka odkupuje za gotówkę wszystkie akcje przed zmianą formy prawnej albo odkupuje część akcji, które zostają następnie umorzone, co prowadzi do obniżenia kapitału. Wykupy nie obejmują skupowania przez spółkę akcji własnych, jeśli stanowi ono inwestowanie we własne udziały (17).
Wykupów nie wykazuje się w przypadku wycofania spółki z giełdy papierów wartościowych.
c) Emisje netto
Emisje netto to saldo wszystkich emisji brutto pomniejszonych o wszystkie wykupy, które miały miejsce w danym okresie sprawozdawczym.
Stan akcji notowanych obejmuje wartość rynkową wszystkich notowanych akcji podmiotów będących rezydentami. Stan akcji notowanych wykazywany przez kraj strefy euro może w związku z tym zwiększyć się lub zmniejszyć w wyniku zmiany siedziby notowanego podmiotu. Dotyczy to również przypadku przejęcia lub połączenia, w przypadku których instrumenty nie są tworzone i emitowane za gotówkę lub wykupywane za gotówkę i umarzane. Aby uniknąć podwójnego liczenia tych samych danych lub powstania luk dotyczących dłużnych papierów wartościowych i akcji notowanych w razie przeniesienia siedziby emitenta do innego kraju, KBC powinny uzgadniać między sobą chwilę zgłaszania takiego zdarzenia.
9. Wycena
Wartość emisji papierów wartościowych obejmuje element cenowy oraz element kursowy, gdy emisja jest wyrażona w walucie innej niż waluta sprawozdawcza.
KBC przekazują dane dotyczące dłużnych papierów wartościowych według wartości nominału (18), a dotyczące akcji notowanych według wartości rynkowej. W przypadku długoterminowych papierów wartościowych można stosować różne metody wyceny, co prowadzi do mieszanej wyceny całości portfela. Przykładowo, emisje o stałym i zmiennym oprocentowaniu są zazwyczaj wyceniane według wartości nominału, a obligacje zerokuponowe według wartości nominalnej. Na ogół względna wartość obligacji zerokuponowych jest niewielka, więc na liście kodów nie uwzględnia się wyceny mieszanej; całkowita wartość długoterminowych dłużnych papierów wartościowych jest wykazywana według wartości nominału. W przypadkach, w których skala zjawiska jest znacząca, dla całej kwoty stosowana jest wartość "Z" oznaczająca "nie określone". Ogólnie rzecz biorąc, w każdym przypadku gdy występuje wycena mieszana, KBC przekazuje odpowiednie informacje szczegółowe na poziomie atrybutów.
a) Określanie ceny
Stany i transakcje dotyczące akcji notowanych są wykazywane według wartości rynkowej.
Wyjątek od zasady wykazywania stanów i transakcji dłużnych papierów wartościowych według wartości nominału dotyczy obligacji z głębokim dyskontem i obligacji zerokuponowych, w przypadku których stany i emisje brutto są rejestrowane według wartości nominalnej, tzn. ceny z dyskontem w momencie zakupu wraz z naliczonymi odsetkami, a wykupy w terminie zapadalności są rejestrowane według wartości nominału. Wartość nominalną stanów obligacji zerokuponowych można obliczyć według poniższego wzoru.
gdzie:
A | = | wartość nominalna = kwota faktycznie zapłacona i naliczone odsetki |
E | = | cena z dyskontem w momencie emisji (kwota zapłacona w momencie emisji) |
P | = | wartość nominału (wypłacana w terminie zapadalności) |
T | = | termin do zapadalności od daty emisji (w dniach) |
t | = | czas, jaki upłynął od daty emisji (w dniach) |
W różnych krajach mogą wystąpić pewne różnice w stosowanej procedurze wyceny.
W tym kontekście nie stosuje się zasad określania ceny opisanych w ESA 2010, według których w przypadku dłużnych papierów wartościowych oraz akcji transakcje wykazuje się według wartości transakcyjnej, a stany według wartości rynkowej.
W przypadku obligacji z głębokim dyskontem i zerokuponowych sprawozdający KBC oblicza, w miarę możliwości, naliczone odsetki.
