Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-04-16
Wersja aktualna od 2021-04-16
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/649
z dnia 16 kwietnia 2021 r.
w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Traktat o handlu bronią (ATT) został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w dniu 2 kwietnia 2013 r. w drodze rezolucji A/RES/67/234 B. ATT został następnie otwarty do podpisu w dniu 3 czerwca 2013 r. i wszedł w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Wszystkie państwa członkowskie są jego stronami. |
(2) | Celem ATT jest wprowadzenie jak najsurowszych wspólnych międzynarodowych norm regulujących międzynarodowy handel bronią konwencjonalną lub poprawiających regulacje dotyczące międzynarodowego handlu bronią konwencjonalną, zapobieganie nielegalnemu handlowi bronią konwencjonalną i zwalczanie takiego handlu, jak również zapobieganie przenikaniu takiej broni. Głównymi wyzwaniami w zakresie realizacji celów ATT jest jego skuteczne jego wdrażanie przez Państwa-Strony ATT (zwane dalej "Państwami-Stronami") oraz jego upowszechnianie, ze względu na fakt, że uregulowanie międzynarodowego handlu bronią jest z definicji wysiłkiem globalnym. Aby przyczynić się do sprostania tym wyzwaniom, Rada przyjęła w dniu 16 grudnia 2013 r. decyzję 2013/768/WPZiB (1) i w dniu 29 maja 2017 r. decyzję (WPZiB) 2017/915 (2), rozszerzając tym samym unijny portfel pomocy związanej z kontrolą wywozu o działania specyficzne dla ATT. |
(3) | W ATT ustanowiono Sekretariat (zwany dalej "Sekretariatem ATT"), którego zadaniem jest wspieranie Państw-Stron w jego skutecznym wdrażaniu. Sekretariat ATT realizuje następujące zadania: otrzymuje, udostępnia i rozpowszechnia raporty zgodnie z wymogami ATT; prowadzi i udostępnia Państwom-Stronom wykaz krajowych punktów kontaktowych; ułatwia wzajemne dopasowywanie ofert pomocy we wdrażaniu ATT i wniosków o taką pomoc oraz propaguje współpracę międzynarodową stosownie do wniosku; ułatwia prace Konferencji Państw-Stron, w tym dokonuje ustaleń i zapewnia niezbędne usługi na potrzeby posiedzeń na podstawie ATT; wykonuje inne obowiązki zgodnie z decyzją Konferencji Państw-Stron. Sekretariat ATT zarządza również dobrowolnym funduszem powierniczym utworzonym przez państwa strony na mocy art. 16 ust. 3 ATT w celu wspierania jego wdrażania przez państwa. Ponadto czwarta Konferencja Państw-Stron powierzyła Sekretariatowi ATT zarządzanie programem sponsorowania dotyczącego ATT, ustanowionym w celu ułatwienia udziału przedstawicieli państw w posiedzeniach stron ATT. |
(4) | W swojej globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r. Unia zobowiązuje się wspierać międzynarodowy ład oparty na zasadach. W interesie Unii leży promowanie uzgodnionych zasad mających zapewnić globalne dobra publiczne oraz przyczynianie się do istnienia pokojowego i zrównoważonego świata. Unia wspiera międzynarodowy ład oparty na zasadach, którego kluczową zasadą jest multilateralizm i którego centralnym elementem jest ONZ. Unia zdecydowanie wspiera rozszerzenie członkostwa w wielostronnych traktatach i reżimach dotyczących rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń - w tym ATT - oraz ich upowszechnienie, pełne wdrożenie i egzekwowanie. W kontekście tych nadrzędnych celów polityki wsparcie dla Sekretariatu ATT dobrze wpisuje się w ramy szczególnego celu, jakim jest wzmocnienie wielostronnego systemu stanowiącego podstawę odpowiedzialnego handlu bronią. |
(5) | Sekretariat ATT jest odpowiednim forum nawiązywania kontaktów ze wszystkimi organizacjami wielostronnymi, regionalnymi, krajowymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego realizującymi projekty wspierające upowszechnianie lub wdrażanie ATT. Unia przekazuje także od wielu lat pomoc na rzecz kontroli wywozu w przypadku produktów podwójnego zastosowania, wspierając rozwijanie ram prawnych i zdolności instytucjonalnych w zakresie ustanawiania i egzekwowania skutecznej kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych. Sekretariat ATT dąży do zapewnienia, by jego projekty stanowiły uzupełnienie istniejących unijnych programów pomocy w zakresie kontroli eksportu produktów podwójnego zastosowania towarów i kontroli eksportu broni, takich jak programy na mocy decyzji (WPZiB) 2017/915, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Z myślą o wsparciu skutecznego wdrożenia i upowszechnienia ATT Unia wspiera działania Sekretariatu ATT mające następujące cele:
- | wspieranie Państw-Stron ATT we wzmocnieniu ich systemów kontroli transferu broni, tak aby były w stanie skutecznie wdrożyć ATT, |
- | wzmocnienie struktury instytucjonalnej Sekretariatu ATT jako głównego organu wspierającego Państwa-Strony we wdrażaniu ATT. |
2. Aby osiągnąć cele określone w ust. 1, Unia wspiera następujące działania prowadzone w ramach projektu:
a) | wspieranie budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. ATT; |
b) | ustanowienie puli ekspertów w celu budowania zdolności lokalnych i regionalnych ekspertów ds. ATT z myślą o zapewnieniu doradztwa i szkoleń w zakresie wdrażania ATT na szczeblu lokalnym i regionalnym ("szkolenia instruktorów"); |
c) | wsparcie dla bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów. |
Szczegółowy opis prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w niniejszym ustępie, przedstawiono w załączniku.
