ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/622
z dnia 15 kwietnia 2021 r.
ustanawiające do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych wzorów sprawozdań, instrukcji i metody na potrzeby przekazywania informacji o minimalnym wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jej art. 45j ust. 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powierzono zadanie ustalania minimalnych wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL) zgodnie z wymogami i procedurami określonymi w art. 45-45i dyrektywy 2014/59/UE. Aby wspierać Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) w działaniach na rzecz zwiększenia konwergencji w całej Unii w zakresie ustalania MREL, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji są zobowiązane na podstawie art. 45j wspomnianej dyrektywy informować EUNB, w porozumieniu z właściwymi organami, o ustalonym przez nie MREL. |
(2) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/308 (2) określono formaty i szablony na potrzeby przekazywania do EUNB przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacji dotyczących podjętych przez nie decyzji w sprawie ustalenia MREL. Od czasu przyjęcia tego rozporządzenia wykonawczego wymogi dotyczące zdolności do pokrycia strat i dokapitalizowania oraz, w szczególności, cechy i metody ustalania MREL dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych ustanowione w dyrektywie 2014/59/UE zostały zmienione i doprecyzowane dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 (3). |
(3) | Aby ułatwić monitorowanie przez EUNB decyzji w sprawie MREL oraz zapewnić miarodajną ocenę konwergencji w całej Unii w zakresie ustalania MREL, formaty i szablony - określone na potrzeby identyfikowania i przekazywania do EUNB informacji dotyczących MREL przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - należy dostosować w taki sposób, aby odzwierciedlały zmiany w dyrektywie 2014/59/UE, w szczególności zmiany dotyczące poziomów podporządkowania MREL oraz MREL stosowanego w odniesieniu do podmiotów, które same nie są podmiotami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
(4) | W odniesieniu do grup, które podlegają MREL na zasadzie skonsolidowanej, konieczne jest doprecyzowanie, który organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien przekazać do EUNB informacje na temat MREL. W związku z tym organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odpowiedzialne za jednostki zależne wchodzące w skład grup powinny, w porozumieniu z właściwymi organami, informować EUNB o MREL, który został ustalony dla każdej instytucji objętej ich jurysdykcją. Informacje te powinny obejmować MREL ustalony na podstawie wspólnej decyzji podjętej przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (jeżeli jest to inny organ) oraz organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla jednostki zależnej na zasadzie indywidualnej. W przypadku braku wspólnej decyzji informacje te powinny również obejmować decyzje w sprawie ustalenia MREL podjęte przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla jednostki zależnej zgodnie z, w stosownych przypadkach, decyzją, którą może podjąć EUNB zgodnie z art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (4). |
(5) | W celu wspierania konwergencji praktyk dotyczących decyzji w sprawie MREL oraz wzmocnienia roli EUNB w zakresie monitorowania należy ujednolicić okresy sprawozdawcze i daty przekazywania przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacji do EUNB w ramach pełnej i uproszczonej sprawozdawczości. |
(6) | Aby poprawić jakość danych i zapewnić porównywalność, pozycje danych określone we wzorach wykorzystywanych na potrzeby sprawozdawczości powinny być zgodne z jednolitym modelem punktów danych, zgodnie z praktyką stosowaną w sprawozdawczości nadzorczej. Jednolity model punktów danych powinien stanowić uporządkowane przedstawienie pozycji danych oraz identyfikować wszystkie koncepcje biznesowe mające znaczenie w odniesieniu do jednolitej sprawozdawczości w zakresie decyzji w sprawie MREL, a także powinien zawierać wszystkie odpowiednie specyfikacje konieczne do dalszego rozwoju jednolitych rozwiązań informatycznych na potrzeby sprawozdawczości. Z tych samych względów należy określić format wymiany danych w systemie sprawozdawczości EUNB (EUCLID). |
(7) | Aby zapewnić jakość, spójność i dokładność zgłaszanych pozycji danych, pozycje danych powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji. |
(8) | Z uwagi na zakres niezbędnych zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/308, należy - ze względów jasności, przejrzystości oraz pewności prawa - uchylić to rozporządzenie wykonawcze i zastąpić je nowym rozporządzeniem wykonawczym. |
(9) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB. |
(10) | EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nimi kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Informacje podlegające przekazaniu do EUNB
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z właściwymi organami, przekazują EUNB informacje określone we wzorach zamieszczonych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia i dotyczące ustalenia MREL zgodnie z art. 45-45h i art. 45 m dyrektywy 2014/59/UE.