b) Waluta sprawozdawcza i wycena kursowa
Wszystkie dane, które KBC przesyłają do EBC, są wyrażone w euro, w tym również szeregi historyczne. W celu przeliczenia na euro papierów wartościowych wyemitowanych przez instytucje krajowe w innych walutach (blok C) (19), KBC powinny jak najdokładniej przestrzegać zasad wyceny kursowej opartych na ESA 2010 (20) określonych poniżej:
(i) | wartość (stan) emisji należy przeliczać na euro/waluty krajowe według właściwego średniego kursu rynkowego obowiązującego na koniec okresu sprawozdawczego, tj. na zamknięcie ostatniego dnia roboczego okresu sprawozdawczego; |
(ii) | emisje brutto i wykupy należy przeliczać na euro/waluty krajowe według średniego kursu rynkowego obowiązującego w czasie dokonywania płatności. Jeśli nie można określić dokładnego kursu dla dokonania przeliczenia, można zastosować kurs będący możliwie jak najbliższy średniemu kursowi rynkowemu w czasie dokonywania płatności. |
10. Spójność wewnętrzna
Statystyka emisji papierów wartościowych i statystyka bilansowa MIF są ze sobą powiązane w zakresie emisji instrumentów zbywalnych dokonywanych przez MIF. Zakres instrumentów i emitujących je MIF jest definicyjnie spójny, podobnie jak przyporządkowanie instrumentów do przedziałów terminowych i kategorii walutowych. Występują różnice pomiędzy statystyką emisji papierów wartościowych a statystyką bilansową MIF odnośnie do zasad wyceny (tj. w odniesieniu do dłużnych papierów wartościowych, polegające na przyjęciu wartości nominału dla pierwszej z nich i wartości rynkowej dla drugiej). Za wyjątkiem różnic dotyczących wyceny oraz saldowania inwestycji własnych w papiery wartościowe w bilansie MIF dla każdego kraju, stan papierów wartościowych wyemitowanych przez MIF wykazywany w statystyce emisji papierów wartościowych odpowiada pozycji 11 ("emisja dłużnych papierów wartościowych") po stronie pasywnej bilansu MIF. Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe w rozumieniu statystyki emisji papierów wartościowych odpowiadają dłużnym papierom wartościowym wyemitowanym z terminem do jednego roku włącznie. Długoterminowe dłużne papiery wartościowe w rozumieniu statystyki emisji papierów wartościowych równe są sumie dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych z terminem powyżej roku do dwóch lat włącznie i dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych z terminem powyżej dwóch lat.
KBC analizują zakres statystyki emisji papierów wartościowych i statystyki bilansowej MIF oraz wskazują EBC wszelkie różnice pojęciowe. Przeprowadzane są trzy kontrole spójności dla emisji dokonywanych przez: a) KBC w euro/walutach krajowych; b) MIF z wyjątkiem banków centralnych w euro/walutach krajowych oraz c) MIF z wyjątkiem banków centralnych w pozostałych walutach. Pomiędzy statystyką emisji papierów wartościowych i statystyką bilansową MIF mogą wystąpić różnice pojęciowe, ponieważ statystyka emisji papierów wartościowych i statystyka bilansowa MIF sporządzane są na podstawie krajowych systemów sprawozdawczych przeznaczonych do różnych celów.
11. Wymogi dotyczące danych
Sprawozdania statystyczne są oczekiwane z każdego kraju dla każdego szeregu czasowego, który ma zastosowanie. KBC zawiadamia niezwłocznie EBC na piśmie wraz z uzasadnieniem, jeśli określona pozycja nie ma zastosowania w danym kraju. KBC mogą być okresowo zwolnione z przesyłania danego szeregu czasowego, jeśli określone zjawisko ekonomiczne nie występuje. KBC powinny zawiadomić również o takiej sytuacji, a także o wszelkich innych odstępstwach od wymogów sprawozdawczości określonych w niniejszym załączniku. Ponadto KBC powiadamiają EBC o przekazaniu korekt oraz przesyłają objaśnienia dotyczące charakteru tych korekt.
Sekcja 3: Krajowe noty wyjaśniające
Każdy KBC przekazuje jeden raport opisujący dane przesyłane w ramach tego zadania. Taki raport powinien obejmować zagadnienia wymienione poniżej w układzie możliwie jak najbardziej zbliżonym do proponowanego. KBC powinny przesyłać dodatkowe informacje o przypadkach niezgodności przekazanych danych z niniejszymi wytycznymi, lub nieprzekazaniu danych, wraz z odpowiednim uzasadnieniem. Raport nie może zostać przesłany później niż same dane.
