Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-03-30
Wersja aktualna od 2021-03-30
obowiązujący
Alerty
ZALECENIE KOMISJI (UE) 2021/554
z dnia 30 marca 2021 r.
w sprawie formy, treści, terminów i stopnia szczegółowości zgłoszeń dokonywanych zgodnie z procedurami określonymi w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej (1) (kodeks), w szczególności jej art. 34,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z kodeksem krajowe organy regulacyjne mają przyczyniać się do rozwoju rynku wewnętrznego poprzez przejrzystą współpracę między sobą, z Komisją i z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 (2), tak aby zapewnić jednolite stosowanie kodeksu we wszystkich państwach członkowskich. |
(2) | W celu zapewnienia, aby decyzje podejmowane na szczeblu krajowym nie wywierały negatywnego wpływu na rynek wewnętrzny łączności elektronicznej ani na cele ram regulacyjnych, krajowe organy regulacyjne są zobowiązane do powiadamiania Komisji, BEREC i krajowych organów regulacyjnych w innych państwach członkowskich o projektowanych środkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 kodeksu. Zgłoszenie to stanowi zatem zasadniczy wymóg proceduralny. W konsekwencji niespełnienie tego wymogu, również w przypadku projektów decyzji określających lub zmieniających uprzednio zgłoszone obowiązki regulacyjne, może prowadzić do unieważnienia środka zgodnie z prawem krajowym (3). |
(3) | W art. 32 i 33 kodeksu ustanowiono pewne procedury i wiążące terminy rozpatrywania zgłoszeń. |
(4) | W celu zapewnienia skuteczności współpracy i mechanizmu konsultacji oraz przyczynienia się do zwiększenia pewności prawa w zaleceniu Komisji 2003/561/WE (4) wprowadzono zalecenia dotyczące głównych aspektów proceduralnych zgłoszeń dokonywanych na mocy odpowiednich przepisów. W późniejszym terminie zalecenie 2003/561/WE zastąpiono zaleceniem 2008/850/WE (5) w celu dalszego uproszczenia i usprawnienia wytycznych dotyczących procedury notyfikacyjnej. W niniejszym zaleceniu zaktualizowano obowiązujące wytyczne w celu odzwierciedlenia najnowszych praktyk i uwzględnienia przepisów kodeksu. |
(5) | Kontakty przedzgłoszeniowe, służące omówieniu kwestii formalnych i merytorycznych dotyczących planowanych środków przed ich formalnym zgłoszeniem, okazały się bardzo przydatne zarówno dla Komisji, jak i dla krajowych organów regulacyjnych, które często o nie występowały. W ramach takich kontaktów krajowe organy regulacyjne mają możliwość przedstawienia planowanych środków i otwartego przedyskutowania ze służbami Komisji proponowanych środków krajowych. Dlatego też należy zachęcać krajowe organy regulacyjne do jak najwcześniejszego występowania o kontakty przedzgłoszeniowe - przed konsultacjami krajowymi lub po nich - zwłaszcza w przypadku planowanych środków dotyczących analiz rynku. |
(6) | Kontakty pomiędzy służbami Komisji a krajowymi organami regulacyjnymi dokonującymi zgłoszenia przewiduje się na różnych etapach procesu zgłaszania, w tym gdy służby Komisji zwracają się do krajowego organu regulacyjnego o dodatkowe informacje lub niezwłocznie po przyjęciu przez Komisję pism z uwagami lub bez uwag lub decyzji otwierających szczegółowy etap dochodzenia. |
(7) | Kodeks zezwala krajowym organom regulacyjnym na wycofanie zgłoszonego planowanego środka w dowolnym momencie. Jeżeli zgłoszony planowany środek zostanie wycofany w pierwotnym terminie jednego miesiąca, zgłoszony środek zawsze usuwa się z rejestru w bezpiecznym interfejsie elektronicznym (6). Jeżeli jednak zgłoszony planowany środek zostanie wycofany dopiero po wydaniu przez Komisję decyzji zobowiązującej krajowy organ regulacyjny do wycofania tego projektowanego środka na mocy art. 32 ust. 6 lit. a) kodeksu, pierwotnie zgłoszony środek pozostaje w bezpiecznym interfejsie elektronicznym dla celów przejrzystości. W obu przypadkach zawiadomienie o wycofaniu środka publikuje się w publicznie dostępnej sekcji bezpiecznego interfejsu elektronicznego. |
(8) | Aby zapewnić krajowym organom regulacyjnym dalsze wskazówki dotyczące treści planowanych środków, w niniejszym zaleceniu określono minimalny zakres informacji, które należy przedstawić na temat treści planowanych środków celem zapewnienia ich odpowiedniej oceny. Powinno to również zmniejszyć ilość informacji wymaganych później przez Komisję podczas oceny zgłoszenia. |