Artykuł 2
Uproszczony wymóg sprawozdawczy dla instytucji objętych zwolnieniami oraz instytucji, w przypadku których kwota dokapitalizowania wynosi zero
1. W odniesieniu do instytucji, w przypadku których na podstawie art. 45f ust. 3, art. 45f ust. 4 lub art. 45 g dyrektywy 2014/59/UE odstąpiono od stosowania MREL, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują EUNB wyłącznie informacje określone w kolumnach 0010-0100 i w kolumnie 0270 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
2. W odniesieniu do instytucji, w przypadku których kwota dokapitalizowania ustalona zgodnie z art. 45c ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE wynosi zero i nie dokonuje się żadnych korekt kwoty pokrycia strat zgodnie z przepisami tego ustępu, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują EUNB wyłącznie informacje określone w kolumnach 0010-0080 i w kolumnie 0270 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Organ dokonujący przekazania informacji w odniesieniu do grup oraz informacje podlegające przekazaniu w odniesieniu do grup
W odniesieniu do grup podlegających MREL na zasadzie skonsolidowanej zgodnie z art. 45e, art. 45f ust. 1 akapit trzeci i art. 45f ust. 4 lit. b) dyrektywy 2014/59/UE informacje, o których mowa w art. 1 i 2, są przekazywane przez następujące organy i w następujący sposób:
a) | grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z organem nadzoru na poziomie grupy, informuje EUNB o MREL unijnej jednostki dominującej ustalonym na zasadzie skonsolidowanej; |
b) | organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podejmujące decyzje w sprawie ustalenia MREL, w porozumieniu z właściwym organem, informują EUNB o MREL mającym zastosowanie do jednostek zależnych grupy objętych ich jurysdykcją, stosownie do przypadku, na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz na zasadzie indywidualnej. |
Artykuł 4
Okresy sprawozdawcze i daty przekazania informacji
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują do dnia 31 maja każdego roku informacje, o których mowa w art. 1 i 2, dotyczące MREL mającego zastosowanie od dnia 1 maja danego roku.
Artykuł 5
Formaty wymiany danych oraz informacje towarzyszące przekazywanym informacjom
1. Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują informacje, o których mowa w art. 1 i 2, w formacie wymiany danych oraz zgodnie ze specyfikacjami technicznymi i sposobami prezentacji danych obowiązującymi w systemie sprawozdawczości EUNB (EUCLID).
2. Przekazując informacje, o których mowa w art. 1 i 2, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przestrzegają definicji punktów danych obowiązujących w ramach modelu punktów danych oraz zasad walidacji określonych w załączniku III, jak również następujących specyfikacji:
a) | w przekazywanych danych nie uwzględnia się danych, które nie są wymagane lub nie mają zastosowania; |
b) | wartości numeryczne przedstawia się w następujący sposób:
|
c) | instytucje, zakłady ubezpieczeń i podmioty prawne identyfikuje się na podstawie ich identyfikatora podmiotu prawnego (LEI), jeżeli jest dostępny. |
Artykuł 6
Uchylenie
Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/308 traci moc.