1. | Źródła danych/system zbierania danych: należy podać szczegółowe informacje o źródłach danych wykorzystanych do sporządzania statystyki emisji papierów wartościowych: źródła administracyjne w przypadku emisji rządowych, bezpośrednia sprawozdawczość z MIF i innych instytucji, gazety, agencje informacyjne takie jak International Financial Review itp. KBC określają, czy dane są zbierane i przechowywane na zasadzie "emisja po emisji" oraz ich kryteria. Alternatywnie, KBC wskazują, czy dane są zbierane i przechowywane jako kwoty ogółem wyemitowane przez poszczególnych emitentów w okresie sprawozdawczym, np. w przypadku systemów bezpośredniego zbierania danych. KBC podają informacje odnośnie do kryteriów stosowanych w sprawozdawczości bezpośredniej do identyfikacji podmiotów sprawozdających i przesyłanych informacji. |
2. | Procedury sporządzania danych: należy zwięźle opisać metodę zastosowaną do sporządzania danych w ramach tego zadania, np. agregowanie informacji o poszczególnych emisjach papierów wartościowych, ustalenia przyjęte dla istniejących szeregów czasowych oraz czy są one publikowane, czy nie. |
3. | Siedziba emitenta: KBC określają, czy przy klasyfikacji emisji możliwe jest pełne zastosowanie definicji ESA 2010 (i MFW) dotyczącej siedziby instytucji. Jeśli nie jest to możliwe, lub jeśli jest to możliwe tylko częściowo, KBC podają wyczerpujące wyjaśnienie faktycznie zastosowanych kryteriów. |
4. | Podział sektorowy emitentów: KBC wskazują odstępstwa od klasyfikacji emitentów w stosunku do zasad podziału sektorowego określonych w sekcji 2 pkt 2. Noty wyjaśniające muszą zawierać wyjaśnienie stwierdzonych rozbieżności oraz ewentualnych nierozstrzygniętych kwestii. |
5. | Waluta emisji: jeśli nie można wyodrębnić walutowych komponentów emisji, KBC wyjaśniają odstępstwa od zasad. Ponadto KBC, które nie mogą wyróżnić spośród wszystkich papierów wartościowych emisji wyrażonych w walucie krajowej, w euro/walutach krajowych oraz w pozostałych walutach, opisują, gdzie takie emisje zostały zakwalifikowane oraz wskazują ogólną wartość emisji, które nie zostały prawidłowo przyporządkowane, w celu zobrazowania skali zniekształceń. |
6. | Klasyfikacja emisji: KBC przedstawiają wyczerpujące informacje o rodzajach papierów wartościowych objętych danymi krajowymi, w tym ich nazwy krajowe. Jeśli wiadomo, że zakres danych jest częściowy, KBC wyjaśnia zaistniałe luki. KBC zobowiązane są w szczególności do przekazywania informacji określonych poniżej.
|
7. | Długoterminowe papiery wartościowe w podziale według rodzaju instrumentu: jeśli suma obligacji o stałym oprocentowaniu, zmiennym oprocentowaniu i obligacji zerokuponowych nie jest równa długoterminowym dłużnym papierom wartościowym ogółem, KBC podają rodzaj i wartość długoterminowych papierów wartościowych, dla których nie jest dostępny tego rodzaju podział. |
8. | Termin pierwotny emisji papierów wartościowych: jeśli nie można ściśle przestrzegać definicji długo- i krótkoterminowych papierów wartościowych, KBC wskazują w krajowych notach wyjaśniających, które dane odbiegają od przyjętych reguł. |
9. | Wykupy: KBC określają, jak uzyskują informacje o wykupach oraz czy są one zbierane w sprawozdawczości bezpośredniej, czy wyliczane jako wartość rezydualna. |
10. | Wycena: KBC określają szczegółowo w krajowych notach wyjaśniających metodę wyceny przyjętą dla a) krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych; b) długoterminowych dłużnych papierów wartościowych; c) obligacji z dyskontem oraz d) akcji notowanych. Należy również wyjaśnić wszelkie różnice w wycenie stanów i transakcji. |
11. | Częstotliwość i termin przekazywania oraz długość szeregów: KBC określają, w jakim zakresie dane zebrane na potrzeby tego zadania zostały przekazane w zgodzie z wymogami użytkownika, tj. w terminie pięciu tygodni dla danych miesięcznych. Należy również podać długość przesyłanego szeregu czasowego. Zgłaszane są wszelkie załamania szeregów, np. różnice w zakresie papierów wartościowych wykazywanych na przestrzeni czasu. |
12. | Korekty: KBC dostarczają zwięzłe noty wyjaśniające dotyczące wszelkich korekt i objaśniają ich przyczyny i zakres. |
13. | Szacunkowy zakres przesyłanych danych dla każdego rodzaju instrumentu emitowanego przez instytucje krajowe: KBC przesyłają krajowe szacunki zakresu papierów wartościowych dla każdej kategorii emisji realizowanych przez instytucje krajowe, tzn. emisji krótko- i długoterminowych papierów wartościowych oraz akcji notowanych, w walucie krajowej, w euro/walutach krajowych łącznie z ECU, oraz w pozostałych walutach zgodnie z poniższą tabelą. Szacunki "zakresu danych w %" określają udział papierów wartościowych w każdej kategorii instrumentów jako procent emisji ogółem, które wykazywane są w odpowiednich pozycjach zgodnie z zasadami sprawozdawczości. W "uwagach" można podać zwięzły opis. KBC wskazują też wszelkie zmiany zakresu związane z przystąpieniem do unii walutowej.
