Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-05-07
Wersja aktualna od 2021-05-07
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/732
z dnia 26 stycznia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 667/2014 w odniesieniu do treści akt, które urzędnik dochodzeniowy przedkłada Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, prawa do bycia wysłuchanym w kontekście decyzji tymczasowych, a także w odniesieniu do deponowania grzywien i okresowych kar pieniężnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 64 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 (2). Zmiany te dotyczyły między innymi definicji kontrahentów finansowych, prawa dostępu do akt dochodzenia przysługującego osobom, wobec których prowadzone jest dochodzenie, grzywien płaconych przez repozytorium transakcji, które umyślnie lub w wyniku zaniedbania popełniło jedno z naruszeń wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz prawa osób, które mogą podlegać okresowej karze pieniężnej, do bycia wysłuchanym. |
(2) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 667/2014 (3) zostało przyjęte na podstawie art. 64 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i dotyczy przepisów proceduralnych dotyczących grzywien nakładanych na repozytoria transakcji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA"), w tym przepisów dotyczących prawa do obrony. Ponieważ zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2019/834 do rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dotyczą tych przepisów proceduralnych, należy zapewnić, aby zmiany te zostały również odzwierciedlone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 667/2014. |
(3) | Ważne jest zapewnienie przejrzystości w stosunkach między urzędnikiem dochodzeniowym wyznaczonym przez ESMA zgodnie z art. 64 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 a samym ESMA. Taka przejrzystość wymaga, aby akta sporządzone przez urzędnika dochodzeniowego zawierały uwagi przekazane przez osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, oraz zawiadomienie o ustaleniach, na podstawie którego osoby te przekazały swoje uwagi. |
(4) | Zgodnie z art. 67 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jeżeli konieczne jest podjęcie pilnych działań, ESMA może podjąć decyzję tymczasową bez wcześniejszego wysłuchania osób, wobec których prowadzone jest dochodzenie lub postępowanie. Aby zapewnić skuteczność uprawnień ESMA do podejmowania decyzji tymczasowych, osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, nie powinny mieć prawa dostępu do akt ani do bycia wysłuchanym, zanim urzędnik dochodzeniowy nie przekaże ESMA akt zawierających jego ustalenia lub zanim ESMA nie podejmie swojej decyzji tymczasowej. Aby jednak uszanować prawo do obrony, osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, powinny mieć prawo dostępu do akt, gdy tylko urzędnik dochodzeniowy przekaże ESMA akta wraz ze swoim zawiadomieniem o ustaleniach, a także prawo do bycia wysłuchanym jak najszybciej po podjęciu przez ESMA decyzji tymczasowej. |
(5) | Zgodnie z art. 68 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 kwoty grzywien i okresowych kar pieniężnych pobrane przez ESMA przypisuje się do budżetu ogólnego Unii. Grzywny i okresowe kary pieniężne pobrane przez ESMA powinny być deponowane na oprocentowanym rachunku do czasu, gdy nabiorą ostatecznego charakteru. W przypadku każdej decyzji o nałożeniu grzywny lub okresowej kary pieniężnej kwoty pobrane przez ESMA powinny być deponowane na odrębnym rachunku lub subkoncie w celu zapewnienia identyfikowalności do czasu, kiedy decyzja nabierze ostatecznego charakteru. |
(6) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 667/2014. |
(7) | W celu zapewnienia niezwłocznego wykonywania przez ESMA skutecznych uprawnień nadzorczych i egzekucyjnych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 667/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Kompletne akta, które urzędnik dochodzeniowy przekazuje ESMA, zawierają następujące dokumenty:
|
2) | dodaje się art. 3a w brzmieniu: "Artykuł 3a Prawo do bycia wysłuchanym przez ESMA w odniesieniu do decyzji tymczasowych dotyczących środków nadzorczych 1. Na zasadzie odstępstwa od art. 2 i 3 procedura określona w niniejszym artykule ma zastosowanie w przypadku, gdy ESMA podejmie decyzje tymczasowe zgodnie z art. 67 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 648/2012. 2. Urzędnik dochodzeniowy przekazuje ESMA akta wraz ze swoimi ustaleniami i niezwłocznie informuje osobę, wobec której prowadzone jest dochodzenie, o swoich ustaleniach, ale nie zapewnia tej osobie możliwości przekazania uwag. W zawiadomieniu o ustaleniach urzędnika dochodzeniowego określa się fakty uzasadniające zarzut popełnienia co najmniej jednego z naruszeń wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, w tym wszelkie okoliczności obciążające lub łagodzące dotyczące tych naruszeń. Na wniosek urzędnik dochodzeniowy udziela dostępu do akt osobie, wobec której prowadzone jest dochodzenie. 3. Jeżeli ESMA uzna, że fakty opisane w zawiadomieniu o ustaleniach urzędnika dochodzeniowego zdają się nie stanowić naruszenia wymienionego w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, podejmuje on decyzję o zamknięciu dochodzenia oraz powiadamia o tej decyzji osobę, wobec której prowadzone jest dochodzenie. 4. Jeżeli ESMA zdecyduje, że osoba, wobec której prowadzone jest dochodzenie, popełniła co najmniej jedno z naruszeń wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz podejmie decyzję tymczasową o zastosowaniu środków nadzorczych przewidzianych w art. 73 ust. 1 lit. a), c) oraz d) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, niezwłocznie powiadamia tę osobę o swojej decyzji tymczasowej. ESMA określa rozsądny termin, w którym osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, mogą przekazać pisemne uwagi na temat decyzji tymczasowej. ESMA nie jest zobowiązany do uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu. Na wniosek ESMA udziela dostępu do akt osobom, wobec których prowadzone jest dochodzenie. ESMA może również zaprosić osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, do udziału w przesłuchaniu. Osoby, wobec których prowadzone jest dochodzenie, mogą korzystać z pomocy swoich prawników lub innych wykwalifikowanych osób dopuszczonych przez ESMA. Przesłuchania mają charakter niejawny. 5. ESMA wysłuchuje osobę, wobec której prowadzone jest dochodzenie, i podejmuje ostateczną decyzję jak najszybciej po podjęciu decyzji tymczasowej. Jeżeli ESMA uzna, w oparciu o kompletne akta i po wysłuchaniu osób, wobec których prowadzone jest dochodzenie, że osoba, wobec której prowadzone jest dochodzenie, popełniła co najmniej jedno z naruszeń wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, podejmuje decyzję zatwierdzającą o zastosowaniu co najmniej jednego środka nadzorczego przewidzianego w art. 73 ust. 1 lit. a), c) oraz d) rozporządzenia (UE) nr 648/2012. ESMA niezwłocznie powiadamia daną osobę o tej decyzji. W przypadku gdy ESMA podejmie ostateczną decyzję, która nie potwierdza decyzji tymczasowej, decyzję tymczasową uznaje się za uchyloną."; |
3) | w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do obowiązku rozliczania, zawieszania obowiązku rozliczania, wymogów dotyczących zgłaszania, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego, rejestracji repozytoriów transakcji i nadzoru nad nimi, a także wymogów dotyczących repozytoriów transakcji (Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 42).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 667/2014 z dnia 13 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do przepisów proceduralnych dotyczących grzywien nakładanych na repozytoria transakcji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, w tym przepisów dotyczących prawa do obrony i przepisów tymczasowych (Dz.U. L 179 z 19.6.2014, s. 31).