Artykuł 2
1. Za wdrożenie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. Technicznym wdrażaniem prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, zajmuje się Sekretariat ATT.
3. Sekretariat ATT wykonuje swoje zadania pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych uzgodnień z Sekretariatem ATT.
Artykuł 3
1. Finansowa kwota odniesienia na realizację prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 1 370 000 EUR.
2. Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera niezbędną umowę z Sekretariatem ATT. Umowa ta zobowiązuje Sekretariat ATT do zapewnienia, by wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. Komisja dokłada starań, aby umowę, o której mowa w ust. 3, zawarto jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł 4
1. Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wdrażania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat ATT. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do przeprowadzenia oceny.
2. Komisja dostarcza informacji na temat finansowych aspektów realizacji prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Niniejsza decyzja traci moc po upływie 24 miesięcy od daty zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3, lub sześciu miesięcy od daty jej przyjęcia, jeżeli w tym czasie nie zawarto tej umowy.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2021 r.
W imieniu Rady
A.P. ZACARIAS
Przewodniczący
(1) Decyzja Rady 2013/768/WPZiB z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie działań UE wspierających wdrożenie traktatu o handlu bronią w ramach europejskiej strategii bezpieczeństwa (Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 56).
(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
ZAŁĄCZNIK
DOKUMENT PROJEKTOWY
1. Projekty
1.1. Projekt 1: wspieranie budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. ATT
1.1.1. Ogólny cel projektu
Zbudowanie zdolności krajowych punktów kontaktowych Państw-Stron, w tym zwiększenie ich wiedzy na temat zobowiązań wynikających z Traktatu o handlu bronią (ATT) oraz zwiększenie ich świadomości na temat procesu rozwoju ATT.
1.1.2. Kontekst
Zgodnie z zaleceniem Grupy Roboczej ds. Przejrzystości i Sprawozdawczości 3. Konferencja Państw-Stron upoważniła Sekretariat ATT do "przygotowania wskazówek dla krajowych punktów kontaktowych, opisujących rolę i ewentualne zadania związane z tą funkcją, w tym zadanie zapewnienia terminowego i pełnego przygotowania i przedłożenia obowiązkowych sprawozdań w ramach Traktatu.". Poza tym Sekretariat ATT stwierdził potrzebę zapewnienia konstruktywnego udziału krajowych punktów kontaktowych w posiedzeniach ATT, w tym w posiedzeniach przygotowawczych i posiedzeniach grup roboczych.
1.1.3. Działania i wyniki
Projekt ten wiązałby się z następującymi działaniami/rezultatami:
a) | opracowanie wskazówek dla krajowych punktów kontaktowych, opisujących rolę i ewentualne zadania związane z tą funkcją; |
b) | stworzenie strony internetowej/portalu poświęconego krajowym punktom kontaktowym, zawierającego linki do związanych z nimi informacji; |
c) | zorganizowanie trzech półdniowych lub jednodniowych spotkań informacyjnych przed każdym posiedzeniem ATT poświęconym krajowym punktom kontaktowym, w trakcie których otrzymywałyby one zaktualizowane informacje na temat zbliżającego się posiedzenia, a także miałyby możliwość zadawania pytań i doprecyzowania informacji; oraz |
d) | ustanowienie mechanizmu umożliwiającego regularne i systematyczne docieranie do krajowych punktów kontaktowych na zasadzie indywidualnej w celu wspierania ich zaangażowania na rzecz Traktatu. |
1.1.4. Spodziewane wyniki projektu
a) | Zwiększenie wiedzy wśród krajowych punktów kontaktowych ds. ATT na temat zobowiązań (w tym sprawozdawczości) wynikających z Traktatu; |
b) | zwiększenie świadomości na temat procesu ATT; |
c) | szerokie rozpowszechnienie materiałów informacyjnych na temat ATT w krajowych punktach kontaktowych i poza nimi. |
1.1.5. Beneficjenci
Krajowe punkty kontaktowe Państw-Stron.