Artykuł 7
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/308 z dnia 1 marca 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do formatów, szablonów i definicji na potrzeby identyfikowania i przekazywania informacji przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu informowania Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego o minimalnym wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz.U. L 60 z 2.3.2018, s. 7).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2014/59/UE w odniesieniu do zdolności do pokrycia strat i dokapitalizowania instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz dyrektywę 98/26/WE (Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 296).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
ZAŁĄCZNIK I
M 20.00 - Zgłoszenia dotyczące decyzji w sprawie MREL |
INSTYTUCJA | ||||||||||||||
KOD PODMIOTU | RODZAJ KODU | KOD PODMIOTU RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | RODZAJ KODU | ZAKRES KONSOLIDACJI | RODZAJ INSTYTUCJI | WEWNĘTRZNY LUB ZEWNĘTRZNY MREL | SPRAWOZDAWCZOŚĆ UPROSZCZONA | ZWOLNIENIE | POWÓD ZWOLNIENIA | STRATEGIA ORAZ INSTRUMENTY RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | ||||
STRATEGIA RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA) | DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA) | GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII) | DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII) | ||||||||||
0010 | 0020 | 0030 | 0040 | 0050 | 0060 | 0070 | 0080 | 0090 | 0100 | 0110 | 0120 | 0130 | 0140 | 0150 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
INSTYTUCJA | DANE BILANSOWE WYKORZYSTANE DO KALIBRACJI MREL | |||||||||
WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH ORAZ WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA | DATA ODNIESIENIA | PRZED RESTRUKTURYZACJĄ I UPORZĄDKOWANĄ LIKWIDACJĄ | PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | |||||||
DATA ODNIESIENIA | WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH JAKO % TREA | WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA | W TYM: BUFOR ANTYCYKLICZNY | TREA | TLOF | TEM | TREA | TLOF | TEM | |
0160 | 0170 | 0180 | 0190 | 0200 | 0210 | 0220 | 0230 | 0240 | 0250 | 0260 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DECYZJA W SPRAWIE MREL | |||||||||||
DATA WYDANIA DECYZJI | DATA ZAPEWNIENIA ZGODNOŚCI | WYMÓG JAKO % TREA | W TYM: MOŻE ZOSTAĆ SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI | WYMÓG JAKO % TEM | W TYM: MOŻE ZOSTAĆ SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI | PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TREA | PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TEM | UDZIAŁ DŁUGU UPRZYWILEJOWANEGO OBJĘTEGO ZEZWOLENIEM | UDZIAŁ DE MINIMIS | ||
WYMÓG OBOWIĄZKOWEGO PODPORZĄDKOWANIA | WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA | WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA | WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA | ||||||||
0270 | 0280 | 0290 | 0300 | 0310 | 0320 | 0330 | 0340 | 0350 | 0360 | 0370 | 0380 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOREKTY | OKRES PRZEJŚCIOWY | ||||||||||||||
KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY NA POKRYCIE STRAT | KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TREA | KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TEM | CEL POŚREDNI | ||||||||||||
KOREKTY WYMOGU W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH | KOREKTY BUFORA ZAUFANIA RYNKU | KOREKTY WYNIKAJĄCE ZE ZMIANY W BILANSIE PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | KOREKTY WYNIKAJĄCE ZE ZMIANY W BILANSIE PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | JAKO % TREA | JAKO % TEM | ||||||||||
JAKO % TREA | JAKO % TEM | W GÓRĘ | W DÓŁ | W GÓRĘ | W DÓŁ | W GÓRĘ | W DÓŁ | W GÓRĘ | W DÓŁ | POZIOM MREL | PODPORZĄDKOWANIE | DATA ZASTOSOWANIA | POZIOM MREL | PODPORZĄDKOWANIE | DATA ZASTOSOWANIA |
0390 | 0400 | 0410 | 0420 | 0430 | 0440 | 0450 | 0460 | 0470 | 0480 | 0490 | 0500 | 0510 | 0520 | 0530 | 0540 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZAŁĄCZNIK II
INSTRUKCJE DOTYCZĄCE WYPEŁNIANIA ZGŁOSZEŃ DOTYCZĄCYCH DECYZJI W SPRAWIE MREL
CZĘŚĆ I:
INSTRUKCJE OGÓLNE
1. | Niniejszy załącznik zawiera instrukcje dotyczące sprawozdawczości, zgodnie z art. 45j dyrektywy 2014/59/UE, na temat minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL) ustalanego przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
2. | Każdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z właściwymi organami, informuje EUNB o MREL ustalonym dla każdej instytucji objętej jego jurysdykcją. W przypadku grup restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazuje odpowiednie informacje dotyczące unijnej jednostki dominującej na zasadzie skonsolidowanej. Każdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazuje informacje dotyczące MREL ustalonego dla grup restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednostek zależnych. |
3. | W przypadku grup mających siedzibę lub jednostki zależne w obrębie unii bankowej Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji będzie dokonywać zgłoszeń dotyczących decyzji podjętych w odniesieniu do wszystkich podmiotów objętych jej jurysdykcją jak określono w art. 7 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 (1). |
4. | W przypadku gdy dane bazowe są wyrażone w walucie innej niż euro organy stosują referencyjne kursy wymiany euro ustalone przez Europejski Bank Centralny (https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/index.en.html) z dnia, w którym podjęta została decyzja w sprawie MREL, i wszystkie kwoty zgłaszają w euro. |
5. | W przypadku gdy instytucja jest objęta zwolnieniem ze stosowania MREL, należy to zaznaczyć w kolumnie 0090, a organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zdecydować się na sprawozdawczość uproszczoną i zgłoszenie wyłącznie informacji w kolumnach 0010-0100. W przypadku instytucji, dla której kwota dokapitalizowania wynosi zero i nie dokonuje się żadnych korekt kwoty pokrycia strat, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zdecydować się na sprawozdawczość uproszczoną i zgłoszenie wyłącznie informacji w kolumnach 0010-0080. |
1. Podmioty objęte zakresem zgłoszenia
6. | Instytucje (w tym firmy inwestycyjne, zgodnie z definicją w art. 2 ust. 1 pkt 23 dyrektywy 2014/59/UE) oraz podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) dyrektywy 2014/59/UE i które są objęte zakresem art. 45 ust. 1 tej dyrektywy, z wyjątkiem instytucji zajmujących się udzielaniem kredytów hipotecznych finansowanych z obligacji zabezpieczonych, które to instytucje są wyłączone ze stosowania MREL zgodnie z art. 45a dyrektywy 2014/59/UE. |
2. Zakres konsolidacji
7. | Dane bazowe zgłasza się zasadzie indywidualnej dla każdego podmiotu w każdym państwie członkowskim lub na jednym z następujących poziomów:
|
3. Termin przekazania informacji
8. | Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują informacje dotyczące MREL mającego zastosowanie w dniu 1 maja każdego roku do dnia 31 maja tegoż roku. |
CZĘŚĆ II:
INSTRUKCJE DOTYCZĄCE POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW WZORU
4. M 20.00 - Zgłoszenia dotyczące decyzji w sprawie MREL
4.1. Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumna | Odniesienia prawne i instrukcje | ||||||||||||
0010 | KOD PODMIOTU Kod podmiotu, w odniesieniu do którego podjęto decyzję w sprawie MREL. W przypadku instytucji kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem identyfikatora podmiotu prawnego (LEI). W przypadku innych podmiotów kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem LEI lub - jeżeli kod ten jest niedostępny - kodem zgodnym z jednolitą kodyfikacją mającą zastosowanie w Unii lub - jeżeli taki kod nie jest dostępny - kodem krajowym. Kod musi być spójny z kodem zgłoszonym dla tej samej instytucji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1624 (2). Kod musi zawsze posiadać wartość. Kod ten jest niepowtarzalnym identyfikatorem każdej kolumny dla danego podmiotu. | ||||||||||||
0020 | RODZAJ KODU Organ dokonujący zgłoszenia określa rodzaj kodu zgłoszonego w kolumnie 0010 jako "kod LEI" lub "kod inny niż LEI". Należy zawsze określić rodzaj kodu. | ||||||||||||
0030 | KOD PODMIOTU RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI Kod podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, którego częścią jest dany podmiot. Kod ten musi być taki sam jak w kolumnie 0010, jeżeli zgłaszana decyzja jest decyzją dotyczącą grupy. W przypadku instytucji kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem LEI. W przypadku innych podmiotów kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem LEI lub - jeżeli kod ten jest niedostępny - kodem zgodnym z jednolitą kodyfikacją mającą zastosowanie w Unii lub - jeżeli taki kod nie jest dostępny - kodem krajowym. Kod ten musi być spójny z kodem zgłoszonym dla tej samej instytucji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/1624. | ||||||||||||
0040 | RODZAJ KODU Organ dokonujący zgłoszenia określa rodzaj kodu zgłoszonego w kolumnie 0030 jako "kod LEI" lub "kod inny niż LEI". Należy zawsze określić rodzaj kodu. | ||||||||||||
