Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-02-09 do 2022-05-11
Wersja archiwalna od 2021-02-09 do 2022-05-11
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/141
z dnia 5 lutego 2021 r.
przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui" prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz połowów przy użyciu włoków, drag, okrężnic, niewodów pełnomorskich, niewodów dobrzeżnych lub podobnych sieci nad skupiskami trawy morskiej, w szczególności Posidonia oceanica, lub innych morskich roślin nagonasiennych. |
(2) | Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 4 ust. 5. |
(3) | W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu. |
(4) | Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9. |
(5) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 586/2014 (2) po raz pierwszy przyznano odstępstwo od art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz jego art. 13 ust. 1 i 2 w odniesieniu do trawlerów stosujących sieci typu "gangui" na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur). Miało ono zastosowanie do dnia 6 czerwca 2017 r. |
(6) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/693 (3) przyznano przedłużenie tego odstępstwa od dnia 11 maja 2018 r. do dnia 11 maja 2020 r. |
(7) | W dniu 25 października 2019 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o przedłużenie tego odstępstwa na trzy lata. W dniu 3 grudnia 2020 r. Francja zmieniła swój wniosek o przedłużenie na okres dwóch lat. Francja przedstawiła informacje i dane naukowe uzasadniające przedłużenie odstępstwa, w tym sprawozdanie z wykonania planu zarządzania przyjętego przez Francję w dniu 13 maja 2014 r. (4) zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zaktualizowane odwzorowanie skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica na obszarze objętym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/693 oraz sprawozdanie z wykonania dotyczące wzmocnionych środków kontroli i monitorowania. |
(8) | Podczas swojej 62. sesji plenarnej, która odbyła się w listopadzie 2019 r. (5), Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane i sprawozdania z wykonania. STECF stwierdził, że niektóre dane przedłożone przez władze francuskie wymagają poprawy, a mianowicie poprzez wyjaśnienie wpływu narzędzi połowowych na skupiska trawy morskiej Posidonia oceanica i dostarczenie aktualnych danych dotyczących połowów. |
(9) | W dniu 10 lutego 2020 r. Francja przekazała Komisji zaktualizowane dane dotyczące składu połowów oraz nową analizę opartą na danych przekazywanych przez transpondery VMS ("dane VMS") zainstalowane w zatwierdzonych trawlerach stosujących sieci typu "gangui". Dane VMS umożliwiają określenie rzeczywistego obszaru skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica, na który ma wpływ to narzędzie. Z analizy wynika, że trawlery stosujące sieci typu "gangui" mają wpływ na 19,9 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej gatunku Posidonia oceanica w obszarze objętym francuskim planem zarządzania oraz 7,1 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej gatunku Posidonia oceanica na wodach terytorialnych Francji. |
(10) | Francja zobowiązała się ponadto do rozpoczęcia badania społeczno-gospodarczego mającego na celu poszerzenie wiedzy na temat tego rodzaju połowów, w szczególności poprzez gromadzenie zaktualizowanych danych dotyczących cen oraz zaktualizowanych danych dotyczących połowów i składu połowów. |
(11) | Ponadto na podstawie francuskiej decyzji administracyjnej (6) opublikowanej w lutym 2020 r. obniżono całkowity dopuszczalny nakład połowowy z 200 do 180 dni rocznie w odniesieniu do narzędzi typu "grand gangui". |
(12) | Podczas swojej 64. sesji plenarnej, która odbyła się w lipcu 2020 r. (7), STECF ocenił dane VMS przekazane przez Francję i stwierdził, że obszary skupisk Posidonia oceanica, na które mają wpływ narzędzia połowowe znajdowały się poniżej pułapów określonych w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(13) | STECF ocenił również dane dotyczące składu połowów. Stwierdził, że połowy nie były ukierunkowane na głowonogi, ponieważ gatunki te stanowią średnio jedynie 6 % całkowitej wielkości połowu, a połowy gatunków wymienionych w części A załącznika IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 (8) były minimalne. |
(14) | STECF uznał wysiłki poczynione przez administrację francuską w zakresie zarządzania połowami przy użyciu sieci typu "gangui" i stwierdził, że wniosek Francji o przedłużenie odstępstwa o kolejne dwa lata jest zgodny z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(15) | Wnioskowane odstępstwo dotyczy działalności połowowej statków o łącznej długości mniejszej lub równej 12 m oraz mocy silnika mniejszej lub równej 85 kW z użyciem dennych sieci ciągnionych, prowadzonej tradycyjnie na skupiskach trawy morskiej Posidonia oceanica. |
(16) | Przedmiotowe połowy obejmują mniej niż 33 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej Posidonia oceanica w granicach obszaru objętego francuskim planem zarządzania oraz mniej niż 10 % skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica w wodach terytorialnych Francji zgodnie z pułapami ustanowionymi na podstawie art. 4 ust. 5 akapit pierwszy ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(17) | Istnieją szczególne przeszkody geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego. |
(18) | Przedmiotowe połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie. |
(19) | Odstępstwo, o które wystąpiła Francja, dotyczy ograniczonej liczby 17 statków, z których tylko 10 prowadziło działalność w 2019 r. Stanowi to zmniejszenie nakładu połowowego o 53 % pod względem liczby upoważnionych statków w porównaniu z 2014 r., kiedy to przyjęto francuski plan zarządzania. |
(20) | Połowy prowadzone trawlerami stosującymi sieci typu "gangui" są ukierunkowane na różne gatunki odpowiadające niszy ekologicznej; takiego składu tych połowów, w szczególności w odniesieniu do różnorodności złowionych gatunków, nie uzyskuje się przy użyciu żadnego innego narzędzia połowowego. Przedmiotowe połowy nie mogą zatem być prowadzone przy użyciu innych narzędzi połowowych. |