|
Sekcja 4: Wymogi dla Banku Rozrachunków Międzynarodowych
Wymogi sprawozdawczości dla BIS opierają się na tych samych zasadach, co wymogi dla KBC określone w sekcjach 1-3, z następującymi wyjątkami:
Tabela 4. Blok B formularz sprawozdawczy dla BIS
| EMITENCI Z ZAGRANICY//EURO/WALUTY KRAJOWE | ||||
| Stany | Emisje brutto | Wykupy | ||
| B1 | B2 | B3 | ||
|
|
|
| ||
Ogółem | S577 | S642 | S707 | ||
Bank centralny | S578 | S643 | S708 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S579 | S644 | S709 | ||
PIPF | S580 | S645 | S710 | ||
W tym PS | S581 | S646 | S711 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S582 | S647 | S712 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S583 | S648 | S713 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S584 | S649 | S714 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S585 | S650 | S715 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S586 | S651 | S716 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S587 | S652 | S717 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S588 | S653 | S718 | ||
Organizacje międzynarodowe | S589 | S654 | S719 | ||
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
Ogółem | S590 | S655 | S720 | ||
Bank centralny | S591 | S656 | S721 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S592 | S657 | S722 | ||
PIPF | S593 | S658 | S723 | ||
W tym PS | S594 | S659 | S724 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S595 | S660 | S725 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S596 | S661 | S726 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S597 | S662 | S727 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S598 | S663 | S728 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S599 | S664 | S729 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S600 | S665 | S730 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S601 | S666 | S731 | ||
Organizacje międzynarodowe | S602 | S667 | S732 | ||
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
Ogółem | S603 | S668 | S733 | ||
Bank centralny | S604 | S669 | S734 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S605 | S670 | S735 | ||
PIPF | S606 | S671 | S736 | ||
W tym PS | S607 | S672 | S737 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S608 | S673 | S738 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S609 | S674 | S739 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S610 | S675 | S740 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S611 | S676 | S741 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S612 | S677 | S742 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S613 | S678 | S743 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S614 | S679 | S744 | ||
Organizacje międzynarodowe | S615 | S680 | S745 | ||
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
Ogółem | S616 | S681 | S746 | ||
Bank centralny | S617 | S682 | S747 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S618 | S683 | S748 | ||
PIPF | S619 | S684 | S749 | ||
W tym PS | S620 | S685 | S750 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S621 | S686 | S751 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S622 | S687 | S752 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S623 | S688 | S753 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S624 | S689 | S754 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S625 | S690 | S755 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S626 | S691 | S756 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S627 | S692 | S757 | ||
Organizacje międzynarodowe | S628 | S693 | S758 | ||
|
|
|
| ||
|
|
|
| ||
Ogółem | S629 | S694 | S759 | ||
Bank centralny | S630 | S695 | S760 | ||
MIF z wyjątkiem banków centralnych | S631 | S696 | S761 | ||
PIPF | S632 | S697 | S762 | ||
W tym PS | S633 | S698 | S763 | ||
Pomocnicze instytucje finansowe | S634 | S699 | S764 | ||
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S635 | S700 | S765 | ||
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe | S636 | S701 | S766 | ||
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S637 | S702 | S767 | ||
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S638 | S703 | S768 | ||
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S639 | S704 | S769 | ||
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S640 | S705 | S770 | ||
Organizacje międzynarodowe | S641 | S706 | S771 | ||
|
|
|
|
Termin pierwotny wyemitowanych papierów wartościowych
W zakresie terminu pierwotnego BIS uważa wszystkie europapiery komercyjne ECP i inne euroobligacje (euro notes) emitowane w ramach programów krótkoterminowych za instrumenty krótkoterminowe, a wszystkie instrumenty emitowane w ramach struktury długoterminowej za instrumenty długoterminowe, niezależnie od ich terminu pierwotnego.
Podział sektorowy emitentów
BIS w następujący sposób przyporządkowuje przekroje sektorowe emitentów dostępne w jego bazie danych do podziału wymaganego w formularzach sprawozdawczych.
Podział sektorowy w bazie danych BIS |
| Klasyfikacja w formularzach sprawozdawczych |
Bank centralny | › | Bank centralny |
Banki komercyjne | › | MIF |
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego | › | PIPF |
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | › | Instytucje rządowe na szczeblu centralnym |
Pozostałe instytucje rządowe Agencje państwowe | › | Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym |
Przedsiębiorstwa | › | Przedsiębiorstwa niefinansowe |
Instytucje międzynarodowe | › | Instytucje międzynarodowe (zagranica) |
Klasyfikacja emisji
W statystyce emisji papierów wartościowych jako dłużne papiery wartościowe klasyfikowane są następujące instrumenty zawarte w bazie BIS:
- | certyfikaty depozytowe, |
- | papiery komercyjne (commercial paper), |
- | bony skarbowe, |
- | obligacje, |
- | europapiery komercyjne (euro commercial paper), |
- | średnioterminowe papiery dłużne, |
- | pozostałe papiery krótkoterminowe. |
Wycena
Zasady wyceny stosowane obecnie przez BIS wymagają podania wartości nominału dla dłużnych papierów wartościowych i ceny emisyjnej dla akcji notowanych.
BIS przekazuje EBC wszystkie emisje dokonywane przez instytucje zagranicy w euro/walutach krajowych (blok B) i wykazuje je w dolarach amerykańskich, stosując kurs na koniec okresu w przypadku stanów papierów wartościowych oraz średni kurs w danym okresie w przypadku emisji i wykupów. EBC przelicza wszystkie dane na euro, stosując tę samą zasadę, którą wcześniej zastosował BIS. Dla okresów przed 1 stycznia 1999 r. stosuje się kurs ECU do dolara amerykańskiego jako przybliżenie.
GLOSARIUSZ
Akcje dywidendowe emitowane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Dividend shares issued by limited liability companies) - papiery wartościowe, które - w zależności od kraju i okoliczności, w jakich powstały - noszą wiele różnych nazw, takich jak akcje założycielskie, udziały w zyskach, akcje dywidendowe, itp. Takie papiery wartościowe: a) nie są częścią zarejestrowanego kapitału; b) nie dają posiadaczom statusu współwłaścicieli sensu stricte; oraz c) nie uprawniają posiadaczy do proporcjonalnych udziałów w zyskach pozostających po rozdzieleniu dywidend od zarejestrowanego kapitału czy do części jakiejkolwiek nadwyżki pozostającej po likwidacji.
Akcje nienotowane, z wyłączeniem akcji w funduszach inwestycyjnych (Unlisted shares, excluding investment fund shares) - kapitałowe papiery wartościowe nienotowane na giełdach.
Akcje notowane, zwane również akcjami kwotowanymi, z wyłączeniem udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (Listed shares, also referred to as quoted shares, excluding investment fund's shares/units) - kapitałowe papiery wartościowe notowane na giełdzie. Taką giełdą może być uznana giełda papierów wartościowych lub każda inna forma rynku wtórnego. Akcje notowane nazywa się również akcjami kwotowanymi. Istnienie notowanych cen akcji notowanych na rynku papierów wartościowych oznacza, że bieżące ceny rynkowe są zwykle łatwo dostępne.
Bank centralny (Central bank) - przedsiębiorstwo finansowe i jednostka typu przedsiębiorstwo, której podstawową funkcją jest emisja pieniądza, zachowywanie odpowiedniego poziomu waluty krajowej i obcej oraz utrzymywanie całości lub części rezerw walutowych kraju.
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe (Long-term debt securities) - wszystkie emisje dłużnych papierów wartościowych z terminem pierwotnym powyżej roku; długoterminowe papiery wartościowe są na ogół emitowane z kuponem.
Dłużne papiery wartościowe (Debt securities) - zbywalne instrumenty finansowe, służące jako dowód zaciągnięcia długu, są zwykle przedmiotem obrotu na rynkach wtórnych lub mogą być rozliczane na rynku i nie dają posiadaczowi żadnych praw własności w stosunku do instytucji emitującej.
Emisja akcji premiowych (Issue of bonus shares) - przydział wspólnikom nowych akcji lub udziałów proporcjonalnie do ich dotychczasowego udziału.
Emisje niepubliczne (Private placements) - sprzedaż emisji udziałów kapitałowych jednemu nabywcy lub ograniczonej liczby nabywców bez oferty publicznej.
Emisje o stałym oprocentowaniu (Fixed rate issues) - wszystkie emisje, w których płatność kuponowa, zależna od kuponu opartego na podstawowej stopie procentowej, nie ulega zmianie przez cały okres życia emisji.
Emisje o zmiennym oprocentowaniu (Variable rate issues) - wszystkie emisje, w których kupon lub kapitał jest okresowo korygowany w odniesieniu do niezależnej stopy procentowej lub indeksu.
Emitenci będący nierezydentami (Non-resident issuers) - jednostki: a) z siedzibą na terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego, które nie prowadzą i nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej ani transakcji przez okres jednego roku lub dłużej na terytorium tego kraju sprawozdającego; lub b) z siedzibą poza terytorium ekonomicznym kraju sprawozdającego.
Emitenci papierów wartościowych (Issuers of securities) - przedsiębiorstwa i jednostki typu przedsiębiorstwo, które emitują papiery wartościowe i zaciągają zobowiązania prawne wobec posiadaczy tych instrumentów zgodnie z warunkami emisji.