0050 | ZAKRES KONSOLIDACJI Organy dokonujące zgłoszenia podają informacje dotyczące MREL z zastosowaniem jednego z następujących zakresów konsolidacji:
| ||||||||||||
0060 | RODZAJ INSTYTUCJI Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:
| ||||||||||||
0070 | WEWNĘTRZNY LUB ZEWNĘTRZNY MREL Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:
| ||||||||||||
0080 | SPRAWOZDAWCZOŚĆ UPROSZCZONA Organy dokonujące zgłoszenia wskazują, czy w odniesieniu do instytucji, dla których kwota dokapitalizowania wynosi zero i nie dokonuje się żadnych korekt kwoty pokrycia strat, zastosowanie ma sprawozdawczość uproszczona:
| ||||||||||||
0090 | ZWOLNIENIE Organy dokonujące zgłoszenia wskazują, czy udzielono zwolnienia na podstawie następujących przepisów dyrektywy 2014/59/UE, lub też nie udzielono zwolnienia:
| ||||||||||||
0100 | POWÓD ZWOLNIENIA W przypadku gdy w kolumnie 0090 zgłoszono inny wariant niż "brak zwolnienia", organy dokonujące zgłoszenia opisują powód zastosowania zwolnienia. | ||||||||||||
0110-0150 | STRATEGIA ORAZ INSTRUMENTY RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI | ||||||||||||
0110 | STRATEGIA RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:
| ||||||||||||
0120 | GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA) Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:
Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja", w kolumnie 0120 należy zgłosić "nie dotyczy". | ||||||||||||
00130 | DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA) Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:
Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja" lub jeżeli nie określono żadnej alternatywnej strategii, w niniejszej kolumnie należy zgłosić "nie dotyczy". | ||||||||||||
0140 | GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII) Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji (stosownie do przypadku):
Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja", w niniejszej kolumnie należy zgłosić "nie dotyczy". | ||||||||||||
0150 | DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII) Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:
Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja" lub jeżeli nie określono żadnej alternatywnej strategii, w niniejszej kolumnie należy zgłosić "nie dotyczy". | ||||||||||||
0160-0190 | WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH ORAZ WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA Informacje na temat wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych zgodnie z art. 104a dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (4) stosowanego w celu kalibracji MREL muszą opierać się na najnowszych dostępnych wymogach w zakresie funduszy własnych przekazanych przez właściwy organ w momencie kalibracji MREL. | ||||||||||||
0160 | DATA ODNIESIENIA Data, w której właściwy organ przekazał instytucji informacje na temat wymogów w zakresie dodatkowych funduszy własnych i wymogu połączonego bufora. | ||||||||||||
0170 | WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH JAKO % ŁĄCZNEJ KWOTY EKSPOZYCJI NA RYZYKO (TREA) Wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych zgodnie z art. 104a dyrektywy 2013/36/UE stosowany w celu kalibracji MREL lub oszacowany zgodnie z regulacyjnymi standardami technicznymi przyjętymi na podstawie art. 45c ust. 4 dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||
0180 | WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA Wymóg połączonego bufora, o którym mowa w art. 128 akapit pierwszy pkt 6 dyrektywy 2013/36/UE. Zgłoszona kwota odpowiada kwocie funduszy własnych niezbędnych do spełnienia odpowiednich wymogów w zakresie buforów kapitałowych lub oszacowanych zgodnie z regulacyjnymi standardami technicznymi przyjętymi na podstawie art. 45c ust. 4 dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||
0190 | W TYM: BUFOR ANTYCYKLICZNY Art. 128 pkt 2, art. 130 i art. 135-140 dyrektywy 2013/36/UE. Zgłoszona kwota odpowiada kwocie funduszy własnych niezbędnych do spełnienia odpowiednich wymogów w zakresie buforów kapitałowych stosowanych w celu kalibracji MREL. | ||||||||||||
0200-0260 | DANE BILANSOWE WYKORZYSTANE DO KALIBRACJI MREL | ||||||||||||
0200 | DATA ODNIESIENIA Data odniesienia dla danych zgłoszonych w kolumnach 0210 -0260. | ||||||||||||
0210-0230 | PRZED RESTRUKTURYZACJĄ I UPORZĄDKOWANĄ LIKWIDACJĄ Dane bilansowe wykorzystane do kalibracji MREL przed restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją. | ||||||||||||