(21) | Wniosek ten obejmuje statki prowadzące udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat i działające na podstawie francuskiego planu zarządzania. |
(22) | Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
(23) | Francuski plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów mogą być wydawane wyłącznie 17 określonym statkom na łączny nakład połowowy 838 kW, którym Francja już wydała upoważnienia. Dokładniej rzecz ujmując, zgodnie z francuskim planem zarządzania upoważnienie do połowów sieciami typu "gangui" zostaje unieważnione w momencie, gdy dany upoważniony statek zostaje zastąpiony lub gdy kapitan statku sprzedaje swój statek lub przechodzi na emeryturę. W związku z tym Komisja zauważa, że przepis ten automatycznie doprowadzi do stopniowego zaprzestania tego rodzaju połowów z upływem czasu. |
(24) | Wnioskowane odstępstwo jest zgodne z art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionym art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ dotyczy włoków o rozmiarze oczek sieci nie mniejszym niż 40 mm. |
(25) | Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpionego art. 8 ust. 1 i częścią B sekcja I załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ w takielunku sieci "gangui" nie stosuje się oczka kWadratowego mniejszego niż 40 mm. |
(26) | Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działaniami statków używających narzędzi połowowych innych niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione. |
(27) | Działalność trawlerów stosujących sieci typu "gangui" jest uregulowana we francuskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w części A załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne. |
(28) | Połowy prowadzone przez trawlery stosujące sieci typu "gangui" nie są ukierunkowane na głowonogi. |
(29) | Francuski plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 4 ust. 5 akapit piąty rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz w jego art. 13 ust. 9 akapit trzeci. Obejmuje on również środki monitorowania działalności połowowej i spełnia tym samym warunki określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 (9). |
(30) | Wnioskowane odstępstwo jest zatem zgodne z warunkami określonymi w art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i powinno zostać przyznane. |
(31) | We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania określonym we francuskim planie zarządzania Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie. |
(32) | Czas trwania odstępstwa powinien być ograniczony, aby umożliwić sprawne wdrożenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianego stada, oraz stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania. |
(33) | Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/693 wygasło w dniu 11 maja 2020 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 12 maja 2020 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. |
(34) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Odstępstwo
Art. 4 ust. 1 akapit pierwszy, art. 13 ust. 1 akapit pierwszy i art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają zastosowania na wodach terytorialnych Francji przyległych do wybrzeża regionu Provence-Alpes-Côte d'Azur w odniesieniu do trawlerów stosujących sieci typu "gangui":
a) | posiadających numery rejestracyjne wymienione we francuskim planie zarządzania przyjętym przez Francję zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006; |
b) | które prowadzą udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i nie spowodują w przyszłości zwiększenia nakładu połowowego; |
c) | posiadających upoważnienie do połowów i działających na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Francję zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. |
Artykuł 2
Sprawozdawczość
Do czerwca każdego roku następującego po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, a do czerwca 2021 r. po raz pierwszy, Francja przekazuje Komisji sprawozdanie, oparte na danych naukowych i technicznych, dotyczące wdrożenia dodatkowych środków kontroli i monitorowania oraz zgodności z wymogami związanymi z udzieleniem odstępstw przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 12 maja 2020 r. do dnia 11 maja 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 36 z 8.2.2007, s. 6.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 586/2014 z dnia 2 czerwca 2014 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami oraz minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui" prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 10).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/693 z dnia 7 maja 2018 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui" prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) (Dz.U. L 117 z 8.5.2018, s. 13).
(4) Arreté du 13 mai 2014 portant adoption de plans de gestion pour les activités de peche professionnelle a la Senne tournante coulissante, a la drague, a la Senne de plage et au gangui en mer Méditerranée par les navires battant pavillon français (JORF nr 122, 27.5.2014, s. 8669).
(5) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) - sprawozdanie z 62. posiedzenia plenarnego (PLEN-19-03). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2019, ISBN 978-92-76-14169-3, doi:10.2760/1597, JRC118961, https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2620849/STECF+PLEN+19-03.pdf/3b331f34-5dee-48d7-b9dc-97d00b5f1f16
(6) Arreté du 3 février 2020 modifiant l'arreté du 13 mai 2014 portant adoption de plans de gestion pour les activités de peche professionnelle a la senne tournante coulissante, a la drague, a la senne de plage et au gangui en mer Méditerranée par les navires battant pavillon français (JORF n° 33, 8.2.2020, texte n° 32).
(7) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) - sprawozdanie z 64. posiedzenia plenarnego (PLEN-20-02). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2020 r. https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf/f9c9718d-bf76-449f-bdef-3c94d4c4132d
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).