Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 167 str. 6
Wersja aktualna od 2021-06-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 167 str. 6
Wersja aktualna od 2021-06-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/776

z dnia 11 maja 2021 r.

ustanawiające wzory niektórych formularzy oraz przepisy techniczne dotyczące skutecznej wymiany informacji na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2024 r., Nr 124, poz. 90270)  

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1889/2005 (1 ), w szczególności jego art. 16 ust. 1 lit. a), c), d) i e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1672 przewiduje system kontroli środków pieniężnych przewożonych przez osobę fizyczną lub środków pieniężnych w transporcie w wysokości co najmniej 10 000 EUR, wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii, w celu uzupełnienia ram prawnych dla zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 (2 ).

(2) Poza danymi wymienionymi w art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 w odpowiednim formularzu należy zawrzeć następujące szczegółowe elementy danych identyfikujące, w zależności od przypadku, osobę przewożącą środki pieniężne, składającego deklarację, właściciela, nadawcę lub odbiorcę: osobiste numery identyfikacyjne i płeć w przypadku osób fizycznych, numery rejestracyjne i identyfikacyjne przedsiębiorcy, nazwę rejestru i państwo rejestracji w przypadku osób prawnych, państwo wydania i datę wydania dokumentów tożsamości, numer telefonu i adres e-mail jako dane kontaktowe, numer referencyjny i przedsiębiorstwo transportowe w odniesieniu do środka transportu. Wskazanie tych danych jest konieczne, aby ograniczyć ryzyko błędów dotyczących tożsamości i opóźnień w przypadku późniejszej weryfikacji, a także do celów analizy ryzyka i poprawy skuteczności ram wspólnego zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672.

(3) Aby uwzględnić przypadki, w których istnieje wielu właścicieli, odbiorców lub zamierzonych odbiorców lub istnieją różne rodzaje środków pieniężnych, a w formularzu deklaracji środków pieniężnych lub w formularzu ujawnienia środków pieniężnych brakuje miejsca na ich wpisanie, składający deklarację powinni być zobowiązani do wypełnienia dodatkowych arkuszy, które należy dołączyć do formularza jako jego integralną część. W celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia do stosowania kontroli oraz przetwarzania, przekazywania i analizowania deklaracji przez właściwe organy we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić wzory dodatkowych arkuszy.

(4) Aby właściwe organy mogły przekazywać informacje, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwym organom pozostałych państw członkowskich oraz – w stosownych przypadkach – Komisji, Prokuraturze Europejskiej i Europolowi, gdy są one właściwe do podjęcia działań, należy ustanowić wzór formularza służącego do przekazywania takich informacji. Celem tego formularza jest zapewnienie prawidłowego i jednolitego gromadzenia oraz skutecznego przekazywania informacji uzyskanych na mocy art. 5 ust. 3, art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracji uzyskanych na mocy art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. Formularz ten należy ponadto stosować do przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia.

(5) Ze względu na różną treść przekazywanych informacji oraz inną częstotliwość ich przekazywania formularz powinien składać się z dwóch części. Pierwsza część formularza jest przeznaczona do przekazywania informacji na mocy art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia. Jako integralną część tego formularza przeznaczonego do celów urzędowych właściwe organy powinny, w zależności od okoliczności faktycznych, przekazywać również deklarację z urzędu sporządzoną na mocy art. 5 ust. 3, informacje zarejestrowane na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracje uzyskane na mocy art. 3 i 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. W celu zapewnienia jednolitego rejestrowania informacji na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia właściwe organy powinny również stosować te same formularze do rejestrowania niezbędnych szczegółowych informacji. Druga część formularza jest przeznaczona do okresowego przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka na mocy art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672.