Euroobligacje (Euro bonds) - obligacje, które są jednocześnie emitowane, zazwyczaj przez międzynarodowy syndykat instytucji finansowych z kilku państw, na rynkach co najmniej dwóch krajów i wyrażone w walucie, która nie musi być walutą żadnego z tych krajów.
Fundusze emerytalno-rentowe (Pension funds) - przedsiębiorstwa finansowe i jednostki typu przedsiębiorstwo, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe jako konsekwencja grupowania ryzyk i potrzeb społecznych osób ubezpieczonych (ubezpieczenia społeczne). Fundusze emerytalno-rentowe w formie systemów ubezpieczeń społecznych zapewniają dochody po zakończeniu aktywności zawodowej, a często także świadczenia z tytułu śmierci i niepełnosprawności (ESA 2010, pkt 2.105-2.110).
Fundusze zabezpieczenia społecznego (Social security funds) - centralne, regionalne i lokalne jednostki instytucjonalne, których podstawową działalnością jest zabezpieczenie świadczeń społecznych i które spełniają oba z wymienionych poniżej kryteriów: a) z mocy prawa lub na podstawie odpowiednich regulacji, określone grupy ludności są zobowiązane do uczestnictwa w systemie lub do opłaty składek; oraz b) sektor instytucji rządowych i samorządowych jest odpowiedzialny za zarządzanie instytucją w odniesieniu do rozliczania lub zatwierdzania składek i świadczeń, niezależnie od jego roli jako ciała nadzorującego lub pracodawcy (ESA 2010, pkt 2.117).
Gospodarstwa domowe (Households) - osoby lub grupy osób będące konsumentami oraz przedsiębiorcami produkującymi wyroby rynkowe oraz usługi niefinansowe i finansowe (producenci rynkowi), pod warunkiem że produkcja wyrobów i usług nie odbywa się w ramach odrębnych podmiotów traktowanych jako jednostki typu przedsiębiorstwo. Sektor ten obejmuje również osoby lub grupy osób, które są producentami wyrobów i usług niefinansowych przeznaczonych wyłącznie na własne cele finalne (ESA 2010, pkt 2.118-2.128).
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek (Captive financial institutions and money lenders) - przedsiębiorstwa finansowe i jednostki typu przedsiębiorstwo, których działalność nie polega ani na pośrednictwie finansowym, ani na pomocniczych usługach finansowych, a większość ich aktywów i zobowiązań nie jest przedmiotem transakcji na otwartych rynkach. Podsektor ten obejmuje spółki holdingowe, które mają pakiety kontrolne grupy jednostek zależnych, a ich główną działalnością jest posiadanie tej grupy bez świadczenia innych usług na rzecz przedsiębiorstw, w których posiadają udziały, tzn. jednostki te nie administrują innych jednostek ani nimi nie zarządzają (ESA 2010, pkt 2.98 i 2.99).
Instytucje międzynarodowe (International institutions) - organizacje ponadnarodowe i międzynarodowe takie jak Europejski Bank Inwestycyjny, MFW i Bank Światowy.
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (Non-profit institutions serving households (NPISHs)) - odrębne instytucje niekomercyjne posiadające osobowość prawną, działające na rzecz gospodarstw domowych i będące prywatnymi producentami nierynkowymi. Ich podstawowe przychody pochodzą z dobrowolnych wpłat pieniężnych lub wkładów w naturze od gospodarstw domowych jako konsumentów, z płatności dokonywanych przez sektor instytucji rządowych i samorządowych oraz z dochodów z tytułu własności (ESA 2010, pkt 2.129-2.130).
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym (State and local government) - instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oznaczają te rodzaje administracji publicznej, które są odrębnymi jednostkami instytucjonalnymi, spełniającymi pewne funkcje instytucji rządowych i samorządowych, z wyjątkiem zarządzania funduszami zabezpieczenia społecznego, na poziomie poniżej szczebla centralnego, a powyżej jednostek instytucjonalnych istniejących na szczeblu lokalnym. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym oznaczają te rodzaje administracji publicznej, których kompetencje rozciągają się tylko na lokalne części terytorium ekonomicznego, z wyjątkiem lokalnych oddziałów funduszy zabezpieczenia społecznego (ESA 2010, pkt 2.115-2.116).
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym (Central government) - wszystkie ministerstwa i inne instytucje centralne, których kompetencje obejmują zwykle całe terytorium ekonomiczne, z wyjątkiem zarządzania funduszami zabezpieczenia społecznego (ESA 2010, pkt 2.114).
Instytucje ubezpieczeniowe (Insurance corporations) - przedsiębiorstwa finansowe i jednostki typu przedsiębiorstwo, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe jako konsekwencja gromadzenia funduszy dla ochrony przed ryzykiem, przede wszystkim w formie ubezpieczenia bezpośredniego lub reasekuracji (ESA 2010, pkt 2.100-2.104).
Jednostki zależne (Subsidiaries) - odrębne, posiadające osobowość prawną podmioty, w których inny podmiot posiada większość lub całość udziałów.
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe (Short-term debt securities) - wszystkie emisje dłużnych papierów wartościowych z krótkim terminem pierwotnym (do jednego roku); krótkoterminowe papiery wartościowe są na ogół emitowane z dyskontem. Ta podpozycja nie obejmuje papierów wartościowych, których zbywalność, choć teoretycznie możliwa, jest w praktyce bardzo ograniczona.
Monetarne instytucje finansowe (MIF) z wyjątkiem banku centralnego (Monetary financial institutions (MFIs) other than central banks) - monetarne instytucje finansowe w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33).
Obligacje globalne (Global bonds) - obligacje emitowane jednocześnie na rynku krajowym i na rynku euro.
Obligacje podporządkowane, często zwane zadłużeniem podporządkowanym (Subordinated bonds, often referred to as subordinated debt) - zapewniają podporządkowane roszczenie wobec instytucji emitującej, którego można dochodzić dopiero po zaspokojeniu wszystkich roszczeń o wyższym statusie (np. z tytułu depozytów/kredytów i pożyczek lub uprzywilejowanych dłużnych papierów wartościowych), co w niektórych przypadkach może oznaczać posiadanie przez nie pewnych cech "akcji i innych udziałów kapitałowych".
Obligacje z emisji niepublicznych (Privately issued bonds) - obligacje ograniczone na mocy dwustronnej umowy do określonych inwestorów, o ile obligacje takie są co najmniej potencjalnie zbywalne.
Obligacje zerokuponowe (Zero coupon bonds) - wszystkie emisje, które nie są związane z wypłatami kuponowymi. Zazwyczaj tego rodzaju obligacje są emitowane z dyskontem i wykupywane według wartości nominalnej. Należą też do nich obligacje emitowane według wartości nominalnej i wykupywane z premią, np. obligacje z ceną wykupu powiązaną z kursem walutowym lub indeksem. Większość dyskont lub premii stanowi odpowiednik odsetek naliczonych w okresie życia obligacji.
Podmioty sekurytyzacyjne (Financial vehicle corporations engaged in securitisation transactions (FVCs)) - podmioty sekurytyzacyjne w rozumieniu art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40).
Pomocnicze instytucje finansowe (Financial auxiliaries) - wszystkie finansowe instytucje i jednostki typu przedsiębiorstwo, których podstawowa działalność jest ściśle związana z pośrednictwem finansowym, ale które same nie są instytucjami pośrednictwa finansowego. Podsektor ten obejmuje również centrale, których wszystkie jednostki zależne są przedsiębiorstwami niefinansowymi lub których większość jednostek zależnych jest przedsiębiorstwami niefinansowymi (ESA 2010, pkt 2.95-2.97).
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych (Other financial intermediaries, except insurance corporations and pension funds (OFIs)) - przedsiębiorstwa finansowe i jednostki typu przedsiębiorstwo, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe realizowane poprzez zaciąganie zobowiązań w formach innych niż gotówka, depozyty (lub bliskie substytuty depozytów), udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, bądź związanych z ubezpieczeniami, emeryturami i rentami oraz standaryzowanymi programami gwarancyjnymi od jednostek instytucjonalnych (ESA 2010, pkt 2.86-2.94).
Pozostałe udziały kapitałowe (Other equity) - wszystkie transakcje innymi udziałami kapitałowymi niezaliczone do akcji notowanych i akcji nienotowanych.
Przedsiębiorstwa niefinansowe (Non-financial corporations) - samodzielne jednostki instytucjonalne posiadające osobowość prawną i będące producentami rynkowymi, których podstawową działalnością jest produkcja wyrobów i usług niefinansowych. Do sektora przedsiębiorstw niefinansowych należą także niefinansowe jednostki typu przedsiębiorstwo (ESA 2010, par. 2.45-2.54).
Sektor instytucji rządowych i samorządowych (General government) - obejmuje jednostki instytucjonalne będące producentami nierynkowymi, których produkcja globalna przeznaczona jest na spożycie indywidualne i ogólnospołeczne oraz które finansowane są z obowiązkowych płatności dokonywanych przez jednostki należące do pozostałych sektorów, a także jednostki instytucjonalne, których podstawową działalnością jest redystrybucja dochodu i bogactwa narodowego (ESA 2010, pkt 2.111-2.113). Sektor instytucji rządowych i samorządowych obejmuje instytucje rządowe na szczeblu centralnym, instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym, instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym oraz fundusze zabezpieczenia społecznego (ESA 2010, pkt 2.114-2.117).