(9) | Z jednej strony należy uwzględnić potrzebę zapewnienia skutecznej oceny, a z drugiej - możliwie jak najdalej idącego uproszczenia procedur administracyjnych. W tym kontekście mechanizm zgłaszania nie powinien wiązać się z żadnymi zbędnymi obciążeniami administracyjnymi dla zainteresowanych stron. Aby uprościć i przyspieszyć proces analizy zgłoszonego planowanego środka przez Komisję, BEREC i inne krajowe organy regulacyjne, te ostatnie powinny korzystać z zestawu formularzy zgłoszeniowych. |
(10) | W celu zwiększenia przejrzystości zgłoszonego planowanego środka oraz ułatwienia wymiany informacji o takich środkach pomiędzy krajowymi organami regulacyjnymi, BEREC i Komisją zarówno standardowe, jak i skrócone formularze zgłoszeniowe, które są podawane do wiadomości publicznej, powinny zawierać jasny, skrócony opis głównych elementów planowanego środka, który ma być zgłoszony. We wzorach tych formularzy zaznaczono, że informacje wymagane w poszczególnych sekcjach należy przedstawić w stosownych przypadkach, co oznacza, że nie wszystkie informacje mogą być istotne w każdym przypadku. |
(11) | W przypadku niektórych kategorii planowanych środków o charakterze powtarzalnym lub technicznym należy użyć skróconego formularza zgłoszeniowego celem zmniejszenia obciążenia administracyjnego wszystkich zainteresowanych stron. Krajowe organy regulacyjne często dokonują zmiany szczegółów technicznych wcześniej zastosowanych środków naprawczych celem uwzględnienia zmian odpowiednich wskaźników lub czynników gospodarczych (takich jak zmiany kosztów sprzętu, kosztów pracy, stopy inflacji lub stawek czynszu za wynajem nieruchomości) lub celem aktualizacji prognoz lub założeń. Za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać wyłącznie zmiany lub aktualizacje szczegółów, które nie zmieniają charakteru ani ogólnego zakresu wcześniej wprowadzonych środków naprawczych. Ocena tego rodzaju planowanych środków będzie prawdopodobnie mniej złożona; dlatego też, jak to już miało miejsce w przeszłości, Komisja może zakończyć ją w okresie krótszym niż jeden miesiąc. Podobnie dotychczasowa praktyka Komisji pokazuje, że ocena tych rodzajów planowanych środków często nie dawała Komisji podstaw do zgłaszania uwag krajowemu organowi regulacyjnemu zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu. W związku z tym w zaleceniu wyjaśniono, w jakich sytuacjach można stosować skrócony formularz zgłoszeniowy. |
(12) | Z kolei za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać istotne zmiany charakteru lub zakresu środków naprawczych, które mają znaczący wpływ na rynek, takie jak zmiany metodyki stosowanej przy obliczaniu kosztów lub cen (7) lub przy określaniu ścieżek stopniowego obniżania cen lub zmiany w poziomach cen (z wyjątkiem aktualizacji cen, które po prostu odzwierciedlają zmiany w odpowiednich wskaźnikach lub czynnikach gospodarczych opisanych powyżej). |
(13) | Zestaw formularzy zgłoszeniowych powinien również zawierać, w stosownych przypadkach, wskazówki dotyczące treści zgłoszeń związanych z nowymi przepisami wprowadzonymi na mocy kodeksu. Obejmuje to w szczególności zgłoszenia wchodzące w zakres stosowania art. 61 i 76 kodeksu (symetryczny obowiązek zapewnienia dostępu i oferty dotyczące współinwestycji) oraz w zakres stosowania art. 78-81 kodeksu (dobrowolny podział, zobowiązania, przedsiębiorstwa wyłącznie hurtowe i migracja z dotychczasowej infrastruktury). |
(14) | Mechanizm umożliwiający Komisji wymaganie od krajowych organów regulacyjnych wycofania planowanych środków dotyczących definicji rynku i wyznaczenia przedsiębiorstw jako posiadające znaczącą pozycję rynkową, w przypadku gdy takie środki stworzyłyby barierę dla rynku wewnętrznego lub byłyby niezgodne z prawem Unii, przyczynił się w znacznym stopniu do wypracowania spójnego podejścia regulacyjnego w państwach członkowskich. Mechanizm ten okazał się skuteczny w wyjaśnianiu okoliczności, w których należy stosować regulację ex ante. |
(15) | Doświadczenia związane z procedurą dotyczącą rynku wewnętrznego na mocy art. 7 i 7a dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (8) pokazały, że niespójności w stosowaniu przez krajowe organy regulacyjne środków naprawczych w podobnych warunkach rynkowych mogą osłabić rynek wewnętrzny łączności elektronicznej. |
(16) | Na mocy kodeksu Komisja zyskała nowe uprawnienia, w przypadku gdy BEREC podziela jej obawy, do żądania od krajowego organu regulacyjnego wycofania planowanych środków dotyczących (i) rozszerzenia obowiązków poza pierwszy punkt koncentracji lub dystrybucji w celu usunięcia wysokich i stałych przeszkód ekonomicznych lub fizycznych dla powielania (art. 61 ust. 3 kodeksu) lub (ii) traktowania nowych elementów sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN) w ujęciu regulacyjnym (art. 76 kodeksu). |
(17) | Aby zrealizować ogólne cele określone w art. 3 kodeksu, w szczególności cele polegające na usunięciu istniejących przeszkód na rynku wewnętrznym i promowaniu przewidywalności regulacyjnej, niezbędna jest pełna zgodność z mechanizmem zgłaszania określonym w art. 32 kodeksu. |
(18) | W celu zwiększenia przejrzystości i skuteczności mechanizmu konsultacji ustanowionego w art. 32 Komisja, inne krajowe organy regulacyjne i BEREC powinny mieć możliwość łatwego sprawdzenia, czy i w jaki sposób krajowy organ regulacyjny dokonujący zgłoszenia uwzględnił uwagi przekazane w odniesieniu do zgłoszonego planowanego środka. W tym celu, jeżeli krajowy organ regulacyjny powiadomi Komisję, BEREC lub inne krajowe organy regulacyjne o przyjętym środku po otrzymaniu od nich uwag, wówczas powinien on określić sposób, w jaki należycie uwzględnił przekazane uwagi. |
(19) | Wnioski krajowych organów regulacyjnych o przedłużenie terminu zgłoszenia nowej analizy rynku zgodnie z art. 67 ust. 5 kodeksu muszą zawierać wystarczające i uzasadnione informacje, które pozwolą Komisji ocenić, czy należy udzielić zgody na wnioskowane przedłużenie. |
(20) | Zgodnie z art. 34 kodeksu BEREC przedstawił swoją opinię (9) na temat niniejszego zalecenia w dniu 12 lutego 2021 r., |
NINIEJSZYM ZALECA:
Kanały komunikacji
1. | Zachęca się krajowe organy regulacyjne do skorzystania z możliwości nieformalnego omówienia ze służbami Komisji wszelkich wstępnych ustaleń lub kwestii związanych z przyszłymi planowanymi środkami na spotkaniu przedzgłoszeniowym (w tym, jeśli jest to wygodniejsze, podczas rozmowy telefonicznej lub wideokonferencji). Do takich kontaktów przedzgłoszeniowych należy zachęcać przed konsultacjami krajowymi przewidzianymi w art. 23 ust. 1 kodeksu lub po takich konsultacjach. Takie kontakty przedzgłoszeniowe mają szczególne znaczenie w przypadku planowanych środków składających się z przeglądów rynku, ale są one również istotne w przypadku środków naprawczych. W tych przypadkach, w szczególności gdy do planowanego środka wprowadza się istotne zmiany w wyniku konsultacji publicznych, zachęca się do dodatkowych kontaktów przedzgłoszeniowych przed dokonaniem formalnego zgłoszenia takich środków zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu. |
2. | Krajowe organy regulacyjne powinny dokonać zgłoszenia za pośrednictwem bezpiecznego interfejsu elektronicznego wskazanego przez Komisję. |
3. | Jeżeli z przyczyn technicznych lub z innych względów dokumenty związane ze zgłoszeniem nie mogą zostać przesłane na bezpieczny interfejs elektroniczny, krajowy organ regulacyjny może przesłać je Komisji pocztą elektroniczną. Inne krajowe organy regulacyjne i BEREC mogą jednak uzyskać dostęp do tych dokumentów w bezpiecznym interfejsie elektronicznym, jeżeli zostaną one niezwłocznie zapisane przez Komisję. Krajowy organ regulacyjny powinien tak szybko, jak to technicznie możliwe, przesłać na bezpieczny interfejs elektroniczny wszelkie dokumenty wysłane w drodze wyjątku pocztą elektroniczną. |
4. | Po przesłaniu zgłoszenia na bezpieczny interfejs elektroniczny (rejestracji) zgłoszenia Komisja może wysłać do krajowego organu regulacyjnego wniosek o informacje lub wyjaśnienia, zgodnie z art. 20 ust. 2 kodeksu. Zaleca się, by krajowe organy regulacyjne przekazywały wymagane informacje, jeżeli są one łatwo dostępne, w ciągu trzech dni roboczych (10). Krajowe organy regulacyjne powinny poinformować służby Komisji o wszelkich problemach, które mogą uniemożliwić im dotrzymanie tego terminu. |
5. | W przypadku gdy inny krajowy organ regulacyjny lub BEREC zgłasza uwagi dotyczące zgłoszenia, może je zgłosić w dowolnym wybranym przez siebie języku urzędowym, który może ułatwić ich skonsultowanie z pozostałymi krajowymi organami regulacyjnymi. Powinien on przekazać te uwagi Komisji, BEREC i pozostałym krajowym organom regulacyjnym drogą elektroniczną, najlepiej poprzez przesłanie ich do publicznie dostępnej sekcji bezpiecznego interfejsu elektronicznego Komisji. |
