Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/150
z dnia 16 grudnia 2020 r.
w sprawie zwolnienia na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 portu lotniczego "City of Derry" z wymogu posiadania certyfikatu wydanego przez Irlandię
(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 8914)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2007 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 41 ust. 6 akapit trzeci,
po konsultacji z komitetem ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Port lotniczy "City of Derry" (City of Derry Airport) znajduje się w Zjednoczonym Królestwie i jest częścią brytyjskiego rejonu informacji powietrznej Scottish (FIR Scottish) w pobliżu granicy irlandzkiego rejonu informacji powietrznej Shannon (FIR Shannon). W przypadku podejścia według wskazań przyrządów do tego portu lotniczego konieczne jest, aby przed ostatecznym lądowaniem statek powietrzny wleciał w FIR Shannon. Ze względów praktycznych, aby ułatwić bezpieczne przeprowadzanie w tym porcie lotniczym procedur podejścia według wskazań przyrządów, irlandzki organ lotnictwa cywilnego powierzył zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej (ATM/ANS) instytucji zapewniającej ATM/ANS w porcie lotniczym "City of Derry". Z końcem okresu przejściowego określonego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2) ("umowa o wystąpieniu") certyfikaty wydane przez właściwe organy Zjednoczonego Królestwa na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139 brytyjskim instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej przestaną być ważne w Unii. |
(2) | Po zakończeniu okresu przejściowego brytyjskie instytucje zapewniające ATM/ANS będą mogły świadczyć usługi w Unii, pod warunkiem że jako instytucje zapewniające ATM/ANS z państwa trzeciego posiadają ważny certyfikat wydany przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") na podstawie art. 80 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(3) | W dniu 21 sierpnia 2019 r. irlandzki organ lotnictwa cywilnego - jako irlandzki organ właściwy oraz w imieniu Irlandii - powiadomił o swoim zamiarze przyznania na podstawie art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 portowi lotniczemu "City of Derry" zwolnienia z wymogu posiadania certyfikatu instytucji zapewniającej ATM/ANS wydanego przez Irlandię. Oczekuje się, że zwolnienie to zacznie obowiązywać w dniu następującym po dniu, w którym kończy się okres przejściowy, o którym mowa w art. 126 umowy o wystąpieniu. |
(4) | Agencja oceniła proponowane zwolnienie oraz jego uzasadnienie i w swoim zaleceniu z dnia 29 sierpnia 2019 r. stwierdza, że wszystkie warunki określone w art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 zostały spełnione. |
(5) | W szczególności główne miejsce prowadzenia działalności instytucji zapewniającej ATM/ANS znajduje się poza terytorium, za które odpowiedzialna jest Irlandia. Ponadto, podchodząc do lądowania w porcie lotniczym "City of Derry", statki powietrzne są zmuszone wlecieć na krótko do segmentu w FIR Shannon, w związku z czym, w świetle tak niewielkiego natężenia ruchu lotniczego, ubieganie się o certyfikat instytucji zapewniającej ATM/ANS byłoby nieproporcjonalne. Instytucja zapewniająca ATM/ANS w porcie lotniczym "City of Derry" jest obecnie certyfikowana przez organ lotnictwa cywilnego Zjednoczonego Królestwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139, a w odniesieniu do nadzoru i egzekwowania przepisów poczyniono formalne uzgodnienia z irlandzkim organem lotnictwa cywilnego - jako organem właściwym dla Irlandii - w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami, w szczególności z zasadniczymi wymogami, o których mowa w art. 40 rozporządzenia (UE) 2018/1139. Zakres zwolnienia jest wyraźnie określony i jest ograniczony do tego, co jest absolutnie niezbędne, a w przypadku gdy okres jego obowiązywania przekracza pięć lat, zwolnienie podlega regularnemu przeglądowi przeprowadzanemu w stosownych odstępach czasu, tj. dorocznie, przez irlandzki organ lotnictwa cywilnego, który powiadomi o tym przeglądzie Komisję. Zwolnienie jest stosowane w sposób niedyskryminujący. |
(6) | Zwolnienie portu lotniczego "City of Derry" z wymogu posiadania certyfikatu instytucji zapewniającej ATM/ANS wydanego przez Irlandię spełnia warunki określone w art. 41 ust. 6 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zwolnienie portu lotniczego "City of Derry" z wymogu posiadania certyfikatu w zakresie zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej (ATM/ANS) wydanego przez Irlandię spełnia warunki określone w art. 41 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja stosuje się od dnia następującego po dniu, w którym prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa na podstawie art. 126 i 127 umowy o wystąpieniu.
Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji