Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 417 str. 433
Wersja aktualna od 2020-05-14
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 417 str. 433
Wersja aktualna od 2020-05-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1972

z dnia 14 maja 2020 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-

uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2018,

-

uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

-

uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

-

uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0070/2020),

A.

mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) ostateczny budżet Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2018 wyniósł 22 960 429 EUR, co stanowi wzrost o 0,47 % w porównaniu z 2017 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi niemal wyłącznie z budżetu Unii (2);

B.

mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.

z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co odpowiada wskaźnikowi z 2017 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności był niski i wyniósł 76,20 %, ale uznaje, że oznacza to nieznaczny wzrost o 4,09 % w porównaniu z 2017 r.;

2.

zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału odnotowano wysoki poziom przeniesień środków na zobowiązania w odniesieniu do wydatków operacyjnych, głównie ze względu na charakter działań, które obejmują finansowanie badań trwających kilka miesięcy, często wykraczających poza rok budżetowy; zauważa, że Agencja wprowadziła procedury planowania umożliwiające monitorowanie nieuniknionych opóźnień pomiędzy podpisaniem umowy, realizacją zadań i dokonaniem płatności; zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Agencji odchylenie od początkowej planowanej kwoty i ostatecznej przeniesionej kwoty wyniosło około 10 % w ramach marginesu tolerancji oraz że poprzedni wniosek o monitorowanie wykorzystania budżetu został zastąpiony nowym; wzywa Agencję do usprawnienia planowania budżetu;

Wyniki

3.

zauważa, że w swoich ramach pomiaru wyników Agencja stosuje 31 kluczowych wskaźników wykonania do oceny wyników i wpływu jej działań oraz pięć dodatkowych kluczowych wskaźników wykonania w celu poprawy zarządzania budżetem;

4.

z zadowoleniem przyjmuje współpracę Agencji z innymi agencjami, w szczególności z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofund), Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Agencją Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu, aby osiągnąć wspólne cele polityczne; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że oprócz tego Agencja regularnie wspiera inne agencje Unii w zakresie obowiązków wynikających z Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej Kartą); uważa, że Agencja powinna nadal rozwijać silne więzi z innymi właściwymi instytucjami Unii; zachęca Agencję, by w przypadku pokrywających się zadań zbadała możliwości wspólnego wykorzystywania zasobów i personelu z innymi agencjami prowadzącymi podobne działania;

5.

zauważa, że w 2018 r. utworzono nową jednostkę operacyjną w celu wzmocnienia współpracy między departamentami w zakresie projektów oraz zwiększenia zdolności reagowania w czasie rzeczywistym;

6.

zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji świadczonych usług;

7.

zwraca uwagę, że Parlament zwrócił się do Agencji o przedstawienie do września 2018 r. opinii ekspertów w sprawie wdrożenia Karty w ramach instytucjonalnych Unii; zauważa, że na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1240 (3) powierzono Agencji formalną rolę nadzoru kryteriów stosowanych do monitorowania wniosków osób, które chcą wjechać do Unii, ale są zwolnione z obowiązku wizowego, oraz przewidziano mechanizm w tym celu;

8.

wzywa Komisję do przeprowadzenia studium wykonalności w celu oceny możliwości jeśli nie pełnej fuzji, to co najmniej ustanowienia wspólnej synergii z Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE); wzywa Komisję do oceny obu scenariuszy, a mianowicie przeniesienia siedziby Agencji do siedziby EIGE w Wilnie oraz przeniesienia siedziby EIGE do siedziby Agencji w Wiedniu; zauważa, że oznaczałoby to dzielenie się usługami korporacyjnymi i usługami wsparcia oraz zarządzanie wspólnymi budynkami, a także wspólne korzystanie z infrastruktury ICT, telekomunikacyjnej i internetowej, dzięki czemu można by zaoszczędzić ogromne kwoty pieniędzy, które zostałyby wykorzystane do dalszego finansowania obu agencji;

9.

z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji mające na celu zrównoważenie pod względem geograficznym reprezentacji kandydatów kwalifikujących się na różne stanowiska, zważywszy na trudności w rekrutowaniu odpowiednich kandydatów o niektórych profilach;

10.

w odniesieniu do zamówień na wykonanie badań potwierdza, że ograniczenia budżetowe nie powinny prowadzić do nierozstrzygniętych procedur udzielania zamówień publicznych; uważa, że zobowiązanie Agencji do ewentualnego przeprowadzania badań rynkowych przed ogłoszeniem zaproszeń do składania ofert, do dokonania w razie potrzeby przeglądu wymogów technicznych i do przeprowadzenia w miarę możliwości ponownej oceny priorytetu badań, które mają zostać wykonane, jest krokiem we właściwym kierunku z myślą o poprawie skuteczności procedur przetargowych w przyszłości;

11.

zachęca Agencję do zacieśnienia współpracy z takimi organizacjami międzynarodowymi jak Rada Europy i ONZ, aby w miarę możliwości ustalać i wykorzystywać synergie;

12.

zwraca uwagę na złożony charakter badań prowadzonych przez Agencję, obejmujących prawo i praktyki wszystkich państw członkowskich; podkreśla wartość tych badań i opinii dla rozwoju aktów prawnych Unii oraz znaczenie odpowiednich zasobów finansowych przydzielanych Agencji, aby umożliwić jej lepsze wykonywanie powierzonych obowiązków; z zadowoleniem przyjmuje ustawiczne badania Agencji i sprawozdawczość dotyczącą wszystkich rodzajów dyskryminacji w Unii, przyczyniające się do poprawy strategii na rzecz włączenia społecznego oraz związanej z nimi polityki Unii i państw członkowskich; przyjmuje ze szczególnym zadowoleniem zobowiązanie Agencji do ochrony grup szczególnie wrażliwych w drodze przeprowadzania szczegółowych badań, takich jak sprawozdania dotyczące prawa osób z niepełnosprawnościami do samodzielnego życia, włączenia społecznego młodych Romów oraz dyskryminacji rasowej i przestępstw na tle rasowym wobec osób pochodzenia afrykańskiego; ubolewa, że obecny mandat Agencji ogranicza jej zdolność działania i prowadzenia badań w niektórych obszarach tematycznych; podkreśla, że zakres kompetencji Agencji powinien obejmować wszystkie prawa chronione na mocy Karty, w tym kwestie współpracy sądowej i policyjnej w sprawach karnych, a ponadto uważa, że Agencja powinna mieć możliwość wydawania z własnej inicjatywy opinii dotyczących wniosków ustawodawczych;

Polityka kadrowa

13.

zauważa, że na dzień 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,61 %: przyjęto 71 pracowników na czas określony, przy czym budżet Unii przewidywał 72 stanowisk dla pracowników na czas określony (w porównaniu z 72 zatwierdzonymi stanowiskami w 2017 r.); zauważa, że w 2018 r. Agencja zatrudniała również 31 pracowników kontraktowych i 8 oddelegowanych ekspertów krajowych;

14.

odnotowuje z aprobatą dokładną równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (trzech mężczyzn i trzy kobiety) oraz zadowalającą równowagę płci w zarządzie (28 mężczyzn i 25 kobiet);

Zamówienia publiczne

15.

zauważa, w świetle uwag przedstawionych przez organ udzielający absolutorium, że narzędzia do elektronicznych zamówień publicznych są obowiązkowe dopiero od 2019 r. i że Agencja wprowadziła wszystkie narzędzia e-zamówień z wyjątkiem elektronicznego składania ofert, które miało zostać wdrożone w czwartym kwartale 2019 r.; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium do czerwca 2020 r. o postępach poczynionych w tej sprawie;

Przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi

16.

z zadowoleniem przyjmuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Agencji związane z zapewnianiem przejrzystości, z zapobieganiem konfliktom interesów i zarządzaniem nimi oraz z ochroną sygnalistów; zauważa, że odnotowano szereg przypadków potencjalnych i domniemanych konfliktów interesów, które zostały ocenione i złagodzone, przy czym żaden nie został zgłoszony w 2018 r.; zauważa z uznaniem, że życiorysy i deklaracje interesów członków zarządu oraz kierownictwa są opublikowane na stronie internetowej Agencji;

17.

zauważa z uznaniem, że w świetle uwag i spostrzeżeń organu udzielającego absolutorium i po reorganizacji w 2018 r. księgowy podlega obecnie bezpośrednio dyrektorowi;

18.

w świetle uwag przedstawionych przez organ udzielający absolutorium w związku z udzieleniem absolutorium za 2017 r. dotyczących postępowań sądowych wszczętych w ostatnich latach przeciwko Agencji w sprawie domniemanych nieprawidłowych decyzji o zatrudnieniu odnotowuje, że Sąd oddalił oba te powództwa; przyjmuje do wiadomości, że Agencja nie jest już w stosunkach umownych z byłym zastępczym sędzią tymczasowym Sądu do spraw Służby Publicznej i zauważa, że podjęła ona szereg środków w celu złagodzenia wszelkich potencjalnych konfliktów interesów;

19.

odnotowuje kilka trwających procedur prawnych dotyczących naruszeń regulaminu pracowniczego i zasad dobrej administracji (4); podkreśla, że Agencja powinna zadbać o spełnianie wymogów, i zaznacza, że powinna ona dawać przykład w zakresie doradztwa i poszanowania praw podstawowych; ubolewa z powodu faktu, że takie naruszenia mogą mieć szkodliwy wpływ na opinię publiczną i na reputację Unii; ubolewa nad tym, że takie postępowania sądowe są kosztowne dla Agencji i powodują marnowanie pieniędzy podatników;

Kontrole wewnętrzne

20.

zauważa z zadowoleniem, że po pomyślnym wdrożeniu strategii zwalczania nadużyć finansowych przyjętej w grudniu 2014 r. oraz zakończeniu planu działania w latach 2015 i 2016 Agencja ukończyła przegląd strategii zwalczania nadużyć finansowych, która została przyjęta na posiedzeniu zarządu w grudniu 2018 r. i uzupełniona specjalnym planem działania;

21.

zauważa, że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego wydała sprawozdanie z audytu w zakresie etyki i zarządzania, w którym dokonano oceny projektu i skutecznego wdrożenia ram zarządzania i kontroli Agencji w dziedzinie etyki oraz stwierdzono, że ogólne ramy zarządzania i kontroli zostały odpowiednio opracowane;

Inne uwagi

22.

zauważa, że Agencja prowadzi działania następcze w związku z działaniami Komisji w ramach Międzyinstytucjonalnej Grupy Ekozarządzania (GIME) i w badaniu w 2019 r. wyraziła zainteresowanie przystąpieniem do skoordynowanego podejścia członków GIME w odniesieniu do działań, które doprowadzą do zmniejszenia emisji CO2;

23.

wzywa Agencję, by skupiła się na rozpowszechnianiu wyników swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz na docieraniu do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;

24.

w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. (5) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

(1) Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 197.

(2) Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 198.

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 (Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1).

(4) Sprawa T-632/19, DD przeciwko FRA; sprawa T-703/19, DD przeciwko FRA; sprawa T-31/19, AF przeciwko FRA; sprawa C-601/19 P, BP przeciwko FRA; sprawa C-669/19 P, BP przeciwko FRA; sprawa C-682/19 P, BP przeciwko FRA.

(5) Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00