6. | Krajowe organy regulacyjne powinny zidentyfikować i utajnić wszelkie informacje poufne oraz zażądać skorygowania wszelkich błędów zawartych w pismach Komisji z uwagami lub bez uwag w ciągu trzech dni roboczych, zanim te ostatnie zostaną opublikowane w publicznej sekcji bezpiecznego interfejsu elektronicznego Komisji. |
7. | Krajowy organ regulacyjny może w dowolnym momencie podjąć decyzję o wycofaniu zgłoszonego planowanego środka. W takim przypadku krajowy organ regulacyjny powinien przesłać zawiadomienie o wycofaniu środka na bezpieczny interfejs elektroniczny. |
8. | W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny przyjmuje planowany środek, uprzednio zgłoszony zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu, po otrzymaniu uwag od Komisji, BEREC lub innego krajowego organu regulacyjnego, powinien on poinformować Komisję, BEREC i inne krajowe organy regulacyjne zarówno o przyjętym środku, jak i o sposobie, w jaki należycie uwzględnił przekazane uwagi. Aby zwiększyć przejrzystość i ułatwić procedury informowania o przyjętych środkach, krajowe organy regulacyjne powinny powiadomić Komisję o przyjętych środkach poprzez wypełnienie i przedłożenie formularza przedstawionego w załączniku IV wraz z przyjętym środkiem. |
Stopień szczegółowości zgłoszeń
9. | Zgłoszeń należy dokonywać w dowolnym z języków urzędowych Unii. Standardowy formularz zgłoszeniowy (załączniki I i II) lub skrócony formularz zgłoszeniowy (załącznik III), zwane łącznie "zestawem formularzy zgłoszeniowych", oraz zawiadomienie o przyjętych środkach (załącznik IV) mogą być wypełnione w dowolnym języku urzędowym, który może ułatwić wymianę informacji między krajowymi organami regulacyjnymi a BEREC. |
10. | Planowane środki zgłoszone przez krajowy organ regulacyjny powinny być należycie uzasadnione i należy do nich dołączyć wszelkie inne dokumenty niezbędne do oceny środka. Wszystkie informacje przedłożone przez krajowe organy regulacyjne powinny być kompletne i streszczone w formularzu zgłoszeniowym. |
11. | W celu poprawy skuteczności mechanizmu zgłaszania, zwiększenia pewności prawa dla krajowych organów regulacyjnych i uczestników rynku, a także zapewnienia terminowego wdrożenia środków regulacyjnych pożądane jest, by zgłoszenie dokonane przez krajowy organ regulacyjny zawierające analizę rynku obejmowało również środki naprawcze zaproponowane przez krajowy organ regulacyjny w celu usunięcia stwierdzonych niedoskonałości rynku, jeżeli to możliwe. Jeżeli planowany środek odnosi się do rynku, który uznano za konkurencyjny i w odniesieniu do którego stosowane są już środki naprawcze, zgłoszenie powinno także zawierać wniosek w sprawie uchylenia takich obowiązków. |
12. | Zestaw formularzy zgłoszeniowych nie ma na celu zastąpienia zgłoszonego planowanego środka, ale ich prawidłowe użycie powinno umożliwić Komisji, BEREC i krajowym organom regulacyjnym innych państw członkowskich sprawdzenie, czy zgłoszony planowany środek rzeczywiście zawiera wszystkie informacje niezbędne do wykonania ich zadań zgodnie z art. 32 i 33 kodeksu w terminie w nim określonym. |
13. | Krajowy organ regulacyjny powinien przekazać wymagane informacje w odpowiednich sekcjach formularza zgłoszeniowego, podając odniesienia do tej części zgłoszonego planowanego środka, która zawiera omawiane informacje. |
14. | Zachęca się krajowe organy regulacyjne do wcześniejszego omówienia z Komisją, zwłaszcza podczas nieformalnych kontaktów przedzgłoszeniowych, wszelkich kwestii dotyczących tego, czy dany środek krajowy byłby objęty zakresem stosowania art. 32 ust. 3 kodeksu, oraz formy lub treści planowanych zgłoszeń. W związku z powyższym zachęca się krajowe organy regulacyjne do konsultowania z Komisją wszelkich aspektów lub kwestii dotyczących zestawu formularzy zgłoszeniowych, a w szczególności rodzaju informacji, jakie zobowiązane są przekazać. |
Zgłoszenie za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego
15. | Planowane środki powinny być udostępniane Komisji, BEREC i innym krajowym organom regulacyjnym wraz z należycie wypełnionym standardowym formularzem zgłoszeniowym określonym w załącznikach I i II, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w pkt 18 niniejszego zalecenia. |
16. | Zgłoszone planowane środki powinny zawierać, w stosownych przypadkach, każdy z poniższych elementów: |
a) informacje wymagane w przypadku wszystkich zgłoszeń za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego
1) | daty i wyniki wcześniejszych konsultacji publicznych przeprowadzonych przez krajowy organ regulacyjny; |
2) | opinia wydana przez krajowy organ ochrony konkurencji, jeśli jest dostępna; |
b) dodatkowe informacje wymagane przy zgłaszaniu planowanego środka związanego z analizą rynku i wprowadzaniem środków naprawczych (art. 64, 67 i 68 kodeksu)
1) | właściwy rynek produktów lub usług (11), w szczególności opis produktów i usług, które mają zostać uwzględnione we właściwym rynku lub z niego wykluczone na podstawie substytucyjności po stronie popytu i po stronie podaży; jeżeli, do celów analizy rynku, planowany środek definiuje właściwy rynek, który różni się od tych wymienionych w zaleceniu Komisji (UE) 2020/2245 (12), krajowe organy regulacyjne powinny wykazać, że kryteria określone w art. 67 ust. 1 kodeksu są spełnione; |
2) | właściwy rynek geograficzny, w tym uzasadniona analiza warunków konkurencji na podstawie substytucyjności po stronie popytu i po stronie podaży, jak również informacje i dane wykorzystane w analizie geograficznej, dotyczące wyboru podstawowej jednostki geograficznej, stosowanych wskaźników strukturalnych i behawioralnych (tj., w stosownych przypadkach, liczba konkurujących sieci, udziały w rynku i tendencje w zakresie tych udziałów, analiza polityki cenowej lub różnych cen na poziomie regionalnym oraz wzorce zachowań) (13); |
3) | główne przedsiębiorstwa działające na właściwym rynku; |
4) | wyniki analizy właściwego rynku, w szczególności ustalenia dotyczące istnienia skutecznej konkurencji na właściwym rynku hurtowym lub jej braku oraz analizy odnośnego rynku detalicznego, w tym powody istnienia lub braku konkurencji, tj. zgłoszony planowany środek powinien zawierać udziały w rynku (najlepiej pod względem zarówno wartości, jak i wielkości) poszczególnych przedsiębiorstw oraz tendencje w zakresie tych udziałów, a także odniesienie do innych odpowiednich kryteriów, stosownie do przypadku, takich jak bariery wejścia, korzyści skali i zakresu, integracja pionowa, kontrola infrastruktury, której nie da się łatwo powielić, korzyści technologiczne lub przewaga technologiczna, niska wyrównawcza siła nabywcza lub jej brak, ułatwiony lub uprzywilejowany dostęp do rynków kapitałowych/zasobów finansowych, ogólna wielkość przedsiębiorstwa, zróżnicowanie produktów/usług, wysoko rozwinięta sieć dystrybucji i sprzedaży, brak potencjalnej konkurencji i bariery dla rozwoju; |
5) | w stosownych przypadkach - przedsiębiorstwa, które zostaną wyznaczone jako posiadające, samodzielnie lub wspólnie z innymi, znaczącą pozycję rynkową, oraz uzasadnienie, dowody i wszelkie inne istotne informacje faktyczne na poparcie takiego wyznaczenia; |
6) | w przypadku zgłaszania planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 68 kodeksu - szczegółowe obowiązki regulacyjne proponowane w celu rozwiązania problemu braku skutecznej konkurencji na danym właściwym rynku lub, w przypadku gdy właściwy rynek zostanie uznany za skutecznie konkurencyjny, a takie obowiązki zostały już nałożone na tym rynku, planowane środki proponowane w celu uchylenia tych obowiązków; |
7) | w przypadku planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 76 ust. 2 kodeksu zgłoszenie powinno zawierać w szczególności: szczegółowy opis zobowiązania zaproponowanego przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej i jego zgodności z warunkami określonymi w art. 76 ust. 1 kodeksu, opis traktowania w ujęciu regulacyjnym nowych elementów sieci o bardzo dużej przepustowości będących przedmiotem zobowiązania, podmiotów współinwestujących, stopnia ich współinwestowania i ich prawdopodobnej konkurencyjnej roli na rynku oraz, w stosownych przypadkach, opis środków naprawczych nałożonych na podstawie art. 76 ust. 2 akapit trzeci kodeksu i uzasadnienie nałożenia, utrzymania lub dostosowania takich środków; |
8) | w przypadku planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 79 kodeksu zgłoszenie powinno zawierać decyzję w sprawie zobowiązań (jeżeli różni się od planowanego środka), szczegółowy opis warunków zaakceptowanych przez krajowy organ regulacyjny oraz charakter i wyniki przeprowadzonego badania rynku; |
9) | w przypadku planowanych środków objętych zakresem stosowania art. 80 kodeksu zgłoszenie powinno zawierać odpowiednie informacje wskazujące szczegółowo, że spełnione są warunki usunięcia niektórych obowiązków związanych ze znaczącą pozycją rynkową, zgodnie z art. 80 ust. 1 kodeksu; |