(6) W celu wdrożenia technicznego przekazywania drogą elektroniczną informacji, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, przez właściwe organy każdego państwa członkowskiego do jednostki analityki finansowej odpowiedniego państwa członkowskiego, konieczne jest ustanowienie przepisów technicznych służących sprawnej wymianie informacji za pośrednictwem systemu informacji celnej (CIS) ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 515/97 (3 ). Przepisy te mają na celu zmniejszenie obciążenia administracyjnego państw członkowskich. Te same przepisy powinny mieć zastosowanie do przekazywania informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, powinny być przekazywane również za pośrednictwem CIS, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 515/97.

(7) Należy ustanowić przepisy umożliwiające właściwym organom każdego państwa członkowskiego przekazywanie Komisji zanonimizowanych informacji statystycznych dotyczących deklaracji, kontroli i naruszeń, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Do celów rozporządzenia (UE) 2018/1672 za wystarczającą wymianę informacji należy uznać czynność udostępnienia Komisji stosownych informacji drogą elektroniczną i nie powinno być wymagane przyjęcie formularza, o którym mowa w art. 16 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2018/1672.

(8) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2018/1672 ma być stosowane od dnia 3 czerwca 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno również być stosowane od tej daty.

(9) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (4 ) w zakresie przetwarzania przez właściwe organy państw członkowskich oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (5 ) w zakresie przetwarzania w CIS.

(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 12 lutego 2021 r.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Kontroli Środków Pieniężnych ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2018/1672,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Formularz deklaracji środków pieniężnych

Formularz deklaracji środków pieniężnych, o którym mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672 („formularz deklaracji środków pieniężnych”), musi być zgodny ze wzorem określonym w części 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia i należy go wypełnić zgodnie z zawartą tam instrukcją wypełniania.

Artykuł 2

Formularz ujawnienia środków pieniężnych

Formularz ujawnienia środków pieniężnych, o którym mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672 („formularz ujawnienia środków pieniężnych”), musi być zgodny ze wzorem określonym w części 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia i należy go wypełnić zgodnie z zawartą tam instrukcją wypełniania.

Artykuł 3

Dodatkowe arkusze dołączane do formularzy

W przypadku braku miejsca na formularzu deklaracji środków pieniężnych lub formularzu ujawnienia środków pieniężnych, w zależności od przypadku, stosuje się dodatkowe arkusze zgodnie ze wzorami określonymi, odpowiednio, w części 3 lub 4 załącznika I. Jeżeli do formularza deklaracji środków pieniężnych lub formularza ujawnienia środków pieniężnych załączone są dodatkowe arkusze, uznaje się je za integralną część tego formularza.

Artykuł 4

Formularze do celów urzędowych

1. Do rejestrowania i przekazywania informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672 właściwe organy stosują formularz przeznaczony do celów urzędowych, zgodny ze wzorem określonym w części 1 załącznika II do niniejszego rozporządzenia.

2. W przypadku braku spełnienia obowiązku złożenia deklaracji środków pieniężnych przewożonych przez osobę fizyczną, określonego w art. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, lub obowiązku ujawnienia środków pieniężnych w transporcie, określonego w art. 4 tego rozporządzenia, gdy właściwe organy są zobowiązane na mocy art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia do sporządzenia deklaracji z urzędu, stosują w tym celu wzór określony w części 1 lub części 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia, wzór określony odpowiednio w części 3 lub 4 tego załącznika. Deklarację sporządzoną na mocy niniejszego ustępu załącza się do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazuje się ją razem z tym formularzem.

3. W przypadku gdy właściwe organy wykryją osobę przewożącą środki pieniężne w wysokości niższej od progu, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, oraz gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, właściwe organy stosują w celu rejestrowania tej informacji wzór określony w części 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia, wzór określony w części 3 tego załącznika. Informacje zarejestrowane na mocy niniejszego ustępu załącza się do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazuje się razem z tym formularzem.

