Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-10-29
Wersja aktualna od 2020-10-29
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1564
z dnia 6 sierpnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/985 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (1), w szczególności jego art. 19 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 silniki montowane w pojazdach rolniczych i leśnych muszą spełniać wymogi dotyczące wartości granicznych emisji zanieczyszczeń dla etapu V i przepisy przejściowe określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 (2). |
(2) | W wyniku zakłóceń spowodowanych przez pandemię COVID-19 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 (3) przedłużono okres przejściowy przewidziany w rozporządzeniu (UE) 2016/1628 w odniesieniu do niektórych podkategorii silników o 12 miesięcy. |
(3) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/985 (4), które określa wymogi dotyczące wartości granicznych emisji i procedur homologacji typu UE w odniesieniu do pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich silników. |
(4) | Biorąc pod uwagę fakt, że przedłużenie obowiązywania przepisów przejściowych nie będzie miało wpływu na środowisko, ponieważ przedmiotowe silniki przejściowe zostały już wyprodukowane, w połączeniu z faktem, że trudno jest przewidzieć dokładny czas trwania opóźnień spowodowanych zakłóceniami w związku z COVID-19, odnośne terminy należy przedłużyć o 12 miesięcy, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040. |
(5) | Mając na uwadze, że okres przejściowy przewidziany w art. 13 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/985 dla niektórych rodzajów silników wygaśnie w dniu 31 grudnia 2020 r., a producenci mogli produkować pojazdy rolnicze i leśne wyposażone w silniki przejściowe tych podkategorii do dnia 30 czerwca 2020 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno obowiązywać od dnia 1 lipca 2020 r. Taki przepis jest uzasadniony ze względu na nieprzewidywalny i nagły wybuch pandemii COVID-19 oraz konieczność zapewnienia pewności prawa i równego traktowania producentów niezależnie od tego, czy produkują pojazdy rolnicze i leśne przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia czy po nim, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W art. 13 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/985 wprowadza się następujące zmiany:
1) | akapit trzeci zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: "W przypadku podkategorii silników kategorii NRE, w odniesieniu do których określona w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2016/1628 obowiązkowa data rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do wprowadzania do obrotu jest ustalona na dzień 1 stycznia 2020 r., państwa członkowskie zezwalają na przedłużenie 24-miesięcznego okresu i 18-miesięcznego okresu, o których mowa w akapicie pierwszym i drugim o dodatkowe 12 miesięcy w odniesieniu do producentów pojazdów, których całkowita roczna produkcja wynosi poniżej 100 sztuk pojazdów rolniczych lub leśnych wyposażonych w silnik."; |
2) | dodaje się akapit czwarty w brzmieniu: "W przypadku silników wszystkich podkategorii, w odniesieniu do których określona w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2016/1628 obowiązkowa data rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do wprowadzania do obrotu jest ustalona na dzień 1 stycznia 2019 r., 24-miesięczny okres i 18-miesięczny okres, o których mowa w akapicie pierwszym i drugim, przedłuża się o 12 miesięcy.". |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 sierpnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19 (Dz.U. L 231 z 17.7.2020, s. 1).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/985 z dnia 12 lutego 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich silników, a także uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/96 (Dz.U. L 182 z 18.7.2018, s. 1).