10) | zgłoszenia dokonywane zgodnie z art. 68 ust. 3 akapit drugi kodeksu powinny również zawierać odpowiednie uzasadnienie wniosku skierowanego do Komisji dotyczącego konieczności nałożenia na operatorów o znaczącej pozycji rynkowej obowiązków w zakresie dostępu lub wzajemnych połączeń innych niż wymienione w art. 69-74 i art. 76 i 80 kodeksu; |
11) | zgłoszenia objęte zakresem stosowania art. 68 ust. 5 kodeksu powinny także zawierać odpowiednie uzasadnienie, dlaczego zamierzone planowane środki są wymagane w celu przestrzegania zobowiązań międzynarodowych; |
c) dodatkowe informacje wymagane przy zgłaszaniu innych rodzajów planowanych środków (art. 61 kodeksu)
1) | w przypadku zgłoszenia planowanych środków objętych zakresem art. 61 ust. 1-4 kodeksu planowany środek powinien obejmować przedsiębiorstwa, których dotyczy, uzasadnienie planowanego środka w oparciu o zastosowaną podstawę prawną, opis obowiązków, które mają zostać nałożone, oraz odniesienie do wszelkich powiązanych wcześniej zgłoszonych planowanych środków, w tym wyniki analizy właściwego rynku, którego mogą one dotyczyć, jak opisano w pkt 4 powyżej; |
2) | w szczególności planowane środki objęte zakresem stosowania art. 61 ust. 3 kodeksu powinny zawierać opis sposobu, w jaki krajowy organ regulacyjny określił pierwszy punkt koncentracji i dystrybucji (FCDP) lub punkt znajdujący się poza pierwszym punktem koncentracji i dystrybucji, który jest zdolny do zapewnienia obsługi takiej liczby użytkowników końcowych, która umożliwi efektywnemu przedsiębiorstwu pokonanie stwierdzonych istotnych barier dla powielenia, oraz informacje i uzasadnienie potwierdzające wniosek, że dane elementy sieci nie są możliwe do powielenia, a zatem obowiązki są uzasadnione; w szczególności, w odniesieniu do obowiązków proponowanych na mocy art. 61 ust. 3 akapit drugi, krajowe organy regulacyjne powinny opisać, jakie ekonomiczne lub fizyczne przeszkody dla powielania uważają za wysokie i stałe, oraz opisać problemy w zakresie konkurencji i niedoskonałości rynku na poziomie detalicznym, którym proponowane obowiązki mają zaradzić, a także uzasadnić wszelkie wyjątki, które miałyby zastosowanie, takie jak określenie, które realizowane sieci można uznać za nowe, a które projekty za małe. |
Zgłoszenie za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego
17. | Następujące planowane środki należy udostępnić poprzez należyte wypełnienie skróconego formularza zgłoszeniowego znajdującego się w załączniku III:
|
18. | W przypadku planowanych środków wymienionych w pkt 17 wystarczające powinno być wypełnienie i przedłożenie przez krajowy organ regulacyjny skróconego formularza zgłoszeniowego oraz przesłanie planowanego środka na bezpieczny interfejs elektroniczny Komisji, tak aby był on publicznie dostępny. Jeżeli podczas oceny zgłoszonego środka Komisja uzna, że potrzebna jest dodatkowa dokumentacja, może zwrócić się o nią na każdym etapie postępowania. |
19. | Jeżeli jednak Komisja uzna, po sprawdzeniu w ciągu pięciu dni roboczych warunków zakwalifikowania skróconego formularza zgłoszeniowego do kategorii wymienionych w pkt 17, że warunki te nie zostały spełnione, krajowy organ regulacyjny dokonujący zgłoszenia powinien niezwłocznie przedłożyć planowany środek przy użyciu standardowego formularza zgłoszeniowego. W takich przypadkach bieg jednomiesięcznego okresu przeglądu nie ulega wstrzymaniu. |
20. | Planując zgłoszenia dokonywane zgodnie z art. 68 ust. 3 akapity od drugiego do czwartego kodeksu, krajowe organy regulacyjne powinny przewidzieć, że Komisja będzie potrzebowała co najmniej pięciu miesięcy na przyjęcie decyzji zatwierdzającej, biorąc pod uwagę konieczność omówienia z BEREC tych środków, które muszą zostać przyjęte jako akty wykonawcze na mocy art. 118 ust. 3. |
Rejestracja zgłoszeń
21. | Zgłoszenia dokonywane za pomocą zestawu formularzy zgłoszeniowych wymienione w pkt 16 i 17 rejestruje się w kolejności, w jakiej są one zgłaszane. Krajowe organy regulacyjne powinny pamiętać, że bieg jednomiesięcznego okresu przeglądu rozpoczyna się z chwilą otrzymania zgłoszenia planowanego środka. |
22. | Potwierdzenie i przydzielenie numeru zgłoszenia powinno zostać zarejestrowane, a wszystkie krajowe organy regulacyjne, BEREC i inni zarejestrowani użytkownicy bezpiecznego interfejsu elektronicznego Komisji powinni otrzymać powiadomienie drogą elektroniczną. Takie powiadomienie o rejestracji powinno zawierać następujące informacje:
|
Przetwarzanie informacji poufnych
