ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/399
z dnia 19 stycznia 2021 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do kwot wsparcia unijnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w roku 2021
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (1), w szczególności jego art. 58 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 (2) państwa członkowskie zmniejszają kwotę płatności bezpośrednich, która ma zostać przyznana rolnikowi za dany rok kalendarzowy na podstawie tytułu III rozdział 1 tego rozporządzenia, o co najmniej 5 % w odniesieniu do części kwoty przekraczającej 150 000 EUR. Zgodnie z art. 7 ust. 2 wymienionego rozporządzenia szacunkową kwotę wynikającą z tego zmniejszenia udostępnia się jako dodatkowe wsparcie na działania w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). |
(2) | Zgodnie z art. 11 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 31 grudnia 2019 r. państwa członkowskie powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie zmniejszenia kwoty płatności bezpośrednich i szacunkowej kwoty wynikającej ze zmniejszenia na rok kalendarzowy 2020. W powiadomieniach Bułgarii, Czech, Danii, Estonii, Irlandii, Hiszpanii, Włoch, Łotwy, Węgier, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa wskazano większą niż zero, szacunkową kwotę pochodzącą ze zmniejszenia płatności. |
(3) | Zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Belgia, Dania, Niemcy, Grecja, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo powiadomiły Komisję do dnia 31 grudnia 2019 r. o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako wsparcie dodatkowe finansowane w ramach EFRROW w roku budżetowym 2021 określonego odsetka swojego rocznego pułapu krajowego dla płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2020. |
(4) | Zgodnie z art. 14 ust. 2 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Chorwacja, Węgry, Malta i Polska powiadomiły Komisję do dnia 8 lutego 2020 r. o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2020 określonej kwoty wsparcia, które ma być sfinansowane z EFRROW w roku budżetowym 2021. |
(5) | Na podstawie tych powiadomień załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 zostały zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/756 (3). |
(6) | Jednak w świetle wyjątkowych okoliczności spowodowanych pandemią COVID-19 Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Luksemburg i Portugalia zmieniły następnie swój pierwotny wniosek o przesunięcie środków. W rezultacie, załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 zostały ponownie zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/1314 (4). |
(7) | Należy zatem dostosować przydziały środków na rozwój obszarów wiejskich, określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 na 2021 r. |
(8) | Zgodnie z art. 137 ust. 1 akapit drugi Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (umowa o wystąpieniu) rozporządzenie (UE) nr 1307/2013, w brzmieniu obowiązującym w 2020 r., nie ma zastosowania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do roku składania wniosków 2020. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/756 nie określono zatem pułapów na rok 2020 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa. Ponieważ pułapy płatności bezpośrednich na rok kalendarzowy 2020 mają być uwzględnione w odniesieniu do wsparcia finansowanego w ramach EFRROW w roku budżetowym 2021, a okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r., nie ma potrzeby ustalania pułapów na rok budżetowy 2021 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa. |
(9) | Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. |
(10) | Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem mają wpływ na stosowanie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Część drugą załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2021 r.
(1) Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/756 z dnia 1 kwietnia 2020 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 179 z 9.6.2020, s. 1).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1314 z dnia 10 lipca 2020 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do pułapów krajowych i pułapów netto płatności bezpośrednich dla niektórych państw członkowskich na rok kalendarzowy 2020 (Dz.U. L 307 z 22.9.2020, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
"CZĘŚĆ DRUGA: Podział wsparcia unijnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (2021 i 2022)
(ceny bieżące w EUR)
| 2021 | 2022 |
Belgia | 101 120 350 | 82 800 894 |
Bułgaria | 276 362 304 | 282 162 644 |
Czechy | 317 532 230 | 259 187 708 |
Dania | 155 064 249 | 75 934 060 |
Niemcy | 1 635 145 136 | 1 092 359 738 |
Estonia | 107 500 074 | 88 016 648 |
Irlandia | 380 591 206 | 311 640 628 |
Grecja | 776 736 956 | 556 953 600 |
Hiszpania | 1 320 014 366 | 1 080 382 825 |
Francja | 2 342 357 917 | 1 459 440 070 |
Chorwacja | 320 884 794 | 297 307 401 |
Włochy | 1 654 587 531 | 1 349 921 375 |
Cypr | 29 029 670 | 23 770 514 |
Łotwa | 143 740 636 | 117 495 173 |
Litwa | 238 747 895 | 195 495 162 |
Luksemburg | 13 190 338 | 12 310 644 |
Węgry | 476 870 229 | 416 869 149 |
Malta | 23 852 009 | 19 984 497 |
Niderlandy | 161 088 781 | 73 268 369 |
Austria | 635 078 708 | 520 024 752 |
Polska | 1 297 822 020 | 1 320 001 539 |
Portugalia | 575 185 863 | 540 550 620 |
Rumunia | 1 181 006 852 | 967 049 892 |
Słowenia | 134 545 025 | 110 170 192 |
Słowacja | 318 199 138 | 259 077 909 |
Finlandia | 432 995 097 | 354 549 956 |
Szwecja | 258 770 726 | 211 889 741 |
Ogółem w UE | 15 308 020 100 | 12 078 615 700 |
Pomoc techniczna | 36 969 860 | 30 272 220 |
Ogółem | 15 344 989 960 | 12 108 887 920 " |
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00