Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1401
z dnia 2 października 2020 r.
przewidująca tymczasowe odstępstwo od dyrektywy Rady 66/401/EWG w odniesieniu do wymogów dotyczących obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym
(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 6651)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin pastewnych (1), w szczególności jej art. 17 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Z informacji przekazanych Komisji przez Słowenię wynika, że z powodu niekorzystnych warunków pogodowych w sezonie wegetacyjnym 2018/2019 poważnie ucierpiały uprawy nasienne gatunku koniczyny krwistoczerwonej (Trifolium incarnatum L.) przeznaczone do produkcji materiału siewnego bazowego. W rezultacie w Słowenii nie było wystarczającej ilości materiału siewnego bazowego do produkcji kwalifikowanego materiału siewnego pierwszego pokolenia na potrzeby zbiorów w 2020 r. |
(2) | Inne państwa członkowskie, borykające się z pewnymi problemami ze zbiorem, nie były w stanie zaspokoić zapotrzebowania Słowenii na daną kategorię materiału siewnego bazowego. |
(3) | W wyniku tych okoliczności występują przejściowe trudności w ogólnym zaopatrzeniu w kwalifikowany materiał siewny koniczyny krwistoczerwonej. Trudności te można przezwyciężyć wyłącznie zezwalając, na określony okres z zastrzeżeniem ustalenia odpowiedniej ilości maksymalnej, na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego drugiego pokolenia koniczyny krwistoczerwonej wyprodukowanego w Słowenii. |
(4) | W związku z tym niniejsza decyzja powinna zezwolić na obrót w Unii kwalifikowanym materiałem siewnym koniczyny krwistoczerwonej drugiego pokolenia wyprodukowanym w Słowenii z kwalifikowanego materiału siewnego pierwszego pokolenia, z zastrzeżeniem pewnych warunków i ograniczeń. |
(5) | Z informacji przekazanych Komisji przez Słowenię wynika również, że do rozwiązania przedmiotowych trudności z zaopatrzeniem na okres kończący się dniu 30 czerwca 2021 r. potrzeba łącznie 30 ton materiału siewnego koniczyny krwistoczerwonej. |
(6) | Odstępstwo nie stanowi przeszkody do stosowania innych warunków wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego koniczyny krwistoczerwonej, ustanowionych w dyrektywie 66/401/EWG. |
(7) | Państwa członkowskie zobowiązane są niezwłocznie powiadamiać Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją, aby zapewnić jej skoordynowane wdrażanie. |
(8) | Słowenia powinna pełnić rolę koordynatora, aby dopilnować, że całkowita ilość materiału siewnego wprowadzonego do obrotu na podstawie niniejszej decyzji nie przekroczy maksymalnej ilości przewidzianej niniejszą decyzją. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Wprowadzanie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego drugiego pokolenia koniczyny krwistoczerwonej (Trifolium incarnatum L.) wyprodukowanego w Słowenii z kwalifikowanego materiału siewnego pierwszego pokolenia jest dozwolone w okresie kończącym się dnia 30 czerwca 2021 r. i z zastrzeżeniem warunków określonych w ust. 2.
2. Kwalifikowany materiał siewny, obrót którym jest dozwolony na podstawie niniejszego artykułu:
a) | nie przekracza łącznej ilości 30 ton; |
b) | spełnia następujące wymogi:
|
Artykuł 2
Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.
Artykuł 3
Każdy dostawca materiału siewnego, chcący wprowadzić do obrotu materiał siewny określony w art. 1, występuje o zezwolenie do państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę lub do którego dokonuje przywozu. Zainteresowane państwo członkowskie upoważnia dostawcę do wprowadzenia do obrotu materiału siewnego, chyba że:
1) | istnieją dostateczne przesłanki, by wątpić, czy dostawca jest w stanie wprowadzić do obrotu ilość materiału siewnego objętą jego wnioskiem o zezwolenie; lub |
2) | łączna ilość dopuszczona do obrotu przekroczyłaby ilość maksymalną przewidzianą w art. 1 ust. 2 lit. a). |
Artykuł 4
1. Państwa członkowskie udzielają sobie wzajemnie pomocy administracyjnej w stosowaniu niniejszej decyzji.
2. W odniesieniu do art. 1 ust. 2 lit. a) Słowenia pełni rolę koordynującego państwa członkowskiego.
3. Każde państwo członkowskie, które otrzyma wniosek na podstawie art. 3, niezwłocznie powiadamia Słowenię o ilości określonej we wniosku. Słowenia niezwłocznie informuje powiadamiające państwa członkowskie czy zezwolenie spowoduje przekroczenie maksymalnej ilości przewidzianej w art. 1 ust. 2 lit. a).
Artykuł 5
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 października 2020 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
(1) Dz.U. 125 z 11.7.1966, s. 2298/66.