Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-05-13
Wersja aktualna od 2021-05-13
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/665
z dnia 22 kwietnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dla instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 i (WE) nr 552/2004 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 43,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 (2) ustanowiono wspólne wymogi dotyczące zapewniania zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej ("ATM/ANS") i innych funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym ("funkcje sieciowe ATM") na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego oraz nadzoru nad nimi. |
(2) | Wraz z przyjęciem rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/664 (3) w przestrzeni powietrznej kontrolowanej można będzie wyznaczać przestrzeń powietrzną U-space, w której załogowe statki powietrzne będą działały równolegle z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Aby zapewnić bezpieczeństwo tych operacji, należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373, tak aby uwzględnić niezbędne wymogi dotyczące instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w odniesieniu do koordynacji z instytucjami świadczącymi usługę U-space oraz, w stosownych przypadkach, z wyłącznymi dostawcami centralnych usług informacyjnych. |
(3) | Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny pozostać odpowiedzialne za zapewnianie służb żeglugi powietrznej operatorom załogowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego powinny też przeprowadzać tzw. dynamiczną rekonfigurację przestrzeni powietrznej U-space, aby zapewnić bezpieczną separację załogowych i bezzałogowych statków powietrznych. |
(4) | Należy ustanowić szczegółowe procedury i określić urządzenia łączności między odpowiednimi organami służb ruchu lotniczego, instytucjami świadczącymi usługi w przestrzeni powietrznej U-space, operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz, w stosownych przypadkach, wyłącznymi dostawcami centralnych usług informacyjnych w celu zapewnienia skoordynowanej dynamicznej rekonfiguracji przestrzeni powietrznej U-space przez wszystkie strony zaangażowane w działalność operacyjną. |
(5) | Aby zapewnić właściwe wykonanie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie i zainteresowane strony powinny otrzymać wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych ram regulacyjnych przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia. |
(6) | Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała środki w swojej opinii nr 01/2020 (4) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373. |
(8) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I dodaje się punkty w brzmieniu:
|
2) | w załączniku IV podczęść A sekcja 1 dodaje się pkt ATS.OR.127 w brzmieniu: "ATS.OR.127 Koordynacja w przestrzeni powietrznej U-space przez instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego Instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego:
(*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (Dz.U. L 139 z 23.4.2021, s. 161.).";" |
3) | w załączniku IV podczęść B sekcja 2 dodaje się pkt ATS.TR.237 w brzmieniu: "ATS.TR.237 dynamiczna rekonfiguracja przestrzeni powietrznej U-space Organy kontroli ruchu lotniczego:
|
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 26 stycznia 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (zob. s. 161 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(4) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions