Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-09-21
Wersja aktualna od 2020-09-21
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2020/1325
z dnia 21 września 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku w odniesieniu do wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do tej konwencji, a także w sprawie uchylenia decyzji (UE) 2019/510
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Konwencja o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku (1) (zwana dalej "konwencją NEAFC") została zatwierdzona decyzją Rady 81/608/EWG (2) i weszła w życie w dniu 17 marca 1982 r. |
(2) | Konwencja NEAFC ma obecnie zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w związku z tym, że Unia jest jedną z Umawiających się Stron tej konwencji, a art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC wyklucza przystąpienie do niej państw członkowskich. |
(3) | Zgodnie z art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC każde państwo może przystąpić do konwencji NEAFC, pod warunkiem że wniosek w sprawie przystąpienia tego państwa zostanie zatwierdzony przez trzy czwarte wszystkich Umawiających się Stron tej konwencji w ciągu 90 dni od daty zawiadomienia przez depozytariusza o otrzymaniu wniosku. |
(4) | W dniu 8 stycznia 2019 r. Zjednoczone Królestwo złożyło wniosek w sprawie przystąpienia do konwencji NEAFC jako Umawiająca się Strona. W tym samym dniu depozytariusz zawiadomił o tym Komisję. |
(5) | W dniu 25 marca 2019 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2019/510 (3). Decyzja ta sprzyjała przystąpieniu Zjednoczonego Królestwa do konwencji NEAFC i została ona przyjęta, aby uwzględnić sytuację, w której Zjednoczone Królestwo wystąpiłoby z Unii bez umowy o wystąpieniu. W związku z tym decyzją (UE) 2019/510 upoważniono Komisję do powiadomienia o stanowisku Unii wyłącznie w przypadku niezawarcia umowy o wystąpieniu. |
(6) | Wniosek Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie nie został zatwierdzony przez wymaganą liczbę Umawiających się Stron konwencji NEAFC, ponieważ nie osiągnięto kworum trzech czwartych. |
(7) | Zgodnie z art. 129 ust. 4 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (4) (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"), w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo może negocjować, podpisywać i ratyfikować umowy międzynarodowe w imieniu własnym w obszarach należących do wyłącznej kompetencji Unii, pod warunkiem że takie umowy nie wejdą w życie ani nie będą stosowane w okresie przejściowym, chyba że Unia wyrazi na to zgodę. Decyzją Rady (UE) 2020/135 (5) określono warunki i procedury udzielania takiej zgody. |
(8) | Pismem z dnia 3 kwietnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o swoim zamiarze wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się konwencją NEAFC w okresie przejściowym. W dniu 6 lipca 2020 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło nowy wniosek o przystąpienie do tej konwencji, w którym stara się o przystąpienie, które stałoby się skuteczne w okresie przejściowym w sposób spójny z umową o wystąpieniu. |
(9) | Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1305 (6) upoważnia Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się konwencją NEAFC, gdyż warunki określone w art. 3 ust. 1 decyzji (UE) 2020/135 są spełnione. |
(10) | Zgodnie z art. 56, 63 i 116 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (7) (zwanej dalej "konwencją UNCLOS") Zjednoczone Królestwo ma uzasadnione interesy połowowe na obszarze objętym konwencją przewidzianym w konwencji NEAFC (na morzu pełnym) jako państwo nadbrzeżne gdyż wody wyłącznej strefy ekonomicznej Zjednoczonego Królestwa stanowią część tego obszaru objętego konwencją. |
(11) | Aby zapobiegać połowom o niezrównoważonym charakterze, w interesie Unii leży, aby Zjednoczone Królestwo współpracowało w zakresie zarządzania stadami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania w pełni przestrzegając postanowień konwencji UNCLOS oraz Porozumienia Narodów Zjednoczonych w sprawie wykonania postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r., odnoszących się do ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących oraz zarządzania nimi (8) (zwanego dalej "porozumieniem UNFSA"), oraz wszelkich innych umów międzynarodowych lub zasad prawa międzynarodowego. |
(12) | Art. 63 ust. 2 konwencji UNCLOS i art. 8 porozumienia UNFSA stanowią, że w przypadku gdy te same stada gatunków powiązanych występują zarówno w wyłącznej strefie ekonomicznej, jak i poza nią na obszarze przyległym do niej, państwo nadbrzeżne i państwa prowadzące połowy tych stad na obszarze przyległym mają współpracować ze sobą z myślą o uzgodnieniu środków niezbędnych do ochrony tych stad na obszarze przyległym. Taką współpracę można nawiązać w ramach regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem. Przystąpienie Zjednoczonego Królestwa do konwencji NEAFC umożliwi temu państwu współpracę w zakresie niezbędnych środków zarządzania rybołówstwem, co pozwoli zapewnić, aby działalność połowowa nie powodowała niezrównoważonej eksploatacji odnośnego stada lub stad. |
(13) | Przystąpienie jeszcze przed upływem okresu przejściowego umożliwiłoby Zjednoczonemu Królestwu pełną realizację zobowiązań wynikających z konwencji UNCLOS w odniesieniu do środków ochrony i zarządzania, które wejdą w życie z chwilą zakończenia okresu przejściowego, gdy prawo Unii przestanie mieć do zastosowanie do tego państwa. Zatem w interesie Unii leży, aby poprzeć wniosek Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do konwencji NEAFC przed upływem terminu notyfikacji, o którym mowa w art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC. |
(14) | Mając na uwadze jasność oraz pewność prawa, należy uchylić decyzję (UE) 2019/510, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku (zwanej dalej "konwencją NEAFC"), polega na zatwierdzeniu wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do konwencji NEAFC.
2. Komisja jest upoważniona do powiadomienia depozytariusza konwencji NEAFC o stanowisku Unii przed upływem terminu notyfikacji, o którym mowa w art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC.
Artykuł 2
Decyzja (UE) 2019/510 traci moc.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 września 2020 r.
W imieniu Rady
J. KLOECKNER
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 227 z 12.8.1981, s. 22.
(2) Decyzja Rady 81/608/EWG z dnia 13 lipca 1981 r. dotycząca zawarcia Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku (Dz.U. L 227 z 12.8.1981, s. 21).
(3) Decyzja Rady (UE) 2019/510 z dnia 25 marca 2019 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku w odniesieniu do wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do tej konwencji (Dz.U. L 85 z 27.3.2019, s. 22).
(4) Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
(5) Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).
(6) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1305 z dnia 18 września 2020 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się określonymi umowami międzynarodowymi w obszarze wspólnej polityki rybołówstwa Unii, które mają być stosowane w okresie przejściowym (Dz.U. L 305 z 21.9.2020, s. 27).
(7) Dz.U. L 179 z 23.6.1998, s. 3.
(8) Dz.U. L 189 z 3.7.1998, s. 16.