Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-12-24
Wersja aktualna od 2020-12-24
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/2191
z dnia 20 listopada 2020 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w odniesieniu do terminów składania przywozowych deklaracji skróconych i deklaracji poprzedzających wyprowadzenie w przypadku transportu drogą morską towarów z i do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Wysp Normandzkich i Wyspy Man
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Umowę o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (1), w szczególności jej art. 126 i art. 127 ust. 1,
uwzględniając Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej załączony do tej Umowy, w szczególności jego art. 5 ust. 3 i 4 oraz art. 13 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (2), w szczególności jego art. 131 lit. b) i art. 265 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. |
(2) | W dniu 1 lutego 2020 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom). Zgodnie z art. 126 i 127 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu") prawo Unii ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w okresie przejściowym, który ma się zakończyć w dniu 31 grudnia 2020 r. ("okres przejściowy"). |
(3) | Zgodnie z art. 185 umowy o wystąpieniu i z art. 5 ust. 3 protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej przepisy prawa celnego zdefiniowane w art. 5 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej (z wyłączeniem wód terytorialnych Zjednoczonego Królestwa) od chwili zakończenia okresu przejściowego. Zgodnie z art. 5 ust. 4 i pkt 1 załącznika 2 do tego protokołu rozporządzenie (UE) nr 952/2013 ma ponadto zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej. Odniesienia w niniejszym rozporządzeniu do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej powinny zatem wykluczać porty znajdujące się w Irlandii Północnej. |
(4) | Od zakończenia okresu przejściowego towary przybywające na obszar celny Unii ze Zjednoczonego Królestwa muszą być objęte przywozową deklaracją skróconą, a towary opuszczające obszar celny Unii do celu przeznaczenia w Zjednoczonym Królestwie, z wyjątkiem Irlandii Północnej, muszą być objęte deklaracją poprzedzającą wyprowadzenie. Deklaracje te muszą być złożone w terminie zapewniającym organom celnym państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa, w odniesieniu do Irlandii Północnej, wystarczający czas na przeprowadzenie właściwej analizy ryzyka do celów bezpieczeństwa i ochrony odpowiednio przed przybyciem towarów i przed wyprowadzeniem towarów, bez powodowania poważnych zakłóceń w przepływach i procesach logistycznych podmiotów gospodarczych. |
(5) | Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 (3), ustanowiono określone terminy składania przywozowych deklaracji skróconych lub deklaracji poprzedzających wyprowadzenie w odniesieniu do przewozów towarowych między obszarem celnym Unii a każdym portem na Morzu Północnym. Po zakończeniu okresu przejściowego te same terminy powinny mieć zastosowanie do tych celów dla towarów przewożonych drogą morską z lub do portów Zjednoczonego Królestwa, które nie znajdują się na Morzu Północnym. W związku z tym, w przypadkach, gdy wymagana jest przywozowa deklaracja skrócona lub deklaracja poprzedzająca wyprowadzenie, terminy określone dla portów Morza Północnego powinny być stosowane dla wszystkich portów Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Wysp Normandzkich i Wyspy Man. |
(6) | Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r., aby zapewnić sprawne codzienne funkcjonowanie administracji celnych i przedsiębiorców po zakończeniu okresu przejściowego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/2446 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 105 lit. c) dodaje się podpunkt w brzmieniu:
|
2) | art. 244 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:
|
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
(2) Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).