Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-02-02
Wersja aktualna od 2021-02-02
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/117
z dnia 1 lutego 2021 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/919 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących małych statków, w zakresie wentylacji przedziałów silnika benzynowego lub zbiornika benzyny oraz wentylatorów elektrycznych
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (1), w szczególności jego art. 10 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE (2) w przypadku wyrobów zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy. |
(2) | Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8736 (3) - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i zmianę norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, z uwzględnieniem bardziej rygorystycznych - w porównaniu z uchyloną dyrektywą 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (4) - zasadniczych wymagań określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy. |
(3) | Decyzją wykonawczą C(2015) 8736 CEN i CENELEC poproszono również o dokonanie przeglądu norm, odniesienia do których opublikowano w komunikacie Komisji 2015/C 087/01 (5). |
(4) | Na podstawie wniosku określonego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN zmienił normę zharmonizowaną EN ISO 11105:2017, odniesienie do której opublikowano w komunikacie Komisji 2018/C 209/05 (6). W rezultacie przyjęto zharmonizowaną normę EN ISO 11105:2020 Małe statki - wentylacja przedziałów silnika benzynowego lub zbiornika benzyny. |
(5) | Komisja wspólnie z CEN oceniła, czy norma zharmonizowana EN ISO 11105:2020 opracowana przez CEN jest zgodna z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 8736. |
(6) | W normie EN ISO 11105:2020 określono wymogi instalacyjne dotyczące wentylacji komór silników benzynowych i zbiorników benzynowych w rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki benzynowe do napędzania, wytwarzania energii elektrycznej lub mocy mechanicznej, służącej zapobieganiu gromadzeniu się gazów wybuchowych w tych komorach. |
(7) | Norma EN ISO 11105:2020 spełnia zasadnicze wymagania, które ma obejmować i które określono w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE, jak również w pkt 5.1.2 i 5.2.2 części A załącznika I do tej dyrektywy. Należy zatem opublikować odniesienie do tej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
(8) | Norma EN ISO 11105:2020 ma zastąpić normę EN ISO 11105:2017. Należy zatem usunąć odniesienie do normy zharmonizowanej EN ISO 11105:2017 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. |
(9) | Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania normy EN ISO 11105:2020, należy odroczyć usunięcie odniesienia do normy EN ISO 11105:2017. |
(10) | Norma EN ISO 11105:2020 ma również zastąpić normę EN ISO 9097:2017 Małe statki - wentylatory elektryczne, odniesienie do której opublikowano w komunikacie 2018/C 209/05. Norma EN ISO 9097:2017 odnosi się do ogólnych wymogów dotyczących wentylatorów elektrycznych zainstalowanych na rekreacyjnych jednostkach pływających. Należy zatem usunąć odniesienie do normy zharmonizowanej EN ISO 9097:2017 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. |
(11) | Załącznik I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/919 (7) zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2013/53/UE. Odniesienie do normy zharmonizowanej EN ISO 11105:2020 należy włączyć do załącznika I do tej decyzji wykonawczej. |
(12) | Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, które usuwa się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Odniesienie do norm zharmonizowanych EN ISO 11105:2017 i EN ISO 9097:2017 należy włączyć do załącznika II do tej decyzji wykonawczej. |
(13) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/919. |
(14) | Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji; |
2) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Pkt 2 załącznika II stosuje się od dnia 1 sierpnia 2022 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylająca dyrektywę 94/25/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 90).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 8736 z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie wniosku o normalizację do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki w odniesieniu do rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE.
(4) Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających (Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 15).
(5) Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/25/WE z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do łodzi rekreacyjnych (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 87 z 13.3.2015, s. 1).
(6) Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 209 z 15.6.2018, s. 137).
(7) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/919 z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE (Dz.U. L 146 z 5.6.2019, s. 106).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 dodaje się pozycję 34 w brzmieniu:
Nr | Odniesienie do normy |
"34. | EN ISO 11105:2020 |
| Małe statki - wentylacja przedziałów silnika benzynowego lub zbiornika benzyny" |
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 wprowadza się następujące zmiany:
1) | dodaje się pozycję 31 w brzmieniu:
|
2) | dodaje się pozycję 32 w brzmieniu:
|