Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-07-01
Wersja aktualna od 2021-07-01
obowiązujący
Alerty
DECYZJA nr 3/2020 KOMITETU DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA
z dnia 16 grudnia 2020 r.
dotycząca systemu opłat od pojazdów stosowanego w Szwajcarii w okresie od dnia 1 lipca 2021 r. [2021/36]
KOMITET DS. TRANSPORTU LĄDOWEGO WSPÓLNOTA/SZWAJCARIA,
uwzględniając Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób (1) (zwaną dalej "umową"), w szczególności jej art. 40 ust. 6 i art. 52 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z przepisami art. 40 umowy Szwajcaria pobiera od dnia 1 stycznia 2001 r. niedyskryminacyjną opłatę od pojazdów związaną z kosztami, które one generują ("opłata od pojazdów ciężarowych uzależniona od świadczonych usług"). Opłatę tę określa się odrębnie dla każdej z trzech grup pojazdów sklasyfikowanych według norm emisji spalin (klasy EURO). |
(2) | W tym celu art. 40 ust. 2 i 4 umowy określają średnią ważoną pobieranych opłat, maksymalną opłatę od pojazdów najbardziej zanieczyszczających, jak również maksymalną różnicę między opłatami od różnych grup pojazdów. |
(3) | Zgodnie z art. 40 ust. 6 umowy Komitet ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria ustala współczynniki na podstawie przeglądów przeprowadzanych co dwa lata w celu uwzględnienia zmian w strukturze floty pojazdów poruszających się po drogach Szwajcarii oraz zmian w normach EURO. Biorąc pod uwagę modernizację parku samochodów poruszających się po drogach Szwajcarii, dzięki której coraz więcej pojazdów jest zgodnych z najnowszymi normami EURO, należy dostosować podział kategorii norm EURO w taki sposób, aby pojazdy najmniej zanieczyszczającej klasy emisji EURO VI pozostały w kategorii odpowiadającej najniższej opłacie, a klasy emisji EURO IV i V przypisano do najdroższej kategorii opłat. |
(4) | Z tych samych powodów konieczne jest również zniesienie 10 % zniżki opłaty dla kategorii przewidzianej w decyzji nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria (2), w odniesieniu do pojazdów o klasie emisji EURO II i EURO III, w których domontowano homologowany system filtru cząstek stałych, |
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Artykuł 1
Opłata drogowa uzależniona od świadczonych usług od pojazdów ciężarowych, których rzeczywista całkowita masa nie przekracza 40 ton, przebywających trasę 300 kilometrów (km), wynosi:
- | 372,00 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 1, |
- | 322,80 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 2, |
- | 273,60 franków szwajcarskich dla kategorii opłat 3. |
Artykuł 2
Opłaty kategorii 1 stosowane są w odniesieniu do wszystkich pojazdów wprowadzonych do ruchu przed wejściem w życie normy EURO VI.
Opłaty kategorii 3 stosowane są w odniesieniu do pojazdów spełniających normę emisji EURO VI.
Artykuł 3
Decyzja nr 1/2011 traci moc.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2021 r.
Sporządzono w Bernie dnia 16 grudnia 2020 r.
W imieniu Konfederacji Szwajcarskiej
Peter FÜGLISTALER
Przewodniczący
W imieniu Unii Europejskiej
Elisabeth WERNER
Przewodnicząca Delegacji Unii Europejskiej
(1) Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
(2) Decyzja nr 1/2011 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria z dnia 10 czerwca 2011 r. dotycząca udzielenia zniżki w opłacie od pojazdów ciężarowych związanej z usługami świadczonymi przez pojazdy o klasie emisji EURO II i III wyposażone w homologowany system redukcji emisji cząstek (Dz.U. L 193 z 23.7.2011, s. 52).