ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1646
z dnia 7 listopada 2020 r.
w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie rozstrzygnięcia sporu handlowego w ramach Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów w Światowej Organizacji Handlu
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (1), w szczególności jego art. 4 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 11 kwietnia 2019 r. Organ Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu ("WTO") przyjął zalecenia i postanowienia w sporze DS353 Stany Zjednoczone - Środki wpływające na handel dużymi cywilnymi statkami powietrznymi (druga skarga) - odwołanie się przez Unię Europejską do art. 21 ust. 5 uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów, potwierdzające, że Stany Zjednoczone nie dostosowały swoich środków uznanych za niezgodne z Porozumieniem w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych ("porozumienie SCM"). W odniesieniu do ulg podatkowych w zakresie FSC/ETI Organ Apelacyjny potwierdził, że Stany Zjednoczone nie wycofały subsydiów oraz że pierwotne zalecenia i postanowienia pozostają aktualne (2). |
(2) | W odniesieniu do innych odpowiednich środków, zgodnie z pkt 8 "Uzgodnionych procedur na mocy art. 21 i 22 Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów ("DSU") oraz art. 7 Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych" (3) między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi w odniesieniu do tego sporu, Unia Europejska zwróciła się do arbitra, o którym mowa w art. 22 ust. 6 DSU, o wznowienie swojej pracy. Arbiter wydał decyzję w dniu 13 października 2020 r. (4) |
(3) | W decyzji arbitra stwierdza się, że Unia Europejska może zwrócić się do Organu Rozstrzygania Sporów WTO o upoważnienie do wprowadzenia środków zaradczych w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone") na poziomie nieprzekraczającym 3 993 212 564 USD rocznie. Środki zaradcze mogą przyjąć formę a) zawieszenia koncesji taryfowych i innych powiązanych zobowiązań wynikających z GATT 1994, b) zawieszenia koncesji i innych zobowiązań wynikających z Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych oraz c) zawieszenia zobowiązań horyzontalnych lub sektorowych zawartych w skonsolidowanej liście usług Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich głównych sektorów określonych w sektorowym wykazie klasyfikacji usług. |
(4) | Zgodnie z art. 22 ust. 7 DSU strony akceptują decyzję arbitra jako ostateczną. W dniu 26 października 2020 r. Unia Europejska została upoważniona przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO do wprowadzenia środków zaradczych wobec Stanów Zjednoczonych zgodnie z decyzją arbitra. Środki zaradcze obejmą zawieszenie koncesji taryfowych oraz nałożenie nowych lub zwiększonych ceł. |
(5) | Opracowując i wybierając odpowiednie środki, Komisja wzięła pod uwagę i zastosowała wszystkie obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) i art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja umożliwia zainteresowanym stronom wyrażenie opinii i przedstawienie informacji dotyczących interesów gospodarczych Unii w tym zakresie (5). |
(6) | Komisja dopilnowała, aby dodatkowe należności celne nie przekraczały poziomu zatwierdzonego przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO. Obecnie kwota ta jest uznawana za odpowiednią do skutecznego zachęcania do przestrzegania przepisów i zapewnienia pomocy unijnym podmiotom gospodarczym, ponieważ w obecnej sytuacji gospodarczej zezwala ona na wprowadzenie środków wobec wyprodukowanych w USA dużych samolotów cywilnych i innych produktów, które to środki uznaje się za wystarczająco podobne do środków zaradczych wprowadzonych przez Stany Zjednoczone. |
(7) | Środki te dotyczą przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od dostaw których Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Takie podejście pozwala - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów. |
(8) | Środki polityki handlowej w formie dodatkowych ceł ad valorem na produkty wymienione w załącznikach I i II powinny być stosowane w następujący sposób:
|
(9) | Negocjacje między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi mające na celu zrównoważone rozstrzygnięcie sporów w ramach WTO dotyczących dużych cywilnych statków powietrznych nie przyniosły jak dotąd rezultatów. Jednocześnie Stany Zjednoczone nadal stosują środki zaradcze w wysokości 7,5 mld USD w odniesieniu do przywozu produktów z Unii Europejskiej. Komisja zamierza zmienić niniejsze rozporządzenie w celu uwzględnienia istotnych zmian, w tym w odniesieniu do przestrzegania przepisów przez USA lub jego braku. W szczególności Komisja zamierza zawiesić stosowanie rozporządzenia wykonawczego, jeżeli Stany Zjednoczone zawieszą środki zaradcze przeciwko przywozowi z Unii Europejskiej lub w stosownych przypadkach zmienią poziom ceł, aby odzwierciedlić środki zaradcze zastosowane przez Stany Zjednoczone. |
(10) | Niniejszy akt powinien wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 (6), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W następstwie rozstrzygnięć w sporze WTO DS353 Stany Zjednoczone - Środki wpływające na handel dużymi cywilnymi statkami powietrznymi oraz po udzieleniu upoważnienia przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO Unia Europejska zawiesza stosowanie w handlu Stanów Zjednoczonych koncesji celnych przywozowych na mocy GATT 1994 w odniesieniu do produktów wymienionych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
W konsekwencji Unia zastosuje dodatkowe cła na przywóz do Unii produktów wymienionych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia i pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone").
Artykuł 3
1. Produkty wymienione w załącznikach, dla których pozwolenie na przywóz zawierające zwolnienie z cła lub jego redukcję zostało wydane przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie podlegają dodatkowym cłom.
2. Produkty wymienione w załącznikach, w odniesieniu do których importerzy mogą przedstawić dowody na to, że zostały wywiezione ze Stanów Zjednoczonych do Unii przed dniem zastosowania dodatkowego cła w odniesieniu do danego produktu, nie podlegają cłu dodatkowemu.
Artykuł 4
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50.
(2) Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne) (druga skarga) (art. 21 ust. 5 - UE), pkt 5.172 i 6.4 lit. b); Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne)(druga skarga), pkt 1352 i przypis 2716; Sprawozdanie organu arbitrażowego, US - FSC (art. 22 ust. 6 - US), pkt 8.1.
(3) WT/DS353/14.
(4) WT/DS353/ARB.
(5) http://trade.ec.europa.eu/consultations/index.cfm?consul_id=261
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (tekst jednolity) (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
Produkty podlegające dodatkowym cłom
Kody TARIC (1) (2) | Cło dodatkowe |
8802400013 | 15 % |
8802400015 | 15 % |
8802400017 | 15 % |
8802400019 | 15 % |
8802400021 | 15 % |
(1) Kody nomenklatury pochodzą ze zintegrowanej taryfy opartej na Nomenklaturze Scalonej, określonej w art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
(2) W celu uniknięcia wątpliwości te pozycje taryfowe mają obejmować wszystkie statki powietrzne należące do określonych parametrów masy przywożone do Unii Europejskiej (wprowadzone do swobodnego obrotu) i eksploatowane przez dowolny podmiot znajdujący się w Unii Europejskiej przez jakikolwiek ekonomicznie istotny okres, zarówno w Unii Europejskiej, jak i między Unią Europejską a jakimkolwiek państwem trzecim, niezależnie od jakichkolwiek formalnych uzgodnień finansowych, które mogą obowiązywać (takich jak umowy leasingu), oraz z uwzględnieniem kryteriów takich jak niżej wymienione (z których żadne nie ma decydującego znaczenia): miejsce zarejestrowania operatora; centrum działalności operatora; zewnętrzne malowanie oraz wewnętrzny projekt i konfiguracja statku powietrznego zgodnie z marką operatora oraz zamierzone oznakowanie.
ZAŁĄCZNIK II
Produkty podlegające dodatkowym cłom
CN 2020 (1) | Cło dodatkowe |
0301 11 00 | 25 % |
0301 19 00 | 25 % |
0303 13 00 | 25 % |
0304 81 00 | 25 % |
0305 41 00 | 25 % |
0307 22 90 | 25 % |
0406 10 50 | 25 % |
0406 90 21 | 25 % |
0406 90 86 | 25 % |
0714 20 10 | 25 % |
0714 20 90 | 25 % |
0802 90 85 | 25 % |
0804 10 00 | 25 % |
0805 40 00 | 25 % |
0810 40 50 | 25 % |
0811 90 50 | 25 % |
0811 90 70 | 25 % |
0905 10 00 | 25 % |
0905 20 00 | 25 % |
1001 99 00 | 25 % |
1202 41 00 | 25 % |
1202 42 00 | 25 % |
1212 29 00 | 25 % |
1302 19 70 | 25 % |
1302 39 00 | 25 % |
1515 90 11 | 25 % |
1515 90 29 | 25 % |
1515 90 39 | 25 % |
1515 90 40 | 25 % |
1515 90 51 | 25 % |
1515 90 59 | 25 % |
1515 90 60 | 25 % |
1515 90 91 | 25 % |
1515 90 99 | 25 % |
1703 10 00 | 25 % |
1806 10 15 | 25 % |
1806 10 20 | 25 % |
1806 10 30 | 25 % |
1806 10 90 | 25 % |
1806 20 10 | 25 % |
1806 20 30 | 25 % |
1806 20 50 | 25 % |
1806 20 80 | 25 % |
1806 20 95 | 25 % |
1806 31 00 | 25 % |
1806 32 10 | 25 % |
1806 32 90 | 25 % |
1806 90 11 | 25 % |
1806 90 19 | 25 % |
2008 19 99 | 25 % |
2008 30 59 | 25 % |
2008 30 90 | 25 % |
2009 11 11 | 25 % |
2009 11 19 | 25 % |
2009 11 91 | 25 % |
2009 11 99 | 25 % |
2009 21 00 | 25 % |
2009 29 19 | 25 % |
2101 11 00 | 25 % |
2103 20 00 | 25 % |
2103 90 90 | 25 % |
2104 10 00 | 25 % |
2106 90 59 | 25 % |
2205 10 10 | 25 % |
2208 20 29 | 25 % |
2208 20 40 | 25 % |
2208 20 89 | 25 % |
2208 40 11 | 25 % |
2208 40 39 | 25 % |
2208 40 51 | 25 % |
2208 40 91 | 25 % |
2208 40 99 | 25 % |
2208 60 11 | 25 % |
2208 60 19 | 25 % |
2208 60 91 | 25 % |
2208 60 99 | 25 % |
2303 20 10 | 25 % |
2401 10 35 | 25 % |
2401 10 60 | 25 % |
2401 10 70 | 25 % |
2401 10 85 | 25 % |
2401 10 95 | 25 % |
2401 20 35 | 25 % |
2401 20 60 | 25 % |
2401 20 70 | 25 % |
2401 20 85 | 25 % |
2401 20 95 | 25 % |
2401 30 00 | 25 % |
3301 19 20 | 25 % |
3301 25 10 | 25 % |
3301 25 90 | 25 % |
3502 90 20 | 25 % |
3502 90 70 | 25 % |
3504 00 10 | 25 % |
3504 00 90 | 25 % |
3904 10 00 | 25 % |
3920 10 23 | 25 % |
3920 10 24 | 25 % |
3920 10 81 | 25 % |
4202 19 10 | 25 % |
4202 19 90 | 25 % |
4202 21 00 | 25 % |
4202 22 10 | 25 % |
4202 22 90 | 25 % |
4202 32 10 | 25 % |
4202 32 90 | 25 % |
4202 91 10 | 25 % |
4202 91 80 | 25 % |
4202 92 11 | 25 % |
4202 92 15 | 25 % |
4202 92 19 | 25 % |
4202 92 91 | 25 % |
5203 00 00 | 25 % |
8429 51 10 | 25 % |
8429 51 91 | 25 % |
8429 51 99 | 25 % |
8701 91 10 | 25 % |
8701 91 90 | 25 % |
8701 92 90 | 25 % |
8701 93 10 | 25 % |
8701 93 90 | 25 % |
8701 94 10 | 25 % |
8701 94 90 | 25 % |
8705 90 80 | 25 % |
8714 91 10 | 25 % |
8714 91 30 | 25 % |
8714 91 90 | 25 % |
9504 20 00 | 25 % |
9504 30 10 | 25 % |
9504 30 20 | 25 % |
9504 30 90 | 25 % |
9504 50 00 | 25 % |
9504 90 10 | 25 % |
9504 90 80 | 25 % |
9506 91 10 | 25 % |
9506 91 90 | 25 % |
(1) Kody nomenklatury pochodzą z Nomenklatury scalonej określonej w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1) i zawartej w załączniku I do tego rozporządzenia, obowiązującej w momencie publikacji niniejszego rozporządzenia i odpowiednio zmienionej kolejnymi aktami ustawodawczymi, w tym ostatnio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 280 z 31.10.2019, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00