4. W przypadku gdy właściwe organy stwierdzą, że środki pieniężne w transporcie w wysokości niższej od progu, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672, są wwożone do Unii lub wywożone z Unii, oraz gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, właściwe organy stosują w celu rejestrowania tej informacji wzór określony w części 2 załącznika I do niniejszego rozporządzenia oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia, wzór określony w części 4 tego załącznika. Informacje zarejestrowane na mocy niniejszego ustępu załącza się do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazuje się razem z tym formularzem.

5. Jeżeli właściwe organy stwierdzą, że w przypadku deklaracji uzyskanej na mocy art. 3 lub 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672 istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, właściwe organy załączają tę deklarację do formularza przeznaczonego do celów urzędowych, o którym mowa w ust. 1, i przekazują ją razem z tym formularzem.

6. Do rejestrowania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwe organy stosują formularz przeznaczony do celów urzędowych, służący do przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, zgodny z wzorem określonym w części 2 załącznika II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 5

Wymiana informacji za pośrednictwem systemu informacji celnej

1. Informacje zarejestrowane na mocy art. 3 i 4, art. 5 ust. 3 i art. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1672 są przekazywane przez właściwe organy do systemu informacji celnej (CIS) w dowolny z następujących sposobów:

a) poprzez ręczne wprowadzenie informacji za pośrednictwem internetowego interfejsu użytkownika CIS;

b) poprzez eksport informacji z systemu krajowego lub systemów krajowych i ich import do CIS przy użyciu formatu danych CIS XML;

c) poprzez bezpośrednie połączenie systemu krajowego lub systemów krajowych z CIS za pośrednictwem interfejsu międzysystemowego dostępnego w ramach CIS.

2. Właściwe organy przekazują informacje, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, jednostce analityki finansowej państwa członkowskiego, w którym je uzyskano, poprzez przesłanie ich do CIS zgodnie z ust. 1.

3. Właściwe organy przekazują pozostałym państwom członkowskim informacje, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672, poprzez przesłanie ich do CIS zgodnie z ust. 1.

4. Właściwe organy przekazują zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyniki analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwym organom pozostałych państw członkowskich drogą elektroniczną, za pośrednictwem CIS.

5. Właściwe organy udostępniają informacje, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, odbiorcom, o których mowa w art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia, poprzez przesłanie ich do CIS zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu, odpowiednio, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą, która mogłyby niekorzystnie wpłynąć na interesy finansowe Unii.

6. Datę przekazania informacji drogą elektroniczną zgodnie z ust. 1, 2, 3 i 4 niniejszego artykułu uznaje się za datę przekazania informacji do celów art. 9 ust. 3 oraz art. 10 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2018/1672.

Artykuł 6

Zanonimizowane informacje statystyczne

1. Źródłem danych na potrzeby zanonimizowanych informacji statystycznych są deklaracje środków pieniężnych, deklaracje ujawnienia środków pieniężnych, deklaracje z urzędu zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, informacje zarejestrowane zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia oraz wszelkie inne informacje dostępne w CIS.

2. Przesłanie informacji do CIS w sposób umożliwiający udostępnienie ich Komisji uznaje się za przekazanie odpowiednich informacji zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1672.

3. Państwa członkowskie zapewniają przesłanie do CIS informacji dotyczących wszystkich deklaracji, kontroli i naruszeń w danym okresie odniesienia oraz powiadamiają niezwłocznie Komisję w przypadku, gdy dane zawarte w CIS wymagają zmiany.

Artykuł 7

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 czerwca 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 maja 2021 r.

W imieniu Komisji

URSULA VON DER LEYEN

Przewodnicząca

(1) Dz.U. L 284 z 12.11.2018, s. 6.

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73).

(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1).

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).

(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK I

DEKLARACJA ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH [1]

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

ZAŁĄCZNIK II

FORMULARZ DO CELÓW URZĘDOWYCH

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

[1] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/776 z dnia 11 maja 2021 r. ustanawiającego wzory niektórych formularzy oraz przepisy techniczne dotyczące skutecznej wymiany informacji na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii (Dz.Urz.UE.L.2024.90270 z 03.05.2024 r.).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00