1.2. Projekt 2: Pula ekspertów (szkolenie instruktorów)
1.2.1. Ogólny cel projektu
Budowanie zdolności lokalnych i regionalnych ekspertów ds. Traktatu o handlu bronią do zapewniania doradztwa i szkoleń w zakresie wdrażania Traktatu na szczeblu lokalnym i regionalnym, by ograniczyć poleganie na międzynarodowych konsultantach i organizacjach międzynarodowych, poprawić jakość szkoleń i pomocy w zakresie wdrażania oraz przyczynić się do lepszego dostosowania wysiłków na rzecz budowania zdolności.
1.2.2. Kontekst
Chociaż niektóre projekty w ramach dobrowolnego funduszu powierniczego (VTF) zostały wdrożone przy wsparciu organizacji lokalnych i konsultantów krajowych lub regionalnych, większość projektów funduszu powierniczego wdrożonych od czasu ustanowienia go przez 2. Konferencję Państw-Stron, zatrudnia/zatrudniało ekspertów międzynarodowych lub partnera wdrażającego projekt będącego organizacją międzynarodową (np. podmiotem ONZ) lub międzynarodową organizacją pozarządową. Stałe poleganie na międzynarodowej wiedzy eksperckiej nie jest skuteczne ani trwałe z następujących powodów:
1) | międzynarodowe podróże ekspertów międzynarodowych konieczne, by mogli oni uczestniczyć w warsztatach szkoleniowych i je ułatwiać, a także dzienne stawki lub honoraria wymagane przez ekspertów międzynarodowych są kosztowne (w stosunku do kosztów związanych z zatrudnieniem eksperta lokalnego lub regionalnego); oraz |
2) | stałe poleganie na międzynarodowych ekspertach nie buduje potencjału i wiedzy fachowej konsultantów lokalnych i regionalnych, którzy mogą być w stanie zapewnić w dłuższej perspektywie trwałe i dostosowane do potrzeb szkolenia i wsparcie w zakresie wdrażania. |
Ponadto z doświadczenia VTF jasno wynika, że niektórzy konsultanci i organizacje potrzebowaliby wsparcia z zakresu rozwoju, aby całkowicie wypełniać swoje role w projektach wdrażania Traktatu o handlu bronią. Sekretariat ATT chciałby zająć się kwestiami uzależnienia od międzynarodowych konsultantów i organizacji oraz jakości niektórych szkoleń i udzielanej pomocy poprzez projekt mający na celu budowanie zdolności konsultantów lokalnych i regionalnych do zapewniania szkoleń i pomocy we wdrażaniu.
1.2.3. Działania i wyniki
Projekt ten wiązałby się z następującymi działaniami/rezultatami:
a) | opracowanie warsztatu "szkolenie instruktorów", który budowałyby zdolności konsultantów lokalnych i regionalnych do zapewniania wysokiej jakości szkoleń i pomocy we wdrażaniu; |
b) | przygotowanie materiałów szkoleniowych w celu ułatwienia warsztatów szkolenia instruktorów; |
c) | nawiązywanie kontaktów z konsultantami w regionach docelowych w celu umożliwiania ich udziału w dostosowanych do potrzeb warsztatach szkolenia instruktorów; oraz |
d) | zorganizowanie w różnych regionach sześciu warsztatów szkolenia instruktorów. |
1.2.4. Spodziewane wyniki projektu
a) | Zwiększenie liczby zatwierdzonych przez Sekretariat ATT konsultantów lokalnych i regionalnych będących "ekspertami" ds. Traktatu o handlu bronią, którzy mogą zapewniać wysokiej jakości szkolenia i pomoc we wdrażaniu na szczeblu lokalnym i regionalnym; |
b) | opracowanie publicznego wykazu konsultantów zatwierdzonych przez Sekretariat ATT jako zdolnych do zapewnienia wysokiej jakości szkoleń i pomocy we wdrażaniu (pula ekspertów). Wykaz taki można by na przykład rozesłać do potencjalnych odbiorców VTF, którzy poszukują konsultantów lub partnerów wdrażających projekty. |
1.2.5. Beneficjenci
- | Konsultanci lokalni i regionalni. |
- | Darczyńcy i korzystający z VTF. |
1.3. Projekt 3: wsparcie dla bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów
1.3.1. Ogólny cel projektu
Opracowanie mechanizmu wzajemnego dopasowywania ofert pomocy w zakresie wdrażania Traktatu i wniosków o taką pomoc w celu ograniczenia dublowania i nakładania się projektów pomocowych ATT oraz zwiększenia liczby państw otrzymujących ukierunkowaną pomoc.
