Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 417 str. 207
Wersja aktualna od 2020-05-14
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 417 str. 207
Wersja aktualna od 2020-05-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1901

z dnia 14 maja 2020 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-

uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2018,

-

uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

-

uwzględniając opinię Komisji Rybołówstwa,

-

uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0041/2020),

A.

mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków (1) ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2018 wyniósł 17 408 849 EUR, co stanowi wzrost o 1,73 % w porównaniu z 2017 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii (2);

B.

mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji za rok 2018 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.

zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,74 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,83 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa z zadowoleniem, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 87,62 %, co oznacza wzrost o 13,81 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.

zauważa, że Agencja wykorzystuje pewną liczbę kluczowych wskaźników skuteczności działania do wspierania wieloletnich celów strategicznych i do oceny wartości dodanej swoich działań;

3.

odnotowuje, że Agencja zrealizowała 98 % działań w terminie oraz że w 100 % wdrożyła roczny plan w zakresie strategii komunikacyjnej;

4.

zauważa, że Agencja, Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego przyjęły trójstronne porozumienie robocze określające współpracę między tymi agencjami oraz współpracę z organami krajowymi wykonującymi zadania straży przybrzeżnej poprzez zapewnianie usług, informacji, wyposażenia i szkoleń oraz koordynację operacji wielofunkcyjnych;

5.

zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji oferowanych usług;

6.

zwraca uwagę na fakt, że wyniki drugiej pięcioletniej niezależnej oceny zewnętrznej Agencji za lata 2012-2016 przedstawiono w 2017 r.; z zadowoleniem zauważa, że pod koniec 2018 r. jedno zalecenie zostało zamknięte, a realizacja dziesięciu zaleceń jest w toku zgodnie z planem działania przedstawionym radzie administracyjnej;

7.

uważa, że rola, jaką Agencja odgrywa we wspieraniu tworzenia Fronteksu, nie powinna zagrażać podstawowej działalności Agencji jako organu Unii odpowiedzialnego za organizację operacyjnej koordynacji działań w zakresie kontroli rybołówstwa i za udzielanie wsparcia państwom członkowskim i Komisji w tej dziedzinie, gdyż mogłoby to prowadzić do osłabienia nadzoru nad połowami i do wzrostu liczby nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (połowów NNN); podkreśla w związku z tym potrzebę zapewnienia Agencji odpowiednich zasobów finansowych i ludzkich, proporcjonalnych do jej coraz liczniejszych zadań;

8.

podkreśla fakt, że w czerwcu 2018 r. Agencja przyjęła decyzję w sprawie publikowania informacji na temat spotkań z organizacjami lub osobami samozatrudnionymi oraz że, w następstwie porozumienia między Parlamentem a Komisją w sprawie rejestru służącego przejrzystości, Agencja będzie publikować na swojej na stronie internetowej informacje na temat odnośnych spotkań dyrektora zarządzającego oraz personelu z lobbystami;

9.

zauważa, że w następstwie prac przygotowawczych prowadzonych w 2017 r. Agencja wdrożyła w 2018 r. system zarządzania bezpieczeństwem informacji oparty na normie międzynarodowej ISO 27001, którego celem jest ochrona Agencji przed zagrożeniami opartymi na technologii oraz zachowanie poufności, integralności i dostępności informacji;

10.

podkreśla aktywną rolę, jaką Agencja odgrywa w projekcie poprawy regionalnego zarządzania rybołówstwem w Afryce Zachodniej (PESCAO), który to projekt ma na celu rozwijanie zdolności do zwalczania połowów NNN oraz usprawnienie zarządzania zasobami rybnymi w Afryce Zachodniej, a także zwraca uwagę na wartość dodaną, jaką Agencja wnosi w ramach tego projektu; zwraca uwagę na trzy operacje przeprowadzone w 2018 r. z udziałem Senegalu, Gambii, Gwinei Bissau, Gwinei, Sierra Leone, Zielonego Przylądka i Mauretanii;

11.

podkreśla znaczenie roli Agencji we wdrażaniu wspólnej polityki rybołówstwa oraz w osiąganiu celów tej polityki, w szczególności w odniesieniu do obowiązku wyładunku, ponieważ państwa członkowskie mają trudności z wywiązaniem się z tego obowiązku;

Polityka kadrowa

12.

zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,36 %, z figurującymi w nim 60 pracownikami na czas określony z 61 takich stanowisk dopuszczalnych w ramach budżetu Unii (dla porównania w 2017 r. było to 61 dopuszczalnych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2018 r. Agencja zatrudniała 11 pracowników kontraktowych i 6 oddelegowanych ekspertów krajowych;

13.

zachęca Agencję do opracowania długoterminowej polityki kadrowej, w której uwzględniona zostanie równowaga między życiem zawodowym a prywatnym personelu, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowaga płci, telepraca, niedyskryminacja, równowaga geograficzna oraz rekrutacja i integracja osób z niepełnosprawnościami;

14.

odnotowuje z niepokojem brak równowagi płci w zarządzie (47 mężczyzn i 21 kobiet);

Zamówienia publiczne

15.

podkreśla, że główna działalność w zakresie zamówień publicznych w 2018 r. skoncentrowała się na ogłoszeniu dwóch procedur otwartych dotyczących odpowiednio świadczenia usług biura podróży i organizacji imprez dla Agencji oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy;

16.

odnotowuje z zadowoleniem, że zgodnie z celem agencji Unii, jakim jest wspólne organizowanie zamówień publicznych, Agencja ogłosiła w 2018 r. drugą międzyinstytucjonalną procedurę otwartą, a dwie inne agencje przystąpiły do tej procedury; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o przebiegu wspólnych procedur udzielania zamówień; uznaje tę praktykę za przykład godny naśladowania; zachęca Agencję, aby bardziej szczegółowo zbadała możliwości usprawnienia procedur z innymi instytucjami;

17.

na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja nie porównywała systematycznie cen i ich wzrostu z wycenami przekazywanymi przez dostawcę i fakturami wystawianymi wykonawcy umowy ramowej za zakup licencji na oprogramowanie; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że nie ma ona możliwości zmiany warunków i postanowień umowy ramowej podpisanej przez Komisję i że wdroży ona nową umowę ramową w celu rozwiązania kwestii poruszonych w odniesieniu do poprzedniej umowy;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18.

odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; z zadowoleniem stwierdza, że eksperci, którzy nie podpiszą deklaracji interesów, nie mogą być zatrudnieni na mocy umowy szczegółowej oraz że Agencja regularnie monitoruje składanie deklaracji;

19.

zauważa, że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji opublikowała sprawozdanie z kontroli na temat planowania, sporządzania budżetu i monitorowania w Agencji oraz że uzgodniono plan działania dotyczący obszarów, w których możliwe jest wprowadzenie usprawnień; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o podjętych środkach;

Inne uwagi

20.

zauważa, że Agencja rozpoczęła działania na rzecz uzyskania certyfikatu w unijnym systemie ekozarządzania i audytu i podjęła szereg środków mających na celu ograniczenie jej ogólnego wpływu na środowisko; zwraca jednak uwagę, że Agencja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO2;

21.

wzywa Agencję, by położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;

22.

w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. (3) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

(1) Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 42.

(2) Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 43.

(3) Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00