DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2021/512
z dnia 22 marca 2021 r.
w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej na podstawie Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2) (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"). W związku z tym prawo Unii dotyczące podatku od wartości dodanej (VAT) nie ma już zastosowania do Zjednoczonego Królestwa ani w Zjednoczonym Królestwie. |
(2) | Jednak zgodnie z art. 8 akapit pierwszy Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwanego dalej "protokołem"), który stanowi integralną część umowy o wystąpieniu, prawo Unii dotyczące VAT nadal ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej w odniesieniu do towarów, z zastrzeżeniem demokratycznej zgody, o której mowa w art. 18 protokołu, na dalsze stosowanie jego art. 8. |
(3) | W związku z tym podatnicy i niektóre osoby prawne niebędące podatnikami w Zjednoczonym Królestwie nadal podlegają prawu Unii dotyczącemu VAT w odniesieniu do transakcji dotyczących towarów w Irlandii Północnej. |
(4) | Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT nałożonego na towary lub usługi zakupione na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Jednakże art. 16 tej dyrektywy wymaga, by wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników było uznawane za odpłatną dostawę towarów, w przypadkach gdy VAT od tych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu. System ten pozwala na odzyskanie pierwotnie odliczonego podatku VAT w odniesieniu do towarów wykorzystywanych do celów prywatnych. |
(5) | Decyzją Rady 2006/659/WE (3) Zjednoczone Królestwo upoważniono do stosowania do dnia 31 grudnia 2015 r. szczególnego środka w celu ustalania na zasadzie ryczałtu wartości proporcjonalnej niepodlegającego odliczeniu podatku od wartości dodanej (VAT) w odniesieniu do wydatków na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Przedmiotowy szczególny środek, z którego podatnicy korzystają na zasadzie dobrowolności, opiera się na poziomie emisji dwutlenku węgla dla danego samochodu, istnieje bowiem proporcjonalna zależność między poziomem emisji a zużyciem paliwa, czyli wydatkami na paliwo. |
(6) | Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2109 (4) Zjednoczone Królestwo zostało upoważnione do dalszego stosowania tego szczególnego środka do dnia 31 grudnia 2018 r. Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1918 (5) przyznano dalsze przedłużenie do dnia 31 grudnia 2020 r. |
(7) | W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 27 listopada 2020 r., Zjednoczone Królestwo wystąpiło w odniesieniu do Irlandii Północnej z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka do dnia 1 stycznia 2021 r. Wniosek zawierał wyjaśnienie dotyczące funkcjonowania szczególnego środka. |
(8) | Pismem z dnia 10 grudnia 2020 r. Komisja przekazała państwom członkowskim wniosek złożony przez Zjednoczone Królestwo. Pismem z dnia 11 grudnia 2020 r. Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o tym, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku. |
(9) | Według Zjednoczonego Królestwa szczególny środek zapewnia zarówno podatnikom, jak i organom podatkowym skuteczną, uproszczoną procedurę poboru podatku VAT w odniesieniu do wydatków na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej częściowo wykorzystywanych do celów prywatnych. Należy zatem upoważnić Zjednoczone Królestwo do dalszego stosowania szczególnego środka w odniesieniu do Irlandii Północnej. |
(10) | Przedmiotowe odstępstwo powinno być ograniczone do dnia 31 grudnia 2023 r., ponieważ należy okresowo oceniać, czy system ryczałtowy jest nadal prawidłowym odzwierciedleniem ogólnego stosunku wykorzystywania do celów działalności gospodarczej i do celów prywatnych. |
(11) | Zgodnie z art. 8 akapit drugi protokołu dochody wynikające z transakcji podlegających opodatkowaniu w Irlandii Północnej nie są przekazywane Unii. Dlatego też szczególny środek nie będzie miał wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT. |
(12) | Aby uniknąć zakłóceń, Zjednoczone Królestwo powinno zostać upoważnione do nieprzerwanego stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka w odniesieniu do Irlandii Północnej. Należy zatem udzielić upoważnienia będącego przedmiotem wniosku ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r. w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2018/1918, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Na zasadzie odstępstwa od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Zjednoczone Królestwo, w odniesieniu do Irlandii Północnej, w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., do ustalania na zasadzie ryczałtu wartości proporcjonalnej VAT w odniesieniu do wydatków na paliwo wykorzystywane w samochodach do celów działalności gospodarczej w celach prywatnych.
Artykuł 2
Wartość proporcjonalną VAT, o której mowa w art. 1, wyraża się w wartościach stałych, ustalonych na podstawie poziomu emisji dwutlenku węgla, odpowiadającego zużyciu paliwa, dla danego rodzaju pojazdu. Zjednoczone Królestwo dostosowuje corocznie, w odniesieniu do Irlandii Północnej, wartości stałe w celu uwzględnienia zmian w średnich kosztach paliwa.
Artykuł 3
Korzystanie przez podatników z systemu ustanowionego na podstawie niniejszej decyzji odbywa się na zasadzie dobrowolności.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Irlandii Północnej.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2021 r.
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
(2) Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
(3) Decyzja Rady 2006/659/WE z dnia 25 września 2006 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 5 ust. 6 i art. 11 pkt A ust. 1 lit. b) dyrektywy 77/388/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych (Dz.U. L 272 z 3.10.2006, s. 15).
(4) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2015/2109 z dnia 17 listopada 2015 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 305 z 21.11.2015, s. 49).
(5) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1918 z dnia 4 grudnia 2018 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 311 z 7.12.2018, s. 30).
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00