1.3.2. Kontekst
Zgodnie z art. 18 ust. 3 lit. c) traktatu Sekretariat ATT jest upoważniony do "ułatwiania dopasowywania ofert pomocy oraz wniosków o pomoc w zakresie wykonywania Traktatu". Chociaż Państwa-Strony zachęca się by, w razie potrzeby, zwracały się o pomoc i udzielały pomocy na wniosek, nie istnieje żaden formalny mechanizm ubiegania się o pomoc lub oferowania jej w ramach Traktatu. Ponadto obecne wzory sprawozdań nie obejmują instrumentu umożliwiającego zwracanie się o pomoc lub oferowanie jej (jak ma to miejsce w przypadku innych procesów - takich jak program działania ONZ dotyczący broni strzeleckiej i lekkiej). Sekretariat ATT chciałby zbadać możliwości opracowania bazy danych lub innego mechanizmu wzajemnego dopasowywania potrzeb i zasobów w zakresie wdrażania ATT w celu wypełnienia swojego zobowiązania wynikającego z Traktatu oraz by polepszyć międzynarodową współpracę i pomoc.
1.3.3. Działania i wyniki
Projekt ten wiązałby się z następującymi działaniami/rezultatami:
a) | zbadanie możliwości ustanowienia mechanizmu wzajemnego dopasowywania potrzeb i zasobów, w tym poprzez porównawczy przegląd istniejących mechanizmów na innych forach, a także konsultacje zarówno z beneficjentami, jak też z darczyńcami; |
b) | opracowanie i ustanowienie mechanizmu wzajemnego dopasowywania potrzeb i zasobów, w tym elektronicznej bazy danych zawierającej wnioski o pomoc i oferty pomocy, a także opracowanie internetowego narzędzia do zwracania się o pomoc; oraz |
c) | uruchomienie, upowszechnienie i utrzymanie mechanizmu wzajemnego dopasowywania potrzeb i zasobów. |
1.3.4. Spodziewane wyniki projektu
Dokładniejsze informacje na temat potrzeb Państw-Stron w zakresie pomocy, a także dostępne zasoby w celu zaspokojenia tych potrzeb.
Opracowany mechanizm byłby ściśle powiązany z dobrowolnym funduszem powierniczym (zarządzanym przez Sekretariat ATT), by zapewnić komplementarność między tymi mechanizmami pomocy.
1.3.5. Beneficjenci
- | Państwa-Strony i państwa-sygnatariusze ubiegające się o pomoc we wdrażaniu Traktatu. |
- | Państwa-darczyńcy poszukujące projektów wdrażania Traktatu w celu ich wsparcia. |
2. Aspekty do rozważenia
2.1. Zapewnienie komplementarności z bieżącymi działaniami informacyjnymi dotyczącymi Traktatu
Sekretariat ATT jest zaznajomiony z innymi funduszami zaangażowanymi w finansowanie projektów związanych z wdrażaniem Traktatu, takimi jak instrument powierniczy ONZ na rzecz wspierania współpracy w zakresie regulowania handlu bronią (UNSCAR) oraz, oczywiście, unijny projekt działań informacyjnych UE dotyczących ATT. Sekretariat ATT ściśle współpracował z kierownikami/wykonawcami obu działań, w tym z niemieckim Federalnym Urzędem Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA) oraz z Expertise France, aby uniknąć powielania finansowania. Wiązało się to z regularną i poufną wymianą informacji na temat otrzymanych wniosków i projektów zatwierdzonych przez różne fundusze.