0240-0260 | PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI Dane bilansowe wykorzystane do kalibracji MREL po restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. | ||||||||||||
0210 , 0240 | TREA Łączna kwota ekspozycji na ryzyko zgodnie z art. 45 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2014/59/UE i art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0220, 0250 | ZOBOWIĄZANIA I FUNDUSZE WŁASNE OGÓŁEM (TLOF) Suma wszystkich zobowiązań i funduszy własnych podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie. W przypadku instrumentów pochodnych należy zastosować wartość, która stanowi sumę pozycji zobowiązań netto przy uwzględnieniu ostrożnościowych zasad kompensowania. Pozycja ta odpowiada informacjom zgłoszonym w wierszu 0600 we wzorze Z 02.00 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1624. | ||||||||||||
0230, 0260 | MIARA EKSPOZYCJI CAŁKOWITEJ (TEM) Miara ekspozycji całkowitej zgodnie z art. 45 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2014/59/UE oraz art. 429 ust. 4 i art. 429a rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0270-0380 | DECYZJA W SPRAWIE MREL | ||||||||||||
0270 | DATA WYDANIA DECYZJI Data podjęcia przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji decyzji w sprawie MREL lub data przyjęcia przez ten organ decyzji w sprawie zwolnienia z tego wymogu. | ||||||||||||
0280 | DATA ZAPEWNIENIA ZGODNOŚCI Data, począwszy od której instytucja musi zapewnić zgodność z decyzją w sprawie MREL lub decyzją w sprawie zwolnienia z tego wymogu. | ||||||||||||
0290 | WYMÓG JAKO % TREA Organy dokonujące zgłoszenia podają MREL wyrażony jako odsetek TREA obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0300 | W TYM: MOŻE ZOSTAĆ SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI Część wymogu zgłoszonego w kolumnie 0290, która za zgodą właściwego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zostać spełniona przy wykorzystaniu gwarancji udzielonej przez podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45f ust. 5 dyrektywy 2014/59/UE, wyrażona jako odsetek TREA obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0310 | WYMÓG JAKO % TEM MREL podmiotu wyrażony jako odsetek TEM obliczonej zgodnie z art. 429 ust. 4 i art. 429a rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0320 | W TYM: MOŻE ZOSTAĆ SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI Część wymogu zgłoszonego w kolumnie 0310, która za zgodą właściwego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zostać spełniona przy wykorzystaniu gwarancji udzielonej przez podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45f ust. 5 dyrektywy 2014/59/UE, wyrażona jako odsetek TEM obliczonej zgodnie z art. 429 ust. 4 i art. 429a rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0330-0340 | PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TREA Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania wyrażone jako odsetek TREA (100 % w przypadku wewnętrznego MREL). | ||||||||||||
0350-0360 | PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TEM Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania wyrażone jako odsetek TEM (100 % w przypadku wewnętrznego MREL). | ||||||||||||
0330, 0350 | WYMÓG OBOWIĄZKOWEGO PODPORZĄDKOWANIA Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania zgodnie z art. 45c ust. 5 i 6 oraz art. 45d ust. 2 lit. a) dyrektywy 2014/59/UE, w tym wszelkie skutki wynikające ze stosowania art. 45b ust. 4 dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||
0340, 0360 | WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania zgodnie z art. 45b ust. 5 lub 7 dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||
0370 | UDZIAŁ DŁUGU UPRZYWILEJOWANEGO OBJĘTEGO ZEZWOLENIEM W przypadku globalnych instytucji o znaczeniu systemowym organy dokonujące zgłoszenia podają udział zobowiązań, co do których zezwolono, by kwalifikowały się jako instrumenty zobowiązań kwalifikowalnych, maksymalnie do łącznej kwoty nieprzekraczającej 3,5 % TREA obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0380 | UDZIAŁ DE MINIMIS W przypadku globalnych instytucji o znaczeniu systemowym organy dokonujące zgłoszenia podają udział wyłączonych zobowiązań, o których mowa w art. 72a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, co do których zezwolono, by w przypadku niewypłacalności miały stopień uprzywilejowania równy stopniowi uprzywilejowania zobowiązań kwalifikowalnych instytucji lub niższy od niego zgodnie z art. 72b ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. | ||||||||||||
0390-0480 | KOREKTY | ||||||||||||
