Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-05-14
Wersja aktualna od 2020-05-14
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1980
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2018
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2018, |
- | uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
- | uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, |
- | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0075/2020), |
A. | mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2018 wyniósł 135 737 021 EUR, co stanowi wzrost o 13,84 % w porównaniu z 2017 r.; mając na uwadze, że wzrost ten był wynikiem powierzenia Agencji dodatkowych zadań stanowiących rozszerzenie jej mandatu, mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii (2); |
B. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu rocznym dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; |
Zarządzanie budżetem i finansami
1. | zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,10 %, co oznacza nieznaczny spadek o 3,62 % w porównaniu z rokiem 2017; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 86,92 %, co oznacza spadek o 2,09 % w porównaniu z rokiem 2017; |
2. | z zadowoleniem przyjmuje przekazane przez Agencję informacje na temat zadań i skutków budżetowych unijnej jednostki ds. zgłaszania podejrzanych treści w internecie (EU IRU); zauważa, że w 2019 r. na zarządzanie kosztami działań w EU IRU przewidziano kwotę 4 860 000 EUR, która dzieli się następująco: a) 3 710 000 EUR na wydatki związane bezpośrednio z personelem (obejmującym 38 osób: 26 pracowników zatrudnionych na czas określony, czterech pracowników kontraktowych i ośmiu oddelegowanych ekspertów krajowych), b) 1 150 000 EUR na pokrycie wydatków operacyjnych, kosztów bieżących i dotacji w wysokości 510 000 EUR w 2019 r. (z której finansuje się stanowiska siedmiu dodatkowych pracowników kontraktowych, w związku z czym personel EU IRU obejmuje łącznie 45 pracowników); zwraca uwagę, że liczby te nie uwzględniają odrębnych kosztów rozwoju systemów operacyjnych ICT na szczeblu organizacyjnym; |
Wyniki
3. | zauważa z zadowoleniem, że Agencja monitorowała swoje wyniki za pośrednictwem 38 kluczowych wskaźników wykonania, 51 innych wskaźników wykonania i w drodze realizacji około 170 konkretnych działań przewidzianych w programie prac Agencji, a ramy sprawozdawczości w zakresie wyników miały z reguły na celu ocenę wartości dodanej działań Agencji i poprawę zarządzania budżetem; |
4. | odnotowuje, że Agencja osiągnęła 78 % celów ustalonych dla wskaźników wykonania oraz że poczyniła postępy we wdrażaniu 79 % działań zawartych w programie prac na 2018 r. (w porównaniu z 80 % w 2017 r.); |
5. | zauważa, że Agencja nadal koncentrowała się na analizie operacyjnej i zdolności szybkiego reagowania, w tym na opracowywaniu zgłoszeń, a jednocześnie aktywnie wspierała toczące się na wysokim szczeblu dochodzenia w trzech obszarach, które stanowią ciągłe zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego Unii, a mianowicie cyberprzestępczości, poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz terroryzmu; |
6. | zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji świadczonych usług; |
7. | zauważa z uznaniem, że w 2018 r. Agencja nadal realizowała działania lub korzystała z usług wspólnie z innymi agencjami unijnymi, w tym z Eurojustem, Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu oraz Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, a ponadto odnotowuje, że Agencja przystąpiła do 10 międzyinstytucjonalnych postępowań o udzielenie zamówienia i jednego międzyagencyjnego postępowania o udzielenie zamówienia; uważa, że Agencja powinna nadal rozwijać silne więzi z innymi właściwymi instytucjami Unii; zachęca Agencję do zbadania sposobów dzielenia się zasobami lub personelem, bądź jednym i drugim, przydzielonymi do nakładających się na siebie zadań z innymi agencjami prowadzącymi podobne działania lub z agencjami działającymi w pobliżu Agencji; |
8. | zauważa, że w związku ze stałą współpracą operacyjną z innymi agencjami działającymi w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (WSiSW) w 2019 r. Agencja objęła przewodnictwo sieci agencji unijnych ds. WSiSW, która prowadzi wspólne prace nad dalszym rozwojem współpracy agencji WSiSW, w tym nad aspektami interoperacyjności unijnych systemów informacyjnych, innowacji, rozwiązań w zakresie dobrych rządów (włącznie z badaniem dotyczącym najlepszych praktyk w zakresie informowania o nieprawidłowościach w agencjach WSiSW), różnorodności i włączenia społecznego, a także interakcji i zakresu dalszej współpracy z agencjami spoza obszaru WSiSW; |
9. | wzywa Komisję do przeprowadzenia studium wykonalności w celu oceny możliwości pełnej fuzji lub przynajmniej współdziałania z Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL); wzywa Komisję do oceny obu scenariuszy, tj. przeniesienia siedziby Agencji do siedziby CEPOL w Budapeszcie i przeniesienia siedziby CEPOL do siedziby Agencji w Hadze; zauważa, że oznaczałoby to dzielenie się usługami korporacyjnymi i usługami wsparcia oraz zarządzanie wspólnymi budynkami, a także wspólne korzystanie z infrastruktury ICT, telekomunikacyjnej i internetowej, dzięki czemu można by zaoszczędzić ogromne kwoty pieniędzy, które zostałyby wykorzystane do dalszego finansowania obu agencji; |
10. | zauważa, że liczba operacji wspartych przez Agencję wzrosła z 1 496 w 2017 r. do 1 748 w 2018 r. (co stanowi wzrost o 16,8 %) oraz że liczba spotkań operacyjnych sfinansowanych przez Agencję wzrosła z 403 w 2017 r. do 427 w 2018 r. (co stanowi wzrost o 5,9 %); podkreśla znaczenie i wartość dodaną Agencji, a w szczególności wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych (JIT), w walce z przestępczością zorganizowaną w całej Europie; w związku z tym odnotowuje, że liczba JIT wspieranych przez Agencję zwiększyła się z 64 w 2017 r. do 93 w 2018 r. (co stanowi wzrost o 45 %), przy czym 27 z nich wymagało koordynacji między ponad 20 państwami (3); zauważa, że większy budżet Agencji wiąże się z większą liczbą wszystkich rodzajów jego operacji, w tym wspieraniem współpracy w dziedzinie cyberprzestępczości i zwalczania terroryzmu w internecie; podkreśla, że ważne jest zapewnienie JIT dostatecznego finansowania i zasobów odpowiadających ich wyraźnie większej aktywności; |
11. | zwraca się do Agencji o udostępnienie jak największych środków finansowych na tłumaczenia pisemne oraz wzywa władzę budżetową do zapewnienia wystarczających środków finansowych umożliwiających tłumaczenie oficjalnych sprawozdań Agencji na wszystkie języki urzędowe Unii, biorąc pod uwagę znaczenie jego działań dla obywateli Unii, obowiązek zapewnienia przejrzystości jego działań oraz fakt, że grupa ds. wspólnej kontroli parlamentarnej złożona z parlamentarzystów krajowych i europejskich ze wszystkich państw członkowskich powinna być w stanie należycie prowadzić swoje prace; zachęca Komisję i Agencję do ustanowienia ram współpracy z Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej w celu zmniejszenia obciążenia finansowego związanego z tłumaczeniami pisemnymi; |
Polityka kadrowa
12. | zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,35 % - przyjęto 555 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 576 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 550 stanowiskami zatwierdzonymi w 2017 r.); zauważa że, w 2018 r. Agencja zatrudniała również 201 pracowników kontraktowych i 153 oddelegowanych ekspertów krajowych; |
13. | stwierdza, że w 2018 r. odnotowano brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla - 145 mężczyzn i 27 kobiet oraz w zarządzie - 43 mężczyzn i 10 kobiet; |
Zamówienia publiczne
14. | zauważa z zaniepokojeniem, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Agencja nieprawidłowo przedłużyła okres obowiązywania umowy ramowej na usługi organizowania podróży służbowych, podpisując aneks nr 2 już po wygaśnięciu umowy, oraz że na mocy tego samego aneksu Agencja wprowadziła również nowe elementy cenowe, które nie były uwzględnione w konkurencyjnym postępowaniu o udzielenie zamówienia, w związku z czym aneks nr 2 i odnośne płatności dokonane w 2018 r. są nieprawidłowe; odnotowuje odpowiedź Agencji, zgodnie z którą przedłużenie umowy ramowej zapoczątkowano z dużym wyprzedzeniem przed jej wygaśnięciem oraz że opóźnienie w przedłużeniu umowy było spowodowane zastosowaniem zasady należytego zarządzania finansami; wzywa Agencję do odpowiedniej poprawy zarządzania umowami i kontroli ex ante; |
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
15. | odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; zwraca uwagę na potencjalny konflikt interesów stwierdzony w odniesieniu do procedury naboru pracowników w 2018 r.; zauważa, że nie były potrzebne żadne działania następcze, ponieważ doradca wycofał się z własnej inicjatywy; z zadowoleniem przyjmuje deklaracje interesów oparte na nowym modelu Agencji, które opublikowano na stronie internetowej Agencji, zarówno w odniesieniu do dyrektor wykonawczej i jej zastępców, jak i członków zarządu; |
16. | ubolewa, że w niedawnym badaniu porównawczym parlamentarnej Komisji Petycji (4) stwierdzono, iż polityka Agencji w zakresie konfliktów interesów jest "mniej szczegółowa niż polityka pozostałych agencji"; uznaje, że wynika to w szczególności z faktu, że Agencja nie posiada komitetów ani paneli naukowych; ubolewa jednak, że Agencja nie korzysta z systemu klasyfikowania poziomów interesów ani nie sporządza czarnej listy; |
Kontrole wewnętrzne
17. | zauważa, że w maju 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji, wspierana przez jednostkę audytu wewnętrznego, przeprowadziła ocenę ryzyka oraz że żadnego z 36 obszarów poddanych przeglądowi nie zaklasyfikowano jako obszaru, w którym należałoby wzmocnić ograniczanie ryzyka; |
18. | zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji opublikowała sprawozdanie z audytu pt. "Zarządzanie zasobami ludzkimi a etyka w Europolu" oraz przygotowała plan działania w celu zajęcia się wszelkimi potencjalnymi obszarami wymagającymi poprawy; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; |
19. | wzywa Agencję, by skupiła się na rozpowszechnianiu wyników swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz na docieraniu do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji; |
20. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencji nie pozostały do realizacji już żadne zalecenia zawarte w sprawozdaniach z kontroli Trybunału z poprzednich lat budżetowych; Agencja uwzględniła już jedną uwagę Trybunału dotyczącą roku budżetowego 2017 w odniesieniu do publikacji ogłoszeń o wolnych stanowiskach na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; |
21. | w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. (5) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji. |
(1) Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 46.
(2) Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 48.
(3) https://www.europol.europa.eu/sites/default/files/documents/europolinbrief2019.pdf
(4) https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/621934/IPOL_STU(2020)621934_EN.pdf
(5) Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.