Sekurytyzacja (Securitisation) - sekurytyzacja w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40).
Siedziba emitenta (Residency of issuer) - podmiot emitujący jest definiowany jako rezydent kraju sprawozdającego, jeśli posiada na terytorium ekonomicznym tego kraju sprawozdającego centrum interesów ekonomicznych, tzn. jeśli przez dłuższy czas (przez rok lub dłużej) prowadzi działalność gospodarczą na tym terytorium.
Splity akcji (Split shares issues) - emisje akcji, w których przedsiębiorstwo lub jednostka typu przedsiębiorstwo zwiększa liczbę akcji o pewien współczynnik lub wielokrotność.
Udziały kapitałowe wyemitowane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Capital shares issued by limited liability companies) - papiery wartościowe, które dają posiadaczom status współwłaścicieli i uprawniają ich do udziału w łącznym zysku przeznaczonym do podziału oraz w aktywach netto w przypadku likwidacji spółki.
Umorzone akcje w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością (Redeemed shares in limited liability companies) - akcje, których kapitał został spłacony, ale które zostały zachowane przez posiadaczy będących nadal współwłaścicielami uprawnionymi do udziału w zyskach pozostałych po wypłacie dywidendy od pozostałego zarejestrowanego kapitału oraz do udziału we wszelkich nadwyżkach, które mogą pozostać po likwidacji.
Umowne jednostki będące rezydentami (Notional resident units) - a) te części jednostek będących nierezydentami, które posiadają główne centrum interesów ekonomicznych (w większości przypadków są to jednostki, które angażują się w produkcję ekonomiczną na okres jednego roku lub dłużej) na terytorium ekonomicznym danego państwa; lub b) jednostki będące nierezydentami występujące w charakterze właścicieli gruntów lub budynków na terytorium ekonomicznym danego państwa, ale tylko w odniesieniu do transakcji dotyczących tych gruntów lub budynków.
(1) W przypadku zetknięcia się przez instytucje sprawozdające z kwestiami nieobjętymi wprost niniejszymi wytycznymi powinny one zastosować zmieniony europejski system rachunków narodowych i regionalnych ("ESA 2010") określony w załączniku A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
(*1) "Pozostałe waluty" obejmują wszystkie inne waluty, w tym waluty krajowe państw członkowskich spoza strefy euro.
(*2) Dłużne papiery wartościowe inne niż akcje oznaczają "papiery wartościowe inne niż akcje, z wyjątkiem finansowych instrumentów pochodnych".
(*3) Jeżeli KBC nie są w stanie przekazywać danych dotyczących emisji brutto albo wykupów, wymagane są dane dotyczące emisji netto.
((†)) Akcje notowane oznaczają "akcje notowane, poza udziałami w funduszach inwestycyjnych i funduszach rynku pieniężnego".
(2) Zob. pkt 2.07 ESA 2010.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
(4) Danych dotyczących sektora funduszy rynku pieniężnego nie zbiera się.
(5) Danych dotyczących sektora funduszy inwestycyjnych nie zbiera się.
(6) W praktyce fundusze emerytalne nie emitują dłużnych papierów wartościowych.
(7) Zob. pkt 2.17-2.20 ESA 2010.
(8) Zob. pkt 5.102 ESA 2010.
(9) Kategoria F.3 ESA 2010.
(10) Kategoria F.511 ESA 2010.
(11) Kategoria F.512 ESA 2010.
(12) Kategoria F.519 ESA 2010.
(13) Blok A dla KBC i blok B dla BIS.
(14) Nie określane jako transakcje finansowe; zob. pkt 5.158 i 6.59 ESA 2010 oraz pkt 5 lit. b) sekcji 2 niniejszego załącznika.
(15) Transakcja na rynku wtórnym związana ze zmianą posiadacza; nie wchodzi w zakres niniejszej statystyki.
(16) Uważana za dwie transakcje finansowe; zob. pkt 5.96 i 6.25 ESA 2010 oraz pkt 5 lit. a) ppkt (ii) sekcji 2 niniejszego załącznika.
(17) Transakcja na rynku wtórnym związana ze zmianą posiadacza; nie wchodzi w zakres niniejszej statystyki.
(18) Szczegółowo na temat definicji "wartości nominału", "wartości rynkowej" i "wartości nominalnej" zob. pkt 5.90, 7.38 i 7.39 ESA 2010.
(19) Od dnia 1 stycznia 1999 r. dla papierów wartościowych emitowanych przez instytucje krajowe w euro (część bloku A) nie jest wymagana wycena kursowa, a papiery wartościowe emitowane przez instytucje krajowe w euro/walutach krajowych (pozostała część bloku A) są przeliczane na euro po ostatecznych kursach walut z dnia 31 grudnia 1998 r.
(20) Zob. pkt 6.64 ESA 2010.