0390-0400 | KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY NA POKRYCIE STRAT JAKO % TREA I TEM Korekty kwoty na pokrycie strat zgodnie z art. 45c ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2014/59/UE, wyrażone jako odsetek TREA i TEM. | ||||||||||||
0410-0460 | KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TREA Korekty kwoty dokapitalizowania zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit pierwszy lit. a) ppkt (ii) lub art. 45c ust. 7 akapit pierwszy lit. a) ppkt (ii) dyrektywy 2014/59/UE, wyrażone jako odsetek TREA. | ||||||||||||
0410-0420 | KOREKTY WYMOGU W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH Należy podać wszelkie korekty wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych, o którym mowa w art. 104a dyrektywy 2013/36/UE, dokonane zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit piąty lit. b) lub art. 45c ust. 7 akapit piąty lit. b) dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||
0430-0440 | KOREKTY BUFORA ZAUFANIA RYNKU Korekty zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit szósty lub art. 45c ust. 7 akapit szósty dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||
0450-0460 | KOREKTY WYNIKAJĄCE ZE ZMIANY W BILANSIE PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI Korekty zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit piąty lit. a) lub art. 45c ust. 7 akapit piąty lit. a) dyrektywy 2014/59/UE. | ||||||||||||
0470-0480 | KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TEM Korekty kwoty dokapitalizowania wynikające ze zmian w bilansie po przeprowadzeniu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit pierwszy lit. b) ppkt (ii) lub art. 45c ust. 7 akapit pierwszy lit. b) ppkt (ii) dyrektywy 2014/59/UE, wyrażone jako odsetek łącznej kwoty ekspozycji. | ||||||||||||
0410 , 0430, 0450, 0470 | W GÓRĘ | ||||||||||||
0420, 0440, 0460, 0480 | W DÓŁ | ||||||||||||
0490-0540 | OKRES PRZEJŚCIOWY Organy dokonujące zgłoszenia podają wszelkie cele pośrednie, które ewentualnie ustaliły na lata po dniu sprawozdawczym. Cele pośrednie należy wyrazić zarówno jako odsetek TREA, jak i jako odsetek TEM. | ||||||||||||
0490, 0520 | POZIOM MREL Organy dokonujące zgłoszenia podają łączny poziom MREL, jaki instytucja musi spełnić na dzień realizacji celu pośredniego. | ||||||||||||
0500, 0530 | PODPORZĄDKOWANIE Organy dokonujące zgłoszenia podają łączny poziom podporządkowania, jaki instytucja musi spełnić na dzień przejściowy. | ||||||||||||
0510 , 0540 | DATA ZASTOSOWANIA Organy dokonujące zgłoszenia podają daty realizacji celów pośrednich na ścieżce prowadzącej do osiągnięcia zgodności z MREL. |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz.U. L 277 z 7.11.2018, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
ZAŁĄCZNIK III
Jednolity model punktów danych i zasady walidacji
Część pierwsza
Jednolity model punktów danych
Wszystkie pozycje danych określone w załączniku I i II są przekształcane w jednolity model punktów danych, który stanowi podstawę jednolitych systemów informatycznych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Jednolity model punktów danych spełnia następujące kryteria:
a) | stanowi uporządkowane przedstawienie wszystkich pozycji danych określonych w załączniku I i II; |
b) | identyfikuje wszystkie koncepcje biznesowe określone w załącznikach I i II; |
c) | zawiera słownik danych określający nazwy tabel, nazwy rzędnych, nazwy osi, nazwy domen, nazwy wymiarów i nazwy członków; |
d) | zawiera metryki określające właściwość lub ilość punktów danych; |
e) | zawiera definicje punktów danych wyrażone jako kombinacje charakterystycznych cech, które jednoznacznie identyfikują dany koncept finansowy; |
f) | zawiera wszystkie odpowiednie specyfikacje techniczne konieczne do opracowania narzędzi informatycznych do celów jednolitej sprawozdawczości dotyczącej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. |
Część druga
Zasady walidacji
Pozycje danych określone w załączniku I i II podlegają zasadom walidacji zapewniającym jakość i spójność danych.
Zasady walidacji spełniają następujące kryteria:
a) | określają związki logiczne pomiędzy odpowiednimi punktami danych; |
b) | zawierają filtry i warunki wstępne określające zbiór danych, do którego ma zastosowanie zasada walidacji; |
c) | umożliwiają sprawdzenie spójności zgłaszanych danych; |
d) | sprawdzają dokładność zgłaszanych danych; |
e) | ustanawiają wartości domyślne, które są stosowane w przypadku niezgłoszenia odpowiedniej informacji. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00