DECYZJA Nr 3/2020 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO UMOWĄ O WYSTĄPIENIU ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ Z UNII EUROPEJSKIEJ I EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY ENERGII ATOMOWEJ
z dnia 17 grudnia 2020 r.
zmieniająca Protokół w sprawie Irlandii i Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej [2020/2247]
WSPÓLNY KOMITET,
uwzględniając Umowę o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu"), w szczególności jej art. 164 ust. 5 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 164 ust. 5 lit. d) umowy o wystąpieniu umożliwia Wspólnemu Komitetowi ustanowionemu na mocy art. 164 ust. 1 tej umowy ("Wspólny Komitet") przyjmowanie decyzji zmieniających umowę o wystąpieniu, pod warunkiem że takie zmiany są konieczne, by poprawić błędy, uzupełnić brakujące informacje lub skorygować inne niedociągnięcia, lub zaradzić sytuacjom nieprzewidzianym w chwili podpisywania umowy, oraz z zastrzeżeniem że takie decyzje nie zmieniają istotnych elementów umowy. Zgodnie z art. 166 ust. 2 umowy o wystąpieniu decyzje przyjmowane przez Wspólny Komitet są wiążące dla Unii i Zjednoczonego Królestwa. Unia i Zjednoczone Królestwo muszą wykonywać takie decyzje, które wywierają takie same skutki prawne, jak umowa o wystąpieniu. |
(2) | Zgodnie z art. 182 umowy o wystąpieniu Protokół w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej ("protokół") stanowi integralną część tej umowy. |
(3) | Dwa akty prawne, dotyczące emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych zarejestrowanych w Unii, które zostały wymienione w pkt 9 w załączniku 2 do protokołu i mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej na mocy art. 5 ust. 4 tego protokołu, nie dotyczą wprowadzania takich pojazdów do obrotu w Unii. Należy je zatem usunąć z załącznika 2 do protokołu. |
(4) | Osiem aktów prawnych, które są niezbędne do stosowania zasad rynku wewnętrznego towarów w odniesieniu do Irlandii Północnej i które zostały pominięte w czasie przyjęcia protokołu, należy dodać do załącznika 2 do protokołu. |
(5) | W celu sprecyzowania zakresu stosowania niektórych aktów już wymienionych w załączniku 2 do protokołu, w załączniku należy dodać trzy uwagi, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ
Artykuł 1
W załączniku 2 do protokołu wprowadza się następujące zmiany:
1. | w pkt "9. Pojazdy silnikowe, w tym ciągniki rolnicze lub leśne" skreśla się następujące pozycje:
|
2. | w pkt "6. Rozporządzenia dotyczące dwustronnych środków ochronnych" dodaje się pozycję w brzmieniu:
|
3. | w pkt "23. Chemikalia i produkty powiązane" dodaje się pozycję w brzmieniu:
|
4. | w pkt "25. Odpady" dodaje się pozycję w brzmieniu:
|
5. | w pkt "29. Żywność - ogólne" dodaje się pozycję w brzmieniu:
|
6. | w pkt "42. Materiał rozmnożeniowy roślin" dodaje się pozycje w brzmieniu:
|
7. | w pkt "47. Inne" dodaje się pozycję w brzmieniu:
|
8. | w pkt "4. Ogólne aspekty związane z handlem" po pozycji "Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008" dodaje się uwagę w brzmieniu: "Bez uszczerbku dla faktu, że preferencje taryfowe dla kwalifikujących się państw zgodnie z unijnym ogólnym systemem preferencji taryfowych mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej:
|
9. | w pkt "5. Instrumenty ochrony handlu" bezpośrednio pod nagłówkiem dodaje się uwagę w brzmieniu: "Bez uszczerbku dla faktu, że unijne środki ochrony handlu mają zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej, odniesień do »państw członkowskich« lub »Unii« w rozporządzeniu (UE) 2016/1036, rozporządzeniu (UE) 2016/1037, rozporządzeniu (UE) 2015/478 i rozporządzeniu (UE) 2015/755 nie należy rozumieć jako obejmujące Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej. Ponadto importerzy, którzy uiścili unijne cła antydumpingowe lub wyrównawcze w odniesieniu do przywozu towarów, które przeszły odprawę celną w Irlandii Północnej, mogą zwracać się o zwrot takich ceł jedynie na podstawie, odpowiednio, art. 11 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2016/1036 lub art. 21 rozporządzenia (UE) 2016/1037."; |
10. | w pkt "6. Rozporządzenia dotyczące dwustronnych środków ochronnych" bezpośrednio pod nagłówkiem dodaje się uwagę w brzmieniu: "Bez uszczerbku dla faktu, że unijne dwustronne środki ochronne mają zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej, odniesień do »państw członkowskich« lub »Unii« w rozporządzeniach wymienionych poniżej nie należy rozumieć jako obejmujących Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej."; |
11. | w pkt "25. Odpady" po pozycji "Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko" dodaje się uwagę w brzmieniu: "Jeżeli chodzi o stosowanie tych artykułów i części do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej wszelkie odniesienia do daty «3 lipca 2021 r.» w art. 4 ust. 1, art. 14 i art. 17 ust. 1 należy rozumieć jako odniesienia do daty «1 stycznia 2022 r.». Art. 2, 3, 14 i 17 oraz część F załącznika mają zastosowanie wyłącznie w zakresie, w jakim odnoszą się do art. 4-7.". |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2020 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu
Współprzewodniczący
Maroš ŠEFČOVIČ
Michael GOVE
(1) Dz.U. L 53 z 22.2.2019, s. 1.
(2) Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1.
(3) Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.
(4) Dz.U. L 334 z 16.12.2011, s. 1.
(5) Dz.U. L 125 z 11.7.1966, s. 2298.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00