23. | Jeżeli krajowy organ regulacyjny uzna, że informacje związane ze zgłoszeniem są poufne zgodnie z unijnymi i krajowymi przepisami dotyczącymi tajemnicy handlowej, autor informacji powinien wyraźnie oznaczyć je jako "poufne" przed przesłaniem ich na bezpieczny interfejs elektroniczny Komisji lub, w stosownych przypadkach, przed wysłaniem ich drogą elektroniczną. |
24. | Aby zapewnić przejrzystość zgłoszeń, wszelkie zgłoszenia składane jako "poufne" powinny być również przekazywane w zredagowanej lub dostosowanej wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, która zostanie podana do wiadomości publicznej. |
25. | Wypełniając formularze zgłoszeniowe, o których mowa w pkt 9, krajowe organy regulacyjne nie powinny zamieszczać w nich informacji poufnych. |
26. | Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich. |
Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2021 r.
(1) Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
(3) Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2017 r., Polkomtel sp. z o.o./Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, C-277/16, ECLI:EU:C:2017:989, pkt 45; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 14 kwietnia 2016 r., Polkomtel, C-397/14, EU:C:2016:256, pkt 56 i odpowiedź Trybunału na pytanie 2; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 września 2015 r., KPN BV/Autoriteit Consument en Markt (ACM), C-85/14, ECLI:EU:C:2015:610, pkt 47. Zob. również wyroki sądu krajowego wydane przez włoską Consiglio di Stato, nr 3722/2019, w których stwierdzono nieważność decyzji AgCom nr 259/14/CONS ze względów czysto proceduralnych (bez rozpatrywania istoty sporu) z powodu nieprzestrzegania procedury konsultacji w ramach rynku wewnętrznego. Również polskie sądy uchyliły krajowe decyzje regulacyjne mające wpływ na handel między państwami członkowskimi, w których nałożono obowiązki regulacyjne bez uprzednich obowiązkowych konsultacji z UE (VI ACa 1148/11, VI ACa 137/14).
(4) Zalecenie Komisji 2003/561/WE z dnia 23 lipca 2003 r. w sprawie notyfikacji, terminów i konsultacji przewidzianych w art. 7 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (Dz.U. L 190 z 30.7.2003, s. 13).
(5) Zalecenie Komisji 2008/850/WE z dnia 15 października 2008 r. w sprawie notyfikacji, terminów i konsultacji przewidzianych w art. 7 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (Dz.U. L 301 z 12.11.2008, s. 23).
(6) CIRCABC, https://circabc.europa.eu/ui/welcome.
(7) Np. informacje dotyczące obliczania średniego ważonego kosztu kapitału zgodnie z zawiadomieniem w sprawie obliczania kosztu kapitału dla istniejącej infrastruktury (zawiadomienie dotyczące WACC) (2019/C 375/01).
(8) Dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 33).
(9) BoR (21) 20.
(10) Terminy oblicza się zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określającym zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).
(11) Zob. w szczególności pkt 24-51 wytycznych Komisji dotyczących analizy rynku i oceny znaczącej pozycji rynkowej na podstawie unijnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (2018/C 159/01).
(12) Zalecenie Komisji (UE) 2020/2245 z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie rynków właściwych w zakresie produktów i usług telekomunikacyjnych w sektorze łączności elektronicznej podlegających regulacji ex ante zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 439 z 29.12.2020, s. 23).
(13) Zob. zalecenie (UE) 2020/2245 i nota wyjaśniająca (SWD(2020) 337 final) towarzysząca temu zaleceniu.
(14) Może tak być w przypadku, gdy sąd krajowy uchyla decyzję krajowego organu regulacyjnego ze względów proceduralnych i organ ten musi ponownie powiadomić Komisję o tym samym środku.
(15) Zob. motyw 201 kodeksu: w szczególnym przypadku systemów współinwestycji objętych zakresem art. 76 kodeksu. W motywie 201 zaznaczono, że: "W interesie wydajności, krajowy organ regulacyjny powinien mieć możliwość przedłożenia Komisji pojedynczego zgłoszenia projektu środka dotyczącego systemu współinwestycji spełniającego odpowiednie wymogi. W przypadku gdy Komisja nie korzysta ze swoich uprawnień w zakresie wymogu wycofania projektu środka, nieproporcjonalne byłoby, by dalsze uproszczone zgłoszenia pojedynczych projektów decyzji krajowego organu regulacyjnego na podstawie tego samego systemu, z uwzględnieniem dodatkowo dowodu faktycznego zawarcia umowy z przynajmniej jednym współinwestorem, podlegały decyzji wymagającej wycofania w przypadku braku zmiany okoliczności".
ZAŁĄCZNIK I
STANDARDOWY FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
planowany środek związany z analizą rynku i wprowadzaniem środków naprawczych (art. 64, 67 i 68 kodeksu)
(pkt 16 lit. a) i b) zalecenia)
Sekcja 1 - Definicja rynku W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
| Zgadza się ? | Nie zgadza się ? | ||
Jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji nie zgadza się z proponowanym projektem, należy przedstawić powody: | ||||
| Od dnia __________ do dnia ___________ | |||
| (np. liczba otrzymanych uwag, informacje na temat tego, którzy respondenci zgodzili się z proponowaną definicją rynku, a którzy się jej sprzeciwili i z jakich powodów). | |||
|
| |||
Sekcja 2 - Wyznaczenie przedsiębiorstw o znaczącej pozycji rynkowej W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
| Zgadza się ? | Nie zgadza się ? | ||
Jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji nie zgadza się z proponowanym projektem, należy przedstawić powody: | ||||
|
| |||
Sekcja 3 - Obowiązki regulacyjne W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
Sekcja 3a - Planowane środki na podstawie art. 76 ust. 2 kodeksu W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
Sekcja 3b - Planowane środki na podstawie art. 79 kodeksu W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
Sekcja 3c - Planowane środki na podstawie art. 80 kodeksu W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
|
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej.
ZAŁĄCZNIK II
STANDARDOWY FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
obowiązki symetryczne na mocy art. 61 kodeksu
(pkt 16 lit. a) i c) zalecenia)
Sekcja 1 - Planowane środki dotyczące nałożenia obowiązków symetrycznych W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | |||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
Art. 61 ust. 3
| |||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
|
| ||||||||
|
|
ZAŁĄCZNIK III
SKRÓCONY FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
(pkt 17 zalecenia)
Sekcja 1 - Planowane środki zmieniające szczegóły techniczne wcześniej zastosowanych regulacyjnych środków naprawczych (1) lub późniejsze zgłoszenia dotyczące obowiązków innych operatorów stosujące to samo podejście lub tę samą metodykę, które były już wcześniej stosowane W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | |||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
Sekcja 2 - Planowane środki w formie kolejnego indywidualnego projektu decyzji w ramach uprzednio zgłoszonego i ocenionego systemu współinwestycji, pod warunkiem że nie wystąpiły żadne zmiany okoliczności (art. 76 kodeksu) W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | |||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
|
(1) Krajowe organy regulacyjne często dokonują zmiany szczegółów technicznych wcześniej zastosowanych środków naprawczych celem uwzględnienia zmian odpowiednich wskaźników lub czynników gospodarczych (takich jak zmiany kosztów sprzętu, kosztów pracy; stopy inflacji lub stawek czynszu za wynajem nieruchomości) lub celem aktualizacji prognoz lub założeń. Za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać wyłącznie zmiany lub aktualizacje szczegółów, które nie zmieniają charakteru lub ogólnego zakresu wcześniej wprowadzonych środków naprawczych. Z kolei za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać istotne zmiany charakteru lub zakresu środków naprawczych (takie jak zmiany metodyki stosowanej przy obliczaniu kosztów lub cen lub przy określaniu ścieżek stopniowego obniżania cen lub zmiany w poziomach cen, z wyjątkiem zmian cen, które po prostu odzwierciedlają zmiany w odpowiednich wskaźnikach lub czynnikach gospodarczych wspomnianych powyżej).
ZAŁĄCZNIK IV
ZAWIADOMIENIE O PRZYJĘTYCH ŚRODKACH
(pkt 8 zalecenia)
Sekcja 1 - Określenie przyjętego środka W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
| Tak ? | Nie ? | ||
Sekcja 2 - Szczegóły dotyczące sposobu, w jaki uwagi zostały należycie uwzględnione W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
| [Nagłówek uwagi 1] Wyjaśnienia dotyczące sposobu, w jaki została ona uwzględniona, lub odniesienie do sekcji przyjętego środka, w której można znaleźć te informacje [Nagłówek uwagi 2] Wyjaśnienia dotyczące sposobu, w jaki została ona uwzględniona, lub odniesienie do sekcji przyjętego środka, w której można znaleźć te informacje [Nagłówek uwagi 3] Wyjaśnienia dotyczące sposobu, w jaki została ona uwzględniona, lub odniesienie do sekcji przyjętego środka, w której można znaleźć te informacje |
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji