Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 371 str. 3
Wersja aktualna od 2020-11-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 371 str. 3
Wersja aktualna od 2020-11-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (WPZiB) 2020/1639

z dnia 5 listopada 2020 r.

w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich (1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. g),

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W dniu 14 listopada 2016 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie realizacji globalnej strategii UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, określając poziom ambicji Unii w ramach wsparcia trzech strategicznych priorytetów wskazanych w tej strategii: a) reagowanie na zewnętrzne konflikty i kryzysy, b) budowanie potencjału partnerów oraz c) ochrona Unii i jej obywateli.

(2)

W konkluzjach w sprawie bezpieczeństwa i obrony w kontekście globalnej strategii UE, przyjętych w dniu 19 listopada 2018 r., Rada stwierdziła także, że dzięki temu, iż Unia wychodzi naprzeciw bieżącym i przyszłym europejskim potrzebom w zakresie bezpieczeństwa i obrony, zwiększy ona swoją zdolność do działania jako podmiot zapewniający bezpieczeństwo i swoją strategiczną autonomię oraz wzmocni zdolność do współpracy z partnerami.

(3)

W akapicie jedenastym załącznika I do notyfikacji z dnia 13 listopada 2017 r. (2) w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") stwierdzono, że dalej idące zobowiązania muszą pomóc w osiągnięciu ambitnych celów Unii, jak określono w konkluzjach Rady z dnia 14 listopada 2016 r., zatwierdzonych przez Radę Europejską w grudniu 2016 r., a tym samym zwiększać strategiczną autonomię zarówno Europejczyków, jak i Unii.

(4)

W dniu 11 grudnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315.

(5)

W dniu 25 czerwca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/909 (3) ustanawiającą wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO.

(6)

Art. 4 ust. 2 lit. g) decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że Rada ma ustanowić we właściwym czasie, zgodnie z art. 9 ust. 1 tej decyzji, ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO.

(7)

Art. 9 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że decyzja w sprawie ogólnych warunków, którą ma przyjąć Rada, może zawierać wzór ustalenia administracyjnego z państwami trzecimi.

(8)

W ostatnim akapicie pkt 2.2.1. załącznika III do notyfikacji w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela, która zawiera propozycje dotyczące zarządzania PESCO, stwierdzono, że państwa trzecie, które mogą w drodze wyjątku zostać zaproszone przez uczestników projektu, musiałyby zapewnić projektowi znaczną wartość dodaną, przyczynić się do wzmocnienia PESCO i wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz wypełnić bardziej ambitne zobowiązania. Stwierdzono także, że zaproszenie państw trzecich nie będzie wiązało się z uzyskaniem przez nie uprawnień decyzyjnych w zakresie zarządzania PESCO.

(9)

Art. 9 ust. 2 i 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 stanowi, że Rada decyduje zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi określone w niniejszej decyzji, a także że w następstwie pozytywnej decyzji Rady uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie mogą zawrzeć ustalenie administracyjne z danym państwem trzecim na potrzeby udziału tego państwa w tym projekcie. Takie ustalenie nie może naruszać procedur Unii i jej autonomii podejmowania decyzji.

(10)

Należy zapewnić spójność między działaniami podejmowanymi w ramach PESCO a innymi działaniami w dziedzinie WPZiB i innymi politykami unijnymi.

(11)

Udział państw trzecich w projektach PESCO nie oznacza, że podmioty z państwa trzeciego będą automatycznie mieć dostęp do Europejskiego programu rozwoju przemysłu obronnego (EDIDP) lub innych odnośnych instrumentów Unii.

(12)

W pkt 13 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r. (4) dotyczącego planu wdrażania PESCO stwierdzono, że prace nad przygotowaniem ogólnych warunków udziału - na zasadzie wyjątku - państw trzecich w poszczególnych projektach powinny rozpocząć się, jak tylko opracowany zostanie wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami oraz zostaną dokonane ustalenia co do kolejności wypełniania zobowiązań.

(13)

W dniu 15 października 2018 r. Rada przyjęła zalecenie (5) w sprawie ustalenia kolejności wypełniania dalej idących zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz precyzujące bardziej szczegółowe cele.

(14)

Wsparcie Europejskiej Agencji Obrony na rzecz PESCO powinno być udzielane zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/1835 (6).

(15)

Należy zatem określić ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Cel

Niniejsza decyzja określa ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO.

Artykuł 2

Procedura zaproszenia

1. Państwo trzecie może przedłożyć koordynatorowi lub koordynatorom danego projektu PESCO wniosek o udział w tym projekcie. Wniosek taki musi zawierać wystarczająco szczegółowe informacje na temat powodów udziału w projekcie, a także na temat zakresu i formy proponowanego udziału, w stosownych przypadkach - udziału w poszczególnych fazach projektu, oraz zawierać dowody spełnienia ogólnych warunków określonych w art. 3.

2. Po otrzymaniu takiego wniosku uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w realizacji projektu PESCO (zwane dalej "członkami projektu") oceniają na podstawie informacji przekazanych przez dane państwo trzecie, czy spełnia ono ogólne warunki określone w art. 3.

3. Jeżeli członkowie projektu uzgodnią jednomyślnie:

a)

że chcą zaprosić dane państwo trzecie, które przedłożyło wniosek o udział w projekcie;

b)

zakres, formę udziału, a w stosownych przypadkach - odpowiednie fazy udziału tego państwa trzeciego; oraz

c)

że to państwo trzecie spełnia ogólne warunki określone w art. 3;

koordynator lub koordynatorzy projektu - przy wsparciu Sekretariatu PESCO - notyfikują to Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi. Taka notyfikacja zawiera także wniosek przedłożony przez dane państwo trzecie.

4. Na podstawie notyfikacji, o której mowa w ust. 3 niniejszego artykułu i która określa m.in. zakres, formę i, w stosownych przypadkach - odpowiednie fazy udziału państwa trzeciego w projekcie, oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa Rada podejmuje decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia warunki określone w art. 3 niniejszej decyzji.

5. Jeżeli decyzja Rady, o której mowa w ust. 4, jest pozytywna, koordynator lub koordynatorzy danego projektu PESCO przesyłają - w imieniu członków projektu -państwu trzeciemu, które przedłożyło wniosek, zaproszenie do udziału w tym projekcie.

6. Po poinformowaniu przez państwo trzecie, które przedstawiło wniosek, koordynatora lub koordynatorów danego projektu PESCO, że przyjmuje zaproszenie, członkowie projektu - albo koordynator lub koordynatorzy w imieniu członków - rozpoczynają z tym państwem trzecim negocjacje w celu wypracowania ustalenia administracyjnego, które zostanie zawarte przez członków projektu stanowiących jednomyślnie i przez to państwo trzecie, na podstawie wzoru załączonego do niniejszej decyzji. Takie ustalenie administracyjne zapewnia spójność z przepisami decyzji (WPZiB) 2017/2315 i decyzji (WPZiB) 2018/909.

7. Państwo trzecie zaproszone do udziału w danym projekcie przyłącza się do niego w dniu określonym w ustaleniu administracyjnym, o którym mowa w ust. 6.

8. Koordynator lub koordynatorzy danego projektu PESCO udostępniają wszystkim państwom członkowskim uczestniczącym w PESCO ustalenia administracyjne, o których mowa w ust. 6 niniejszego artykułu, za pośrednictwem wspólnej elektronicznej przestrzeni roboczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2018/909.

Artykuł 3

Ogólne warunki

Państwo trzecie może wyjątkowo zostać zaproszone do udziału w projekcie PESCO i kontynuować ten udział, gdy spełni wszystkie poniższe ogólne warunki:

a)

podziela wartości, na których opiera się Unia, określone w art. 2 TUE, a także zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz cele WPZiB określone w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE. Nie może narażać na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym musi przestrzegać zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadzić dialog polityczny z Unią, który w przypadku udziału tego państwa w danym projekcie PESCO powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;

b)

zapewnia projektowi znaczną wartość dodaną i przyczynia się do realizacji jego celów. Zgodnie z uznanym za priorytet europejskim podejściem opartym na współpracy oraz zgodnie z art. 4 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2018/909, środki, które dane państwo trzecie wnosi do projektu, muszą być uzupełnieniem środków zaoferowanych przez państwa członkowskie uczestniczące w PESCO, np. polegać na zapewnianiu wiedzy fachowej lub dodatkowych zdolności, w tym wsparcia operacyjnego lub finansowego, przyczyniając się w ten sposób do powodzenia projektu, a tym samym do postępów w ramach PESCO;

c)

jego udział przyczynia się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii określonego w konkluzjach Rady z dnia 14 listopada 2016 r., w tym w zakresie wsparcia misji i operacji WPBiO;

d)

jego udział nie może skutkować uzależnieniem od tego państwa trzeciego ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne z państw członkowskich Unii w odniesieniu do zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności lub w zakresie stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii, co utrudniłoby postępy lub uniemożliwiło korzystanie - wspólnie lub w inny sposób - ze zdolności rozwijanych w ramach danego projektu PESCO, ich wywóz lub rozmieszczanie operacyjne. Dane państwo trzecie musi w każdym przypadku sfinalizować na stosownym szczeblu porozumienie w sprawie warunków dalszego wspólnego korzystania - poza ramami PESCO - ze zdolności i technologii, które mają być rozwijane w ramach tego projektu, w celu zapobieżenia zastosowaniu tych zdolności przeciwko Unii i jej państwom członkowskim;

e)

jego udział jest spójny z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, w szczególności ze zobowiązaniami, które dany projekt PESCO pomaga zrealizować, zależnie od swojej specyfiki. W przypadku projektów zorientowanych na zdolności, udział tego państwa trzeciego musi przyczyniać się także do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD), mieć pozytywny wpływ na europejską bazę technologiczno-przemysłową sektora obronnego (EDTIB) i zwiększać konkurencyjność europejskiego przemysłu obronnego. W szczególności udział państwa trzeciego w danym projekcie musi przyczyniać się do dostępności, możliwości rozmieszczenia i interoperacyjności sił;

f)

między tym państwem trzecim a Unią obowiązuje umowa o bezpieczeństwie informacji;

g)

w stosownym przypadku to państwo trzecie zawarło z Europejską Agencją Obrony ustalenie administracyjne, zgodnie z decyzją (WPZiB) 2015/1835, które jest już skuteczne, gdy projekt jest realizowany przy wsparciu tej agencji, z uwzględnieniem odpowiedniego stanowiska EDA (7); oraz

h)

państwo to zobowiązało się, w swoim wniosku o udział, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji, do zapewnienia przestrzegania przepisów decyzji (WPZiB) 2017/2315 i decyzji (WPZiB) 2018/909.

Artykuł 4

Prawa i obowiązki państw trzecich biorących udział w projektach PESCO

1. Udział państwa trzeciego w projekcie PESCO odbywa się z poszanowaniem ustaleń w sprawie zarządzania projektem zawartych między członkami projektu zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2018/909. Państwo trzecie biorące udział w danym projekcie PESCO ma prawa i obowiązki określone w ustaleniu administracyjnym, o którym mowa w art. 2 ust. 6 niniejszej decyzji i które ma zostać zawarte przez członków projektu działających jednomyślnie i dane państwo trzecie. Takie prawa i obowiązki nie mogą naruszać ogólnych warunków określonych w art. 3 niniejszej decyzji i mogą dotyczyć poniższych kwestii:

a)

obecności państwa trzeciego na posiedzeniach zwoływanych w ramach danego projektu PESCO;

b)

roli i zadań, które ma wypełniać państwo trzecie biorące udział w danym projekcie PESCO;

c)

zakresu udziału państwa trzeciego w procesie podejmowania decyzji w ramach danego projektu PESCO;

d)

zakresu informacji wymienianych przez członków projektu i państwo trzecie biorące udział w danym projekcie PESCO oraz obszarów, których te informacje dotyczą.

2. Zaproszone państwo trzecie może uczestniczyć w procesie podejmowania decyzji dotyczącym realizacji danego projektu, stosownie do jego wkładu. W ustaleniach, o których mowa w ust. 1, w pełni uwzględnia się autonomię Unii w zakresie podejmowania decyzji oraz prawa i obowiązki uczestniczących państw członkowskich, w tym w odniesieniu do zachowania kontroli nad projektem i nad jego wynikami w ramach PESCO oraz podejmowania decyzji dotyczących ewentualnych nowych członków projektu, zgodnie z decyzją (WPZiB) 2017/2315 ustanawiającą PESCO oraz ze wspólnym zbiorem przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO określonym w decyzji (WPZiB) 2018/909.

Artykuł 5

Mechanizm przeglądu

1. Koordynator lub koordynatorzy projektu, w którym bierze udział państwo trzecie, przekazują Sekretariatowi PESCO zgodnie z procedurą i harmonogramem, o których mowa w art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2018/909, informacje o indywidualnym wkładzie wnoszonym do tego projektu przez to państwo trzecie i o wypełnianiu zobowiązań tego państwa w ramach projektu, a także o stałym spełnianiu przez to państwo ogólnych warunków określonych w art. 3 niniejszej decyzji.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, są przekazywane Radzie przez Sekretariat PESCO raz w roku w kontekście rocznego sprawozdania na temat PESCO przedstawianego Radzie przez Wysokiego Przedstawiciela oraz jako część skonsolidowanych informacji na temat projektów PESCO, o których mowa w art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2018/909, aby zapewnić, by Rada mogła skutecznie prowadzić nadzór nad projektami i w razie konieczności podjąć działania, w tym w odniesieniu do stałego spełniania przez to państwo trzecie ogólnych warunków określonych w art. 3 niniejszej decyzji.

Artykuł 6

Zakończenie lub zawieszenie udziału państwa trzeciego w projekcie PESCO

1. Jeżeli państwo trzecie biorące udział w projekcie PESCO poinformuje członków projektu o swojej decyzji o zakończeniu udziału, zakończenie to staje się skuteczne, gdy członkowie projektu i to państwo trzecie osiągną porozumienie co do warunków, na jakich nastąpi zakończenie.

W przypadku gdy udział państwa trzeciego w projekcie PESCO zostaje zakończony, koordynator lub koordynatorzy tego projektu informują o tym - przy wsparciu Sekretariatu PESCO - Radę i Wysokiego Przedstawiciela.

2. Członkowie projektu mogą - w ramach regularnego przeglądu, o którym mowa w art. 5, lub w innym momencie - uzgodnić, że udział państwa trzeciego w projekcie powinien zostać poddany ponownej ocenie. W takim przypadku dane państwo trzecie jest informowane o tym przez koordynatora lub koordynatorów projektu.

Jeżeli członkowie projektu podejmą decyzję o zawieszeniu udziału państwa trzeciego w projekcie PESCO, koordynator lub koordynatorzy tego projektu notyfikują to - przy wsparciu Sekretariatu PESCO - Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi. Na podstawie tej notyfikacji i po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa Rada może podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, o zakończeniu udziału tego państwa trzeciego w danym projekcie.

3. Jeśli państwo członkowskie lub kilka państw członkowskich uzna, że udział danego państwa trzeciego w projekcie PESCO nie spełnia już ogólnych warunków określonych w art. 3 niniejszej decyzji, może zgłosić tę kwestię na forum Rady. W takim przypadku między zainteresowanymi państwami członkowskimi, tzn. między członkami projektu a zgłaszającym państwem członkowskim lub zgłaszającymi państwami członkowskimi, odbywają się konsultacje przy wsparciu Wysokiego Przedstawiciela. W ramach tych konsultacji, podczas których wysłuchane może być też stanowisko państwa trzeciego, państwo członkowskie lub państwa członkowskie, które zgłosiły kwestię Radzie, przedstawiają Wysokiemu Przedstawicielowi na piśmie wszelkie niezbędne informacje uzasadniające takie zgłoszenie i informują Wysokiego Przedstawiciela, jakie środki można by podjąć, by rozwiązać tę kwestię. Wysoki Przedstawiciel i zainteresowane państwa członkowskie analizują wspólnie kwestię i szukają odpowiednich rozwiązań w terminie dwóch miesięcy. Jeśli po zakończeniu konsultacji państwo członkowskie lub państwa członkowskie, które zgłosiły kwestię Radzie, nadal uważają, że uczestnictwo danego państwa trzeciego w projekcie PESCO nie spełnia już warunków określonych w art. 3 niniejszej decyzji, mogą się zwrócić do Rady o zbadanie tej kwestii. W takim przypadku zainteresowane państwa członkowskie przedstawiają Radzie wszelkie stosowne informacje. Na tej podstawie Rada, stanowiąc zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE, omawia możliwość dalszego udziału danego państwa członkowskiego i podejmuje decyzję w tej sprawie.

4. W ustaleniach administracyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 6, określa się warunki, na jakich państwo trzecie może zakończyć swój udział w danym projekcie PESCO, i warunki, na jakich członkowie projektu mogą podjąć decyzję o zawieszeniu udziału tego państwa trzeciego w danym projekcie PESCO. W takich ustaleniach określa się w szczególności prawa i obowiązki, odpowiednio, członków projektu i państwa trzeciego, którego udział jest zakończony przez to państwo trzecie lub przez Radę, albo jest zawieszony przez członków projektu, w tym w odniesieniu do aspektów finansowych takiego zakończenia lub zawieszenia, podatków, własności intelektualnej oraz innych elementów dotyczących zakończenia lub zawieszenia.

Artykuł 7

Związek z wspólnym zbiorem przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO

1. O ile niniejszy artykuł nie stanowi inaczej, niniejsza decyzja nie reguluje warunków ani procedur zaangażowania podmiotów w realizację projektów PESCO, z wyjątkiem warunków i procedur ustanowionych w niniejszym artykule. Przegląd decyzji (WPZiB) 2018/909 zostanie dokonany przed dniem 31 grudnia 2020 r., zgodnie z art. 9 akapit pierwszy tej decyzji, w szczególności w odniesieniu do takich warunków i procedur.

2. Z zastrzeżeniem wszelkich warunków i procedur regulujących zaangażowanie podmiotów w projekty PESCO, które to warunki i procedury mogą zostać ustanowione na podstawie przeglądu decyzji (WPZiB) 2018/909, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu:

a)

podmioty mogą zostać zaangażowane w realizację projektów PESCO po dniu 31 grudnia 2025 r. wyłącznie na podstawie umów zawartych lub procedur udzielania zamówień rozpoczętych przed tą datą;

b)

podmioty utworzone lub mające zarządcze struktury wykonawcze w państwie trzecim, które nie zostało zaproszone zgodnie z art. 2 ust. 5 do udziału w projekcie PESCO przed dniem 31 grudnia 2021 r. lub kontrolowane przez takie państwo trzecie, mogą zostać zaangażowane w realizację projektów PESCO po tej dacie wyłącznie, jeżeli Rada podejmie taką decyzję zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE.

3. Decyzję (WPZiB) 2018/909 stosuje się w sposób zapewniający spójność z niniejszą decyzją.

4. Członkowie projektu podejmując decyzję w sprawie wyboru podmiotów, zgodnie z art. 7 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2018/909, należycie uwzględniają interesy Unii i jej państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obronności.

5. Członkowie projektu zapewniają wszystkim uczestniczącym państwom członkowskim, za pomocą wspólnej elektronicznej przestrzeni roboczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2018/909, pełną przejrzystość w zakresie zaangażowania podmiotów w ten projekt.

6. Jeżeli państwo członkowskie uzna, że jego interesy w zakresie bezpieczeństwa i obronności lub takie interesy Unii mogą zostać zagrożone ze względu na zaangażowanie danego podmiotu w realizację projektu PESCO, może się zwrócić w tej sprawie do Rady, która może zażądać dodatkowych informacji od członków projektu w celu oceny sytuacji.

7. Decyzja (WPZiB) 2018/909 zostanie dostosowana, zgodnie z jej art. 9 akapit drugi, by uwzględnić ogólne warunki udziału państw trzecich w poszczególnych projektach PESCO przewidziane w niniejszej decyzji.

Artykuł 8

Przegląd

Niniejsza decyzja podlega przeglądowi w stosownym przypadku, nie później niż do końca 2022 r.

Artykuł 9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 listopada 2020 r.

W imieniu Rady

M. ROTH

Przewodniczący


(1) Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.

(2) Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 65.

(3) Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37).

(4) Zalecenie Rady z dnia 6 marca 2018 r. w sprawie planu wdrażania PESCO (Dz.U. C 88 z 8.3.2018, s. 1).

(5) Zalecenie Rady z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustalenia kolejności wypełniania dalej idących zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz precyzujące bardziej szczegółowe cele (Dz.U. C 374 z 16.10.2018, s. 1).

(6) Decyzja Rady (WPZiB) 2015/1835 z dnia 12 października 2015 r. określająca statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Europejskiej Agencji Obrony (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 55).

(7) Stanowisko EDA w sprawie wymogu dotyczącego zawarcia przez państwa trzecie pragnące uczestniczyć w projektach PESCO ustalenia administracyjnego z EDA (EDA201911157).


ZAŁĄCZNIK

WZÓR USTALENIA ADMINISTRACYJNEGO ZAWIERANEGO MIĘDZY CZŁONKAMI PROJEKTU A PAŃSTWEM TRZECIM

1.

Wprowadzenie

2.

Cele projektu

3.

Powody, zakres, forma i zasięg udziału

4.

Spełnienie ogólnych warunków udziału przez państwo trzecie

5.

Prawa i obowiązki

6.

Indywidualny wkład państwa trzeciego do projektu

7.

Faktyczna data rozpoczęcia udziału, okres trwania i przegląd

8.

Zakończenie lub zawieszenie

9.

Odpowiedzialność

10.

Względy bezpieczeństwa, ujawnianie i wykorzystywanie informacji

11.

Rozstrzyganie sporów

12.

Postanowienia końcowe


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00