Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 417 str. 260
Wersja aktualna od 2020-05-14
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 417 str. 260
Wersja aktualna od 2020-05-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1921

z dnia 14 maja 2020 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (obecnie Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound)) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-

uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2018,

-

uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

-

uwzględniając opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

-

uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0051/2020),

A.

mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwanej dalej "Fundacją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2018 wyniósł 20 760 000 EUR, co stanowi wzrost o 1,37 % w porównaniu z 2017 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi głównie z budżetu Unii (2);

B.

mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.

zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,58 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,42 % w porównaniu z 2017 r.; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 82,70 %, co oznacza wzrost o 2 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.

stwierdza, że Fundacja wykorzystuje cztery kluczowe wskaźniki efektywności zawarte w swoim systemie monitorowania wyników, który oprócz wspomnianych wskaźników obejmuje także mierniki (inne wskaźniki dotyczące procesów operacyjnych) oraz analizę i ocenę jakościową pozwalające oszacować wartość dodaną, w tym wynik i skutki jej działań, a także poprawić zarządzanie budżetem;

3.

zachęca Fundację do dalszej cyfryzacji oferowanych usług;

4.

przyjmuje do wiadomości, że osiągnięto 83 % wyników programów prac zaplanowanych na 2018 r. (48 z 58 wyników) oraz że Fundacja wniosła wkład w organizację 236 wydarzeń kształtujących politykę (41 % z nich na szczeblu unijnym);

5.

stwierdza, że Fundacja kontynuowała współpracę z innymi agencjami unijnymi i wdrożyła działania uzgodnione w planach rocznych z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA), Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE), Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) i Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), a także kontynuowała, we współpracy z Cedefop, przygotowania do czwartego europejskiego badania przedsiębiorstw;

6.

odnotowuje, że Fundacja, która została poddana zewnętrznym ocenom przekrojowym prowadzonym jednocześnie w innych agencjach, tj. w Cedefop, EU-OSHA i ETF, obejmującym okres od 2012 do 2016 r. i skupiającym się na ocenie pracy agencji pod względem adekwatności, skuteczności, efektywności, spójności i unijnej wartości dodanej, a także na przyszłości tych czterech agencji, opracowała plan działania, aby odnieść się do ustaleń z tej oceny; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach sprawozdania końcowego, w szczególności w kwestii oceny unijnej wartości dodanej, jaką wnosi Fundacja, a także opinii na temat przyszłości Fundacji;

7.

wzywa Komisję do przeprowadzenia studium wykonalności, aby ocenić możliwość połączenia Fundacji z Cedefopem; podkreśla, że Fundacja i Cedefop mają bardzo podobny zakres działalności i że takie połączenie uprościłoby finansowanie obu agencji, a także uczyniłoby system agencji Unii bardziej zrozumiałym w oczach społeczeństwa; wzywa Komisję, by rozważyła przynajmniej stworzenie wspólnej synergii z Cedefopem; wzywa Komisję do oceny następujących opcji: przeniesienie Fundacji do siedziby Cedefopu w Salonikach oraz przeniesienie Cedefopu do siedziby Fundacji w Loughlinstown; zauważa, że oznaczałoby to dzielenie się obsługą administracyjną i usługami wsparcia oraz zarządzanie wspólnymi budynkami, a także wspólne korzystanie z infrastruktury ICT, telekomunikacyjnej i internetowej, dzięki czemu można by zaoszczędzić duże kwoty pieniędzy, które zostałyby wykorzystane do dalszego finansowania obu agencji;

8.

zauważa, że w 2018 r. w imieniu Komisji przeprowadzono zewnętrzną ocenę agencji unijnych wchodzących w zakres kompetencji Dyrekcją Generalną Komisji ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (Eurofound, Cedefop, ETF i EU-OSHA). Ocena ta dotyczyła adekwatności, skuteczności, efektywności i spójności ich działań oraz unijnej wartości dodanej; wzywa Fundację, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wynikach tej oceny;

9.

podkreśla znaczenie wysokiej jakości prac Fundacji służących terminowemu dostarczaniu naukowo rzetelnej, bezstronnej i istotnej dla polityki wiedzy ogólnej i fachowej oraz empirycznie uzasadnionego wspierania rozwoju polityki unijnej i decydentów politycznych w dziedzinach warunków życia i pracy, rynku pracy oraz stosunków pracy w całej Unii, a ponadto podkreśla znaczenie zachowania trójstronnego charakteru jej modelu zarządzania obejmującego organizacje pracodawców i pracowników, rządy wszystkich państw członkowskich oraz Komisję; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje opublikowanie sprawozdania przeglądowego Fundacji z najnowszego europejskiego badania jakości życia oraz publikacje Fundacji dotyczące przyszłości pracy i cyfryzacji, w szczególności w obszarze pracy za pośrednictwem platform internetowych;

10.

podkreśla znaczenie wkładu Fundacji w rozwój narzędzi prognozowania i gromadzenia informacji w różnych dziedzinach, takich jak wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym oraz jakość życia, przyszłość pracy, produkcja, cyfryzacja i praca za pośrednictwem platform internetowych;

11.

odnotowuje większe obciążenie pracą Fundacji i rosnące oczekiwania zainteresowanych podmiotów oraz podkreśla konieczność zapewnienia Fundacji wystarczających zasobów materialnych i kadrowych niezbędnych do właściwego wykonywania jej zadań, a jednocześnie zwraca uwagę na potrzebę ogólnego zapewniania pierwszeństwa agencji przed wykonawcami prywatnymi;

12.

z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Fundacji w prowadzenie działań zrównoważone pod względem gospodarczym, społecznym i środowiskowym, przyczyniające się do tworzenia efektywnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy, oraz wykorzystywanie zamówień publicznych jako ważnego instrumentu zapewniania zgodności działań Fundacji z wszystkimi trzema kategoriami zrównoważoności;

13.

podkreśla, że przejrzystość i wiedza obywateli o istnieniu agencji są niezwykle istotne dla ich demokratycznej rozliczalności; uważa, że zasadnicze znaczenie mają użyteczność i łatwość korzystania z zasobów i danych agencji; w związku z tym wzywa do oceny obecnego sposobu przedstawiania i udostępniania danych i zasobów oraz oceny, w jakim stopniu obywatele uważają, że dane można łatwo identyfikować, rozpoznawać i wykorzystywać; przypomina, że państwa członkowskie mogą upowszechniać wiedzę społeczeństwa na ten temat dzięki przygotowaniu kompleksowego planu dotarcia do większej liczby obywateli unijnych;

Polityka kadrowa

14.

zwraca uwagę, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,70 % i zatrudniono 88 urzędników lub pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 91 stanowisk (w porównaniu z 93 zatwierdzonymi stanowiskami w 2017 r.); zwraca ponadto uwagę, że w 2018 r. w Fundacji pracowało 11 pracowników kontraktowych i jeden oddelegowany ekspert krajowy;

15.

z zadowoleniem odnotowuje, że osiągnięto równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (jeden mężczyzna i jedna kobieta); ubolewa jednak, że na poziomie zarządu nie została osiągnięta równowaga płci (97 mężczyzn i 64 kobiety);

16.

z zadowoleniem przyjmuje wyniki przeglądu stanu zatrudnienia przeprowadzonego w grudniu 2018 r., które wskazują na stosunkowo wysoki poziom stabilności z roku na rok;

Zamówienia publiczne

17.

zauważa w sprawozdaniu Trybunału, że Fundacja nie porównywała systematycznie cen i ich wzrostu z wycenami przekazywanymi przez dostawców i fakturami wystawianymi wykonawcy umowy ramowej za zakup licencji na oprogramowanie; na podstawie odpowiedzi Fundacji zauważa, że ta umowa ramowa została zastąpiona wielokrotną umową ramową, w której rozwiązano kwestie poruszone przez Trybunał; wzywa Fundację do zmodyfikowania kontroli ex ante dotyczących płatności w ramach umów ramowych oraz do zapewnienia, by we wszystkich postępowaniach o udzielenie zamówienia stosowano procedurę konkurencyjną;

18.

zachęca Fundację do wdrożenia zaleceń Trybunału, na przykład dotyczących elektronicznego składania ofert;

Przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi

19.

odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Fundacji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

20.

przyjmuje do wiadomości że Fundacja przyjęła zmienione ramy kontroli wewnętrznej i tym samym odeszła od procesu opartego na zgodności w kierunku procesu opartego na zasadach;

21.

odnotowuje z uznaniem, że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zakończyła kontrolę wykonania zadań dotyczącą ustalania priorytetów działalności Fundacji i alokacji zasobów; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej kontroli;

Inne uwagi

22.

zauważa, że Fundacja pracuje nad zwiększeniem zrównoważenia środowiskowego swoich działań, że w 2018 r. zainstalowano nowe urządzenia do obsługi wideokonferencji oraz że w ramach sieci agencji trwają dyskusje nad kwestią kompensacji emisji CO2;

23.

wzywa Fundację, aby skupiła się na upowszechnianiu wyników prowadzonych przez nią badań naukowych oraz na docieraniu do opinii publicznej za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych środków przekazu;

24.

w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. (3) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

(1) Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 177.

(2) Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 179.

(3) Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00