W ramach wsparcia UE dla Sekretariatu ATT Sekretariat wykorzystałby stosunki wypracowane z BAFA i Expertise France, by zapewnić komplementarność między finansowanym przez UE projektem Sekretariatu ATT a bieżącymi pracami w ramach unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących ATT. Na przykład Sekretariat ATT angażowałby członków unijnej puli ekspertów do udziału w warsztatach eksperckich mających na celu zatwierdzenie materiałów szkoleniowych opracowanych na potrzeby elementu "szkolenie instruktorów" w ramach projektu 2 (pula ekspertów - szkolenie instruktorów) oraz do wymiany doświadczeń i wniosków.
Sekretariat ATT zasięgnie ponadto opinii partnerów wykonawczych unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących Traktatu co do określenia przedstawicieli państw i innych osób, które mają zostać wybrane do udziału w programie Sekretariatu ATT dotyczącym szkolenia instruktorów. Sekretariat ATT mógłby również współpracować z partnerami wykonawczymi i ekspertami unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących Traktatu, by pozyskać informacje ma temat potrzeb w zakresie pomocy, jakie mogą mieć państwa, a które zostały określone w ramach unijnego planu działania i innych unijnych działań informacyjnych. Takie informacje mogłyby być wykorzystywane do uzupełniania bazy danych służącej wzajemnemu dopasowywaniu potrzeb i zasobów, o której mowa w projekcie 3 (Wsparcie dla bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów).
Podsumowując, Sekretariat ATT widzi wiele możliwości stałego dialogu/partnerstwa z unijnym projektem działań informacyjnych dotyczących Traktatu w celu zapewnienia komplementarności między tymi dwoma projektami, gdyż dążą one do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest skuteczne wdrożenie Traktatu.
2.2. Wpływ i skutki COVID-19
COVID-19 wywiera wpływ na większość krajów na całym świecie, choć w różnym stopniu. Wprowadzone przez wiele krajów w odpowiedzi na epidemię ograniczenia dotyczące przemieszczania się, skali posiedzeń, a także podróży, będą prawdopodobnie miały - w nadchodzących miesiącach a być może latach - wpływ na wdrażanie projektów ATT.
Biorąc również pod uwagę, że czas trwania pandemii COVID-19 i jej skutki są niejasne i na obecnym etapie nie można ich przewidzieć, trudno będzie z jakąkolwiek pewnością stwierdzić, jakie skutki oznacza to dla tych działań w ramach projektu, które wiążą się z podróżami międzynarodowymi lub bezpośrednimi spotkaniami, a także dla terminów.
Sekretariat ATT uwzględni te okoliczności w planowaniu projektu w następujący sposób:
Po pierwsze, Sekretariat ATT przygotował wstępną wersję harmonogramu projektu dotyczącego realizacji trzech projektów określonych we wniosku, gwarantujący, że w ciągu pierwszych 15 miesięcy realizacji projektu (kwiecień 2021 r. - czerwiec 2022 r.) prowadzone będą przede wszystkim prace z zakresu dokumentacji, planowania, działania informacyjne, badania i opracowywanie materiałów wymagane w odniesieniu do każdego z projektów. Działania wymagające bezpośredniego zaangażowania - mianowicie warsztaty szkolenia instruktorów przewidziane w projekcie 2 (pula ekspertów - szkolenie instruktorów) - miałyby się odbyć w drugim roku realizacji projektu (lipiec - listopad 2022 r.). Oczywiście w przypadku, gdyby pandemia COVID nadal wpływała na zdolność do podróżowania i fizycznego przeprowadzenia warsztatów w październiku 2022 r., konieczne może być rozważenie przedłużenia terminu lub inny plan awaryjny.
Po drugie, Sekretariat ATT dysponuje planami awaryjnymi w odniesieniu do niektórych działań w ramach projektu, które przewidują obecność fizyczną lub osobisty udział. Na przykład w ramach projektu 1 (Wspieranie budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. ATT) planowane jest zorganizowanie półdniowych lub jednodniowych odpraw przed każdym posiedzeniem ATT (począwszy od cyklu 8 Konferencji Państw-Stron) poświęconym krajowym punktom kontaktowym, w trakcie których otrzymywałyby one zaktualizowane informacje na temat nadchodzącego posiedzenia, a także miałyby możliwość zadawania pytań i doprecyzowania informacji. Chociaż należy mieć nadzieję, że odprawy te przed każdym posiedzeniem poświęconym Traktatowi (a także samo posiedzenie) będą mogły się odbyć z zachowaniem obecności fizycznej, jeżeli nie będzie to możliwe z powodu ograniczeń związanych z COVID-19, odprawy takie mogłyby być (w razie potrzeby) organizowane wirtualnie, w zależności od regionu, tak by uwzględnić takie czynniki, jak strefa czasowa i aspekty językowe.